Gode dykkerture til den rigtige pris.....
Fra : Per S?rensen

Dato : 20-09-04 14:34

Hej alle jer dykkerbumser,

Hvordan kommer man med på nogle ordentlige ture, evt. til østersøen,
uden man skal hive 500,- op af lommen hver gang ?

Og gerne med nogle folk der har styr på at sejle båden, finde vraget,
osv osv....

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-09-04 14:44

> [...]
> uden man skal hive 500,- op af lommen hver gang ?
>
> Og gerne med nogle folk der har styr på at sejle båden, finde vraget,

Meld dig ind i den lokale dykkerklub...

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Carina &Tonny

Dato : 20-09-04 16:34

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Meld dig ind i den lokale dykkerklub...

Som Henrik siger, meld dig ind i en klub. Dykkerklubben Aquanaut i Helsingør
kan jeg godt anbefale.
Men, har i ikke lige fået tilknyttet en båd i air365 !

Tonny Hansen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 20-09-04 17:15

Er de aktive? De sidste 3-4 år jeg har snakket med et par af medlemmerne,
så har jeg ikke lige fået det indtryk at de var leverings dygtige i f.eks
ordentlige østersø ture.

Jeg er medlem her http://www.ovdk.se/
Men ja, det koster mere end 500 pr dag. Specielt når du medregner bro og
brændstof.

JZC

Fra : Carina &Tonny

Dato : 20-09-04 22:55

Du er galt informeret Johnny mht. til aktiviteten - hvilket du som bor i
deres område også burde vide,- og nej, jeg er ikke selv medlem af klubben.
Men spørgsmålet lød:
"Hvordan kommer man med på nogle ordentlige ture, evt. til østersøen,
uden man skal hive 500,- op af lommen hver gang ?"
Bemærk, at der stod evt. Østersøen, og så lige det med de 500,-
Måske der er mange andre gode klubtilbud i området, dette var bare lige mit
bud- og svar til vedkommende der spurgte.
Iøvrigt er der jo stadig en masse gode vrag at dykke på i Helsingør området,
dvs fra ca. 2-30 sm.

Tonny Hansen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-09-04 05:59

Beklager, jeg var ikke klar over at jeg der bor i deres område havde pligt
til at vide om Aquanauts intentioner om aktivitet. Så lad mig omformulere
det jeg sagde: For en der selv er aktiv i den dykning hvor der er
enkelstående og uafhængige personer der udfører og arrangerer det, har jeg
ved 3-4 års sporadisk kontakt med nogle af de trofaste Aquanaut
klubmedlemmer, ikke været klar over nogen turaktivitet ud over standart
øresundsdykning der passede på det som Per efterlyste.
SVJH har / havde Air365 og Aquanaut et samarbejde omkring øresunds
bådsdykning. Når Per der er Air365 medlem så netop efterlyser ordentlige
ture, evt til østersøen så formoder jeg at han havde overvejet Aquanaut
optionen i forvejen.
Kan det svar accepteres Tonny ?

JZC
Hensigtserklæringer og realiteter er ikke altid det samme.
Min hensigtserklæring : Jeg vil være milliardær...
Realitet, jeg dykker nogle forskellige steder i skandinavien.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 20-09-04 16:23

God dykning koster, det prisbillige alternativ hedder netdykning eller
stranddykning.

God fornøjelse.

JZC

Fra : Per S?rensen

Dato : 21-09-04 07:33

Er der nogen lokale klubber(læs Kbh) der har ordentlige ture til evt.
østersøen 3-4 gange om måneden ? For jeg har ikke hørt om dem....

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> wrote in message news:<414ef53f$0$39256$14726298@news.sunsite.dk>...
> God dykning koster, det prisbillige alternativ hedder netdykning eller
> stranddykning.

Pis !!, Så kunne jeg havde sparet at købe alt det udstyr, og så bare
nøjes med at snakke om hvad der var bedst

Så må jeg jo hellere finde plovmændene frem, og tage på nogle
ordentlige ture....

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-09-04 11:23

> Er der nogen lokale klubber(læs Kbh) der har ordentlige ture til evt.
> østersøen 3-4 gange om måneden ? For jeg har ikke hørt om dem....

Sikkert ikke, man skal jo også i øresund og kattegat.

Det er langt at sejle når man skal i Østersøen. Så enten tager man en
weekend tur med et kutter (2000-2500 kr/dag) eller også trækker man en båd
over broen og sætter den i vandet i nærheden af de vrag man skal til.
Problemet for begges vedkommen er at man skal være klar til at rykke når
vejret er til det og man skal være mange nok til at fylde bådene med 3-4
dages varsel. Den slags ture koster normalt 200-300 per dag plus kost og øl.

Den fordel kan man have hvis man er i en aktiv dykkerklub med kontakterne i
orden.

> Pis !!, Så kunne jeg havde sparet at købe alt det udstyr, og så bare
> nøjes med at snakke om hvad der var bedst

Det er lidt ligesom sex, det kun nogle gange man tænker tilbage på. Hmmm
måske man skulle begynde at føre logbog......

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 21-09-04 19:35

Så lægger du den vel ud på bends.dk ligesom din dykkerlog?

Mvh.
Roland Lyngvig
(E-mail-adresse: Søg i www.epost.dk)

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-09-04 19:37

> Så lægger du den vel ud på bends.dk ligesom din dykkerlog?

Det ville jo nok give en del hits....

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 21-09-04 21:32

Ja.. Blinde høns finder jo også korn...

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-09-04 03:38

Her er for øvrigt noget godt netdykning, det minder en om at se på det er
ganske underholdene. Men at deltage er bedre.
http://www.ocean-discovery.org/karta/karta.htm

Enjoy
JZC

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-09-04 08:20

......ja det er spændende "nyt" fra 2001, men her er en side som bliver
opdateret med jævne mellemrum: www.vrag.dk

mvh. Allan J.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-09-04 09:24

Det kan godt være at jeg tager fejl, men jeg mener ikke at deres vragvideoer
har været lagt på sitet så længe. De er SVJV kommet til i 2004.
Bortset fra det, så er det lækre sager at kigge på.
Hvad med dig Allan, kunne du ikke tænke dig at lave et site der vidrebragte
vragdyknings oplevelsen på en lidt anden vis end bare noget tekst ?
F.eks. video er altså rimeligt nemt at klippe sammen så det ser godt ud.

JZC

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-09-04 10:19

Der er ikke ændret nogetsomhelst på Ocean Discoverys side i flere år og de
fleste videoer er fra 2001. Richard Lundgren har i flere år sagt, at NU
kommer der snart noget, men jeg tror de bruger det meste af deres tid med at
bade i nogle huler sydpå.

Du ved jo godt selv hvordan forholdene - især sigten - er, der hvor jeg
oftest dykker. Kunne jeg lave video af de vrag, ville jeg hurtigt være
verdensberømt

Jeg må vende det om og spørge, hvorfor dykker dem med kameraerne altid de
forkerte steder?

Med 10.000-vis af vrag, må der kunne tages nogle flere billeder af fine ting
på vragene; skibsklokker, lanterner, maskintelegrafer m.m.m. Jeg ser det
flere gange hvert år.

m.v.h. Allan J.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-09-04 11:18

> [...]
> fleste videoer er fra 2001. Richard Lundgren har i flere år sagt, at NU
> kommer der snart noget, men jeg tror de bruger det meste af deres tid med

OK, det er ikke lige mit generelle indtryk. Videoerne er fra 2001 men er
først lagt online inden for den nærmeste fortid
Jeg snakker en del med en GUE instruktør der også har vraginteressen. Hans
er mere "praktisk privatakæologi" orienteret og han fortæller at bdr
Lundgren skam dykker på deres projekter i bedste velgående. Men af det
hensyn at de lader tingene være tilbage på vragene når de er færdige med at
dykke. Så er det begrænset med fristelser som de lukker ud i offentligt
forum.

Jeg har kun dykket samtidig med Ingvar Lundgren for 2 år siden. Der var der
en der overtrådte ikke-bjærgnings reglen på et Jyllandsslags dyk. Han blev
behørigt afvæbnet for et stort koøje og noget granathylster på dekostop.

> Du ved jo godt selv hvordan forholdene - især sigten - er, der hvor jeg
> oftest dykker. Kunne jeg lave video af de vrag, ville jeg hurtigt være
> verdensberømt

Forholdene er det samme for dig som så mange andre. Jeg øffer selv over
backscatter på mine still billeder men de er også teknisk sværer at tage end
video. Sigten behøver ikke at være skidt der hvor du dykker, det er bare at
løfte finnerne og rodearmen en smule fra vraget, så er det såmendt helt
godt.
Du har vel nogle kumpaner, f.eks. Henrik Manley der skyder video. Han har
gjort det i flere år, så der er vel basis for et mindre produktionsselskab
nu.

> Jeg må vende det om og spørge, hvorfor dykker dem med kameraerne altid de
> forkerte steder?

Ikke alle gør det, men ja en stor del snyder sig selv for gode oplevelser.

> [...]
ting
> på vragene; skibsklokker, lanterner, maskintelegrafer m.m.m. Jeg ser det

Men er de fine ting der stadig væk når du har været der, det er jo nok også
noget af humlen. Når jeg har fået de billeder i kassen jeg syntes at jeg
skal bruge, så ligger jeg kameraet bort og kigger ofte nærmere på det
indvendige af vraget. Jeg skal bestemt ikke gøre mig mere hellig end jeg er,
jeg har også fisket tallerkner, likørglas o.s.v. men det eneste jeg har
beholdt selv var den "Hamburger Illustrierte 1943" avis der lå i bunden af
en metalkasse med porcelæn.

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-09-04 12:48

Hej Johnny

Nu har jeg undersøgt det, filmene er optaget i 1999 og 2000 og lagt på deres
hjemmeside i 2001 / 2002.

også derfor der næsten ikke findes noget film/foto fra de "mindre besøgte"
vrag. Ja faktisk findes der forsvindende få gode uv-optagelser af vrag
overhovedet, på trods af at vragene ligger i 100.000-vis overalt på kloden.
Hvor mange uv-billeder af en skibsklokke kan du finde på nettet ?

Jeg synes da selv det er lidt ærgeligt, men jeg ved hvor ofte jeg kommer ned
til et vrag, hvor sigten er 1 - 3 meter, der er kulsort og dybden gør, at
jeg allerede skal påbegynde opstigning om 15-20 minutter. Jeg har ikke tid
til at nosse rundt med stativer og indstille lys m.m., så ville jeg
simpelthen ikke kunne nå, at kortlægge vragene systematisk og fravriste dem
de hemmeligheder (med henblik på identifikation), jeg gør nu.

Hvis der er noget du særligt gerne vil fotografere, så ville jeg såmend
gerne fortælle dig hvor du kunne finde det (telegrafer, styresøjle med rat,
lanterner m.m.m.) - hvis altså ikke lige det var for din merkantile
indgangsvinkel.

m.v.h.Allan J.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-09-04 16:06

> [...]
> Hej Johnny
>
> Nu har jeg undersøgt det, filmene er optaget i 1999 og 2000 og lagt på

OK jeg bøjer mig. Det er åbenbart for længe siden at jeg har besøgt deres
websted.

> [...]
kloden.
> Hvor mange uv-billeder af en skibsklokke kan du finde på nettet ?

Enig, men ikke alt kan findes på nettet. Nogen gange foretrækker folk at
holde deres billeder / video væk fra www af det hensyn at folk stjæler
copyrightede ting med arme (mus) og ben.

> [...]
dem
> de hemmeligheder (med henblik på identifikation), jeg gør nu.

Ja, det kan være monster besværligt og hvinende dyrt, derfor afholder det
mange folk fra at forsøge.
Men jeg tror at du ville blive overrasket over mulighederne hvis du fyldte
andet end luft i dine flasker til dyb dykning. Så er 50 meter i en time et
hyggedyk.

> [...]
rat,
> lanterner m.m.m.) - hvis altså ikke lige det var for din merkantile

Ihh tak da. Nå men så må jeg vel springe over den guidede tur.

Et spørgsmål.
At sælge billeder og tekst så folk kan få fornemmelsen af vores kulturarv.
Er det værre end at sælge dele af kulturarven for at financiere noget af
hobbyen?

JZC
Merkantil, nu med ekstra vaskekraft prøv det, prøv det.

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-09-04 16:35

vores kulturarv. Er det værre end at sælge dele af kulturarven for at
financiere noget af hobbyen?<<

Nej slet ikke, men så må du bare selv finde vragene

I øvrigt har jeg ALDRIG solgt andet end 3 koøjer for snart mange år siden,
jeg giver det til personer som har større glæde af det end jeg selv (
arvinger til de omkomne søfolk, eller fiskeren som jeg har fået positionen
af ).
Jeg tager kun ting op, enten med henblik på identifikation ( jomfruvrag ),
eller ting jeg føler noget særligt for og som jeg vil sætte i stand - eller
som før skrevet, noget som kan have andres interesse.
Hvis du vidste, hvad jeg har ladet blive på havbunden gennem årene, så ville
du besvime ( men noget af det skal måske op senere ).

m.v.h. Allan
( nonprofitdykker som deler alt med andre nonprofitdykkere. Alt du kan se og
læse på min hjemmeside er derfor også ganske gratis. Prøv det, rigtige
venner er bedre end penge )

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-09-04 17:48

> Nej slet ikke, men så må du bare selv finde vragene

Jeg har lige for en uge siden bestilt en side scan sonar for en gut jeg
dykker meget med. Så lad os nu se hvad de usikre positioner og tvivlsomme
trawlhold gemmer på.
Det er klart at der vil blive en del dykninger med lang næse til følge, men
noget dukker der vel frem.

> [...]
> jeg giver det til personer som har større glæde af det end jeg selv (
> arvinger til de omkomne søfolk, eller fiskeren som jeg har fået positionen

OK respekt for det.
Men ikke alle har den holdning.

> [...]
og
> læse på min hjemmeside er derfor også ganske gratis. Prøv det, rigtige

Jeps, et webhotel og noget programmering er rasende dyrt. Mindst 200K ik ?
Det kan jeg da godt forstå at du ikke trænger til at tjene tilbage...

Forskellen er at i det niveau som du bevæger dig, kan rigtigt mange ting
klares med en flok bajere og en krøllet femhundredmand. Problemet er at
ekspedienten i fotoforretningen og producenten af u/v huset ikke har den
samme overbærende indstilling hvis jeg tilbyder dem 10 kolde fra kassen og
nogle få tusindlapper. Jeg ville blive kylet ud på røv og albuer i løbet af
fem sekunder.
Jeg har brugt omkring 350.000kr rent udstyrs og uddannelses relateret.
Dertil kommer dykkerturene og deraf følgende forbrug, så igennem de sidste
10 år har jeg en sjat der skal hentes ind igen. Når du gør det som jeg gør,
er det ikke usædvanlig at en sæson koster 30K

JZC
Arbejde med almindelig indtægt (også dengang fuldtids i dykkerindustrien),
ualmindelig dyr hobby.

Fra : Allan Jensen

Dato : 23-09-04 08:17

Held og lykke med sonaren, det er et ganske udemærket instrument.

m.v.h. Allan

Fra : Allan Jensen

Dato : 21-09-04 09:15

Hvad man betaler for sine dykkerture, afhænger i høj grad af hvor meget man
engagerer sig. Hvis man bare kommer med sit grej hver gang det er svag vind
og solskin, og så vil sejles ud på nogle urørte vrag, imens kokken
tilbereder frokosten, så synes jeg 500,- er meget billigt.

Men det kan selvfølgelig gøres meget meget billigere, hvis man deltager
aktivt i en ikke profitorienteret klubs aktiviteter.

m.v.h. Allan J.

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 21-09-04 19:36

Jeg ved ikke om prisen er rigtig - det kommer jo an på pengepungen. Men her
er da et godt bud. De er MEGET prof...

http://www.wreck.nu