Erfaring med Suzuki Liana ??
Fra : Jan

Dato : 21-09-04 06:36

Hejsa

Min svigerfar påtænker at købe en Suziki Liana og i den forbindelse har han
bedt mig undersøge lidt på nettet om den.
Hvad er jeres erfaringer med denne bil, hvad er godt og hvad er dårligt.

Mvh

Jan

Fra : Herman Persson

Dato : 21-09-04 07:44

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedt mig undersøge lidt på nettet om den.
> Hvad er jeres erfaringer med denne bil, hvad er godt og hvad er dårligt.

En motorsagkyndig har frarådet en af mine venner at købe en.

---

Fra : Jan

Dato : 21-09-04 11:22

"Herman Persson" <Hr.Mandspam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> En motorsagkyndig har frarådet en af mine venner at købe en.

Hvad er grunden til at han blev frarådet at købe sådan en ??

Jan

Fra : Herman Persson

Dato : 22-09-04 09:56

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Herman Persson" <Hr.Mandspam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er grunden til at han blev frarådet at købe sådan en ??

Kvalitetsmæssigt ligger den under andre japanske mærker.
Der forventes solgt så få, at brugtprisen vil være lav.
En del af teknikken er forældet.
Utilfredstillende sikkerhed.
Og vistnok elendig rustbeskyttelse.

Herman.

---

Fra : Sybil

Dato : 22-09-04 15:36

> Kvalitetsmæssigt ligger den under andre japanske mærker.
> Der forventes solgt så få, at brugtprisen vil være lav.
> [...]

Jeg er sikker på at det er modellen op til 2004 der er tale om her, og ikke
nyeste model.
Jeg er også blevet frarådet 2003 modellen af en Suzuki/Mazda mekanikker, men
til gengæld blevet rådet til at købe 2004 modellen.
Kai

Fra : Coach [4130]

Dato : 22-09-04 19:14

<Klip>

> Kvalitetsmæssigt ligger den under andre japanske mærker.
Hvor f...... har du det fra?

> Der forventes solgt så få, at brugtprisen vil være lav.
Det er så sikkert derfor den ligger i TOP 10 af solgte biler for
august/september måned.

> En del af teknikken er forældet.
Ihh ja...nyudviklede moterer er sikkert meget forældede og der er mere
teknik i den bil end så mange andre, her spares der ikke på teknikken for at
få prisen ned.

> Utilfredstillende sikkerhed.
Der mangler ikke mere end i så mange andre biler.

> Og vistnok elendig rustbeskyttelse.
Det er selvfølgelig derfor de gi'r 12 års rustgaranti og "rigtig" 3 års
garanti på alt også lak. ))))

> Herman.

Mvh
Bri@n

Fra : Sybil

Dato : 22-09-04 20:05

> Mvh
> Bri@n

Jeg er glad for at du endelig kom på banen.
Det er delvis din skyld at jeg kører i endnu en Suzuki, jeg har både en
Swift '91 og en Liana
Kai

Fra : Coach [4130]

Dato : 22-09-04 20:45

"Sybil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> Jeg er glad for at du endelig kom på banen.
> Det er delvis din skyld at jeg kører i endnu en Suzuki, jeg har både en
> Swift '91 og en Liana
> Kai

Ja, jeg har fulgt lidt med fra starten, men kunne ikke holde k... længere.

Jeg kan forstå du er meget glad for din Liana?

Jeg har ingenting at klage over med min.
Den holder hvad der loves fra fabrikken. Det eneste jeg har oplevet, var at
førersædet knirkede når man lænede sig tilbage.
Det tog mekanikeren ½ time, så var sædet afmonteret og sat rigtigt på plads
i bundskinnen igen. "slut, færdig, garanti"

Ellers er jeg meget tilfreds
Det fedeste er, at jeg stadig føler at køre i en større bil end den er.

mvh
Bri@n

Fra : Sybil

Dato : 22-09-04 20:52

"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ellers er jeg meget tilfreds
> Det fedeste er, at jeg stadig føler at køre i en større bil end den

Mere end lykkelig, og sjovt nok har jeg samme følelse
Jeg var i Lund i sommers med 4 voksne, 1 barn i sæde og en klapvogn, og der
var stadig plads nok til alle + div. rammer sofavand og hvad der ellers blev
købt.
Det er min 3. nye bil, og jeg har ikke været nær så glad for de 2 andre.
Kærestens Swift er også hyperfed af en bil fra 91 at være.
Kai

Fra : Henrik B.

Dato : 22-09-04 20:45

> Der mangler ikke mere end i så mange andre biler.

Dét var dog en ringe trøst.....

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Sybil

Dato : 22-09-04 20:54

> "Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en
> meddelelse news:4151c0e3$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Dét var dog en ringe trøst.....

Hvad er det der er så frygtelig mangel på ?
Jeg kan ikke helt fatte dette kor af tudeprinse der tuder i kor over nogen
tester fra en eller anden organisation der måske har sagt eller målt noget.
Kom med noget konkret !
Kai

Fra : Basil

Dato : 21-09-04 15:24

> [...]
> har han bedt mig undersøge lidt på nettet om den.
> Hvad er jeres erfaringer med denne bil, hvad er godt og hvad er

Hej Jan.
Jeg har haft min i ca. 2 måneder nu, og jeg kan kun sige at jeg er 112%
tilfreds.
Der er god plads, kvik motor, god plads til mine forældre på bagsædet, også
til deres ben, god indstigning, god bagageplads, osv. osv.
Jeg ville ønske at jeg kunne sige noget negativt, men der er ikke noget.
Min bror kører Corolla, og der er mistænkeligt mange komponenter der går
igen i Suzuki'en (Suzuki er delvis ejet af Toyota) hvilket jeg tolker som en
kvalitet.
Mit råd, køb den og spar en masse penge ifht en Corolla.
Kai

Fra : KASO

Dato : 21-09-04 15:58

"Basil" skrev d. 21-09-04 15:24 dette indlæg :
> [...]
> til deres ben, god indstigning, god bagageplads, osv. osv.
> Jeg ville ønske at jeg kunne sige noget negativt, men der er ikke

Hvad med sikkerhed? Det har vist ikke lige været Suzukis varemærke, men
jeg kan ikke mindes at have set egentlige tests.

> [...]
går
> igen i Suzuki'en (Suzuki er delvis ejet af Toyota) hvilket jeg tolker

Hvor har du det fra? Såvidt jeg ved, er Suzuki delvist ejet af GM,
hvilket er årsagen til at de får Fiats dieselmotorer gennem GMs aftale
med Fiat - og Opels "genbrug" af WagonR som Agila. Jeg kan ikke mindes,
at Toyota har interesser i Suzuki.

http://www.kandu.dk/

Fra : Basil

Dato : 21-09-04 16:12

> Hvad med sikkerhed? Det har vist ikke lige været Suzukis varemærke,
> men jeg kan ikke mindes at have set egentlige tests.

Ingen ide, der er masser af airbags.

> [...]
> med Fiat - og Opels "genbrug" af WagonR som Agila. Jeg kan ikke
> mindes, at Toyota har interesser i Suzuki.

Det var oppe og vende for 2-3 måneder siden, og en eller anden gav et link
til en side hvor man kunne se hvem der ejer hvem osv.
Kai

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-04 16:39

"Basil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> Ingen ide, der er masser af airbags.

Hvilket intet siger om bilens sikkerhed...

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : KASO

Dato : 21-09-04 18:58

> "Basil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> Hvilket intet siger om bilens sikkerhed...

Enig. Eneste test af Suzuki i EuroNCAP er Baleno, der jo er ældre - men
resultatet er til gengæld ikke kønt:
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=2&id2=42

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 21-09-04 16:49

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvilket er årsagen til at de får Fiats dieselmotorer gennem GMs aftale
> med Fiat - og Opels "genbrug" af WagonR som Agila. Jeg kan ikke mindes,

Så er Peugeot måske også medejere af Suzuki? Det er da vistnok Peugeots 1,9
Hdi, der ligger i en Grand Vitara.

Henning

Fra : KASO

Dato : 21-09-04 18:56

"Henning Mikkelsen" <mikmik@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Så er Peugeot måske også medejere af Suzuki? Det er da vistnok Peugeots
1,9
> Hdi, der ligger i en Grand Vitara.

Nej - det er et "gement" køb af motor. Men GM ejer 20% af Suzuki:
http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=3023

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-09-04 17:12

> [...]
> hvilket er årsagen til at de får Fiats dieselmotorer gennem GMs aftale
> med Fiat - og Opels "genbrug" af WagonR som Agila. Jeg kan ikke mindes,

Næh jeg kan heller ikke lige mindes at der skulle være en Suzuki/Toyota
forbindelse, i sær ikke nå man ved at Toyota arbejder sammen med Yamaha.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-09-04 18:34

> [...]
> bedt mig undersøge lidt på nettet om den.
> Hvad er jeres erfaringer med denne bil, hvad er godt og hvad er dårligt.

Der er et par test af modellen med 4WD her
http://www.bilnorge.no:81/pdf/2001_-_BILs_TESTER/12-01_Suzuki_Liana_1.6_4WD.pdf
og her http://www.dinside.no/php/art.php?id=26678

I den amerikanske crashtest skulle den klare sig fint, den hedder Aerio i
US. http://www.holsted-broerup.dk/imageHB/BogBelement/biltest_15.pdf
http://www.crashtest.com/suzuki/ie.htm

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 21-09-04 19:00

> I den amerikanske crashtest skulle den klare sig fint, den hedder Aerio i
> US. http://www.holsted-broerup.dk/imageHB/BogBelement/biltest_15.pdf
> http://www.crashtest.com/suzuki/ie.htm

Den amerikanske test er meget blødsøden ifht. den europæiske - biler får
ofte topkarakter i den amerikanske - men bundkarakter i den europæiske - se
blot Kia Carnival!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-09-04 23:02

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Den amerikanske test er meget blødsøden ifht. den europæiske - biler får
> ofte topkarakter i den amerikanske - men bundkarakter i den europæiske -
se
> blot Kia Carnival!

Det er sandt nok. Men i mangel af bedre som en EuroNCAP-test eller endnu
bedre en statistik som fortæller hvordan den klare sig i virkelighedens
ulykker, så er det vel en positiv indikation at den klare sig fint blandt
ligemænd i en test.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 21-09-04 23:44

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bedre en statistik som fortæller hvordan den klare sig i virkelighedens
> ulykker, så er det vel en positiv indikation at den klare sig fint blandt

Ikke hvis US-testen's hastighed ligger lige under det kritiske punkt for
sikkerhedsstrukturen. Ofte betyder 5 km/t forskellen på at klare det eller
et total kollaps....

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-09-04 22:12

> [...]
> M.v.h.
> -------------------------------------
> Livet er for kort til lange overhalinger

Næ men det ændre ikke på det faktum at det er en af de eneste (hvis ikke den
eneste) tilgængelige indikation af hvor sikker den er. Ændre man hastighed
eller en vinkel kan resultatet sagtens blive anderledes, det er nok ikke
mange rigtige crash der er en præcis kopi af dem man laver i test og derfor
heller ikke resultatet.

Den gamle "usikre" Swift 89-01 ligger i Folksams statistik på niveau med
blandt andet:

306 93-01
Corolla 93-97
Golf/Bora 98-
Carina 92-98

Dem høre man sjældent folk fraråde pga. dårlig sikkerhed.

Medvenlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 24-09-04 06:44

"Kim Kristensen" skrev d. 22-09-04 22:12 dette indlæg :

> [...]
> Golf/Bora 98-
> Carina 92-98
>
> Dem høre man sjældent folk fraråde pga. dårlig sikkerhed.

Hvilket vil sige under middel! Bemærk sammenligningsgrundlaget er ældre
biler aht. tilstrækkeligt statistisk grundlag - ikke ifht. nye biler til
salg idag. EuroNCAP har testet Baleno '98 - den fik 1½ stjerne, hvilket
må siges at være temmeligt ringe - specielt idag!

Nu er spørgsmålet jo på Liana og ikke Swift eller Baleno, så vi kan
retfærdigvis ikke "dømme" på grundlag af de øvrige modeller - den blinde
høne kunne jo have fundet et korn, men der er intet umiddelbart, der
indikerer at Suzuki har styr på sikkerheden. Talte vi mærker som MB,
Volvo, Saab, Renault eller Toyota ville der være en indikation fra deres
øvrige, nyere modeller om at sikkerheden nok var OK - det er der blot
ikke her.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-09-04 10:14

"KASO" <mailto:KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Erfaring med Suzuki Liana ??"

> [...]
> Volvo, Saab, Renault eller Toyota ville der være en indikation fra deres
> øvrige, nyere modeller om at sikkerheden nok var OK - det er der blot

Ja efter dagens standard, men på linie med mange storsælgere i den periode. Nå det
kommer til stykket klare Swift sig lige så godt/dårligt som biler der kom på
markedet lidt senere (Golf/Bora 9 år senere!), og lige så godt som den nyere og en
del større Carina. Så måske dens sikkerhed var elendig men det var niveauet den
gang, har de fortsat udviklingen også på sikkerhed hænger de vel på endnu. Suzuki
kom med deres første serieproducerede bil i 1955, så det er ikke en fiks ide de
pludselig har fået at lave biler.

Nej det er ikke Hverken Swift eller Baleno, men Liana det gælder. Jeg kan ikke se
hvorfor historikken (både forsøg på forudsigelser og facts) ikke skulle kunne
bruges til noget, først nå de får testet den og nå den bliver gammel nok til at
der er samlet tilstrækkelig data ind finder vi ud af det. Baleno 98 klarede sig i
EuroNCAP test ikke bedre end til 1,5 stjerne, Det fik Hyundai Accent 98,
Mitsubishi Lancer 97 og Nissan Almera 99 også mens Fiat Brava 98 og Ford Escort 99
kun klarede sig en halv stjerne bedre. I klassen et nummer større fik BMW 3-serie
97, Citroen Xantia 97, Rover 600 97 og Saab 900 97 også kun 1,5 stjerne, og
Mercedes C-klasse 97, Peugeot 406 97 klarede en halv mere. Det er ikke
nødvendigvis et udtryk for god sikkerhed, bare at de også der lå på niveau med så
mange andre.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-09-04 10:14

Fra : KASO

Dato : 29-09-04 10:14

"Kim Kristensen" skrev d. 24-09-04 10:14 dette indlæg :

> "KASO" <mailto:KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> "Re: Erfaring med Suzuki Liana ??"

> Ja efter dagens standard, men på linie med mange storsælgere i den
periode. [SNIP ]

Nej - læs igen!

Folksams sammenligning er fortrinsvis ældre biler - og i denne
sammenhæng ligger den stadig UNDER gennemsnittet. Sammenligner du med
nyere biler, bliver det selvfølgelig endnu værre!

Det er rigtigt, at du kan finde andre biler, der også klarede sige
dårligt samtidig med Baleno - men du kan også finde væsentligt flere
biler, der klarede sig bedre. Du sammenligner iøvrigt på tværs af
klasser, hvilket man IKKE kan i EuroNCAP testen. En større bil med samme
antal stjerner vil alt andet lige klare sig bedre i et sammenstød mellem
de 2 biler i kraft af sin højere vægt. At der findes andre, der var
dårlige - eller næsten lige så dårlige - er iøvrigt et dårligt argument,
med mindre man er ligeglad med sin egen og sine passagerers sikkerhed.
Jeg vil hellere overleve et sammenstød end at dø med bevidstheden om at
jeg også kunne have været død i en anden, dårlig bil.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-09-04 22:40

> periode. [SNIP ]
>
> Nej - læs igen!

Jeg skriver bare:

"At den gamle usikre Swift ifølge Folksam ligger på niveau med storsælgende
biler på samme alder eller nyere, nogle af dem er endda nyere eller større"

Jeg skriver ikke spor om at det er godt eller skidt.

Du skriver så:

"Hvilket vil sige under middel"

Og så svare jeg:

"Ja efter dagens standard, men på linie med mange storsælgere i den periode"

Jeg kan kun se at du kan være uenig i det hvis du VIL være uenig, eller er
af den overbevisning at 306, Corolla, Golf/Bora og Carina ikke var
storsælgere i Sverige.

> Folksams sammenligning er fortrinsvis ældre biler - og i denne
> sammenhæng ligger den stadig UNDER gennemsnittet. Sammenligner du med
> nyere biler, bliver det selvfølgelig endnu værre!

Jeg forsøger ikke at bilde nogen ind at Liana er en sikker bil, blot at dens
forgængere var på niveau med datidens populære biler hvilket sagtens kan
være rigtigt skidt. Nå nu både Swift var det og Baleno var det, så er der en
rimelig sandsynlighed for at også Liana er det uanset om det niveau er højt
eller lavt. Nå der så bliver spurgt til Suzuki her og andre steder er bliver
mærket ofte frarådet pga. dårlig sikkerhed, mens de andre med samme niveau
af sikkerhed yderst sjældent bliver det og det er det jeg opponere mod.

> [...]
> Jeg vil hellere overleve et sammenstød end at dø med bevidstheden om at
> jeg også kunne have været død i en anden, dårlig bil.

Præcis, biler som folk aldrig fraråder pga. manglende sikkerhed. Nu skriver
jeg at det er en større klasse hvor det er tilfældet, netop for ikke direkte
at sammenligne. Den store vil i et møde stor/lille bil front mod front klare
sig bedst, lille bils front mod stor bils side kan sagtens give et andet
udfald. Møder de et træ, en bus eller en anden tungere modstander er to
stjerner vel to stjerner, for det er næppe sådan at "må" komme mere til
skade i en lille end en stor for at få samme antal stjerner.

Helt ligeglad med egen og andres sikkerhed er man forhåbentlig ikke, selv om
det nogle gange ser sådan ud i trafikken. Jeg er da også selv meget godt
tilfreds med at min egen bil som modsat forudsigelserne klare sig fint mht.
dødsfald i det virkelige liv, da jeg købte den var der hverken forudsigelser
eller fakta at benytte sig af.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 29-09-04 23:12

> [...]
> af sikkerhed yderst sjældent bliver det og det er det jeg opponere mod.

Forskellen er så at hvor Suzuki har stoet stort set stille på
sikkerhedsområdet, er der sket store fremskridt for sammenlignelige biler -
f.eks Corolla m.fl.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : KASO

Dato : 30-09-04 13:22

"Kim Kristensen" skrev d. 29-09-04 22:40 dette indlæg :

> [...]
eller er
> af den overbevisning at 306, Corolla, Golf/Bora og Carina ikke var

OK - det jeg forsøgte at skrive var, at den også var dårlig efter "sin
egen tids" standard ikke kun nutidens standard - upåagtet at visse
samtidige storsælgere også var dårlige.

> [...]
niveau
> af sikkerhed yderst sjældent bliver det og det er det jeg opponere

OK!

> [...]
til
> skade i en lille end en stor for at få samme antal stjerner.

Det kommer nok meget an på, hvad de møder. En bus vil også give mere
efter for en tung bil end for en let - et træ knækker også lettere når
en tung bil rammer end når en let bil rammmer. Givet at de rammer noget,
der ikke giver (nævneværdigt) efter, har du ret.

> Helt ligeglad med egen og andres sikkerhed er man forhåbentlig ikke,
selv om
> det nogle gange ser sådan ud i trafikken.

Det har du desværre ret i!

http://www.kandu.dk/