Trækaksler
Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 17-09-04 14:51

Hej alle
Hvor kan man få afbalanceret sine trækaksler helst på Vestsjælland?
Min Xantia ryster ved nedbremsning og det er ikke skiver eller hjul har
tjekket og vejet om.
Så kan det vel kun være akslerne eller hvad?
Det er en Xantia 1,8I 16V 1998.¨
MVH
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-04 15:32

"Henrik G Nielsen" <hlt2FJERN@huskes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tjekket og vejet om.
> Så kan det vel kun være akslerne eller hvad?

Hvordan har du checket skiverne?

--
Tom

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 17-09-04 15:38

> "Henrik G Nielsen" <hlt2FJERN@huskes.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvordan har du checket skiverne?
>
> --
> Tom

Dem har jeg tjekket på en bremsestand der er ikke nogen udsving.

Henrik

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-09-04 15:34

Henrik G Nielsen wrote:
> [...]
> tjekket og vejet om.
> Så kan det vel kun være akslerne eller hvad?

Der er åbenbart mange problemer med skiverne på Pug 406 og Xantia. Nye
skiver bliver åbenbart hurtigt skæve, og tit hjælper det ikke noget at
dreje dem af. Det er vist noget med monteringen. Se hvad der tidligere
er skrevet:
http://shor.ter.dk/287674650 (eller den lange udgave:)
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&q=xantia+sk%C3%A6ve+skiver&btnG=S%C3%B8g&meta=group%3Ddk.fritid.bil

Mvh.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-09-04 15:58

Henrik G Nielsen wrote:
> [...]
> tjekket og vejet om.
> Så kan det vel kun være akslerne eller hvad?

Tjaa, jeg vil nu stadig tro at een af skiverne er skæve. På min er den
ene af skiverne også skæv men det opdager jeg først når skiven er blevet
varm. Dvs. den første nedbremsning går fint, men så begynder den at
hugge i det.

Jeg må nok se at få købt mig nogle nye skiver så jeg kan få ordnet det.
Det belaster jo ophænget ret voldsomt.

mvh Bernhard

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 17-09-04 16:26

"Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> hugge i det.
>
> Jeg må nok se at få købt mig nogle nye skiver så jeg kan få ordnet det.

Ja det kan godt være det er det men jeg har altså prøvet med kolde og varme
skiver samme resultat

Henrik

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-09-04 17:57

Henrik G Nielsen wrote:
> "Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> Ja det kan godt være det er det men jeg har altså prøvet med kolde og varme
> skiver samme resultat

Hvis trækakslerne er skæve så burde du vel kunne mærke rystelser uanset
om du bremser eller ej(?). Kan du mærke det ved udkobling? Hvis derimod
at et af leddene i akslen er defekte så burde du kunne mærke problemer
ved acceleration (hvilket du ikke har rapporteret om). Det er også
muligt at du har et defekt kugleleje. Ved nedbremsning kan du så komme
til at belaste en normalt ubelastet del af lejet. Prøv at finde et sted
hvor du kan køre i cirkler for at se om du kan provokere fejlen derved.

Ellers må du prøve at beskrive den rysten du oplever. Mærker du den hele
vejen ned til 0km/t eller stopper den tidligere. Er den der med det
samme du trykker på bremsen eller kommer den først efter nogle
kilometers kørsel? Er den afhængig af hvor hårdt du bremser? Er det
hårdede rystelser? pulserende bremseegenskaber? Er der lyd? Hvordan er
lyden (skurende, knusende, klaskende)? Har du haft løftet op i bilen så
du kan høre om der er lyd når du drejer hjulet rundt eller om den går
fint hele vejen rundt? Kan du mærke slør i ophænget? Det har jeg prøvet
pga af en meget slidt styrekugle (havde lige købt bilen (brugt) og det
blev lavet på garanti). Kommer rystelserne fra forhjulene eller
baghjulene? Find selv på flere diagnostiske tests

mvh Bernhard

Fra : ham-der

Dato : 17-09-04 21:41

> [...]
>
> "Bernhard Ege" <bernhard@NOSPAMege.cc> skrev i en meddelelse

> Ja det kan godt være det er det men jeg har altså prøvet med kolde og

Det er meget mulig du har det, men hvis det er trækakslerne vil den altså
ryste under kørsel, det er en af skiverne, og hvis dine caliper ikke glider
ordentlig, så mærkes rystelserne meget værre, jeg har renoveret
bremser/bremsedele, samt behandlet reklamationssager i over 10 år, og ved
hvor lidt skiver må slå før det kan mærkes, og ved hvor pinelig rene navene
skal være for at det ikke ødelægger nye skiver, en så simpel ting som hvis
den / de skruer der holder skiven fast på navet mangler og skiven hænger løs
når du har hjulet afmonteret, så er den smule skidt der kan rtge ned bag
skiven nok til af den slår i bremsen når du får monteret hjulet igen.