Divemaster!?
Fra : __vaDer

Dato : 21-09-04 23:40

Hej gruppe,
Af ren nysgerrighed og interesse kunne jeg godt tænke mig at høre om jeres
erfaring af
Divemaster kurset herhjemme, især hvis der er nogen som har taget det
primært i KBH/Stor KBH området.
Pos/Neg ting i kan komme på.

Har støt på folk ude i den store verden som har været i gang med at tage en
Divemaster.
Oftest har det været sådan at de har boet på det lokale dykkercenter gennem
en periode
og har været hele møllen igennem. Altså rent praktisk hvordan tingene
fungere og alle de ting
der forgår i dykkercentret, ture, båden, luft også videre. Udover standard
undervisningen,
så har man ligesom resten af de ting der forgå i et dykkercenter.
Nu er det jo sådan at der er stor forskel på vores dykkercentre eller
klubber for den sags skyld også dem
der bor ud til det lækre varme vand sydpå som lever 100% af at tage folk ud
hverdag.
Halvdelen af dykkercentrerne i stor KBH tror jeg ikke har deres egen båd (Er
der kommet for mange centre?)
ikke at jeg tror det kræver en båd for selve undervisningen.
Men det skal ikke være et kursus man bliver kastet hurtigt igennem, men
virkelig får en god ballast.
Indtil videre har jeg kun haft positive oplevelser med kurser herhjemme og
har været glad for at have taget dem herhjemme.
Det er så dejligt varmt med super sigt "Ironi til dem der ikke kan finde ud
af det" :)
Alle de kurser har indtil videre været til at overse, og tror ikke der
lægger meget hokus pokus i Divemaster.
Men da Divemaster fylder lidt mere ville det være rart at får det hele med.
Anyway, det var blot en tanke.

Mvh

vaDer

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-09-04 08:40

__vaDer wrote:
> [...]
> jeres erfaring af
> Divemaster kurset herhjemme, især hvis der er nogen som har taget det

Jeg ville tage det i thailand eller noget i den stil, det er billigere.
Kurset indeholder ikke så meget dykning, det handler mere om at du bliver en
slags instruktør assistent og det bør man have for øje når man beslutter sig
for at tage kurset. Du forbedre ikke dine personlige dykker færdigeheder.
Hvis jeg skulle gøre det igen ville jeg nok tage mine penge og bruge dem på
et teknisk dykker kursus i stedet. Den eneste fordel der er ved at have
taget certifikatet er at du får ret meget respekt når du dykker med PADI
centre i udlandet, men det er jeg sikker på du også gør hvis du kommer med
et IANTD trimix kort eller ligende.

Fra : __vaDer

Dato : 22-09-04 10:07

Hej Jonas,
I dette tilfælde gik jeg ikke så meget op i prisen, ved godt at jeg kan tage
det meget billigere andet steds.
Og når jeg næste gang tilbringer nogen uger sydpå, så ved jeg hellere ikke
om jeg vil bruge tiden til en Divemaster der, vil nok hellere gi den gas med
alt det andet :)
Der blev jeg så lidt klogere, troede faktisk man gik lidt op i færdigheder
og lavede en masse dyk.
Sådan har jeg ellers hørt det, dem jeg har talt med har været igennem en
masse dyk.

Hvis jeg får mere respekt af en person ved at jeg er Divemaster frem for
Aowd, så er det nok ikke en
person jeg vil tilbringe eller bruge meget af min tid på. Det skal ikke
handle om respekt, og såfremt det gør
det, så har de fleste vel taget en Divemaster på det forkerte grundlag.
Men bortset fra det, så er der lagt lidt planer fra tech kurserne, kræver
bare lige en ordentlig spand
penge :)

Mvh

P.S. Er du nede i dykkerklubben iaften?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-09-04 10:26

__vaDer wrote:
> Men bortset fra det, så er der lagt lidt planer fra tech kurserne,
> kræver bare lige en ordentlig spand
> penge :)

Jep, så lad være med at bruge 5K på et ligegyldigt kursus, det er en halv
tørdragt, et halvt Tech1 kursus eller et dobbeltsæt. Det med respekten giver
mening hvis man dykker meget med dagsbåde i udlandet, hvis du er divemaster
får du sædvanligvis lov til at være i fred hvor andre skal dykke med nogle
nævenyttige guides med 50 dyk under vingerne.

> P.S. Er du nede i dykkerklubben iaften?

Ja det er jo store prøvedyks aften :)

Fra : __vaDer

Dato : 22-09-04 11:07

Meningen med det var, at så kunne man måske jobbe lidt med det på et
tidspunkt.
Score KASSEN :o]dgren 9
Men jo ved hvad du mener, da jeg var i Indonesien i maj og de kunne se man
var temlig
habil og havde erfaring, så fik man lov til at passe selv, ganske rart.

Hehe cool, husk nu at få alle med op igen ik ;)

vaDer

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> wrote i message

Fra : kim isaksen

Dato : 22-09-04 10:53

__vaDer wrote:
> [...]
> erfaring af
> Divemaster kurset herhjemme, især hvis der er nogen som har taget det

Hmm. Jeg har ikke erfaring med divemaster herhjemme. Men mon ikke det er
svært at generalisere med ? DM uddannelsen kommer ret så meget an på den
deal du får med din instruktør. Nogen steder vil din uddannelse være kun
det som PADI standarden foreskriver, (typisk en uges teknik og et par
testdyk) andre steder vil det være langt mere (tog mig 5 måneder) end
standarderne foreskriver. Så tag en snak med din instruktør og hør hvad
der kan tilbydes. Måske mangler de en dykkerguide til at hjælpe (med at
fylde/bære/vaske tanke :) )

Og jeg tog min DM på philippinerne, og kan varmt anbefale det. Masser af
dykning hver dag. Men også MEGET GRUNDIG teori (tysk ejet dykkercenter).
Noget der var lidt træls da jeg sad i det, men jeg i dag er super glad
for. Fordelen ved at tage det over så lang tid er at man får god indsigt
i hverdagen i et dykkercenter, og også i hvad det egentligt kræver at
dykke stortset hverdag i en længere periode. Dette leder til min næste
kommentar.

Jeg tror at mange tager en DM af de forkerte grunde. Bare fordi det er
næste trin i PADI raketten. Men man bør kun tage den hvis man har planer
om at arbejde med dykning. Ellers er der andet man bedre kan bruge sine
penge på. Og så alligevel. Fri dykning i 5 måneder kostede mig 420$.
(600 - det jeg nåede at skrabe ind som guide). Det kan nok ikke gøres
meget billigere. Og så fik man da også set den hvalhaj, de barrracudas
og de pygmæ søheste. Tilmed rigtigt mange gange.

Held og lykke med projektet.

Hvis du vil tage det i udlandet er pulau weh lige åbnet igen. Der er nok
ikke noget bedre sted i asien jeg kunne forestille mig at tage en DM.
Bare man ikke bliver hælt ud pga en krig som jeg gjorde da jeg var der.

mvh Kim Isaksen

Fra : __vaDer

Dato : 23-09-04 23:20

Hej Kim,
Det var nu ikke for at generalisere, men bare sådan mere generelt og
jeres erfaringer. Det var netop også i filippinerne jeg faldt over den der
med
hele møllen igennem. Men der går nok noget tid før jeg tilbringer et par
uger
dernede igen, der er så mange andre steder der skal dykkes først, blandt
andet Truk Lagoon, vrag så langt øjet rækker, nam nam :)
Men har så også fundet ud af, at det absolut ikke er billigt!!!
Anyway, jeg har også på fornemmeren at herhjemme er det bare
igennem det forskrevne fra PADI.

Ja som skrevet tidligere, så var jeg så fræk at skrive at mange nok har
taget den på det forkerte grundlag. For mit vedkommende handler det om
at komme lidt mere seriøst ind i det, måske arbejde lidt med det.
Plus man score noget Workout på at slæbe alle flaskerne ;)

Mvh

vaDer

Fra : KC

Dato : 22-09-04 16:52

Hvis du vil arbejde som divemaster syntes jeg det er hensigtsmæssigt at
erhverve det der hvor du ønsker at arbejde eller ihvertfald i samme land.
Der er jo temmeligt meget forskel på hvordan forskellige situationer
håndteres.

Jeg syntes absolut ikke det er et ligegyldigt kursus! hvis du vil arbejde
proffesionelt med din sportsdykning. Iøvrigt er der en rimelig grundig
gennemgang af det mere "avancerede" teoretiske stof.

Mange (ikke alle) bliver bedre dykkere af kurset, da færdighederne
pludseligt ikke blot skal gennemføres med illustreres.

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)

Fra : __vaDer

Dato : 23-09-04 23:46

Hej KC,
Ja som jeg nævnte tidligere, så har jeg taget alt andet herhjemme indtil
videre.
Der er jo den der med, jo svære forhold man lære tingene i, desto nemmere er
det at "dykke" under himmelstrøgene. Jeg tænker anderledes og
tilpasser/forbereder
mig anderledes når jeg lægger ude i Øresund med tørdragt og fedter
rundt i minus sigt end under himmelstrøgene. Min ex makker f.eks er den
type der ikke ser nogen forskel, vand er vand! Om du lægger på 50m i
skærgården
eller i Rødehavet er der ikke nogen forskel. Hvor i min verden er der en
stor forskel, både
på det psykologiske og fysiske pga. de forskellige forhold.

Har hørt tidligere at folk der har taget deres DM eller Instruktør i koldt
vand f.eks er i
højere kurs end en der har taget det i varmt vand, pga. at de skulle være
"bedre" rustet
men hvis færdigheder også videre ikke rigtigt er et tema kan det vel være
lige meget
hvor man har taget det. Mener at man burde have styr på færdighederne inden
man starter
alligevel, og hvis man tror man bliver bedre dykker af det, så skulle man
måske vente til
man var god nok. Så dem er der styr på, på nær dem i lære på GUE F ;)

Mvh

vaDer