hoppy firma
Fra : Anders B

Dato : 20-09-04 20:55

Goddag
Jeg gør i min fritid og bakser lidt med noget elektronik hjemmebyg, men
vil gerne købe hos nogle af de størrer forhandlere der desværre kræver
man er en virksomhed.

Så jeg tænkte, hvad kræves der for at man ka starte sin egen virksomhed?
Jeg har lidt planer om at måske at sælge lidt over interwebbet senere
hen.. men det er sgu langt ude i fremtiden.

--
Anders W. B.
anderswb (snabelA) mailme (prik) dk

Fra : Kenneth

Dato : 21-09-04 09:21

> Så jeg tænkte, hvad kræves der for at man ka starte sin egen virksomhed?
> Jeg har lidt planer om at måske at sælge lidt over interwebbet senere
> hen.. men det er sgu langt ude i fremtiden.

Det kræver ikke det store at blive registreret... Stortset ikke andet end at
du skal registrerer dig hos Told og Skat og så selvfølgelig også betale
skat... ;)

Kenneth

Fra : Anders B

Dato : 21-09-04 16:32

Kenneth wrote:

> [...]
> du skal registrerer dig hos Told og Skat og så selvfølgelig også betale

Jae, også lidt det jeg kom frem til. Men jeg kan ikke rigtigt regne ud
om der er andre udgifter, og hvor meget jeg skal sende ind til t&s af
regnskaber og den slags..

Fra : Holst

Dato : 21-09-04 16:56

Anders B wrote:

> Jae, også lidt det jeg kom frem til. Men jeg kan ikke rigtigt regne ud
> om der er andre udgifter, og hvor meget jeg skal sende ind til t&s af
> regnskaber og den slags..

At blive momsregistreret er stort set en formsag. Du udfylder en blanket
og sender ind til Told & Skat. Så får du et CVR-nummer. Hos Told & Skat
kan du også få forskellige brochurer, der kan hjælpe dig.

Du skal for hver momsperiode (sikkert hvert kvartal for et nystartet
firma (er enten månedsvis, kvartalsvis eller halvårligt afhængig af
firmaets omsætning)) udarbejde et momsregnskab. Du kan hos Told & Skat
få papirer, hvorpå du kan udarbejde dit momsregnskab. Men reelt er det
blot en række kolonner:

Dato / Bilag nr. / Beskrivelse / Salgsmoms / Købsmoms / Indtægt / Udgift

Kolonnerne 'Salgsmoms' og 'Købsmoms' opsummerer du, og disse to beløb
skal du skrive på et girokort, som du modtager fra Told & Skat.
Differencen er det beløb, som du skal betale til Told & Skat i moms for
den pågældende periode. Har du i en periode haft flere udgifter end
indtægter, vil du også kunne risikere at skulle modtage moms retur fra
Told & Skat i stedet for at betale til dem.

Sørg altid for at betale din moms til tiden. Et egentligt regnskab skal
du ikke sende ind til Told & Skat.

Nu taler jeg om enkeltmandsfirmaer, idet det er det jeg ved noget om, og
givetvis også det, du vil oprette. Med et sådant firma får du i stedet
for den almindelige selvangivelse nu en udvidet selvangivelse. Der vil
være ganske få ekstra felter på denne, som du skal udfylde, i forhold
til den almindelige selvangivelse. Med selvangivelsen skal du også
vedlægge et årsregnskab for dit firma - det er ikke overraskende ud fra
dette årsregnskab, at du finder tallene til selvangivelsen.

Du kan selvfølgelig risikere at blive indkaldt til torskegilde, og så
skal du vise dine regnskaber frem for Told & Skat.

Du skal - har jeg ladet mig fortælle - helst sørge for, at du også har
nogen indtægter. Har du kun udgifter, vil Told & Skat måske begynde at
mene, at dit firma ikke er reelt. Og det kan koste dyrt, hvis du de
kommer frem til det, for så skal du pludselig af med en masse penge i moms.

Men så længe du har større indtægter end udgifter, er det sikkert fint.
Hvad "større .. end" vil sige, ved jeg ikke. For mit eget vedkommende
udgør mine udgifter omkring sølle 5 % af omsætningen, og jeg er aldrig
blivet indkaldt til torskegilde.

Men kontakt dit lokale Told & Skat og bed om at få tilsendt nogle brochurer.

Fra : anders majland

Dato : 22-09-04 07:14

> [...]
> mene, at dit firma ikke er reelt. Og det kan koste dyrt, hvis du de
> kommer frem til det, for så skal du pludselig af med en masse penge i

Det er ikke sikkert at det er noget problem for spørgeren. Hvis formålet
primært er at "få lov" at handle hos nogle grossister og omsætningen er
lille, betyder det nok ikke det helt store ikke at få lov at trække
momsen fra....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Holst

Dato : 22-09-04 08:43

anders majland wrote:

> [...]
> primært er at "få lov" at handle hos nogle grossister og omsætningen er
> lille, betyder det nok ikke det helt store ikke at få lov at trække

Det er selvfølgelig korrekt. Blot fordi han køber hos et firma, så
behøver han naturligvis ikke lade fakturaen indgå i sit regnskab.

Men vil man ikke generelt være nødt til at have lidt gang i firmaet for
at Told & Skat er tilfreds. Hvis det blot er sat op som et skalkeskjul
for at kunne handle hos nogle grossister, så man får salgsmoms = 0 kr.
og købsmoms = 0 kr., hvornår begynder Told & Skat så at brokke sig?

Jeg ved intet om det. Jeg har blot hørt, at et firma skal være "reelt",
hvad det så end betyder.

Fra : Anders B

Dato : 22-09-04 17:38

Holst wrote:

> [...]
> og købsmoms = 0 kr., hvornår begynder Told & Skat så at brokke sig?
>
> Jeg ved intet om det. Jeg har blot hørt, at et firma skal være "reelt",

Det er sårn' set også det jeg fisker lidt efter at finde ud af :|

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-09-04 18:26

"Anders B" skrev:

> Det er sårn' set også det jeg fisker lidt efter
> at finde ud af :|

Det er vist heller ikke noget som er sort og hvidt.

Et reelt firma drives som et firma, med det formål at skabe et overskud. Det
er som sådan ikke så vigtigt hvor stor omsætningen er, blot at det er firma
drift med indtægter - eller forventede indtægter.

Der er normalt ikke noget i vejen for at firmaet giver underskud de første
par år, hvis der arbejdes på et produkt som forventes at kunne give
overskud.

Man kan også godt starte et firma, og lade det have hverken indtægter eller
udgifter de første år. Blot slipper man ikke for at lave halvårlige
moms-afregninger og det årlige skatteregnskab.

--
/Lars

Forum for DVD- og HDD-optagere: www.recordere.dk

Fra : Lasse Madsen

Dato : 25-09-04 00:27

Hej Anders.

Jeg er selv medejer af et firma (og var det endda før min læretid sluttede)
som nybagt elektronikfagtekniker, jeg startede sammen med en kammerat jeg
tog svendeprøve sammen med og vores oplevelse med firma er ... har du en god
ide og brænder du for det - så tag chancen du vinder intet hvis du ikke
prøver... jeg vil tilstå at ingen af os ved noget som helst om regnskaber
men vi ved en helt masse om elektronik (syntes vi da selv hehe) så vi lod en
revisor klare dette for os, for et beskedet beløb af mellem 400-600kr pr.
kvartal han kommer endda og henter fakturaerne så det syntes vi ikke kunne
være bedre og hvis man har et hurtigt spørgsmål uden for "lukke tid" ringer
man bare til ham eller spørger her i dk.erhverv der sidder masser af flinke
personer med en masse årserfaring en rigtig guld gruppe hvis du spørger
mig....

Med hensyn til Told og skat - Ring dog og spørg dem det er min opfattelse af
de er flinke og meget hjælpsomme mennesker - de er til for dig...
selvfølgelig er der nogen hos T&S med lidt storheds vandvid måske af at se
for mange krimi serier på tv hvor de tror at de er så smarte og at alle er
svindlere som kun prøver at undergrave det danske samfund heh kan huske en
samtale om dette emne da der var en deltager som kom til at tale lidt over
sig på en info aften hos dem (han kom til at omtale sig selv som "sorte
svend") men det er en anden historie

Med venlig hilsen
Lasse Madsen

Fra : Anders B

Dato : 25-09-04 21:58

Lasse Madsen wrote:

> [...]
> sig på en info aften hos dem (han kom til at omtale sig selv som "sorte

Jeg syntes ellers ikke T&S virker som nogle flinke mennesker, hvertfald
ikke når de vrister halvdelen af min løn ud af mine blødende hænder hver
måned :P

Men tak for inputtet.

Fra : Holst

Dato : 26-09-04 09:01

Anders B wrote:

> Jeg syntes ellers ikke T&S virker som nogle flinke mennesker, hvertfald
> ikke når de vrister halvdelen af min løn ud af mine blødende hænder hver
> måned :P

Da jeg i sin tid startede firma, talte jeg flere gange med Told & Skat,
for jeg havde dengang absolut ingen forstand på den slags. Og hos Told &
Skat mødte jeg kun søde, rare, flinke og hjælpsomme mennesker.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 26-09-04 19:08

>Da jeg i sin tid startede firma, talte jeg flere gange med Told & Skat, for
>jeg havde dengang absolut ingen forstand på den slags. Og hos Told & Skat
>mødte jeg kun søde, rare, flinke og hjælpsomme mennesker.

Lige præcis min oplevelse også !

/madsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-09-04 13:23

Lasse Madsen wrote:

> Lige præcis min oplevelse også !

I gamle ("gode gamle") dage var der er betydelig forskel at spore på Told
( dem med told & moms osv) og så skattefolkene, der ikke altid havde den
samme "serviceorienterede indstilling - men det er vist rodet så meget rundt
i det så det ikke gælde mere ;-(
--
/carsten

Fra : The BMA man

Dato : 18-11-04 00:24

On Wed, 22 Sep 2004 18:38:01 +0200, Anders B <check@the.msg> wrote:

> [...]

Man kan sagtens i en periode lave 0-angivelser.
Det har jeg gjort i mit det ene "firma" i 1 1/2 snart.

--

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.