Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvad er dpi ved vandret-lodret opløsning?
Fra : Nyhedskigger

Dato : 18-09-04 19:09

Når man h-klikker på et billede > egenskaber > dokumentinfo står der bl.a.
vandret og lodret opløsning. Hvad er det?

På de fleste billeder jeg har (jeg har næsten ingen, så mig erfaring er
meget smal) er det angivet til 72 el. 96 dpi. Men ved min datters Ixus v3
står der altid 180 dpi. Er det et mål på samme måde som en printers el.
scanners dpi, lyder hverken 180 eller 72 af særlig meget, men er det det?

Er det et udtryk for antallet af prikker pr tommer vil en høj værdi jo give
et fysisk mindre billede end ved en lav værdi hvis begge billeder er med 3
Mp, eller hvad?

Er det i det hele taget noget man skal spekulere på eller er det bare
fastlagt på forhånd i kameraet. Eller er der noget kvalitet i billederne at
hente hvis man sætter sig ind i dette?

Mvh. Kjeld

Fra : emj

Dato : 18-09-04 20:10

On Sat, 18 Sep 2004 20:09:02 +0200, "Nyhedskigger" <kks@volapyk.dk>
wrote:

>Er det i det hele taget noget man skal spekulere på eller er det bare
>fastlagt på forhånd i kameraet. Eller er der noget kvalitet i billederne at
>hente hvis man sætter sig ind i dette?

DPI har ikke noget at gøre i et kamera, så glem det.
Det er antallet af pixels, der bestemmer hvilken mulig DPI, et billede
kan udprintes med.
Hilsen emj

Fra : Nyhedskigger

Dato : 19-09-04 07:16

Tak for svarene, jeg vil ikke bekymre mig mere om det.

Mvh Kjeld

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-09-04 20:24

Nyhedskigger wrote:

> Når man h-klikker på et billede > egenskaber > dokumentinfo står
> der bl.a. vandret og lodret opløsning. Hvad er det?

DPI kan angives forskelligt for vandret og lodret. Jeg har endnu ikke
oplevet at de har været forskellige, men måske det anvendes i
trykkebranchen?

> På de fleste billeder jeg har (jeg har næsten ingen, så mig
> erfaring er meget smal) er det angivet til 72 el. 96 dpi. Men ved
> min datters Ixus v3 står der altid 180 dpi.

Der kunne stå 10.000 uden at det ville gøre en forskel. Det er bare et
tal der er smækket på. Billedet fra kameraet er digitalt og som sådan
uden fysisk udstrækning, hvorfor DPI er irrelevant. Det er først når vi
begynder at snakke fysiske størrelser at DPI giver mening.

> Er det et udtryk for antallet af prikker pr tommer vil en høj
> værdi jo give et fysisk mindre billede end ved en lav værdi hvis
> begge billeder er med 3 Mp, eller hvad?

Jeps. Det er en måde at skrive hvilken fysisk størrelse man ønsker i
forhold til hvor finkornet det skal være.

> Er det i det hele taget noget man skal spekulere på eller er det
> bare fastlagt på forhånd i kameraet. Eller er der noget kvalitet i
> billederne at hente hvis man sætter sig ind i dette?

Der er intet at hente.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-09-04 22:58

"Nyhedskigger" <kks@volapyk.dk> wrote in message
> Når man h-klikker på et billede > egenskaber > dokumentinfo står der bl.a.
> vandret og lodret opløsning. Hvad er det?

Et tal som trykkerier kan bruge til spændene ting

> [...]
> står der altid 180 dpi. Er det et mål på samme måde som en printers el.
> scanners dpi, lyder hverken 180 eller 72 af særlig meget, men er det det?

I det fleste kompakt kameraer for 2 års tid siden brugte de 72 dpi, men
efter de virkelig tog indtoget har man hævet det tal til 180 på det større
kompaktkameraer. Det siger sig egentlig ikke noget hvis du bare skal printe
billeder ud.

> Er det et udtryk for antallet af prikker pr tommer vil en høj værdi jo
give
> et fysisk mindre billede end ved en lav værdi hvis begge billeder er med 3
> Mp, eller hvad?

Ja det et meget godt bud. Men størrelsen på billedet ændrer sig ikke.

> Er det i det hele taget noget man skal spekulere på eller er det bare
> fastlagt på forhånd i kameraet. Eller er der noget kvalitet i billederne
at
> hente hvis man sætter sig ind i dette?

Til den almindelige bruger er det overhovedet ikke interessant, man kan dog
bruge at ændre i DPI størrelsen, men det betyder ikke noget for dig hvis du
bare udprinter eller ser det på din skærm. Som sagt trykkerier kan gøre brug
af det tal og jeg ved at de fleste trykkerier vil have billederne i 300 DPI
eller højere. Jeg har forhørt mig lidt da jeg også selv var nysgerrig og det
handler om at når man skal udskrive i tryksager, så ser man jo tit at
billedet er bygget af prikker der faktisk er til at se og desto flere DPI
desto mere finkornet kan trykken gøre det.

Mvh
Simon

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-09-04 08:37

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> skrev:

> Til den almindelige bruger er det overhovedet ikke interessant,
> man kan dog bruge at ændre i DPI størrelsen, men det betyder ikke
> noget for dig hvis du bare udprinter eller ser det på din skærm.

Det betyder netop noget, hvis man udskriver billedet. DPI angiver den
fysiske størrelse som billedet vil have på et stykke papir.

Eksempelvis vil et billede i 2000x2000 i 300DPI svare til 6,67x6,67in
eller 17x17cm
I 150DPI ville det svare til: 13,33x13,33in eller 34x34cm

> [...]
> billedet er bygget af prikker der faktisk er til at se og desto
> flere DPI desto mere finkornet kan trykken gøre det.

Ja naturligvis. DPI betyder dots pr. inch eller prikker pr. tomme. Jo
flere prikker på en tomme jo mere finkornet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : HKJ

Dato : 19-09-04 09:07

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Det betyder netop noget, hvis man udskriver billedet. DPI angiver den
> fysiske størrelse som billedet vil have på et stykke papir.

Teoretisk ja, i praksis bruges værdien, i billedet, ikke.

Når du bestiller et 10x15 billede, så vil hele dit billede blive brugt,
ligegyldigt hvilken DPI værdi der står i billedet.
Det samme gælder også på en computerskærm, enten vises hele billedet,
skaleret til at fylde en bestemt ramme på din skærm, eller også vises
billedet hvor en dot i billedet svarer til en dot på skærmen. DPI værdien i
billedet ignoreres.

Fra : Nyhedskigger

Dato : 19-09-04 09:49

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skaleret til at fylde en bestemt ramme på din skærm, eller også vises
> billedet hvor en dot i billedet svarer til en dot på skærmen. DPI værdien

Vil det så sige at hvis man fx indsætter et billede i Word på 3 MP hvor den
fysiske størrelse bliver tilpasset indenfor margenerne (skalleret ned) så er
billedet stadig med 3 MP (flere dpi) når det printes ud?

(Det ligger ikke ligefor at forstå, syntes jeg

Mvh Kjeld

Fra : HKJ

Dato : 19-09-04 10:05

> [...]
er
> billedet stadig med 3 MP (flere dpi) når det printes ud?

Prøv at se på filstørrelsen af dit word dokument, den vokser med billedfil
størrelsen, dvs. Word gemmer hele billedet.

Antal DPI der bruges ved udskrift afhænger af printeren.

> (Det ligger ikke ligefor at forstå, syntes jeg

Word forstår det heller ikke altid, jeg har været udsat for at Word har
lavet et low-res preview til brug på skærmen og så brugt samme preview i
udskriften. Det sker sommetider når man klippe/klister fra andre programmer
(ihvertfald i nogle gamle version).