beskæring af tomater
Fra : Anna Larsen

Dato : 13-05-01 06:59

Hej gruppe

Rygter siger, at Søren Rye i en af de seneste udsendelser have et
alternativt råd til beskæring afg tomater.
Nu ser jeg af 'principielle' årsager aldrig hans programmer, men jeg vil
gerne have uddybet rådet, det skulle vist være noget med at lade 2 sideskud
gro og i stedet nippe topskuddet, eller ...........
Hvem så udsendelsen og kan hjælpe ???

mvh Anna

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 13-05-01 15:23

Hej Anna
Jeg har ikke set udsendelsen, men du skal nippe alle de små skud af,
der kommer i bladhjørnerne. Så får du masser af tomater.
Hilsen Margit

Anna Larsen <anna.larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:onpL6.1$gE3.58@news.get2net.dk...

Fra : Aa. Worm

Dato : 13-05-01 16:08

> [...]
sideskud
> gro og i stedet nippe topskuddet, eller ...........

Jeg har ikke set omtalte udsendelse med Søren Ryge, men jeg så Helge
Pedersens have-udsendelser i vinter.
Helge Pedersen anbefalede at lade eet kraftigt sideskud vokse op, -han bandt
skuddet op langs hovedstammen. Han sagde, at man skulle lade sideskuddet få
3-4 klaser, og derefter nippe toppen af.
Jeg har selv tænkt at "eksperimentere" med at lade et sideskud vokse op, og
så nippe toppen hovedstammen af efter 3-4 klaser. Jeg forestiller mig, at
planten ikke bliver så høj på denne måde.
Hilsen
Aase

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-05-01 16:49

On Sun, 13 May 2001 07:58:43 +0200, "Anna Larsen"
<anna.larsen@get2net.dk> wrote:

>Rygter siger, at Søren Rye i en af de seneste udsendelser have et
>alternativt råd til beskæring afg tomater.
>Nu ser jeg af 'principielle' årsager aldrig hans programmer, men jeg vil

Principielle årsager? Hvorfor? Hvad har du i mod dem? (Bare for at
være nysgerrig

>gerne have uddybet rådet, det skulle vist være noget med at lade 2 sideskud
>gro og i stedet nippe topskuddet, eller ...........
>Hvem så udsendelsen og kan hjælpe ???

Jeg så faktisk udsendelsen men kan ikke huske de nærmere
omstændigheder ang. tomaterne.

Men haveselskabet lavede en gang et meget lille og meget uofficielt
tomat-forsøg. Et par planter blev toppen nappet af og der fik lov at
gro 2 nye toppe frem, og på nogle andre planter podede man en ekstra
rod på en plante men lod den kun have en top. Dvs. nogle planter med
'dobbelt' top og nogle med 'dobbelt' rod. Men udbyttet blev det
omtrent det samme.

Jeg mener det var i et gammelt nummer af Haven jeg læste det, men hæng
mig ikke op på det.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-05-01 19:51

> [...]
sideskud
> gro og i stedet nippe topskuddet, eller ...........
Tilfældigvis så jeg den ved et "uheld" - den var i øvrigt
ganske udmærket.
Det drejede sig om nogle meget tidlige tomater, der var
fremavlet på et gartneri i stor størrelse - en speciel
sort ( ikke Gemini e.a. gængse sorter til koldhus.)
Ideen var den, at man meget tidligt kunne høste modne
tomater - de første var modne på tidspunktet for
udsendelsen. Planterne var med flere stammer - lidt
i retning af en busk.
Planterne var dyrere end man kunne købe tomaterne for i
en grøntforretning - men smagen sikkert bedre.

Per A. Hansen

Fra : MCP of DK

Dato : 27-05-01 22:24

Hejsa

Om man skal nippe topskud eller sideskud afhænger da også af hvilken
tomatsort du dyrker gør det ikke?!

mvh.Janne