sod på væg
Fra : Nette Stormlund

Dato : 21-09-04 21:04

Hej!

I forbindelse med en babysitters lyse indfald om at tænde op i vores
kamin - uden at åbne spjældet, har vi nu fået en masse grim sod op af
væggen over kaminen.

Væggen er af kalk/ sand-sten - altså helt hvide mursten.

Vi har givet det en gang med kraftig Ajax - og det grimme, sorte er nu
let lysebrunt. Vi kan med andre ord stadig se en grim plet. Den er vel
på ca. 1.5 kvm.

Er der nogen, der ved hvordan man får det væk ?

Jeg behøver vel næsten ikke sige, at babysitteren er færdig med at passe
børn her i huset

Håber på nogle gode råd!

M.v.h.
Nette

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-04 21:12

Nette Stormlund skrev:

> Jeg behøver vel næsten ikke sige, at babysitteren er færdig med at
> passe børn her i huset

Det kan jeg godt forstå. Hun gjorde det jo helt klart med vilje KUN for
at gøre det surt for jer...

Ej come on.. hvad har hendes uheldige og ikke gjort-med-vilje-fejltrin
med børnepasningen at gøre?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jacob Mygind

Dato : 22-09-04 15:42

Nette Stormlund wrote:
> Jeg behøver vel næsten ikke sige, at babysitteren er
> færdig med at passe børn her i huset

I er vel ellers sikre på at hun IKKE gør det igen

Mvh
Mygind

Fra : Emil

Dato : 22-09-04 22:33

Nette Stormlund skrev:

>I forbindelse med en babysitters lyse indfald om at tænde op i vores
>kamin - uden at åbne spjældet, har vi nu fået en masse grim sod op af
>væggen over kaminen.

Blev der fyret med træ?

>Vi har givet det en gang med kraftig Ajax - og det grimme, sorte er nu
>let lysebrunt. Vi kan med andre ord stadig se en grim plet. Den er vel
>på ca. 1.5 kvm.

Derved har i gjort ondt værrer. Nu er pletten delvis opløst og
suget langt ind i murværket. Det var dumt gjort, for nu er en let
opgave blevet til en næsten umulig opgave.

>Er der nogen, der ved hvordan man får det væk ?

Da i allerede har givet det Ajax, kan pletten aldrig fjernes
permanent, uden at få proffessionel hjælp.

1) Det bedste i kan gøre nu, er at gennemfugte murværket med rent
vand - altså påsprøjte omkring 15-20 liter vand - startende
udenfor pletten og arbejde ind mod centrum. Det tager nogle timer
for murstenene at opsuge væden, så hav tålmodighed.

2) Gennemvæd et gammelt forvasket hvidt lagen med rent vand, og
børst det tæt på murværket (helt ind i fugerne), så lagnet klæber
fast til det. Støt det evt. ved at stille noget op mod det.

3) Lagnet vil nu langsomt tørre, og derved suge ajaxvandet - og
forhåbentligt noget snavs - med ud fra murværket. Tørretiden kan
være meget lang, måske en måned, så hav tålmodighed.
Vask lagenet når det er HELT KNASTØRT.

Gentag 1), 2) og 3) indtil lagnet forbliver helt rent på
ydersiden.

Herefter må i foretage en vurdering af virkningen. Der er gode
chancer for at pletten nu er til at leve med, selv om den ikke er
helt væk. Det er charmerende med lidt sort over en kamin.

De sidste rester kan også fjernes, men det vil føre for vidt at
komme ind på det her. Skal jeg kontakte jer direkte for
rådgivning?

Alternativt kan i kontakte et skadesservicefirma (kig i
telefonbogen), f.eks. ISS. De kan helt sikkert klare problemet
for nogle tusinder kr.

>Jeg behøver vel næsten ikke sige, at babysitteren er færdig med at passe
>børn her i huset

Og du er vel færdig med at bruge Ajax, så problemet bliver tæt på
uløseligt? Hvem begik den største fejl?
Uvidenhed er tilgiveligt, men pisseirriterende - og
arbejdskrævende.

Inviter babysitteren på kaffe/sodavand og kage, tag en snak om
tingene, og jeg er sikker på, at hyn vil blive den bedste vogter
over jeres hjem og børn.

m.v.h. Emil

Fra : Jens U. K.

Dato : 23-09-04 08:26

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> wrote in message

> Blev der fyret med træ?

> Derved har i gjort ondt værrer. Nu er pletten delvis opløst og
> suget langt ind i murværket. Det var dumt gjort, for nu er en let
> opgave blevet til en næsten umulig opgave.

Nu du er igang, kan du så ikke forklare hvad de skulle have gjort...

/Jens Ulrik

Fra : Emil

Dato : 23-09-04 20:16

Jens U. K. skrev:

>Nu du er igang, kan du så ikke forklare hvad de skulle have gjort...

Joda.

Sod indeholder mange forskellige stoffer, hvoraf den synlige del
nok generer mest. Der kan også være lugtproblemer, men fyrer man
regelmæssigt i kaminen, kan disse problemer måske slet ikke
mærkes.

Først og fremmest fjernes så meget sod som muligt med en kraftig
støvsuger med et lille børste-mundstykke.

Dernæst mættes murværket med vand - og her er det anseelige
mængder der skal til - så efterfølgende behandling ikke suges ind
i murværket.

Murværket skures nu med kraftig grundrens - brug en skurebørste.
Det opløser tjærestoffer som fastholder sodpartiklerne, og da
muren er mættet med vand, trænger stofferne ikke ind i murværket.

Straks herefter spules murværket med en højtryksrenser fra en -
to meters afstand, så der murværket ikke skades. Vandet suges op
med en vådstøvsuger.
Ved små skader som her, bruges i stedet en havesprøjte og
rigeligt med gamle klude, så der ikke kommer vand på gulvet.

Muren tildækkes med våde lagner/klude der skal tørre som
tidligere beskrevet. Det trækker de sidste rester af de opløste
stoffer ud af murværket.

Er resultatet ikke tilfredsstillende, gentages behandlingen til
fuld tilfredshed er opnået.

Ved lugtgener kan der herefter benyttes et lugtrenoveringsmiddel,
som typisk også indeholder citrusolier. En ozonbehandling kan
også afhjælpe lugtgener, da disse som regel skyldes organiske
stoffer. Men her skal der proffessionelle udøvere til.

Og så kan der optræde en masse problemer: trægulve, meget svær
sodskade, affugtning, afbrænding af specielle materialer og mange
andre. Disse problemer har jeg ikke med i min besvarelse, da der
ikke fremgik nogen oplysninger herom i det oprindelige spørgsmål.
Ovenstående er derfor en generelt fremgangsmåde.

Ved yderlige problemer kan et proffessionelt firma klare opgaven,
da der her benyttes rengøringsmidler, som ikke er på det 'frie'
marked, og hvortil der skal benyttes beskyttelsesudstyr af
mandskabet.

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 14:00

Den 21/09-2004 klokken 20:03, skrev
Nette Stormlund <nette@stormlund.dk>
i <Xns956BE0687135Enettestormlunddk@62.243.74.162>:

> [...]

> væggen over kaminen.

> Væggen er af kalk/ sand-sten - altså helt hvide mursten.

Jeg har gemt dette gamle udklip:
(Har ikke selv afprøvet det - endnu) ;.)

Rengøring af hvide Synopal sten:

Trinatriumfosfat.
1 kg i 10 l vand. (Evt. laves det lidt stærkere).

Fra "Jyllands Posten" d. 25/11-1999.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-09-04 14:46

"Nette Stormlund" <nette@stormlund.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg behøver vel næsten ikke sige, at babysitteren er færdig med at passe
> børn her i huset

Blev jeres barn ikke passet godt nok?, hvad var betalingen?, HAVDE du tændt
for varmen så X og dit barn ikke frøs?. Sådan et fejltrin af en newbee er
ikke værre end at du sikkert selv har gjort noget lign. . Jeg tror du ryger
i mit kill-filter sammen med de andre utaknemmelige kværulanter :((.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-09-04 16:00

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Blev jeres barn ikke passet godt nok?,

<ironi on>
Nej er du gal! Barnet er blevet fuldstændig vandrøgtet...
</ironi off>

Som jeg selv har skrevet andetsteds så kan jeg ikke se hvorfor
babysitteren skal "fyres" på det grundlag.. der må ligge andet under
ellers går man sq i meeeget små sko :-/

> hvad var betalingen?,

Max 30 i timen som de fleste steder vel

> newbee er ikke værre end at du sikkert selv har gjort noget lign. . Jeg
> tror du ryger i mit kill-filter sammen med de andre utaknemmelige
> kværulanter :((.

Det er tæt på her også men lad os nu se hvad Nette har at sige til
hendes forsvar - måske vi bliver glædeligt overrasket.

Fra : Nette Stormlund

Dato : 24-09-04 06:43

Hej igen!

Hold da helt op.........

Jamen, så må jeg lige forklare mig lidt bedre.

Problemet i forbindelse med babysitteren er IKKE soden på væggen og den
misere. Som i er inde på, kan det ske for alle.

Problemet er, at da det begyndte at ryge ud i stuen blev børnene bange
( 3 stk.) og spurgte om ikke det skulle slukkes.

Nej,Det kan man ikke, sagde babysitteren ( ældre familiemedlem - som
også er alkoholiker, godtnok ædru p.t. )

Babysitteren satte sig udenfor i haven og røg cerutter i to timer, mens
røgen pulsede ud i huset - og børnene gemte sig på deres værelser og var
bange/ græd. Røgen ophørte først da ilden gik ud af sig selv.

Min ældste datter havde inden da, gået i skuret og hentet en
pulverslukker og tigget om at den blev benyttet ( hun er 8 )

Da vi kom hjem var hele huset fyldt med røg - vi havde været væk 4
timer. Og førnævnte plet var en kendsgerning. Babysitteren sagde ikke
undskyld, sjokkede bare ud og sagde ja,ja - det er nok ikke så slemt.

Derudover skulle vi "samle" tre bange, uforstående børn op.

Så det er ikke kendsgerningen omkring pletten der er årsag til at
"babysitteren" ikke længere skal være alene med vores børn - det er
uansvarligheden over for disse. Vedkommende havde vort mobilnr - og var
blevet bedt om at ringe i fald noget opstod, men undlod dette.

Men tak for tilliden i øvrigt - jeg har været med på dette forum gennem
1½ år - med masser af fine udvekslinger af råd og deslige. Er lidt
overrasket over, hvor hurtig "man" er på aftrækkeren, uden at spørge
lidt mere ind til tingene.

Der blev fyret med træ - birketræ.

Vi støvsugede i øvrigt også grundigt, inden ajax.

Jeg takker for de konstruktive råd, og går i gang med lagenmodellen.

M.v.h.
Nette

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-09-04 20:59

Nette Stormlund skrev:

> Hej igen!

Hej

> Hold da helt op.........

Så kan vi jo ikke skrive?

> Jamen, så må jeg lige forklare mig lidt bedre.

Tak.

> Problemet i forbindelse med babysitteren er IKKE soden på væggen og den
> misere. Som i er inde på, kan det ske for alle.

Okay det var såmend bare det du skrev

> [...]
> uansvarligheden over for disse. Vedkommende havde vort mobilnr - og var
> blevet bedt om at ringe i fald noget opstod, men undlod dette.

Fair nok.

> [...]
> 1½ år - med masser af fine udvekslinger af råd og deslige. Er lidt
> overrasket over, hvor hurtig "man" er på aftrækkeren, uden at spørge

IMHO var du selv lidt ude om det men ingen sure mener herfra

Fra : Nette Stormlund

Dato : 24-09-04 06:50

Ok - det står dig frit for!

Nej, vores børn blev ikke passet godt nok.

Jo - her var varme på - termometeret stod på 22 grader.

Næh - jeg har da også lavet fejl i den retning.

Hvad betyder newbee ?

Babysitteren er en kvinde på 62 år.

M.v.h.
Nette