Den nye Octavia
Fra : morten d. jensen

Dato : 21-09-04 12:40

Min kæreste og jeg var igår ude at prøve den nye Octavia 1,9 tdi. Wow! - en
lækker bil. Vi var begge enige om at det var den bedste vil vi har
prøvekørt..... - på en aller anden måde trænger den ind under huden, som
ingen anden bil, på nær vores One - .

Hvad der måske kunne virke lidt billigt/plastikagtigt i den gamle Octavia,
er fuldstændig væk. Kvalitetsfornemmenelsen er helt i top

Da vi på et tidspunkt holdt for rødt, troede vi begge at motoren var gået i
stå..... vi kunne hverken høre eller mærke motoren - najs.

Venligst,
Morten

Fra : Brizz

Dato : 21-09-04 12:41

> [...]
>
> Da vi på et tidspunkt holdt for rødt, troede vi begge at motoren var gået
> stå..... vi kunne hverken høre eller mærke motoren - najs.

Har kun ros til overs for de nye TDI PD maskiner. Dog er min erfaring fra
Passat.
I vil absolut ikke blive ked af det med sådan en.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
.... med nye billeder af min bil.

Fra : Jan Hansen

Dato : 21-09-04 15:37

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Det eneste de vil blive ked af, er Skoda navnet, som stadig signalerer Skod
Discount.

Fra : Brian

Dato : 21-09-04 16:48

Hejsa

Jan Hansen skrev:

> Det eneste de vil blive ked af, er Skoda navnet, som stadig

Det er vist kun hos de snæversynede, og hos folk som kører
en anden VAG bil, end Skoda eller Seat.

/Brian

Fra : Thomas Landberg

Dato : 21-09-04 16:50

> Det eneste de vil blive ked af, er Skoda navnet, som stadig signalerer
Skod
> Discount.

Ja. For komplette ignoranter, som ikke har opdaget en skid af hvad der er
foregået på bilmarkedet de sidste år. Og naturligvis til de bilister der
mener, at en BMW kan erstatte en svigtende potens.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-04 20:38

Thomas Landberg skrev:

> Ja. For komplette ignoranter, som ikke har opdaget en skid af hvad der er
> foregået på bilmarkedet de sidste år. Og naturligvis til de bilister
> der mener, at en BMW kan erstatte en svigtende potens.

Well put

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 22-09-04 13:48

On Tue, 21 Sep 2004 17:50:02 +0200, "Thomas Landberg"
<thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote:

> [...]
>foregået på bilmarkedet de sidste år. Og naturligvis til de bilister der
>mener, at en BMW kan erstatte en svigtende potens.

Tja, jeg ville da heller ikek Sætte mig ind i en Skoda. Men det er så
udelukkende min egen mening og deres tidligre rygte der gør det. ved så
godt at de er komemt så meget videre idag., men synes stadig ikke at
deres biler er særligt appelerende.
Flemming Jacobsen

Fra : Brian

Dato : 22-09-04 16:04

Hejsa

Thunderbird [7100] skrev:

> [...]
> udelukkende min egen mening og deres tidligre rygte der gør det. ved
> så godt at de er komemt så meget videre idag., men synes stadig ikke

Du synes ikke deres biler er appelerende i forhold til hvad ?

/Brian

Fra : Martin Bak

Dato : 22-09-04 20:04

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> Du synes ikke deres biler er appelerende i forhold til hvad ?

Det kan du da ikke spørge om... Når han ikke finder den appelerende er det
bare sådan. Slut. Ikke i forhold til noget bestemt, han kan bare ikke lide
vognen. Den appelerer ikke til ham. Den har, i hans øjne, ingen appeal. At
du så evt. har en anden mening er en helt anden sag, og min mening aldeles
ligegyldig. Men dit spørgsmål lader sig ikke stille.

Mvh. Martin

Fra : Brian

Dato : 22-09-04 20:26

Hejsa

Martin Bak skrev:

> Det kan du da ikke spørge om.

Pis! Men jeg gjorde det sgu alligevel

> [...]
> øjne, ingen appeal. At du så evt. har en anden mening er en helt
> anden sag, og min mening aldeles ligegyldig. Men dit spørgsmål lader

Det er jeg da ked af at høre.

Hvordan spørger man så, om han synes at bilen er appellerende, eller ej,
i forhold til f.eks en Lada ?
Eller om en Ferrari appellerer mere til ham fremfor en Skoda ?

Jeg har ikke selv præferencer for Skoda, så jeg er ikke ude i et
hævntogt fordi han ikke bryder sig om bilen.... jeg er bare nysgerrig

/Brian

Fra : Martin Bak

Dato : 22-09-04 20:46

> [...]
>
> Jeg har ikke selv præferencer for Skoda, så jeg er ikke ude i et
> hævntogt fordi han ikke bryder sig om bilen.... jeg er bare nysgerrig

He he ret elegant. Og undskyld hvis jeg virkede lidt brysk, det var ikke
hensigten. Jeg aner intet om bilen men har dog observeret, at Skoda er
blevet mere moderne i snittet igennem de seneste år. Jeg kan ind imellem
savne de gode gamle dage med alle de gode gamle vittigheder...
Jeg tror, når man nu er her i dk. grupperne, at man opnår den mest præcise
dialog ved at stille meget præcise spørgsmål eller komme med meget præcise
kommentarer.
Feks: Hvad er det ved bilerne der gør, at du ikke finder dem appellerende?
Er det designet, teknikken, eller måske mærkets historie der gør det?

Hans signatur kunne dog måske gi en antydning

Bare min mening.
Martin>

Fra : Brian

Dato : 22-09-04 21:15

Hejsa

Martin Bak skrev:

> He he ret elegant.

Jeg forsøgte da at snakke mig ud af den
Efterfølgende kan jeg godt se at det var vel kort formuleret....

> Og undskyld hvis jeg virkede lidt brysk, det var ikke hensigten.

Sådan tog jeg det nu heller ikke.... næsten

> Jeg aner intet om bilen men har dog observeret, at
> Skoda er blevet mere moderne i snittet igennem de seneste år. Jeg kan
> ind imellem savne de gode gamle dage med alle de gode gamle
> vittigheder...

Jeg har som sagt heller ingen præferencer for bilen.
Vittighederne har jeg bare rykket over på VW, det bliver folk så
dejligt fortørnede over.

> [...]
> Feks: Hvad er det ved bilerne der gør, at du ikke finder dem
> appellerende? Er det designet, teknikken, eller måske mærkets

Men hvis jeg havde gjort det, var tråden nok gået død der.... så hellere
være lidt kryptisk

> Hans signatur kunne dog måske gi en antydning

Så vidt jeg husker fra tidligere indlæg, kører han cykel, men Toyota
Sportsvan på jobbet

/Brian

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 22-09-04 23:34

On Wed, 22 Sep 2004 22:15:14 +0200, "Brian" <brian@nejtak.dk> wrote:

>Så vidt jeg husker fra tidligere indlæg, kører han cykel, men Toyota
>Sportsvan på jobbet

Er skam også rigtigt :). Cykler normalt og hvis jeg er hurtig så snupper
jeg en af firmaets Sportsvans. Men er jeg uheldig må jeg nøjes med en
Skod Berlingo :(
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 22-09-04 23:33

On Wed, 22 Sep 2004 17:03:49 +0200, "Brian" <brian@nejtak.dk> wrote:

>Hejsa

>Du synes ikke deres biler er appelerende i forhold til hvad ?

Synes basalt set bare ikke om designet på bilerne.
Flemming Jacobsen

Fra : Brizz

Dato : 22-09-04 07:34

> Det eneste de vil blive ked af, er Skoda navnet, som stadig signalerer
Skod
> Discount.

Kan sagtens følge dig. Prøver at overbevise mig selv om at jeg ikke er
sådan. Kigger selv på en Octavia RS men kan ikke lade være med at tænke på
at det er nu meget rart med VW i fronten. Jeg ved jo godt at det er VW under
skoda mærkerne.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-04 16:53

"morten d. jensen" <ludom@NOSPAMjubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Da vi på et tidspunkt holdt for rødt, troede vi begge at motoren var gået
> stå..... vi kunne hverken høre eller mærke motoren - najs.

Prøv en tur i en Peugeot 407... Jeg syntes der er en del hovsa løsninger i
en Octavia, hvor man kan kan fornemme at her er der sparet for at få prisen
ned, så den stadig er billigere end en Passat!

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-04 17:26

"Peter" <-> skrev i en meddelelse

> Prøv en tur i en Peugeot 407... Jeg syntes der er en del hovsa løsninger i
> en Octavia, hvor man kan kan fornemme at her er der sparet for at få
> prisen ned, så den stadig er billigere end en Passat!

Og det er der ikke i en 407??

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-04 17:31

> "Peter" <-> skrev i en meddelelse

> Og det er der ikke i en 407??

Jo... Der er enkelte dårlige detaljer som f.eks. at der ikke er gasdæmper på
frontklappen og at der ikke er indfarvede lister og dårhåndtag samt elruder
bag på de billige modeller. Ellers kan jeg ikke lige se nogle dårlige
løsninger!

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-04 17:40

"Peter" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> på frontklappen og at der ikke er indfarvede lister og dårhåndtag samt
> elruder bag på de billige modeller. Ellers kan jeg ikke lige se nogle

Ikke bare er der ikke gasdæmpere på fronthjelmen, man risikerer også en
lakskade på skærmen. Der er beskæmmende dårlig plads på bagsædet -
størrelsen på bilen taget i betragtning. Forsøger man at putte store ting i
bagagerummet, vil man kunne beskadige bagruden. Og mon ikke at 407 vil få en
lige så stor mængde tekniske problemer som 307...

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-09-04 19:02

> Og mon ikke at 407 vil få en
> lige så stor mængde tekniske problemer som 307...

Enig

/Caspersen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 21-09-04 17:43

> [...]

elruder
> bag på de billige modeller. Ellers kan jeg ikke lige se nogle dårlige

Jeg har prøvet begge og jeg vil da i den grad påstå, at Octavia'en udstråler
mest kvalitet. 407'eren har en del "franske løsninger" hvor man kan nyde
støbekanterne i plasten...

Fra : Brian

Dato : 21-09-04 17:48

Hejsa

Thomas Landberg skrev:

> Jeg har prøvet begge og jeg vil da i den grad påstå, at Octavia'en
> udstråler mest kvalitet. 407'eren har en del "franske løsninger" hvor
> man kan nyde støbekanterne i plasten...

Kører alle 407 rundt med det der stykke tarvelig alu-farvet plastik
i midten af instrumentbordet ?

Jeg lagde mærke til det, da jeg overhalede en på motorvejen igår.
Det ser godt nok stygt ud....

/Brian

Fra : Thomas Landberg

Dato : 21-09-04 19:48

> Kører alle 407 rundt med det der stykke tarvelig alu-farvet plastik
> i midten af instrumentbordet ?
>
> Jeg lagde mærke til det, da jeg overhalede en på motorvejen igår.
> Det ser godt nok stygt ud....

Det aner jeg ikke. Det er faktisk ikke det værste IMO. Men andre steder i
kabinen er der "detaljer" der gør, at man ikke et sekund er i tvivl om, at
bilen ikke stammer fra Tyskland - eller Tjekkiet. Men sådan har det altid
været - bilen kører til gengæld fantastisk.

Fra : Brian

Dato : 21-09-04 19:55

Hejsa

Thomas Landberg skrev:
> Det aner jeg ikke. Det er faktisk ikke det værste IMO.

Det sprang mig bare i øjnene, det får bilen til at ligne et Lumatron anlæg
fra Kvickly....
Alene den detalje kan få mig til at fravælge bilen.... jeg må have lidt
kvindelige gener

> [...]
> i tvivl om, at bilen ikke stammer fra Tyskland - eller Tjekkiet. Men
> sådan har det altid været - bilen kører til gengæld fantastisk.

Jeg har stadig en pille-rode-rage-køretur til overs i bilen.

/Brian

Fra : KASO

Dato : 22-09-04 09:55

"Thomas Landberg" skrev d. 21-09-04 17:43 dette indlæg :
> [...]
udstråler
> mest kvalitet. 407'eren har en del "franske løsninger" hvor man kan

Jeps - og det er lige netop støbekanterne i plasten, der gør forskellen
på en god og en dårlig bil. Det er klart bedre at ofre udviklings- og
produktionskroner/-euro på at minimere støbekanter i plasten i kabinen
end på køreegenskaber, teknik m.m.

Alle ved jo også, at bare kabinen _ligner_ kvalitet, er hele bilen en
kvalitetsbil - det har VW jo tydeligt vist. Alle rygter om problemer med
bremser, forhjulsophæng, centrallåse, knirkeri i kabinen, dårligt
sædebetræk, m.m.m. er jo irrelevante - med pæne støbekanter _ved_ man
jo, at det er løse rygter - bilen er jo kvalitet......

Spøg til side: Jeg synes, at den nye Octavia ser spændende ud omend jeg
ikke har været i nærheden af den, men diskussioner om kabinens
"kvalitetsindtryk" er for mig ganske ligegyldige ifht. resten. VW har
tydeligt vist, at en pæn kabine ikke behøver at hænge sammen med en
kvalitet over gennemsnittet. Om man så vil fokusere på kabinens udseende
er jo så i sidste ende et spørgsmål om smag og behag.

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian

Dato : 22-09-04 16:08

Hejsa

KASO skrev:

> [...]
> udviklings- og produktionskroner/-euro på at minimere støbekanter i
> plasten i kabinen end på køreegenskaber, teknik m.m.

Hehe... den tankegang hænger ubehjælpeligt sammen med VW
ejere's valg af bil

> [...]
> kvalitet over gennemsnittet. Om man så vil fokusere på kabinens
> udseende er jo så i sidste ende et spørgsmål om smag og behag.

Hvis jeg skal betale X antal alt for mange penge, vil jeg hverken spises
af med en grim kabine, eller en elendig bil.... jeg vil have det hele

At min økonomi/prioriteringer så kun rækker til "den gyldne mellemvej"
er så en helt anden ting

/Brian

Fra : KASO

Dato : 22-09-04 18:04

> Hejsa

> Hehe... den tankegang hænger ubehjælpeligt sammen med VW
> ejere's valg af bil

Jeps!

> [...]
> af med en grim kabine, eller en elendig bil.... jeg vil have det hele
>
> At min økonomi/prioriteringer så kun rækker til "den gyldne mellemvej"

Det gælder jo nok de fleste af os - bilen er et kompromis - vi vægter blot
forskelligt, når vi vejer de forskellige parametre op mod hinanden.

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-09-04 19:01

"Peter" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
prisen
> ned, så den stadig er billigere end en Passat!

Kunne ikke drømme om at købe Peugeot - og absolut ikke en helt ny model. Så
er det bedre at vente 4-6 år, så de kan få elimineret de værste unoder.

Iøvrigt skal Octavia ikke sammenlignes med Pissat, men med Golf.

/Caspersen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-09-04 19:33

> [...]

> en Octavia, hvor man kan kan fornemme at her er der sparet for at få
> prisen ned, så den stadig er billigere end en Passat!
Det kan du sgu' ikke mene seriøst, den har DÅRLIGERE plads på bagsædet, i
bagagerum end min Octi mk.I. Så hvis man fortrækker Pegøjen, må man være
inkarneret frankofil ;)).
BTW. Skal den sammenlignes m. Gluf V., klassen under Passat.

Fra : Brian

Dato : 21-09-04 19:58

Hejsa

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> BTW. Skal den sammenlignes m. Gluf V., klassen under Passat.

Det er for mig uforståeligt. En Golf er efterhånden på størrelse med en
Polo fra midt 90'erne. Umiddelbart er Octavia da en klasse større.

Hvad er Skoda's svar så på en bil i Passat størrelse?
Ligger der en bil mellem Octavia og Superb ?

/Brian

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 21-09-04 20:04

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse news:415079a4$0$39256$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Hvad er Skoda's svar så på en bil i Passat størrelse?
> Ligger der en bil mellem Octavia og Superb ?

På mig virker Octaviaen også som en større bil end Golfen, men rent
platform-mæssigt er den at sammenligne med Golfen (og Superb'en med
Passat'en)

Se en liste over VW/Skoda/Audi/Seat platforme her:
http://www.autoteket.dk/newsarticles.asp?show=newsarticles&newsarticle=1029

/Jakob

Fra : Brian

Dato : 21-09-04 20:15

Hejsa

Jakob Jeppesen skrev:

> [...]
> Passat'en)
>
> Se en liste over VW/Skoda/Audi/Seat platforme her:

Ufatteligt at VW kan få så meget til at se så bette ud.... Eller Skoda kan
få så lidt til at se relativt stort ud.

Det er åbenbart ikke helt galt, man får virkelig mere for pengene ved
en Skoda

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-09-04 20:11

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er Skoda's svar så på en bil i Passat størrelse?
> Ligger der en bil mellem Octavia og Superb ?

Du har selv givet svaret, Superb er = Passat,A4. Indtil nu har Bora været =
en Octi med dårlig pladsudnyttelse ;), dvs. Octi = Gluf + plads til MEGET
mere skrammel, kabinen er ca. den samme..

Fra : Brian

Dato : 21-09-04 20:18

Hejsa

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Du har selv givet svaret, Superb er = Passat,A4.

Superb virker bare en del større end de to.....

> dvs. Octi = Gluf +
> plads til MEGET mere skrammel, kabinen er ca. den samme...

For en gangs skyld er kabine virkelig et velvalgt ord om førerpladsen
i en bil. Der er sgisme ikke meget plads i en ny Golf, de har forhåbentligt
ikke lavet den nye Octavia ligeså trang ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-04 20:41

Brian skrev:

> Superb virker bare en del større end de to.....

Sjovt du nævner det.. det synes jeg nemlig også. Og hvis jeg har lagt
mærke til noget så er det at en Suberb OSER af kvalitet og prestige. Den
virker totalt lækker hvor en Passat og en A4 bare virker... ja almindelig.

Fra : Brian

Dato : 21-09-04 21:13

Hejsa

Martin Johansen [6000] skrev:

> [...]
> mærke til noget så er det at en Suberb OSER af kvalitet og prestige.
> Den virker totalt lækker hvor en Passat og en A4 bare virker... ja

Øhhh.... enig!
Især Passat virker noget "blødhat", den nye A4 er der blevet rusket
godt op i.... men den virker stadig en klasse mindre end Superb.

Det er svært at forstå, at hele lortet et VAG.....

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-04 21:15

Brian skrev:

> Øhhh.... enig!

Wow

> Især Passat virker noget "blødhat", den nye A4 er der blevet rusket godt
> op i.... men den virker stadig en klasse mindre end Superb.

Det synes jeg også.

> Det er svært at forstå, at hele lortet et VAG.....

Jep - god forretning for VAG - de tilfredsstiller "alle" og pengene ryger
i samme kasse.

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-04 15:54

Brian wrote:

> Hejsa

> Superb virker bare en del større end de to.....

Superb er også større, da den er opbygget på en forlænget
passatplatform. 10 cm større faktisk. Det kan vi egentlig takke
kineserne for.

Octavia, golf, bora, toledo og leon har indtil nu været bygget på samme
platform og derved samme kabinemål. Udhæng over bagakslen giver
forskellen i bagagerumsvolumen.

/Jakob