Kogt vand til bilbatteri?
Fra : Peter

Dato : 18-09-04 14:18

Kan man bruge kogt vand til at fylde på et bilbatteri?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-09-04 14:24

Peter wrote:
> Kan man bruge kogt vand til at fylde på et bilbatteri?

Nej det bliver ikke demineraliseret af at blive kogt.

Køb istedet noget demin. vand i et supermarked.

Mvh
Roberto

Fra : Peter

Dato : 18-09-04 14:31

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message

> Nej det bliver ikke demineraliseret af at blive kogt.
>
> Køb istedet noget demin. vand i et supermarked.

Tak for det hurtige svar. Problemet er at jeg er "strandet" på landet, da
bilen strækker (muligvis batteriet, men jeg er ikke sikker), så hvis det kan
lade sig gøre at bakse et eller andet brugbart sammen hjemmefra, ville jeg
foretrække det.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-09-04 14:54

Peter wrote:

> [...]
> lade sig gøre at bakse et eller andet brugbart sammen hjemmefra, ville jeg

Så skal du destillere vandet grundigt.
Desværre bliver akkumulatoren ret hurtigt spoleret hvis ikke vandet er
rent.

Mvh
Roberto

Fra : alexbo

Dato : 18-09-04 15:02

"Roberto Saldo" skrev

> Så skal du destillere vandet grundigt.

Og hvordan gør man så det.
En gryde kogende vand hvor dampen gennemvæder et håndklæde, som man vrider i
en spand og kører igennem et kaffefilter.
Så er det nemmere at køre i brugsen eller på tanken.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-09-04 15:32

> Så er det nemmere at køre i brugsen eller på tanken.

El. en pøs regnvand du filtrere igennem en engangskarklud.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-09-04 10:27

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> El. en pøs regnvand du filtrere igennem en engangskarklud.

Nej!

Der er både svovlsyre og andre gode ting i.

Mvh
Roberto

Fra : Peter

Dato : 18-09-04 15:03

> Så skal du destillere vandet grundigt.
> Desværre bliver akkumulatoren ret hurtigt spoleret hvis ikke vandet er
> rent.

Det tror jeg, at jeg afholder mig fra. Må nok bide i det sure æble og finde
mig i den lange transport med bus...
Takker for hjælpen!

Fra : BB

Dato : 19-09-04 10:37

"Peter" <nospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg, at jeg afholder mig fra. Må nok bide i det sure æble og
finde
> mig i den lange transport med bus...
> Takker for hjælpen!

Hvorfor dog det - er der slet ikke nogen steder at købe deminiraliseret
vand? Du kunne jo også købe det hjemmefra og smide en flaske i bagegerummet.

BB

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-04 10:53

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Hvorfor dog det - er der slet ikke nogen steder at købe deminiraliseret
> vand? Du kunne jo også købe det hjemmefra og smide en flaske i

Jeg må sige det er ved at gå slmet ned af bakke med familien danmark når man
ikke længere har råd til at købe 1 liter destileret vand i Kvickly eller
dagligbrugsen (men en bil til >300.000 kr).

--
Tom

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-09-04 14:28

> Kan man bruge kogt vand til at fylde på et bilbatteri?

Kogning fjerner ikke kalk og de andre mineraler i vandet, det opkoncentrerer
dem snarere, så det er et nej.

Niels

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-09-04 17:39

"Niels" == Niels Bengaard <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> writes:

> Kogning fjerner ikke kalk og de andre mineraler i vandet, det
> opkoncentrerer dem snarere, så det er et nej.

Faktisk ikke. Det der sker ved kogning er at den CO2 der er opløst i
vandet bliver kogt ud. Den derved æmndrede pH betyder at vandets evne
til at opløse kalk og andre mineraler bliver markant nedsat. Det er
derfor man kan klare sig med kogt vand på en køler.

Men kogt vand på et batteri går ikke.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-09-04 20:14

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Men kogt vand på et batteri går ikke.

Stop - stop, et ældre familiemedlem sidder ved siden af mig i dette øjeblik
med et skævt grin og siger, - fandme godt alle de akumulatorer jeg har brugt
genneem de sidst 20-30 år ikke ved det der skrives her, jeg spørger ham
hvorfor.

SVAR.
Har aldrig brugt andet end almindeligt postevand *LOL*

Min kommentar, - og det gælder både på traktor og biler han har haft,
akumulatorene siger han holder ved ham 3-5 år. Og jeg har da også selv i en
snæver vending brugt almindeligt vand, uden at kunne konstatere at
akumulatoren derved får forkortet levetid, dog svært at fastslå med
sikkerhed.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : TGD

Dato : 18-09-04 23:14

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> snæver vending brugt almindeligt vand, uden at kunne konstatere at
> akumulatoren derved får forkortet levetid, dog svært at fastslå med

Og du bor i det jydske hvor der ikke er meget kalk/mineraler i vandet, her i
Kbh. kan man ligefrem mærke kalken når man bader, så der har du sikkert
svaret på hvorfor i har kunne lave nummeret.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 19-09-04 09:55

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse news:Nq23d.50228$Vf.2437560@news000.worldonline.dk...

> Og du bor i det jydske hvor der ikke er meget kalk/mineraler i vandet, her i
> Kbh. kan man ligefrem mærke kalken når man bader, så der har du sikkert
> svaret på hvorfor i har kunne lave nummeret.

Øhh - der er altså også kalk i vandet i Jylland

I de ca. 7 år jeg har boet i Aalborg har det været nødvendigt at afkalke
bruseren *hver* uge, hvis ikke strålerne skulle stå i alverdens retninger -
der er langt mere kalk i vandet der end f.eks. i Roskilde (hvor jeg har boet
i godt 20 år).

/Jakob

Fra : phk

Dato : 19-09-04 13:53

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
retninger -
> der er langt mere kalk i vandet der end f.eks. i Roskilde (hvor jeg har

Du har udelukket konstruktionsfejl i bruseren?

--
Per, Esbjerg

Fra : TGD

Dato : 19-09-04 14:05

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Øhh - der er altså også kalk i vandet i Jylland

Men minimalt ifht. Sjælland og Fyn, der er faktisk kun et sted hvor der er
hårdt vand i Jylland.

> [...]
retninger -
> der er langt mere kalk i vandet der end f.eks. i Roskilde (hvor jeg har

Prøv at slå op på en hårhedstabel Roskilde og Aalborg har middelhårdt, men
der er selvfølgelig ikke en regel uden en undtagelse - hvis du skal afkalke
hver uge i Roskilde er der også noget i galt med din bruser.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-09-04 14:47

> [...]

> afkalke
> hver uge i Roskilde er der også noget i galt med din bruser.

Iflg det her link er vandet i Ros. HÅRDT og i Ål. middel hårdt, lige som
Århus, hvor jeg oplevede det lige som vandet i Ros.. Det i Vestsjælland
oplever jeg hårdere end dem nævnt hidtil, selv om det burde kun være middel
hårdt, så helt ærligt tror jeg det sving fra boring til boring.
..
http://www.omo.com/dk/tips/udnyttelse_vaskemaskine/vandetshardhed.php?id=1102

Fra : KubikH

Dato : 18-09-04 15:09

> Kan man bruge kogt vand til at fylde på et bilbatteri?

Ved at jeg nok får prygl i gruppen nu.
MEN du kan sagtens hælde alm vand i en enkelt gang, det sker der ikke noget
ved, har gjort det flere gange.
Ellers er der deminiraliseret vand i din fryser!

Hug det is af der er dannet i fryseren, og tø det op i en plastic skål.
Så er den hjemme

Mvh
Niels

Fra : JBH

Dato : 18-09-04 15:36

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ellers er der deminiraliseret vand i din fryser!
>
> Hug det is af der er dannet i fryseren, og tø det op i en plastic skål.

That was a good tip

mvh
JBH

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-09-04 10:28

JBH wrote:
> "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> noget

> That was a good tip

Ja det var snedigt :)

Mvh
Roberto

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-09-04 10:36

En helt masse bits fra KubikH til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Hug det is af der er dannet i fryseren, og tø det op i en plastic skål.
> Så er den hjemme

Efter lige at have filosoferet over det lidt er jeg kommet lidt i tvivl om,
hvorvidt det nu også er så god en ide endda.
Forudsætningen for at det virker er vel at isen er dannet af vanddampe (gætter
jeg på)?
F.eks. bor jeg i en lille lejlighed så jeg har sådan et lille køle-/fryseskab
hvor fryseren er i toppen. Den er pænt lille og derfor vil der altid være
noget i fryseren der rører alle seks flader. Disse ting der rører kan sagtens
være våde og så har man jo i princippet "forurenet" sin is. Nogle gange går
der også hul på ting i fryseren (f.eks. en sodavandsis), og så forurener det
også isen.
Så det må være et krav at man tager is man er sikker på ikke har været i
berøring med det der ligger i fryseren, og som samtidig ikke er i bunden
eller på den nedre halvdel af de lodrette flader?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Excuse Me. Naked male insecurity really leaves me cold"
-- Moira Kelly as Kate in 'Cutting Edge'

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-04 10:55

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> berøring med det der ligger i fryseren, og som samtidig ikke er i bunden
> eller på den nedre halvdel af de lodrette flader?

Vi kører levetidstest på køleskabe og frysere på arbejdet. Jeg tror ikke
folk ville hælde "kondensvandet" i et batteri hvis de så hvordan l*rtet
angriber metaller ))

--
Tom

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 18-09-04 15:23

Ja, men kun den del af det kogte vand som bliver til damp :-/ Det skal du
bare opfange og kondensere....
Men det er nok nemmere at købe en dunk

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-09-04 17:19

"Peter" <nospam@yahoo.com> wrote in message
> Kan man bruge kogt vand til at fylde på et bilbatteri?

Hvis du har en kondenstørretumbler, så er det vand man tapper af sådan een
også demineraliseret.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-09-04 17:56

> Hvis du har en kondenstørretumbler, så er det vand man tapper af sådan een
> også demineraliseret.

Been there, done it. Men der er rester af skyllemiddel,sæbe + stoffnuller i,
jeg ved ikke hvor godt det er selv om du filtrere fnulleret fra?. Jeg bruger
for det meste regnvand, hvor blødt vand er nødvendigt.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 18-09-04 21:53

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Jeg bruger for det meste regnvand, hvor blødt vand er
> nødvendigt.
Aha. Til sat diværse partikler fra luften og taget?

Angående batteriet. Brug postevand. Det har jeg altid gjort
uden problemer.

mvh
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-04 22:23

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> Aha. Til sat diværse partikler fra luften og taget?
>
> Angående batteriet. Brug postevand. Det har jeg altid gjort
> uden problemer.

Nu må i atlså have mig undskyldt.
Hva f..... er dog det for nogle råd at komme med. Et batteri skal have
destileret vand og IKKE postevand, regnvand, eller frugtsaft.
Gosh mand, det ved næsten enhver person og det står i stort set enhver
lærebog.

Man hælder da heller ikke bananer i gearkassen og bruger det som
smøremiddel.

Kan man ikke finde ud af det så køb et vedligeholdesesfrit batteri.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-09-04 23:32

> [...]

Det er filteret, gad ikke gentage mig selv, for jeg har svaret spørgeren et
andet sted i tråden.

> Nu må i atlså have mig undskyldt.
> Hva f..... er dog det for nogle råd at komme med. Et batteri skal have
> destileret vand og IKKE postevand, regnvand, >

Hvis regnvand ikke er destileret vand, så findes det ikke- hverken det ene
eller det andet ;). Det er no.1 til bilvask, ingen kalkslør!!!. Bortsetfra
at der ikke er tale om at fylde batt., men bare toppe det op, og så kan man
altså klare sig med postevand. Been there, done it.

> Man hælder da heller ikke bananer i gearkassen og bruger det som
> smøremiddel.

"Nogen" gør!!!, det står i deres "lærebog" :(.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-09-04 23:55

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev

> Hvis regnvand ikke er destileret vand, så findes det ikke- hverken det ene
> eller det andet ;).

Nårh ja, og med syreregnen, er det også tilsat lidt svovlsyre, så kan det
også toppe syren op, hvis der skulle være blevet spildt noget

Mvh.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-09-04 00:33

> Nårh ja, og med syreregnen, er det også tilsat lidt svovlsyre, så kan det
> også toppe syren op, hvis der skulle være blevet spildt noget

Du har helt ret, bortset fra at det har minimal betydning. Det tager årtier
for at fx. ting af kalksten er eroderet væk i DK., sammenhold lige det med
en bils eller dens batteris gennemsnitslevetid ;).

Fra : Leonard

Dato : 18-09-04 23:44

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Man hælder da heller ikke bananer i gearkassen og bruger det som
>smøremiddel.

Hvis man ikke har andet og skal hjem fra Italien på en MZ, så er
bananer bedre end ingenting, harjeg læst i en beretning om en tur der
ikke gik helt efter planen ...

--
Leonard

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-09-04 08:01

Tom wrote:

> Nu må i atlså have mig undskyldt.

Ik' nødvendigt, sådan foregår det i den rigtgie verden, alt er ikke
cyberspace.

> [...]
> destileret vand og IKKE postevand, regnvand, eller frugtsaft.
> Gosh mand, det ved næsten enhver person og det står i stort set enhver

Du fremstår da også med disse udtaleelser nærmest som om du alene har dit
kendskab fra en lærebog.

Husk på livet er andet end lærerbøger, og for kort til brugervejledninger.

> Man hælder da heller ikke bananer i gearkassen og bruger det som
> smøremiddel.

Tror du da, - da min lærer mester skulle skifte bil larmede gearkassen, 20
bananer i - så larmede den ikke mere. Jo bananer er gode, ikke blot til at
udsætte vandladning

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-04 08:31

> Ik' nødvendigt, sådan foregår det i den rigtgie verden, alt er ikke
> cyberspace.

> Du fremstår da også med disse udtaleelser nærmest som om du alene har dit
> kendskab fra en lærebog.

Det gør det ikke mere rigtig at nogle hælder alt mulig andet end destileret
vand på batteriet, men i princippet kan jeg være ligeglad.

> Husk på livet er andet end lærerbøger, og for kort til brugervejledninger.

Men de danner grundlag for nogle af de ting man arbejder med

> Tror du da, - da min lærer mester skulle skifte bil larmede gearkassen, 20
> bananer i - så larmede den ikke mere. Jo bananer er gode, ikke blot til at
> udsætte vandladning

Ja det er sådan man gør før bilen skal sælges.

--
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-09-04 10:34

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
> kendskab fra en lærebog.
>
> Husk på livet er andet end lærerbøger, og for kort til brugervejledninger.

Hvis man ikke kan læse, korrekt.

> Tror du da, - da min lærer mester skulle skifte bil larmede gearkassen, 20
> bananer i - så larmede den ikke mere. Jo bananer er gode, ikke blot til at
> udsætte vandladning

Ja og så tørrede din mester vel bilen af på en uskyldig stakkel og
grinede hele vejen til banken?

Mvh
Roberto

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 19-09-04 19:55

Tom wrote:

> Nu må i atlså have mig undskyldt.
> Hva f..... er dog det for nogle råd at komme med. Et batteri skal have
> destileret vand
Rolig nu mulle.
Hvis man ofte skal hælde vand på et batteri, ja så skal der bruges deminealiseret
vand. Men igen situationen taget i betragting. Hvis et bilbatteri skal efterfyldes ofte
er det fordi der er en defekt. Enten batteriet eller generatoren lader for hårdt.

Men manden står og kan ikke starte. Ved hvad der er gjort, ved yderlig problemer
næste stop Harald Nyborg.

> eller frugtsaft.

Det ville ske for mig hvis jeg brugte fiffet med is fra fryseren. ( uheld med en pose
frugtsaft)

mvh
Henning

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 19-09-04 09:27

En helt masse bits fra Peter til dk.fritid.bil gav følgende:

> Kan man bruge kogt vand til at fylde på et bilbatteri?

Nej du skal bruge kondensere dampene igen og bruge det. Ellers står du med
noget vand der faktisk har en højere koncentration af snavs (det som du jo
oprindeligt ønsker at undgå).
Den "letteste" måde at lave det selv på (ud over KubikH's forslag med at bruge
isen fra fryseren, som jeg i øvrigt ikke er helt sikker på holder, men som
jeg lige skal have tænkt lidt mere over :)) kræver en gryde (1), en
plastikpose, en stål/glasbeholder (2) og en møtrik el. lign. Illustration:
__ _
| \_____ _____/|
| \*/ |
| | | |
|~~~~~| |~~~~~| <= 1
| | | <= 2|
|_____|____|_____|

Plastikposen spændes ud over gryden og møtrikken el. lign. placeres så den
trækker posen ned over midten på beholderen inden i gryden. Når så vandet
koger rammer det plastikposen (som evt. kan køles ned med en vandforstøver
med koldt vand), bliver til kondens, løber mod det laveste punkt hvor det
bliver til dråber som så falder ned i den indre beholder.
Jeg bruger selv fryseposer da erfaringen viser at alm. indkøbsposer ikke er
helt så begejstrede for varmen :(.
Med en stor gryde og ditto beholder kan man lave en liter på ca. tre kvarter.
Husk i øvrigt at beholderen inde i midten bliver pænt varm....

Diskussionen her fik mig i øvrigt til at tænke på om man kan anvende ionbyttet
vand eller osmosisk vand, eller om det måske er for rent til at indgå i den
anode/katode-process der er i en alm. akkumulator?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"He crashed another plane?!?? Can't he keep ANYTHING in the air?"
-- Mel Gibson as Gene Ryack in 'Air America'

Fra : ...

Dato : 19-09-04 10:59

Skub bilen igang.
Kør ned på tanken og køb noget demi.-vand.

I et enkelt tilfælde, hvor intet andet lykkedes, har jeg prøvet at pille
polerne af og kortslutte dem, for at køre uden batteri.
Det var en gammel bil, om det går på en nyere bil, er jeg ikke sikker på.