Jøder i teologien
Fra : Mr. D

Dato : 18-09-04 13:09

I forskellige fraktioner af kristendommen kan man finde det jødiske folk i
teologien.

Der findes premillennialister, der mener, at det jødiske folk har en plads
på den store profetiske endetidsarena, som et af flere redskaber i Guds
hånd, for at fuldende hans frelsesplan. I dette kan jødernes tilbagevenden
til israel læses som et endetidstegn, der sammen med flere andre, peger frem
mod et nært forestående mål.

Der findes postmillennialister, der mener, at omvendelsen af det jødiske
folk er det sidste, der vil ske, inden Herrens genkomst. Når hedningerne
fuldtalligt er gået ind, skal jøderne omvende sig, og enden stunde til.

En tredie gruppe kan måske findes iblandt lutheranere. Man kan vel også
sige, at Luther indkoorpererede jøderne i teologien - blot med negativt
fortegn. Hos ham havde jøderne også plads i den gængse teologi, ikke som et
positivt tegn på, hvad Herren gør, men som et tegn på, hvad der vil ske, om
man ikke adlyder Gud. Jøderne er Guds tegn på, hvad der vil ske med et
halstarrigt folk. Luther havde både bibelske og faktuelle argumenter for
hans teologi.

Om jøderne kunne omvendes som enhver hedning, og man ikke skulle tage hensyn
til, om folk var det ene og det andet, ville de ikke betyde det store i hans
teologi. men da Luther netop sagde, at jøderne skilte sig ud, derved at de
var umulige at omvende, bliver de i frelseshistorisk perspektiv "en anden
gruppe" til hvem der hørte en anden (eller ingen) teologisk indgangsvinkel.

Her kommer mit spørgsmål: Indgår jøderne som folk i mainstream katolsk
teologi på samme måde som hos Luther, eller var det Luther, der indførte det
jødiske folk i teologien?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Mr. D

Dato : 22-09-04 08:21

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Her kommer mit spørgsmål: Indgår jøderne som folk i mainstream katolsk
> teologi på samme måde som hos Luther, eller var det Luther, der indførte

Ingen, der har et bud?

Mr. D

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-09-04 00:44

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message

> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> det
>
> Ingen, der har et bud?

Jeg ved ikke noget særligt om den specielle sag. Men jøder er jo blevet
forbandet og forfulgt længere i katolisismen end i den lutheranske gren.
Selv om jo Luther som bekendt skrev forfærdelige ting om sine jødiske
venner, som hjalp ham med at oversætte bibelen til tysk. Og som bekendt blev
han - ligesom profeten Muhammed -rasende da jøderne ikke ville acceptere
hans religion.

Katolske gejstlige har indtil for ganske få år siden forbandet jøderne, -
hvis det er det du tænker på?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-09-04 17:07

Knud Larsen wrote:

> [...]
>
> Katolske gejstlige har indtil for ganske få år siden forbandet
> jøderne, - hvis det er det du tænker på?

Sig mig, roder du nu også Luther sammen med Katolicismen?

Anders Peter Johnsen

Fra : Mr. D

Dato : 24-09-04 16:43

> [...]
blev
> han - ligesom profeten Muhammed -rasende da jøderne ikke ville acceptere

Ja, det er sandt nok, Knud. Men hvis katolikkerne forfulgte jøderne på samme
grundlag, som de forfulgte de "sværmeriske" kristne og døberne, og lå i krig
med muhammedanerne, så er grunden til forfølgelsen blot den, at de ikke vil
tro på Kristus, og på den rigtige måde. Forfølgelsesgrundlaget er ens for
alle. Jeg ved ikke af, at katolikkerne tænkte anderledes end det her
skitserede. jeg håbede om nogen måske vidste det.

Luther derimod, behandlede emnet "jøder" særskilt, og argumenterede for, at
dette folkeslag var helt specielt i forhold til muligheden for frelse. I
denne måde at gøre det på, kommer jøderne til at indgå i frelsesteologien
som "stående udenfor" og bliver altså teologisk kategoriseret anderledes end
alle verdens andre mennesker.

Spørgsmålet er, om Luther var den, der på denne måde indførte jøderne i
teologien.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-09-04 21:23

> [...]
> end
> alle verdens andre mennesker.
>
> Spørgsmålet er, om Luther var den, der på denne måde indførte jøderne i

OK. Men jøderne blev jo også af katolikkerne specielt udvalgte som ofre, dvs
grundene til at forfølge dem, var ikke de samme som grundene til at forfølge
muslimer og "forkerte" kristne. Gammelkristne, dvs katolikker, har flere
gange samarbejdet med muslimer mod jøderne, som begge grupper havde som
absolut største trosfjender. Jeg kan prøve at finde lidt belæg for det.
Men om de direkte var indført i teologien, på noget der ligner Luthers måde,
ved jeg så ikke. Men det kunne da være interessant at finde ud af.

Fra : Mr. D

Dato : 12-10-04 08:00

> [...]
> gange samarbejdet med muslimer mod jøderne, som begge grupper havde som
> absolut største trosfjender. Jeg kan prøve at finde lidt belæg for det.

Meget gerne. Jeg ved, at jøderne er blevet forfulgt af både muslimer og
katolikker, men jeg kender ikke så meget til et evt. periodisk samarbejde...

> Men om de direkte var indført i teologien, på noget der ligner Luthers
måde,
> ved jeg så ikke. Men det kunne da være interessant at finde ud af.

Ja, det ville passe mig fint at finde ud af det. Jeg forbereder en
studierække om jødernes lidelseshistorie, og Israels tilblivelse og
eksistens. Og jeg kunne godt bruge nogle oplysninger om den katolske kirkes
indstilling, specielt i middelalderen

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu