Andet multimedie
bentjuul 3670
Ill. til Powerpoint - opl. ????
Fra : UK

Dato : 21-09-04 11:45

Hej

Hvilken opløsning skal man bruge til en powerpointpræsentation, således at
hvis præsentationen indeholder mange billeder, må det ikke blive for tungt,
men samtidig skal billederne se ordentlig ud i fremvisningen.

UK

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-09-04 13:16

"UK" <ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tungt,
> men samtidig skal billederne se ordentlig ud i fremvisningen.

Det kommer jo an på, hvor store du vil bruge billederne i powerpointen.
Det maksimale i praksis er vel 1024 x 768 pixel (fuld skærm i den gængse
projektor størrelse).

Større end dette er der ingen grund til at lave billederne (Med mindre du
vil have mulighed for at skalere udsnit op).

/Per

Fra : UK

Dato : 21-09-04 13:27

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Større end dette er der ingen grund til at lave billederne (Med mindre du
> vil have mulighed for at skalere udsnit op).

Øhhhh .... det er nogle billeder, der er brugt i tryksager, så jeg har ikke
så meget forstand på skærm og projektor. Jeg havde en forestilling om, at
det var ligesom til internettet 72 dpi, men var lidt i tvivl om det. Men det
har altså betydning, hvilket udstyr man bruger???

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-09-04 13:38

> [...]
> det
> har altså betydning, hvilket udstyr man bruger???

DPI har betydning for tryk, men overhovedet ikke for skærmbrug hvad enten
det er til net eller powerpoint*.
Her gælder kun den faktiske pixelstørrelse, for så vidt angår kvaliteten.

Projektorer arbejder ligesom skærme i forskellige størrelser. Det er
sjældent at finde en projektor, der kan vise mere 1024 x 768 pixels, så
derfor er dette mit bud på en maksimal størrelse.

* Med den lille hage, at Powerpoint faktisk gør et fortvivlet forsøg på at
anvende DPI til at angive størrelsen i %. Men det giver faktisk ingen
mening.

/Per