Jesu opfattelse af ægteskabet
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-09-04 19:29

Jeg er ved et rent tilfælde faldet over et skriftsted i Matthæusevangeliet,
hvor Jesus Selv gør Sin opfattelse af ægteskabet gældende:

Matthæusevangeliet, kapitel 15, vers 3-9: Nogle farisæere kom hen til Jesus,
og for at sætte ham på prøve spurgte de: »Er det tilladt en mand at skille
sig fra sin hustru af en hvilken som helst grund?« Han sagde: »Har I ikke
læst, at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og kvinde og
sagde: >Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin
hustru, og de to skal blive ét kød<? Derfor er de ikke længere to, men ét
kød. Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke adskille.« De
spurgte ham: »Hvorfor har Moses så påbudt manden at give et skilsmissebrev,
når han skiller sig fra hende?« Han sagde til dem: »Det var med tanke på
jeres hårdhjertethed, at Moses tillod jer at skille jer fra jeres hustru,
men fra begyndelsen var det ikke sådan. Jeg siger jer: Den, der skiller sig
fra sin hustru af anden grund end utugt og gifter sig med en anden, begår
ægteskabsbrud.«

Jesus lægger altså tydeligvis vægt på mand/kvinde-relationen ud fra
Skabelsesberetningen: Har de homoseksuelle så overhovedet noget at komme
efter med deres "krav" om Kirkebryllupper? Eller strider det - hvilket jeg
altså nu har bestyrket grund til at tro - direkte imod Jesu egen erklærede
opfattelse af ægteskabet?

(Subsidiært: Kan man overhovedet klandre en præst for ikke at ville vie
fraskilte?)

Anders Peter Johnsen

Fra : Lyrik

Dato : 21-09-04 21:49

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:415072ec$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> opfattelse af ægteskabet?
>
> (Subsidiært: Kan man overhovedet klandre en præst for ikke at ville vie
++++++++++++++++++++++++
Og så skulle vi svare:"Nej! Enhver der vier fraskilte bidrager til hor! Det
er det samme som at være alfons!"

Er du så tilfreds?

Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-09-04 11:41

I news:ciq43e$uu$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

> ++++++++++++++++++++++++
> Og så skulle vi svare:"Nej! Enhver der vier fraskilte bidrager til
> hor! Det er det samme som at være alfons!"
>
> Er du så tilfreds?

Nej, det ville være alt for snæversynet at se det på den måde.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Lyrik

Dato : 22-09-04 13:30

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> skrev i en meddelelse
> I news:ciq43e$uu$1@news.cybercity.dk skrev
> Lyrik følgende:

> Nej, det ville være alt for snæversynet at se det på den måde.
++++++++++++++++++++++++++++++
Jamen så forklar teologisk hvordan disse utvetydige udtalelser fra Jesus
skal bortforklares.

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-09-04 14:28

I news:cirr8j$1haj$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

> Jamen så forklar teologisk hvordan disse utvetydige udtalelser fra
> Jesus skal bortforklares.

Både Jesus og Paulus har jo et par bemærkninger om gyldige
skilsmissegrunde, og hvordan man skal forholde sig til fraskilte der
ønsker indgåelse af nyt ægteskab.

Fra : Lyrik

Dato : 22-09-04 23:22

> [...]
>
> Både Jesus og Paulus har jo et par bemærkninger om gyldige
> skilsmissegrunde, og hvordan man skal forholde sig til fraskilte der
Jeg kan ikke finde noget om Jesus og skilsmisse, kunne du ikke lige smide
hans bemærkning ned i dit svar?
Med hensyn til Paulus, så tror jeg, at jeg fandt det, det må være denne her
du tænler på?:
1.Kor.7:10:
v10 De gifte byder jeg, dog ikke jeg selv, men Herren, at en kvinde ikke må
skille sig fra sin mand v11 - men er hun blevet skilt, skal hun forblive
ugift eller også forlige sig med sin mand - og en mand må heller ikke skille
sig af med sin hustru.

Var det den?

Hilsen
Jens

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-09-04 23:50

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> skille sig fra sin mand v11 - men er hun blevet skilt, skal hun forblive
> ugift eller også forlige sig med sin mand - og en mand må heller ikke

Må jeg lige spørge, er det fordi den bemeldte Paulus' breve blev medtaget i
de autoriserede bøger at man mener hans meninger er "hellige"?

Noget andet er, at man ved hjælp af sætningsanalyse har fundet ud af at ca
halvdelen af Paulus's skrifter er skrevet af en anden end ham selv. Betyder
det noget for en troende?
Selv er jeg tilfreds med hans. "a little wine is good for your stomach" til
Tim, selv om jeg kunne ønske han havde skrevet "a lot of wine", men lidt er
bedre end intet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-09-04 00:15

I news:cisvi0$2sll$1@news.cybercity.dk skrev
Knud Larsen følgende:

> Noget andet er, at man ved hjælp af sætningsanalyse har fundet ud
> af at ca halvdelen af Paulus's skrifter er skrevet af en anden end
> ham selv.

Har man det? Eller kunne det måske blot betyde at han, som det flere
steder fremgår, har brugt skrivere til det meste af hvad han har
"skrevet"? Noget der slet ikke var ukendt på den tid!

> Betyder det noget for en troende?

Ikke det fjerneste!

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-09-04 00:35

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> wrote in message
> [...]
> steder fremgår, har brugt skrivere til det meste af hvad han har
> "skrevet"? Noget der slet ikke var ukendt på den tid!

Vil det sige at hvis nogle "kirkeherrer" eller "pinger" i 300-tallet
bestemmer sig til hvad der er "helligt", så er det bare sådan? og alle de
skrifter de har smidt ud er simpelthen uinteressante? Hvorfor tror man at
disse personer er bedre funderede end en Tove Fergo? - fordi det skete for
mange år siden? Alt hvad er er gammelt er åbenbart vidunderligt og
"korrekt"? som kinesisk medicin, uanset om den slår folk ihjel, - man har
brugt den i 10.000 år siges der og så er den diskussion færdig.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-09-04 07:10

I news:cit26b$2uqh$1@news.cybercity.dk skrev
Knud Larsen følgende:

> Vil det sige at hvis nogle "kirkeherrer" eller "pinger" i 300-tallet
> bestemmer sig til hvad der er "helligt", så er det bare sådan?

Nej, for det er jo heller ikke sådan det er gået til.

> og alle de skrifter de har smidt ud er simpelthen uinteressante?

Hvilke skrifter har de smidt ud af hvad?

> [...]
> er åbenbart vidunderligt og "korrekt"? som kinesisk medicin, uanset
> om den slår folk ihjel, - man har brugt den i 10.000 år siges der

Når du har gjort dig den lille ulejlighed at sætte dig en smule ind i
Bibelens tilblivelseshistorie og kanonkriterie kan vi fortsætte en
debat om emnet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-09-04 00:06

I news:cistth$2qnn$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

> Jeg kan ikke finde noget om Jesus og skilsmisse, kunne du ikke lige
> smide hans bemærkning ned i dit svar?

Du kunne jo bruge lidt af din alligevel ødelagte nattesøvn til at
kaste et blik på denne:
news:415192cd$0$292$edfadb0f@dread11.news.tele.dk og der ud fra gøre
dig nogle tanker om fortsat studie af emnet.

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-09-04 11:40

I news:415072ec$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Anders Peter Johnsen følgende:

> (Subsidiært: Kan man overhovedet klandre en præst for ikke at ville
> vie fraskilte?)

Der skal i al fald kigges nøje på hvorfor der er sket skilsmisse inden
man vil nægte at vie par hvor den ene eller begge er fraskilte.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-09-04 15:57

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Der skal i al fald kigges nøje på hvorfor der er sket skilsmisse inden
> man vil nægte at vie par hvor den ene eller begge er fraskilte.

Netop: Der stilles betingelsen at modparten skal have begået hor.

Hvis dette er tilfældet er ægtepagten (og "pagt" er jo sådan et godt jødisk
begreb! ;-D) brudt af den ene part og den anden part er dermed ikke
forpligtet på den.

Og det er jo fuldstændigt fair, og faktisk langt mere "moderne" end man
egentlig skulle tro, idet mange kristne idag, så vidt jeg da ellers kan se,
slet ikke vil acceptere skilsmisse under NOGEN omstændigheder, men nærmest
insisterer på at den bedragede part (sjovt oftest kvinden) skal tilgive
bedrageren (desværre oftest manden) i een lang uendelighed og således finde
sig i livsvarig fornedrelse.

Så hvis det for så vidt var to mennesker der ville giftes, og een eller de
begge havde været gift før, så synes betingelsen altså at være at den ene er
de begge er blevet forladt.

Derimod er det altså, som Jens kalder det, Bibelsk set både hor og
alfonseri, hvis en præst gifter to mennesker, der hver især er skredet fra
deres tidligere ægteskab. At de ikke engang selv skammer sig over det fatter
jeg ikke, men det er vist noget med denne "romantiske" kærlighedsdyrkelse,
hvor man hvor man bekevemt dropper enhver form for ansvarsfornemmelse til
fordel for tom, sanselig egocentri (såkaldt "selvrealisering")...

Anders Peter Johnsen