/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Mørtelopskrift savnes
Fra : Karsten L


Dato : 18-09-04 16:20

Hej,
I forbindelse med opbygningen af en bruseniche i letbetonsten
skal jeg starte med lægge den første række sten på
et betongulv i mørtel.
Jeg har nu lagt 4 sten og den ene sten er løs. Jeg tør
næsten ikke røre de andre. Mon de går løse hvis jeg
tager lidt for hårdt fat?.
Den brugte mørtel er lavet ud fra en opskrift fra Portland
cement. Jeg synes blot at den ikke rigtig bider på letbeton stenene.

Jeg har blandet cement og strandmørtel 6,6% i forholdet 1:6 og
så en sjat vand.
Letbeton stenene har jeg så smurt med lidt vand og betongulvet
har fået et sjat betonbinder.

Hvad gør jeg galt?
Eksisterer der bedre mørtelopskrifter.
Skal jeg starte helt forfra?
--
Venlig hilsen
Karsten



 
 
bme (18-09-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 18-09-04 08:51


"Karsten L" <KarstenL@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse
news:414bd4d9$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej,
> I forbindelse med opbygningen af en bruseniche i letbetonsten
> skal jeg starte med lægge den første række sten på
> et betongulv i mørtel.
> Jeg har nu lagt 4 sten og den ene sten er løs. Jeg tør
> næsten ikke røre de andre. Mon de går løse hvis jeg
> tager lidt for hårdt fat?.
> Den brugte mørtel er lavet ud fra en opskrift fra Portland
> cement. Jeg synes blot at den ikke rigtig bider på letbeton stenene.


Har du husket at give stenen en omgang klæber inden du sætter den i mørtel -
det gør de professionelle og det holder.


>
> Jeg har blandet cement og strandmørtel 6,6% i forholdet 1:6 og
> så en sjat vand.

fint nok

> Letbeton stenene har jeg så smurt med lidt vand og betongulvet
> har fået et sjat betonbinder.

fint.

/bo



benny (18-09-2004)
Kommentar
Fra : benny


Dato : 18-09-04 11:11

fliseklæber
det holder altid
"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse
news:cigpdi$14jo$1@news.cybercity.dk...
>
> "Karsten L" <KarstenL@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> news:414bd4d9$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej,
> > I forbindelse med opbygningen af en bruseniche i letbetonsten
> > skal jeg starte med lægge den første række sten på
> > et betongulv i mørtel.
> > Jeg har nu lagt 4 sten og den ene sten er løs. Jeg tør
> > næsten ikke røre de andre. Mon de går løse hvis jeg
> > tager lidt for hårdt fat?.
> > Den brugte mørtel er lavet ud fra en opskrift fra Portland
> > cement. Jeg synes blot at den ikke rigtig bider på letbeton stenene.
>
>
> Har du husket at give stenen en omgang klæber inden du sætter den i
mørtel -
> det gør de professionelle og det holder.
>
>
> >
> > Jeg har blandet cement og strandmørtel 6,6% i forholdet 1:6 og
> > så en sjat vand.
>
> fint nok
>
> > Letbeton stenene har jeg så smurt med lidt vand og betongulvet
> > har fået et sjat betonbinder.
>
> fint.
>
> /bo
>
>



Karsten L (18-09-2004)
Kommentar
Fra : Karsten L


Dato : 18-09-04 20:12


> Har du husket at give stenen en omgang klæber inden du sætter den i
mørtel -
> det gør de professionelle og det holder.
>


Hej Bo,
Nej, hvad er det for noget?
Hvad hedder det?

--
Venlig hilsen
Karsten



Anders Lund (18-09-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 18-09-04 11:52

Hej!
Ja, fliselim/klæber, til opsætning af fliser og klinker, er rigtigt godt.
Jeg tror ikke, at du vil få problemer der! Du kan få et produkt fra Alfix,
som hedder NormalFix.....det duer! Pris ca. 100 kr. for en sæk. Kan købes i
alle byggemarkeder, og skal bare blandes op med vand.


--
Med venlig hilsen

Anders Lund

NB. Ved besvarelser direkte til min e-mail,
så slet _FJERN_ i adressen!

"Karsten L" <KarstenL@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse
news:414c0a06$0$230$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Har du husket at give stenen en omgang klæber inden du sætter den i
> mørtel -
> > det gør de professionelle og det holder.
> >
>
>
> Hej Bo,
> Nej, hvad er det for noget?
> Hvad hedder det?
>
> --
> Venlig hilsen
> Karsten
>
>



bme (18-09-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 18-09-04 17:42


"Karsten L" <KarstenL@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse
news:414c0a06$0$230$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>> Har du husket at give stenen en omgang klæber inden du sætter den i
> mørtel -
>> det gør de professionelle og det holder.
>>
>
>
> Hej Bo,
> Nej, hvad er det for noget?
> Hvad hedder det?
>

Det er en klæber som kan købes sammen med gasbetonen, minder meget om
almindeligt fliseklæber, men er som regel lidt bedre bindende.

Som de andre foreslår, så kan du også købe en almindelig fliseklæber.

Da jeg for 5 år siden arbejde som gasbetonmontør, plejede vi gerne at lave
noget mekanisk fastgørelse ned i gulvet, når det bare var en
brusekabinekant. Det kræver så dog at du har fuldstændigt styr på
varmeslangernes placering eller at der ikke er gulvvarme.

/bo



Aksel (18-09-2004)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 18-09-04 13:43


"Karsten L" <KarstenL@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse
news:414bd4d9$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej,
> I forbindelse med opbygningen af en bruseniche i letbetonsten
> skal jeg starte med lægge den første række sten på
> et betongulv i mørtel.
> Jeg har nu lagt 4 sten og den ene sten er løs. Jeg tør
> næsten ikke røre de andre. Mon de går løse hvis jeg
> tager lidt for hårdt fat?.
> Den brugte mørtel er lavet ud fra en opskrift fra Portland
> cement. Jeg synes blot at den ikke rigtig bider på letbeton stenene.
>
> Jeg har blandet cement og strandmørtel 6,6% i forholdet 1:6 og
> så en sjat vand.
> Letbeton stenene har jeg så smurt med lidt vand og betongulvet
> har fået et sjat betonbinder.
>
> Hvad gør jeg galt?
> Eksisterer der bedre mørtelopskrifter.
> Skal jeg starte helt forfra?
> --
> Venlig hilsen
> Karsten
>


Brug fliseklæber, det holder.
Der findes også en specialklæber til letbeton, den man bruger til de plader
der bruges til skillerum og reoler, jeg kan ikke huske hvad de hedder.

Hilsen Aksel



benny (18-09-2004)
Kommentar
Fra : benny


Dato : 18-09-04 16:27

det hedder gasbetonlim husk lige man slår også blokkene eller stenene sammen
med gasbetonsøm
"Aksel" <akselj@ny-post.dk> skrev i en meddelelse
news:414c2d3b$0$270$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Karsten L" <KarstenL@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> news:414bd4d9$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej,
> > I forbindelse med opbygningen af en bruseniche i letbetonsten
> > skal jeg starte med lægge den første række sten på
> > et betongulv i mørtel.
> > Jeg har nu lagt 4 sten og den ene sten er løs. Jeg tør
> > næsten ikke røre de andre. Mon de går løse hvis jeg
> > tager lidt for hårdt fat?.
> > Den brugte mørtel er lavet ud fra en opskrift fra Portland
> > cement. Jeg synes blot at den ikke rigtig bider på letbeton stenene.
> >
> > Jeg har blandet cement og strandmørtel 6,6% i forholdet 1:6 og
> > så en sjat vand.
> > Letbeton stenene har jeg så smurt med lidt vand og betongulvet
> > har fået et sjat betonbinder.
> >
> > Hvad gør jeg galt?
> > Eksisterer der bedre mørtelopskrifter.
> > Skal jeg starte helt forfra?
> > --
> > Venlig hilsen
> > Karsten
> >
>
>
> Brug fliseklæber, det holder.
> Der findes også en specialklæber til letbeton, den man bruger til de
plader
> der bruges til skillerum og reoler, jeg kan ikke huske hvad de hedder.
>
> Hilsen Aksel
>
>



Anders Lund (18-09-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 18-09-04 18:47

Ja, eller også hedder det ganske enkelt Pladelim.....men den er dyr, og
fliselimen er lige så god!

Mvh
Anders Lund


"benny" <bennypedersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:414c53fc$0$252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> det hedder gasbetonlim husk lige man slår også blokkene eller stenene
sammen
> med gasbetonsøm
> "Aksel" <akselj@ny-post.dk> skrev i en meddelelse
> news:414c2d3b$0$270$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > "Karsten L" <KarstenL@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> > news:414bd4d9$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Hej,
> > > I forbindelse med opbygningen af en bruseniche i letbetonsten
> > > skal jeg starte med lægge den første række sten på
> > > et betongulv i mørtel.
> > > Jeg har nu lagt 4 sten og den ene sten er løs. Jeg tør
> > > næsten ikke røre de andre. Mon de går løse hvis jeg
> > > tager lidt for hårdt fat?.
> > > Den brugte mørtel er lavet ud fra en opskrift fra Portland
> > > cement. Jeg synes blot at den ikke rigtig bider på letbeton stenene.
> > >
> > > Jeg har blandet cement og strandmørtel 6,6% i forholdet 1:6 og
> > > så en sjat vand.
> > > Letbeton stenene har jeg så smurt med lidt vand og betongulvet
> > > har fået et sjat betonbinder.
> > >
> > > Hvad gør jeg galt?
> > > Eksisterer der bedre mørtelopskrifter.
> > > Skal jeg starte helt forfra?
> > > --
> > > Venlig hilsen
> > > Karsten
> > >
> >
> >
> > Brug fliseklæber, det holder.
> > Der findes også en specialklæber til letbeton, den man bruger til de
> plader
> > der bruges til skillerum og reoler, jeg kan ikke huske hvad de hedder.
> >
> > Hilsen Aksel
> >
> >
>
>



Karsten L (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Karsten L


Dato : 20-09-04 03:05

Hej igen,
Nå, men nu hænger bunden fast, men lige et par spørgsmål mere.
Hvad er det med letbetonsøm, kan man ikke bruge almindelige
søm og hvordan sømmer man 2 plader sammen?
Hvor store er letbetonsøm?
Den der fliselim, er det en tørlim, som skal oprøres med vand?
Kan det f.eks. være LIP Multifliseklæb?
--
Venlig hilsen
Karsten




Stefan (19-09-2004)
Kommentar
Fra : Stefan


Dato : 19-09-04 18:30

"Karsten L" <KarstenL@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse
news:414dbdad$0$306$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej igen,
> Nå, men nu hænger bunden fast, men lige et par spørgsmål mere.
> Hvad er det med letbetonsøm, kan man ikke bruge almindelige
> søm og hvordan sømmer man 2 plader sammen?
> Hvor store er letbetonsøm?
> Den der fliselim, er det en tørlim, som skal oprøres med vand?
> Kan det f.eks. være LIP Multifliseklæb?
> --
> Venlig hilsen
> Karsten
>

Hej Karsten
Sømmene er ikke almindelige søm, men derimod små metalplader m. bølger. Dem
hamrer man ind, så der sidder en halvdel i hver letbetonplade.

Mvh
Stefan



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408589
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste