syge planter
Fra : Robert Andersen

Dato : 19-09-04 10:47

Er det rust vi har på vores planter ? og kan det behandles med det der hunde
dyre middel fra bayer ?

tre billeder er postet i dk.binaer med samme topic

pft.

/Robert Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-09-04 16:10

On Sun, 19 Sep 2004 11:46:30 +0200, "Robert Andersen"
<rowand@fjerndetteget2net.dk> wrote:

>Er det rust vi har på vores planter ? og kan det behandles med det der hunde
>dyre middel fra bayer ?
>
>tre billeder er postet i dk.binaer med samme topic

Jeg har ikke set billederne i binær.

Men et par kommentarer presser sig på

Ja, rust kan behandles med diverse midler - som koster en del penge.

Nu ved jeg så heller ikke hvilke planter det drejer sig om - men er det
udendørsplanter, hvilket jeg kraftigt går ud fra, da jeg endnu ikke har
hørt om indendørsplanter som får rust, så vil det være mere eller mindre
meningsløst at behandle nu. Der går ikke mange uger inden planterne
smider bladene alligevel. Til den tid bør alle angrebne blade og andre
døde plantedele så fjernes fra området.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Nick

Dato : 19-09-04 19:46

At bladene fjernes fra området, betyder implicit at de ikke kastes på
kompostdyngen, men smides i skraldespanden eller brændes......Vel sagtens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-09-04 20:50

On Sun, 19 Sep 2004 20:45:37 +0200, "Nick" <altomkrybdyr@mail.dk> wrote:

>At bladene fjernes fra området, betyder implicit at de ikke kastes på
>kompostdyngen, men smides i skraldespanden eller brændes......Vel sagtens

Nemlig.
Eller i hvert fald varm-komposteres - men det er ikke sikkert det er nok
til at slå sygdommen ihjel, så det bedste er at smide dem i
skraldespanden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-09-04 21:04

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Nemlig.
> Eller i hvert fald varm-komposteres - men det er ikke sikkert det er nok
> til at slå sygdommen ihjel, så det bedste er at smide dem i
> skraldespanden.

Hvis de alligevel er smurt ind i tectyl, er det vel nærliggende at brænde
dem?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 20-09-04 14:04

"Robert Andersen" <rowand@fjerndetteget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er det rust vi har på vores planter ? og kan det behandles med det der
> hunde dyre middel fra bayer ?'

Det er baldpletsvampe, der har angrebet bladene.
Angrebet er sat ind, hvor bladene er angrebet af magnesiummangel.
Det ses hyppigt på især ældre blade, da magnesium kan flyttes i
planten til de nye blade. Magnesium er nødvendig for dannelsen af klorofyl.

Per A. Hansen

Fra : Robert Andersen

Dato : 20-09-04 21:53

> Det er baldpletsvampe, der har angrebet bladene.

Takker for svarene, sådan så planten faktisk ud da vi købte den på
planteskolen for tre uger siden :o/
Er der nogen (nem og hurtig) kur ? eller går det i sig selv ?

/Robert Andersen

Fra : Helle Skoett

Dato : 22-09-04 00:01

> Takker for svarene, sådan så planten faktisk ud da vi købte den på
> planteskolen for tre uger siden :o/
> Er der nogen (nem og hurtig) kur ? eller går det i sig selv ?
>
> /Robert Andersen

Hej Robert.
Kender du en landmand?
Underligt spørgsmål, tænker du nok, men de har noget rigtig dyrt stads, som
er rigtig godt mod rust.
Ikke interessant, tænker du så - men fidusen er, at du skal bruge 5 ml til
en liter vand (eller deromkring - står på dunken) - og regner du på dunkens
samlede indhold, bliver det noget med 25 kr. til dig.
Og så har du rustmiddel til et års tid - mindst.
Planten skal nærmest kun se din sprøjte - skal ikke være gennemvåd eller
noget. Det gentager efter en uge - og så er din plante rask. Sjasker du din
plante til, risikerer du, at den dør. Det er altså stærke sager.
Jeg behandlede 50 fuchsiaer sidste år og jeg har stadig mindst den samme
mængde væske tilbage - jeg gav den rare mand en flaske vin som betaling.
Det kan ikke betale sig at købe dyre og dårligere produkter, hvor vi
almindelige haveejere nu en gang køber ind.

--
jordnær hilsen
Helle S

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-09-04 15:11

"Helle Skoett" <hs@fjernbt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kan ikke betale sig at købe dyre og dårligere produkter, hvor vi
> almindelige haveejere nu en gang køber ind

Rent bortset fra, der ikke er tale om rustsvampe, men bladpletsvamp, der
har udviklet sig på et blad med magnesiummangel
Men det skader ikke at anvendes et svampemiddel, de er normalt ikke særlig
ikke særligt ubehagelige at arbejde og er oftest ret ugiftige
(lokalirriterende.)
Per A. Hansen