mulig påkørsel
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-09-04 21:35

Hej

I forbindelse med tråden om påkørsel bagfra, vil jeg lige stille et
spørgsmål over for læserne...

For en dag i sidste uge da jeg var på vej til kalumborg, kørte der en
ladvogn foran mig... Lige pludselig blev der ellers bare kørt langsom som
bare fanden.. Nå ja måske var der kø eller noget...

Men vognen skulle sørme dreje af til højre ved en lille sidevej... Men nu
var det bare sådan at vognens bremselys eller blinkelys virkede.....

Hvad nu hvis man var drønet op i vognen, kunne man så uden videre havde fået
skylden for det, samt at få laves hans manglende bremselys og blinkelys?

Spurgt på en anden måde, har den der drøner op i bagenden på en anden bil
ALTID skylden uanset for uforsvarligt den forankørende er?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-09-04 21:38

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> Men vognen skulle sørme dreje af til højre ved en lille sidevej... Men nu
> var det bare sådan at vognens bremselys eller blinkelys virkede.....

IKKE virkede skulle der stå

Fra : Martin Bak

Dato : 20-09-04 21:38

> [...]
>
> Spurgt på en anden måde, har den der drøner op i bagenden på en anden bil
> ALTID skylden uanset for uforsvarligt den forankørende er?

Nej. Men du har altid en del af skylden.
Martin

Fra : anders majland

Dato : 21-09-04 11:52

> Spurgt på en anden måde, har den der drøner op i bagenden på en anden
> bil ALTID skylden uanset for uforsvarligt den forankørende er?

Nej - men som hovedregel ja. Defekte bremselygter/blinklys giver nok
modparten en bøde, men ikke nødvendigvis nogen del af skylden.

Jeg husker stadig med skræk den dag sidste vinter hvor jeg i tæt tåge
var ved at køre ind i en nordmand med trailer uden lys i tæt tåge. Han
kørte nok 50-60km/t på motorvejen og jeg kørte vel omkring 100. Det
fandt jeg forsvarligt da jeg nemt kunen se de andres lygter selvom
sigtbarheden var meget ringe... Men den mørke trailer helt uden lys så
jeg godt nok i sidste øjeblik....

Der er rigtig mange med defekte lygter, men heldigvis kun få helt uden
lys. Men det er fandme ubehageligt når man møder dem ...
(Nordmanden er ikke den eneste de sidste 2år jeg har pendlet på tværs af
landet)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 21-09-04 13:54

meddelelse news:41500921$0$39266$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> fandt jeg forsvarligt da jeg nemt kunen se de andres lygter selvom
> sigtbarheden var meget ringe... Men den mørke trailer helt uden lys så

Hvis du med en fartforskel på 40-50 km/t mellem kørende biler kun lige
akkurat kan nå at redde situationen, må din hastighed efter min opfattelse
betegnes som dybt uansvarlig. Det er ikke sjældent, at der sker
harmonikasammenstød i tæt tåge. Og så ville det næppe have hjulpet dig, at
den bageste vogn i sammenstødet havde lys på (måske endda tågebaglygte
tændt), når den holdt stille.

En ansvarlig hastighed i bl.a. tåget vejr må være, at man til enhver tid kan
stoppe helt op for forhindringer, der måtte vise sig - det være sig biler
uden lys på, tabte genstande etc.

Hilsen
Peter Marlau

Fra : anders majland

Dato : 22-09-04 07:27

> En ansvarlig hastighed i bl.a. tåget vejr må være, at man til enhver
> tid kan stoppe helt op for forhindringer, der måtte vise sig - det
> være sig biler uden lys på, tabte genstande etc.

Der er flere ting i det.

- Jeg kunne se baglygterne på de forankørende biler mere end et par
hundrede meter frem (baglygter - ikke tågelygter)
- Der var mange der kørte væsenligt hurtigere og jeg ønskede ikke at
være den langsomt rullende forhindring de overså ...

Så jeg vurderede altså at jeg kunne køre motorcyken med den hastighed
hvor jeg stort set fulgte trafikken. Jeg overhalede et par enkelte
lastvogne på 60km, men blev overhalet af mange personbiler. Det er da
bestemt muligt at jeg burde have kørt langsommere eller parkeret og
ventet på bedre vejr...

Havde det været landevej havde jeg da også kørt væsenligt langsommere -
Men hvormange er jer kører altid så i kan nå at standse for en pludselig
forhindring. Med nærlys i mærke skal farten ret lang ned i mørke - selv
når sigtbarheden ellers er god.

Btw så kørtte jeg her til morgen efter en golf hvor eneste lygte bag på
bilen der virkede var tågebaglygten (og det var ikke tåget). Det er
muligt at hans venstre blinklys virkede - men ihvertfald hverken
baglygter, stoplys eller højre blinklys.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-04 07:46

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41511b62$0$39267$14726298@news.sunsite.dk...

> Der er flere ting i det.
>
> - Jeg kunne se baglygterne på de forankørende biler mere end et par
> hundrede meter frem (baglygter - ikke tågelygter)

Så er det jo heller ikke tæt tåge som du skrev.

> - Der var mange der kørte væsenligt hurtigere og jeg ønskede ikke at
> være den langsomt rullende forhindring de overså ...

Bare fordi de andre gør det betyder jo ikke at det er fornuftigt.

> [...]
> muligt at hans venstre blinklys virkede - men ihvertfald hverken
> baglygter, stoplys eller højre blinklys.

Forkasteligt.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : anders majland

Dato : 22-09-04 09:34

> Så er det jo heller ikke tæt tåge som du skrev.

Sigtbarhed måles vist som afstanden som man kan se en hvid klods på
10x10cm - Sådan en ville jeg ikke kunne se særligt langt væk.
Sigtbarheden var noget under 100meter. Derfor kan man jo stadig se
lygter på noget længere afstand.

Min pointe var bare at man nemt kan blive overrasket når man forventer
at kunne se andre trafikanter og så "pludseligt" indhenter en
langsomtkørende uden lys (Traileren havde sikkert nogen reflekser, men
de var i givet fald så beskidte at jeg ikke så dem)

> Bare fordi de andre gør det betyder jo ikke at det er fornuftigt.

Jeg hørte nok til den langsomste halvdel af trafikanterne den dag. Men
det er er heller ikke særligt sjovt at være den "bløde" trafikant som
bilister undviger i sidste øjeblik ...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-04 09:56

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41513916$0$39259$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> langsomtkørende uden lys (Traileren havde sikkert nogen reflekser, men
> de var i givet fald så beskidte at jeg ikke så dem)

Det er også helt utilgiveligt at køre med en sådan trailer.

> Jeg hørte nok til den langsomste halvdel af trafikanterne den dag. Men
> det er er heller ikke særligt sjovt at være den "bløde" trafikant som
> bilister undviger i sidste øjeblik ...

Det vil jeg godt tro.

Fra : anders majland

Dato : 22-09-04 09:57

> Jeg hørte nok til den langsomste halvdel af trafikanterne den dag. Men
> det er er heller ikke særligt sjovt at være den "bløde" trafikant som
> bilister undviger i sidste øjeblik ...

Ja jeg har overvejet at eftermontere en tågebaglygte ...

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 22-09-04 07:47

meddelelse news:41511b62$0$39267$14726298@news.sunsite.dk...
> - Jeg kunne se baglygterne på de forankørende biler mere end et par
> hundrede meter frem (baglygter - ikke tågelygter)

OK - så var sigtbarheden betydeligt bedre end dit første indlæg gav indtryk
af.

> Men hvormange er jer kører altid så i kan nå at standse for en pludselig
> forhindring. Med nærlys i mærke skal farten ret lang ned i mørke - selv
> når sigtbarheden ellers er god.

Det er nok noget de fleste af os ofte forsynder sig imod.

Hilsen
Peter Marlau

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-04 09:36

"Peter Marlau Knudsen" <pmk@NOSPAMitst.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Med nærlys i mærke skal farten ret lang ned i mørke - selv

> Det er nok noget de fleste af os ofte forsynder sig imod.

Samtidig med at de "øffer" over dem som bruger fjernlys på motorvejen ;)).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-04 13:58

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41500921$0$39266$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> fandt jeg forsvarligt da jeg nemt kunen se de andres lygter selvom
> sigtbarheden var meget ringe... Men den mørke trailer helt uden lys så

100 km/t og tæt tåge hører ikke sammen.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-09-04 14:29

Christian B. Andresen wrote:
> "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
> message news:41500921$0$39266$14726298@news.sunsite.dk...

> 100 km/t og tæt tåge hører ikke sammen.

Nej, og jeg fatter ikke at man praler med den slags tossestreger.

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-04 14:38

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Nej, og jeg fatter ikke at man praler med den slags tossestreger.

Desværre er der en tendens til det i denne ng.

Det hænger måske sammen med opfattelsen af det med fart og ulykker ?