Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Same old question... men hvis i gider :o) ~
Fra : orben=20Hedstr=F8m=2~

Dato : 21-09-04 22:43

Hej gruppe.

Jeg har fået stjålet mit Nikon CP 5700... sur røv, men jeg prøver at se
det positive, idet jeg nu får mulighed for at "rette op" på nogle af de
mangler mit gamle kamera havde. Jeg har kigget anmeldelse på anmeldelse
igennem, og er nået et punkt nu hvor jeg er ved at blive vanvittig ,
så håber i gider hjælpe mig det sidste stykke vej, så jeg kan komme ud
og tage billeder igen .

I det store hele var jeg egentlig ret godt tilfreds med billedkvaliteten
på mit gamle Nikon, billederne var som regel godt eksponeret (på auto),
og med en god skarphed (med undtagelse af støj ved aftentide etc.). Dog
var der ting ved det, som kunne drive mig til vanvid, i særdelshed dets
manglende evne til at fokusere under dårlige lysforhold (for ikke at
tale om tempoet !), og det velkendte "shutterlag" (som jeg har mistet
mere end ét motiv på ).

Det er ikke fordi jeg er den store fotoenthusiast, men jeg vil meget
gerne lære, og eksperimentere (hvilket jo er dejligt "gratis" med et
digicam). Det jeg har lært igennem de 2 kameraer jeg har ejet, (et Leica
Minilux, og ovennævnte Nikon), er at det betyder meget for mig hvordan
kameraet "ligger" i hånden på mig, og at det er i stand til at fange
motivet når det er der !.

Efter at have støvsuget nettet for anmeldelser, har jeg snævret mine (
foreløbige) muligheder ned til :

Olympus c-5060/8080 (nyt)
Sony F828 (nyt/brugt)
Canon D10 (brugt)
Nikon D70 (nyt ?!)

Egentlig hælder jeg mest til Nikon/Canon DSLR... hovedsaligt fordi er er
"kontant afregning" hvad angår shutterlag, AF, og det at man
kontrollerer zoom "mekanisk". Jeg synes bare at det måske er lidt
"overkill" til mine behov, (som er rimeligvis allround foto), idet jeg
VED at jeg ikke kommer til at udnytte disse maskiners potentiale
ovehovedet... Sony'en er der ret delte meninger om i div. anmeldelser,
selv synes jeg umiddelbart at det er lidt... klodset (men det er så ikke
det der skal afholde mig...). Olympus 5060/8080 forekommer mig at give
meget for pengene, men jeg er nervøs for, om jeg får de samme
fustrationer over dem, som jeg havde med CP 5700'eren.

Nu håber jeg så at i "eksperter" kan give mig et hint eller to, omkring
hvilken retning jeg skal gå, og vil derfor lige hurtigt ridse mine
prioriter op :

Høj prioritet :

AF (hurtighed & evne i dunkel belysning)

shutterlag

størrelse (det skal ikke være for lille, har store hænder )

... og til dels Makrofoto.

God søger (især hvis det er EVF)

Godt "autoprogram"

Lav prioritet :

Megapixel (bare +3 til mit behov... flerepixel=større filer=færre
billeder pr kort).

Zoom (3x er alt rigeligt).

Videofunktioner (har aldrig prøvet at bruge dem på CP 5700).

Et sidespørgsmål :

Hvis man erhverver sig en DSLR (eks. Nikon D70), kan det så betale sig
at købe huset "løst", og derefter en uoriginal optik... Sigma, Tamron
whatever, (som f.eks kunne ned i makro) ??. Hvor køber man den slags
billigst, og hvad er prisforskellen fra de originale ??.

Håber at i gider give mig en hånd .

Mvh.

Torben.

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 22-09-04 06:40

Hej

Hvorfor har du ikke Canons D300 med i dine overvejelser. Det er måske det
kamera der ville passe bedst til dine behov. Og brugtprisen er rimelig
fornuftig.

Så skal du bare ud og finde lidt objektiver, der kan www.dba.dk sikkert
hjælpe dig, hvis du ikke kan finde hvad du mangler der, er www.ebay.com, en
sikker hjælper, der er stort set alt...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-09-04 08:11

"Torben Hedstrøm" <torben@idunn.dk> wrote in message

> Efter at have støvsuget nettet for anmeldelser, har jeg snævret mine (
> [...]

Køb et brugt Canon 300D og smid et EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM på, så er du
rigtigt godt kørende til dine behov. Det burde du kunne få samlet for under
10K.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : KASO

Dato : 22-09-04 09:10

> [...]
er du
> rigtigt godt kørende til dine behov. Det burde du kunne få samlet for

Hvor ser du billige/realistiske brugte 300D?

Dem jeg har set annonceret har stort set kostet det samme, som man kan
købe et nyt for hos f.eks. www.platanfoto.dk eller lignende steder - og
så er det da "sjovere" med et nyt, hvis man skal give næsten det samme.
Ønsket om 3xzoom skulle vel egentligt være dækket af den
"standard"-zoom, der oftest kan købes med. Faktisk kan man købe et D70
eller 300D med Sigma 18-125mm (=7xzoom) for under 10.000kr. i Tyskland.

I den billigere genre, kunne et Minolta A2 være en mulighed. Mekanisk
zoom, vel nok den bedste EVF for tiden, AS og hurtig respons. Evnerne i
dårligt lys tør jeg dog ikke udtale mig om - jeg synes kun mit A1 er
"middel" her - trods pæn kritik i div. tests.

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-09-04 09:14

> [...]
du
> rigtigt godt kørende til dine behov. Det burde du kunne få samlet for

Ja, det skulle gerne være et godt stykke under 10K. Et nyt 300D med kit
linsen og en 28-135mm IS kan fås til 9750kr excl. forsendelse (20 euro
overni) fra www.technikdirekt.de Jeg så i www.dba.dk en 28-135mm IS til
2550kr. (nypris 3250 hos TD) og en 300D til 5100.

Mvh, Hans

Fra : Jacob Ask

Dato : 22-09-04 10:16

> [...]
> overni) fra www.technikdirekt.de Jeg så i www.dba.dk en 28-135mm IS til
> 2550kr. (nypris 3250 hos TD) og en 300D til 5100.

Og hvis du kigger lidt på shopman.dk kan du finde det til ~6800.

/ask

Fra : Erik W.

Dato : 22-09-04 22:53

"Jacob Ask" skrev i news:cirfss$sao$1@news.net.uni-c.dk...
> Og hvis du kigger lidt på shopman.dk kan du finde det til ~6800.
>
> /ask

Så fik jeg mig sgu taget sammen til at bestille et 300 D med et Tamron
28-300 XR DI.
Jeg har bestilt det hos http://www.ac-foto.com som har en lav pris på
300D'eren lige nu.
Det er på efterkrav hvilket gør forsendelsen dyrere.

Mvh Erik

Produkt: AF 28-300/3.5-6.3 XR LD DI Asph IF Macro >> NEU, sofort
lieferbar << (Canon)
Kategorie: Tamron AF Objektive
Preis: 343,00 EUR
Menge: 1
Produkt: EOS 300 D >> bei uns sofort lieferbar <<
Kategorie: Canon AF Kameras
Preis: 822,00 EUR
Menge: 1
Produkt: UV Filter 62 mm
Kategorie: Hoya UV-Filter
Preis: 19,90 EUR
Menge: 1

Warenwert inklusive 16% MwSt:1.184,90 EUR

Versandkosten: 30,55 EUR

Gesamtbetrag inklusive Versandkosten und 16% MwSt.: :
1.215,45 EUR

Fra : orben=20Hedstr=F8m=2~

Dato : 22-09-04 08:37

In <415110b6$0$222$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> René Ernst Nielsen
wrote:

> Hvorfor har du ikke Canons D300 med i dine overvejelser. Det er mÂske
> det kamera der ville passe bedst til dine behov. Og brugtprisen er
> rimelig fornuftig.

Det har været med i mine overvejelser, men efter at have håndteret det i
en forretning (sammen med D70*) synes jeg at det virker noget "billigt"
i forhold, og prisforskellen er ikke ret stor (noget i omegnen af 600
kr.). Desuden så/hørte jeg på Dpreview en sammenligning af
lukkerhastighed på de to, og der er simpelthen ingen sammenligning...

Jeg har kigget på dba.dk, men synes at 300D er relativt pebpret ??! (læs.
folk vil have ublu priser for dem), men der er mange til salg...
spørgsmålet er så bare om det er et godt tegn (tænker jeg).

Mvh.

Torben.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-09-04 08:48

> Det har været med i mine overvejelser, men efter at have håndteret
> det i en forretning (sammen med D70*) synes jeg at det virker noget
> "billigt" i forhold,

Det kan jeg godt følge dig i. 300D er _meget_ plastikagtigt at håndtere, men
det er de fleste kompaktkameraer, som du også har med i dine overvejelser,
nu også. Fordelen ved et brugt 300D er, at der findes som mange på markedet,
så priserne vil blive presset voldsomt i løbet af kort tid og du vil kunne
finde meget tilbehør til en billig penge.

> Jeg har kigget på dba.dk, men synes at 300D er relativt pebpret ??!

Ja, mange har helt urealistiske forestillinger om, hvad de kan forlange for
brugt udstyr.

> (læs. folk vil have ublu priser for dem), men der er mange til salg...
> spørgsmålet er så bare om det er et godt tegn (tænker jeg).

Det er fordi mange nu ønsker at opgradere til 20D. Der er ingen generelle
problemer med 300D. Hvis du afventer lidt, så vil brugtpriserne blive mere
realistiske. Sjovt nok har meget få 300D-ejere, der ønsker at sælge, fattet,
at det presser priserne endnu mere, når så mange ønsker at sælge på samme
tid. Du vil kunne presse prisen ned på under 4K for et brugt 300D inkl.
kitobjektiv i løbet af meget kort tid. Nypris er pt. lidt over 6K.

Fra : KASO

Dato : 22-09-04 10:28

"Jens Bruun" skrev d. 22-09-04 08:48 dette indlæg :
> [...]
håndtere, men
> det er de fleste kompaktkameraer, som du også har med i dine

Det er jeg ikke enig i. Kameraer som Minolta A1 og Sony 828 m.fl. er i
solide, støbte metalhuse. Om det så har nogen betydning i praksis er så
en ganske anden sag - man skal jo tage billeder - ikke slå søm i - med
dem - og optik m.m. tager nok skade før huset gør.

http://www.kandu.dk/

Fra : Torben Hedstrøm

Dato : 22-09-04 11:46

Hmm, angående mit "sidespørgsmål"...

Lad os nu sige at jeg købte et D70 hus til ca. 8000 kr., hvilke
muligheder har jeg så for objektiver, hvis de skal kunne gå ned i noget
der ligner makro ??!, og vil et sådant objektiv være brugbart til
"almindelig" skydning ??. Jeg tænker selvfølgelig både på originale, og
uoriginale linser, blot med den hage at de skal kunne virke med AF'en !.
Er der forskel i glaspriser til D70, og 10D ??, og hvad vil ovennævnte
linse typisk koste (ny) ?.

Mvh.

Torben.

Fra : Deaster

Dato : 22-09-04 09:14

Torben Hedstrøm wrote:

> [...]
> omegnen af 600 kr.). Desuden så/hørte jeg på Dpreview en
> sammenligning af lukkerhastighed på de to, og der er simpelthen ingen

Hmm, er de ikke begge to 1/4000 ?

--
Deaster
"War is God?s way of teaching

Fra : Kenneth K

Dato : 22-09-04 09:48

On Wed, 22 Sep 2004 10:13:56 +0200, Deaster <nospam@deaster.dk> wrote:

> Hmm, er de ikke begge to 1/4000 ?

D70 går op til 1/8000, meen det betyder næppe ret meget.

vh.
Kenneth

Fra : orben=20Hedstr=F8m=2~

Dato : 22-09-04 10:42

> D70 går op til 1/8000, meen det betyder næppe ret meget.

Undskyld... Det var ikke lukkerhastigheden i den forstand jeg mente, men
kameraets evne til at at "skyde" fortløbende... altså... hvor mange
billeder man kan skyde ad gangen ved at holde udløseren nede .

Dårlig formulering - my mistake !.

Torben.

Fra : Kenneth K

Dato : 22-09-04 11:07

On Wed, 22 Sep 2004 09:42:00 GMT, Torben Hedstrøm <torben@idunn.dk> wrote:

> [...]
> kameraets evne til at at "skyde" fortløbende... altså... hvor mange
> billeder man kan skyde ad gangen ved at holde udløseren nede .

Nåh, ok :) Ja, der er 300D langsom i betrækket sammenlignet.

vh.
Kenneth

Fra : orben=20Hedstr=F8m=2~

Dato : 22-09-04 10:51

In <ciranm$11fu$1@news.cybercity.dk> Jens Bruun wrote:
> Det kan jeg godt f¯lge dig i. 300D er meget plastikagtigt at hÂndtere,
> men det er de fleste kompaktkameraer, som du ogs har med i dine
> overvejelser, nu ogsÂ.

Tjaeh, havde det omtalte Olympus 8080 i hånden nede i Bingo foto den
anden dag, og mit indtryk er at det er "bedre bygget" end både D70, og
D300... ret imponerede faktisk !, så er ikke helt enig i den antagelse :
o).

>Ja, mange har helt urealistiske forestillinger om, hvad de kan
forlange for
>brugt udstyr.

... Det er et udbredt "problem" indenfor stort set alt der "er digitalt".
Jeg er fuld af forståelse for at "folk" har betalt en hvis pris for
deres udstyr da de købte det, men udviklingen gør at det udstyr man
køber i praksis er forældet når man bærer det ud af forretningen.
Personligt er jeg MEGET forsigtig når jeg skal købe den slags ting,
netop i erkendelse af at jeg ikke kan videresælge det til en "ordentlig"
pris...

Torben.