Nu med boardcomputer! :)
Fra : Ukendt

Dato : 20-09-04 22:44

Så har jeg endelig fået taget mig til at få en at hjælpe med til at få smidt
boardcomputer i min Vectra - dælme lækkert :)

Sådan en kan jo en forfærdelig masse smart ting - stopur er jo næsten ikke
til at undvære!

Efter endt montering skulle der selvfølgelig en lille køretur til... Jeg
tilbagelagde ca. 65km - efter hjemkomst blev BC'en nærstuderet, og dælme om
jeg ikke blev overrasket. Jeg havde tilbagelagt turen med et snit på 237
km/t og med en gennemsnitsbrændstofforbrug på hele 20,4 km/l...

At BC'en så tror det er impulser fra en 2.0i 16v motorstyring den modtager

Jeg kontaktede i dag den lokale Opelbiks for at høre hvad sådan noget skulle
koste at få rettet op på.... Jeg blev simpelthen rystet, den kære mand bag
disken kunne fortælle mig at en ukodet styrechip koster omkring en plovmand
+ moms; det er så til at leve med, men han kunne så ikke garantere mig at de
også kunne kode den for mig... Flot, ikke?

Sååeeehh.... Der er vel ikke tilfældigvis en i Nordjyllandsområdet, der
triller rundt i en Opel med C25XE maskine - og boardcomputer?

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-09-04 05:11

"Bjørn" wrote:

> Sådan en kan jo en forfærdelig masse smart ting - stopur er jo næsten ikke
> til at undvære!

Hvad er der nu galt med at tælle "jæn guldtuborg, tow
guldtuborg.."?? Det forklarer også hvorfor jyder generelt har
biler der accelererer hurtigere end københavnernes, de tæller jo
ikke helt så hurtigt så "æ'opel går til hunne å træj guldtuborg"..

> [...]
> jeg ikke blev overrasket. Jeg havde tilbagelagt turen med et snit på 237
> km/t og med en gennemsnitsbrændstofforbrug på hele 20,4 km/l...

Ja brændstofforbruget ser lidt forkert ud..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-04 10:22

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Ja brændstofforbruget ser lidt forkert ud..

Hehe, det er _meget_ muligt at bilen er i stand til at køre 237 km/t, men
derfra også til at have det som gennemsnit over 65km.. :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-09-04 07:09

Bjørn wrote:
> [...]
> km/t og med en gennemsnitsbrændstofforbrug på hele 20,4 km/l...
>
> At BC'en så tror det er impulser fra en 2.0i 16v motorstyring den modtager

Du skal da bare lave noget PIC-væsen der æder hver tredie Guldtuborg
(impuls).

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-04 07:29

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du skal da bare lave noget PIC-væsen der æder hver tredie Guldtuborg
> (impuls).

Der sidder en chip bag i BC'en, der er lige til at have ud og klaske i en
"brænder"...

Softwaren kan disassembles og modificeres så den passer, jeg har adgang til
hvilke konstanter jeg har - og skal have... Ikke at jeg selv umiddelbart vil
våge mig ud i det, men der findes et par hardcore elektronikmekanikere både
i omgangskredsen - men også på arbejdet... Så hjælpen er ikke særligt langt
væk.. :)

Men jeg vil nu helst have en kopi af den software Opel selv har smidt i
BC'en... Jeg kender selv en med Vectra A V6 - så det er bare at aflægge ham
et besøg, omend han bor et-par-hundrede km væk :/

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-09-04 07:41

Bjørn wrote:
> [...]
> "brænder"...
>
> Softwaren kan disassembles og modificeres så den passer, jeg har adgang til

Er bordcomputeren noget ophug?
Den skal jo også kende gearingen, rulleomkredsen osv osv.

> [...]
> i omgangskredsen - men også på arbejdet... Så hjælpen er ikke særligt langt

Så hardcore behøves de ikke være endda, men det hjælper da at vide
hvilken lakrids Opel har brugt som cpu.

> Men jeg vil nu helst have en kopi af den software Opel selv har smidt i
> BC'en... Jeg kender selv en med Vectra A V6 - så det er bare at aflægge ham
> et besøg, omend han bor et-par-hundrede km væk :/

Ja hvis du kan hive softwaren ud uden af smadre prom'en.
Han kan vel sende dig lakridsen :)

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-04 08:08

> Er bordcomputeren noget ophug?
> Den skal jo også kende gearingen, rulleomkredsen osv osv.

Boardcomputeren er fra en Calibra 16v...

Mig bekendt regner den ikke med gearingen, med impulser fra 1
indsprøjtningsdyse.

Std softwaren i V6 passer til 195/60R15 og 205/55R15. Kører man med en anden
dækmontering end dette, skal man have ændret dén konstant i softwaren.

> Så hardcore behøves de ikke være endda, men det hjælper da at vide hvilken
> lakrids Opel har brugt som cpu.

Det er selvfølgelig rigtigt. De har "genkendt" den ude på arbejdet - rigtige
mænd har også en BC i reserve, til at eksperimentere med :)

> Ja hvis du kan hive softwaren ud uden af smadre prom'en.
> Han kan vel sende dig lakridsen :)

Det kan sagtens lade sig gøre. Ham der hjalp med at montere skidtet har selv
prommet sin lakrids. Fra C20XE til C20NE... Så det må da også kunne lade sig
gøre den anden vej.

Desværre er min software ikke offentlig tilgængelig - han fandt softwaren
til C20NE på nettet...

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-04 17:09

"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> BC'en... Jeg kender selv en med Vectra A V6 - så det er bare at aflægge
> ham et besøg, omend han bor et-par-hundrede km væk :/

Det kommer du nok ikke uden om at du skal aflægge ham et besøg og så kopiere
softwaren fra hans over i din.

--
Tom
(også elektronikmekaniker)

Fra : KASO

Dato : 21-09-04 07:50

"" skrev d. 20-09-04 22:44 dette indlæg :
> [...]
der
> triller rundt i en Opel med C25XE maskine - og boardcomputer?

Hvorfor skynder du dig ikke bare at sælge den?
Med de præstationer må den da kunne indbringe en net sum

http://www.kandu.dk/