drivhuskanal
Fra : Helle Skoett

Dato : 12-05-01 19:59

Hej Fæller.
Jeg er, som jeg har fortalt tidligere, i fuld gang med at bygge drivhus. Jeg
har læst, at man kan bygge en kanal ned gennem huset, hvor man så kan gemme
ting som potter o.l.
Kanalen står også nævnt i Helge Petersens Politikens bog om Drivhuset, men
der står ikke et kvidder om, hvordan den bygges.
Jeg kan forudse, at stiller jeg en række fliser på højkant med en "dækflise"
over, vil hele arrangementet utvivlsomt vælte... Skal de lodrette fliser
støbes fast på en eller anden måde, eller er det slet ikke fliser, man
burger?
Har den i øvrigt nogen funktion ud over ekstra opbevaringsplads?
jordnær hilsen
helle s

Fra : Ole Axelsen

Dato : 12-05-01 23:04

"Helle Skoett" <Helle.Skoett@bt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg
> har læst, at man kan bygge en kanal ned gennem huset, hvor man så kan

Da vi for nogen år siden "nedlagde" vores badekar blev det gravet ned i
drivhuset. Det ligger så der er fald hen mod afløbet og der er gravet lidt
dybere og smidt nogle sten under så evt spild af vand kan løbe væk. Til
overdækning blev lavet nogle "fliser" af brædder, så man kan åbne lidt eller
meget efter behov. Disse "fliser" er ca 60*60 cm og bliver holdt på plads af
en ramme i jordhøjde, også af træ.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 12-05-01 23:07

Jeg mener at huske, at vi kantede vores midtergang med lecablokke.
Ovenpå lagde vi gangbrædder. Udover opbevaringsfunktion tjener gangen også
til at holde gangen stabil, når man udskifter dyrkningsjorden/halmballerne.
Man undgår at gangen skrider.

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Niels Sloth

Dato : 15-05-01 22:33

Jeg har lagt halmballer i midterkanalen, med gødning, kalk osv, så de
varmer jorden op her i foråret. Det er meget nemmere end at grave dem
ned i bedene, og det virkede fint sidste år, vi havde agurker i maj.
Det er meget nemt at tømme midtergangen for gammel halm, det er røget
ud under frugtbuskene.

Der er plads til 4 halmballer tæt pakket, og med en flamingoplade
ovenpå til at holde på varmen, så den går ud i siderne i jorden.

Mvh. Niels

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 16-05-01 20:48

Niels Sloth <sloth@post1.tele.dk> skrev i en
> [...]
>
> Der er plads til 4 halmballer tæt pakket, og med en flamingoplade
> ovenpå til at holde på varmen, så den går ud i siderne i jorden.

_ _ _ en ny landvinding indenfor begrebet gulvvarme , - - hvor avanceret

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : bo nielsen

Dato : 20-05-01 15:37

Hej,
Vi har altid haft en gammel kummefryser (altså ikke tændt ) stående i
gangen, ideel til opbevaring af ting om sommeren, og tilstrækkelig lun om
vinteren til overvintrende kartofler. Vi har dog boret et par huller i
kanten foroven så der kan komme lidt frisk luft ind.
Venlig hilsen Nina Hald.