Batteri aflades pludseligt
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 19-09-04 11:05

Hej NG,

Mit batteri på min PowerBook 15" alu er begyndt at opføre sig mærkeligt.
I løbet af første time aflades det meget hurtigt (100% til ca. 50%)
uden at jeg kører noget vildt belastende. Hvis jeg trykker på knappen på
bagsiden af batteriet viser dioderne også ca. 50%'s kapacitet.

Herefter går det pludselig stærkt. Som et lyn fra en klar himmel går
maskinen simpelthen i sovende tilstand. Hvis jeg igen prøver at trykke
den lille batteriknap ned, viser den nu 0% kapacitet. Og så kan jeg
ellers begynde at lade op.

Summasumarum: 100% -> 50% tager tager en time. 50% -> 0% tager cirka et
par minutter. Sådan var det ikke for et par dage siden. Maskinen er ikke
engang et år gammel.

Hvorfor nu det?

--Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-09-04 13:48

In article <cijljl$22t9$1@news.cybercity.dk>,
Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> [...]
>
> Summasumarum: 100% -> 50% tager tager en time. 50% -> 0% tager cirka et
> par minutter. Sådan var det ikke for et par dage siden. Maskinen er ikke

Det er slidt op. Det er helt typisk for opladelige batterier, at de
begynder at opføre sig ustabilt, når de er slidte. Netop det, at det
viser en pæn rest-procent det ene øjeblik, og er fladt det næste, har
jeg tit oplevet. Et batteri er ikke som en benzintank i en bil.
Benzinmåleren kan nemt måle mængden af benzin, der er tilbage. Det er
straks sværere at måle, hvor meget der er tilbage på et batteri. Man har
kun spændingen at gå efter, og min erfaring er, at slidte opladelige
batterier falder meget pludseligt i spænding. Batteriet i min TiBook er
også snart to år gammelt. Det holder ikke så længe mere, og når der er
30 % tilbage, går der kun et øjeblik, så går computeren i dvale. Så jeg
skal også til at have et nyt batteri.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 19-09-04 14:32

Henrik Münster wrote:

> [...]
> også snart to år gammelt. Det holder ikke så længe mere, og når der er
> 30 % tilbage, går der kun et øjeblik, så går computeren i dvale. Så jeg

Det var også min mistanke. Jeg synes det er ringe at et batteri af en så
ung alder allerede er ved at ånde ud. Hvis det er trenden er det jo som
at betale leje for brug af sin bærbare.

--Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-09-04 23:46

In article <cik1nm$2if3$1@news.cybercity.dk>,
> [...]

> så ung alder allerede er ved at ånde ud. Hvis det er trenden er det
> jo som at betale leje for brug af sin bærbare.

Du skriver ikke, hvor ungt det er. Men er det ungt, er der vel garanti
på endnu? Hvor længe det holder, afhænger vel af, hvor meget man bruger
det. Bruger man computeren dagligt, så er halvandet til to år nok ikke
en urimelig holdbarhed. Måske kan andre fortælle, hvor længe deres
batterier holder. Og hvor gamle skal et dårligt batteri være, før Apple
stadig vil bytte det under garantien. Vi har vel et halvt års garanti og
to års reklamationsret her i Danmark.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-09-04 23:52

> Du skriver ikke, hvor ungt det er.

Jo, Martin skriver faktisk, at maskinen (og dermed vel osse battariet)
ikke er 1 år gammel.

> [...]
> batterier holder. Og hvor gamle skal et dårligt batteri være, før Apple
> stadig vil bytte det under garantien. Vi har vel et halvt års garanti og

Bare som oplysning - og mulig trøst for Martin? - min PB s første
batteri mistede ydeevnen efter 10 til 11 måneder. Det blev byttet uden
problemer til et spritnyt batteri. Det sidder stadigvæk i maskinen og
holder en "oppetid" (ved almindeligt brug) på sine 3 til 4 timer. Det er
da udemærket af en batteri, der nu er lidt mere end halvandet år
gammelt. Cirka 20 måneder (?)
Det aflader jævnt i en pænt faldende kurve, det dropper ikke pludseligt
fra 50% til nul.

--
v.h.
Mich.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 19-09-04 13:49

Martin Agersted Jarl wrote:
> [...]
>
> Summasumarum: 100% -> 50% tager tager en time. 50% -> 0% tager cirka et
> par minutter. Sådan var det ikke for et par dage siden. Maskinen er ikke

Nu kan jeg tilføje at hvis jeg oplader efter ovennævnte er sket, skriver
opladningsindikatoren at der er op til 6 timer til at batteriet er
opladt. Pludselig skriver den "(Opladt)". Mærkeligt.

--Martin

Fra : Lone Schmidt

Dato : 19-09-04 14:45

> [...]

> opladningsindikatoren at der er op til 6 timer til at batteriet er
> opladt. Pludselig skriver den "(Opladt)". Mærkeligt.

Uden at have forstand overhovedet, er der så ikke noget med at man kan
prøve at nulstille/reset pram?

Men min mands batteri i tibook, "15" tommer, gik i rødt ved brug i 5
min., (også omkring 2 års alderen).
Jeg mener at han fik det udskiftet på garantien :-/

Jeg har selv oplevet at min egen Alubook, 1 år gl., pludselig meldte at
det fuldt opladte batteri, nu gik på reserve.
Men det var noget softwarerod, som var årsag, det spiller fint nu.
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-09-04 23:52

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Uden at have forstand overhovedet, ..

Lone, Lone, sådan skriver man altså ikke på usenet.
Vi lader den lige stå et øjeblik (altså sætningen, som du
formulerede den). mega

Ok, jeg véd godt, at det her er et brud på almindelige citatskik, men
jeg kunne slet ikke lade være

Pludselig sidder jeg og nynner noget Østkysthustlers-noget.

> Jeg har selv oplevet at min egen Alubook, 1 år gl., pludselig meldte at
> det fuldt opladte batteri, nu gik på reserve.
> Men det var noget softwarerod, som var årsag, det spiller fint nu.

Var det noget software som kunne _adlade_ batteriet? Eller var det noget
ged, der kørte i én uendelighed? Hvad slags software er så ondsindet
(som Bechd)?

--
v.h.
Mich.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 21-09-04 04:52

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Lone, Lone, sådan skriver man altså ikke på usenet.
> Vi lader den lige stå et øjeblik (altså sætningen, som du
> formulerede den). mega
LOOOOL ! Jeg har alttid hørt at med sandhed kommer man længst

> Ok, jeg véd godt, at det her er et brud på almindelige citatskik, men
> jeg kunne slet ikke lade være
Bliv ved Mich!

> [...]
>
> Var det noget software som kunne _adlade_ batteriet? Eller var det noget
> ged, der kørte i én uendelighed? Hvad slags software er så ondsindet

Jeg ved faktisk ikke hvad det var, men der vatr mange ting ,der flippede
ud på maskinen på een gang, og pludselig var det iorden igen
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-04 11:55

> [...]

> opladningsindikatoren at der er op til 6 timer til at batteriet er
> opladt. Pludselig skriver den "(Opladt)". Mærkeligt.

du har prøvcet at restette PMU'en? og derefter kalibrere batteriet?

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-09-04 13:31

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> du har prøvcet at restette PMU'en? og derefter kalibrere batteriet?

Hvad er PMU'en? Power Management Unit? Og hvordan gør jeg det? Og med
"kalibrering" mener du at oplade batteriet helt og aldeles og derefter
aflade det totalt?

--Martin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-09-04 14:18

> [...]

> Hvad er PMU'en? Power Management Unit? Og hvordan gør jeg det? Og med
> "kalibrering" mener du at oplade batteriet helt og aldeles og derefter

Det er ganske rigtigt Power Management Unit. Hvordan du gør, afhænger af
hvilken model du sidder med. På nedenstående link, er der anvisninger
til alle modellerne:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq10>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-09-04 17:15

Kaj Christiansen wrote:

> Det er ganske rigtigt Power Management Unit. Hvordan du gør, afhænger af
> hvilken model du sidder med. På nedenstående link, er der anvisninger
> [...]

Tak for linket. Men læsning af dokumentet siger ikke noget om at man
skal gøre netop dette i min situation. Der står:

"...A PMU reset should not be necessary except as a last resort in cases
where a hardware failure of the power management system is suspected...".

Det tolker jeg ikke som en beskrivelse af mit problem, især ikke når man
læser citerede pasus i sammenhæng.

Jeg ringer til Apple i morgen.

--Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-04 22:57

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Hvad er PMU'en? Power Management Unit?

jeps, hvordan du gør det på præcis din PB ved jeg ikke. Det skulle
være benmt at hitte deb Technote hos Apple der beskriver hvordan du gør.

> Og hvordan gør jeg det? Og med
> "kalibrering" mener du at oplade batteriet helt og aldeles og derefter
> aflade det totalt?

ja, aflad så den går på vågeblus automatisk og genoplad ( i lang tid).

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 21-09-04 17:08

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> jeps, hvordan du gør det på præcis din PB ved jeg ikke. Det skulle
> være benmt at hitte deb Technote hos Apple der beskriver hvordan du gør.

Jeg talte med Apple Support i dag, og de bad mig resette PMU'en ved en
eller anden tastekombination (der er en henvisning andet steds i
tråden). Desværre har det ikke afhjulpet mit problem. Jeg giver den lige
en fuldstændig afladning (gjort nu) og komplet opladning plus yderligere
en test.

Apple-supporten lovede at sende mig et nyt batteri hvis PMU-re-sætningen
(undersættelse -- jeg ved det godt) ikke formår at løse problemet.

> ja, aflad så den går på vågeblus automatisk og genoplad ( i lang tid).

Er gjort før ovenstående.

--Martin

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-09-04 16:20

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]
>
> Apple-supporten lovede at sende mig et nyt batteri hvis PMU-re-sætningen
> (undersættelse -- jeg ved det godt) ikke formår at løse problemet.

Nu kan jeg konstatere at PMU-resetning ikke virker. I morgen vil jeg se
om Apple vil leve op til deres løfte.

--Martin

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 23-09-04 16:21

Martin Agersted Jarl wrote:

> Nu kan jeg konstatere at PMU-resetning ikke virker. I morgen vil jeg se
> om Apple vil leve op til deres løfte.

Og det gjorde de -- uden brok og mistænkeliggørelse.

--Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 19-09-04 18:33

> [...]

> uden at jeg kører noget vildt belastende. Hvis jeg trykker på knappen på
> bagsiden af batteriet viser dioderne også ca. 50%'s kapacitet.

et longshot: Har du prøvet at aflade batteriet helt - og derpå lade det
helt op. Det siges, man "bør" gøre det en gang om måneden.

-- jeg har endnu ikke prøvet et udbrændt batteri på bærbar, kun på
mobil. Her ses det kun, at det lader meget hurtigt af, ikke at det
"springer" som du beskriver det.

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 19-09-04 19:32

Martin Ammentorp wrote:

> [...]
>
> -- jeg har endnu ikke prøvet et udbrændt batteri på bærbar, kun på
> mobil. Her ses det kun, at det lader meget hurtigt af, ikke at det

Ja, jeg har prøvet fuld op og nedladning.

Jeg har ledt lidt på Apples supportsider og fandt denne update:

<http://www.apple.com/support/downloads/batteryupdate.html>

Nu er jeg gået i gang med at teste om den hjælper. Det ser ikke sådan
ud. Er der nogle af jer som har erfaringer med denne update?

--Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 20-09-04 10:04

> [...]

> Nu er jeg gået i gang med at teste om den hjælper. Det ser ikke sådan
> ud. Er der nogle af jer som har erfaringer med denne update?

ikke andet end at den ikke hjalp :( Efter hårde forhandlinger med Apple
fik jeg mit batteri byttet :)
(knap et år gammelt batteri)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-09-04 11:01

Michael Holm wrote:

> ikke andet end at den ikke hjalp :( Efter hårde forhandlinger med Apple
> fik jeg mit batteri byttet :)
> (knap et år gammelt batteri)

Kan du uddybe "hårde forhandlinger"? Det er jo nok vejen frem.

--Martin

Fra : Lone Koefoed

Dato : 20-09-04 12:53

In article <cim9pa$1p8c$1@news.cybercity.dk>,
Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

[snip]
> Kan du uddybe "hårde forhandlinger"? Det er jo nok vejen frem.
I forbindelse med hårde forhandlinger (og forhandlinger i det hele
taget) har jeg haft held med at kunne fremvise en log på mit batteris
levemåde.
Hent fx X-charge
(http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15982) som jeg har
været rigtig glad for.

Min PB12" på ca et år dropper i øvrigt ret stabilt til 0% når den når
29%. Det gjorde min TiBook også - den fik nyt batteri på garantien
selvom den var over at år gammel. Hvordan det skete ved jeg ikke - det
var en arbejdscomputer og værkstedet klarede den vha min log fra
X-charge.

--
Lone

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-09-04 17:16

Lone Koefoed wrote:
> [...]
> selvom den var over at år gammel. Hvordan det skete ved jeg ikke - det
> var en arbejdscomputer og værkstedet klarede den vha min log fra

Tak for henvisningen til X-charge. Det kører og registrerer løs.

--Martin

Fra : Lone Koefoed

Dato : 20-09-04 21:57

In article <cimvo7$2ju3$2@news.cybercity.dk>,
Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Tak for henvisningen til X-charge. Det kører og registrerer løs.

dvsl

held og lykke med brokkeriet.

--
Lone

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 20-09-04 19:02

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> Hent fx X-charge
> (http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15982) som jeg har
> været rigtig glad for.

Hvorfor sker der ikke noget, når jeg dobbeltklikker på det efter
download? (10.3.5, iBog 1.2/768 MB)

piiiv - jeg vil også kunne dokumentere

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Ole Jensen

Dato : 20-09-04 20:33

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Hvorfor sker der ikke noget, når jeg dobbeltklikker på det efter
> download? (10.3.5, iBog 1.2/768 MB)
>
> piiiv - jeg vil også kunne dokumentere

Kan det skyldes at den måske ikke kan køre på 10.3.5?

Product Requirements:
Mac OS X 10.1 - 10.2

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-09-04 20:40

Ole Jensen wrote:

> Kan det skyldes at den måske ikke kan køre på 10.3.5?
>
> Product Requirements:
> Mac OS X 10.1 - 10.2

Næh. Den kører fint hos mig. Og jeg har 10.3.5. Og jeg dobbeltklikkede
bare på den. Jeg hentede den dog fra programmørens egen side og ikke via
versiontracker.

--Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-09-04 23:52

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> ikke andet end at den ikke hjalp :( Efter hårde forhandlinger med Apple
> fik jeg mit batteri byttet :)
> (knap et år gammelt batteri)

SOm jeg har skrevet i en anden tråd, fik jeg et batteri, der ikke levede
op til den angivne "performance", byttet uden problemer. Det var omkring
10 til 11 månede gammelt. Byttet hos sælger (hedengangne eller
fusionerede Fredgaard).

--
v.h.
Mich.