Mimetype
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-09-04 21:49

Hvordan konstruere jeg en korrekt mimetype for en fil der skal sendes
til en browser via http protokollen ?

Jeg har et File objekt der holder i filen...

Jeg har søgt på google men kan ikke finde nogen vejledning til det.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Morten

Dato : 19-09-04 19:14

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
>
> Jeg har et File objekt der holder i filen...
>
> Jeg har søgt på google men kan ikke finde nogen vejledning til det.

Det er vel en servlet du benytter? ServletResponse objektet har en
funktion der hedder setContentType(...);

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-09-04 20:55

Morten <usenet@kikobu.com> wrote in

> Det er vel en servlet du benytter? ServletResponse objektet har en
> funktion der hedder setContentType(...);

nej, det er en webserver jeg sidder og koder.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 19-09-04 22:12

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> posting:

>Hvordan konstruere jeg en korrekt mimetype for en fil der skal sendes
>til en browser via http protokollen ?

Umiddelbart: en bestemmelse af mimetype ud fra filekstentionen på en
sådan måde, at serveren fx indlæser en fil, hvor brugeren (af
serveren) har angivet en kobling mellem filtyper og mimetyper.

Det er grundlæggende også sådan det gøres her
http://www.bog.ing.dk/compnet/studerende/opgaver/opg1.html (om end
denne server måske ikke lige er beregnet til faktisk anvendelse, men
undervisning)

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-09-04 14:24

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote in

> Umiddelbart: en bestemmelse af mimetype ud fra filekstentionen
> på en sådan måde, at serveren fx indlæser en fil, hvor brugeren
> (af serveren) har angivet en kobling mellem filtyper og
> mimetyper.

Jeg havde håbet der var en mere pålidelig metode, men så vidt jeg kan
se bruger Apache også den måde.
Jeg har fundet en klasse der lavet noget check på headeren af selve
filen og sammenligner med nogle kendte kendetegn - men eftersom der
var adskillige fejl i de kode-udsnit der blev vist var det ikke noget
jeg gad bruge tid på.

> Det er grundlæggende også sådan det gøres her
> http://www.bog.ing.dk/compnet/studerende/opgaver/opg1.html (om
> end denne server måske ikke lige er beregnet til faktisk
> anvendelse, men undervisning)

Det er faktisk lige præcis sådan en opgave jeg sidder med, det jeg
har er en multi-trådet http server med 60-70 liniers if-else til
bestemmelse af mimetypen... :/

"Be nice to nerds - you might end up working for one"

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-09-04 18:23

Henrik Stidsen wrote:

> Jeg havde håbet der var en mere pålidelig metode, men så vidt jeg kan
> se bruger Apache også den måde.

Man kan vel groft sagt sige, at MIME-typer er opfundet fordi man ikke
umiddelbart kan se på en fil hvad den indeholder.
At man ofte kan gætte det på navnet, kan man så bruge som en
nødløsning, hvis man ikke af anden vej kender typen, men den "korrekte"
metode må være, at systemet altid får oplysninger om MIME-typen, når det
modtager en fil. (Men med den gennemsnitlige web-brugers viden om
MIME-typer, er et gæt ud fra navnet nok mere pålideligt).

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : hal@no_spam_statsbib~

Dato : 22-09-04 14:35

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> filen og sammenligner med nogle kendte kendetegn - men eftersom der
> var adskillige fejl i de kode-udsnit der blev vist var det ikke noget

Hvis der havde været en pålidelig måde dette kunne gøres; havde der ikke
været noget at bruge MIME-type til
Det man kan er blot at lave heuristiske evalueringer som man under ingen
omstændighed ved om kan bruges i morgen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-09-04 19:32

hal@no_spam_statsbiblioteket.dk wrote in

> Hvis der havde været en pålidelig måde dette kunne gøres; havde
> der ikke været noget at bruge MIME-type til

Det kan du så have ret i, sådan havde jeg ikke lige tænkt på det.

> Det man kan er blot at lave heuristiske evalueringer som man
> under ingen omstændighed ved om kan bruges i morgen.

Man kan vel med rimelig sikkerhed forvente at en jpeg fils header
ligner sig selv, også om en måned ?

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/

Fra : Nicholas Clarke

Dato : 20-09-04 14:35

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-04 14:38

Nicholas Clarke <nclarke@diku.dk> writes:

> [...]

Du kunne overveje et HashMap.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-09-04 21:32

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote in

> Du kunne overveje et HashMap.

Det har jeg også tænkt på, det skalerer i hvert fald noget bedre -
Man kan jo sagtens forestille sig at ende med 1000+ mimetypes,
specielt når samme mimetype er tilknyttet adskillige filendelser, og
i så fald vil det jo blive en anseelig forsinkelse i scriptet at køre
igennem 1000+ if-else statements for at nå til den korrekte type.

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-04 15:50

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
>
> Jeg har et File objekt der holder i filen...
>
> Jeg har søgt på google men kan ikke finde nogen vejledning til det.

Jeg lavede noget i sin tid baseret på gnomes mime-type fil.
Du kan evt. hente det på http://www.snurrberget.dk/webshare/mimetypes/

- cep

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-09-04 19:36

"REMOVETHIS>snurrberget.dk" <"REMOVETHIS>snurrberget.dk"> wrote in

> Jeg lavede noget i sin tid baseret på gnomes mime-type fil.
> Du kan evt. hente det på
> http://www.snurrberget.dk/webshare/mimetypes/

Det ligner nogenlunde det jeg har fået lavet nu, i hvert fald
princippet i det.

Jeg har taget apaches mime type fil og fylder den i en Hashmap. Jeg
har så valgt at hardcode den ind i klassefilen og lave funktionerne
static.

Kommentarer er meget velkomne,
http://hs235.dk/files/java/source/MimeMap.java

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 08:10

> [...]
>
> Jeg har taget apaches mime type fil og fylder den i en Hashmap. Jeg
> har så valgt at hardcode den ind i klassefilen og lave funktionerne

Jow...

Grunden til at jeg anvendte en fil var at jeg kunne opdatere mime-types
ved simpelthen at kopiere en opdateret fil, og på den måde undgå at
skulle rette i source koden.

- cep

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-09-04 13:32

> Grunden til at jeg anvendte en fil var at jeg kunne opdatere
> mime-types ved simpelthen at kopiere en opdateret fil, og på den
> måde undgå at skulle rette i source koden.

Jeg overvejede at bruge en ekstern fil men kom frem til at mimetype
definitionerne er så stor en del af klassen af det er ligeså nemt at
tilføje og kompilere igen - altså blot opdatere klassen. Det er ikke
helt så brugervenligt men de fleste der har brug for sådan en klasse
burde kunne klare at tilføje flere mime typer :)

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-04 15:52

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har et File objekt der holder i filen...
>
> Jeg har søgt på google men kan ikke finde nogen vejledning til det.

Glemte lige....
Da debug klassen ikke ligger der skal alle kald til Debug() fjernes....

- cep