Ingeniøren: "Netbiblioteker i lommen på Mi~
Fra : Rasmus Bruun

Dato : 17-09-04 13:40

Ingeniøren har en artikel om det problematiske i at bibliotekerne har valgt
en proprietær Microsoft-løsning til deres netmusikbibliotek:
http://www.ing.dk/article/20040917/IT/109170038

---[snip]---
»Det er et klart problem, at Netmusik-løsningen kræver, at brugerne har et
bestemt program og operativsystem. Bibliotekerne er en meget vigtig indgang
for den brede befolkning til kulturlivet. Derfor har bibliotekerne mindst
samme forpligtelse i kontakten med borgerne som andre offentlige
myndigheder. De skal være superopmærksommme på, at de løsninger, som de
tilbyder borgerne, ikke kræver bestemt software eller operativsystemer,«
siger Grit Munk, politisk-økonomisk medarbejder i Forbrugerrådet.
[...]
»Projektet er i direkte modstrid med bibliotekers hovedformål. Et bibliotek
bør arkivere sit materiale i et format, som er både langtidsholdbart og
nemt at aflæse. Wma og andre proprietære drm-formater opfylder de stik
modsatte formål. De er udviklet til et marked, hvor rettighedshaverne
tildeles en hidtil uset kontrol over hvordan musikken må afspilles. Drm er
udviklet til at være ufleksibelt, ikke arkiverbart og til at fungere med så
få medie-afspillere så muligt,« siger han [Cory Doctorow] til Ingeniøren
---[snap]---

Politiken referer artiklen og gentager nogle af udtalelserne:

Venligst,
Rasmus Bruun
Herlev

Fra : Lestat

Dato : 17-09-04 13:53

> Ingeniøren har en artikel om det problematiske i at bibliotekerne har
valgt
> en proprietær Microsoft-løsning til deres netmusikbibliotek:
> http://www.ing.dk/article/20040917/IT/109170038

Det er rart at der begynder at komme lidt fokus på det fra forskellige
medier og ikke mindst offentlige instanser - også for lidt at dementere den
generelle tror og holdning at "alle bruger Windows / er det ikke Microsoft
der har lavet internettet / 'De kan sgu da bare skifte til Windows'".

Go' weekend,

Morten

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-09-04 20:47

Rasmus Bruun wrote:

> Ingeniøren har en artikel om det problematiske i at bibliotekerne har valgt
> en proprietær Microsoft-løsning til deres netmusikbibliotek:
> http://www.ing.dk/article/20040917/IT/109170038

Tja... og så er vi jo der mener, at bibliotekerne slet ikke skal
bruge penge på at udlåne musik, vidioer og lignende underholdning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-09-04 21:08

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Tja... og så er vi jo der mener, at bibliotekerne slet ikke skal
> bruge penge på at udlåne musik, vidioer og lignende underholdning.

og bøger, blade og lignende underholdning!

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 18-09-04 00:18

Niels Riis Ebbesen skrev:
> Tja... og så er vi jo der mener, at bibliotekerne slet ikke skal
> bruge penge på at udlåne musik, vidioer og lignende underholdning.

Folkebibliotekernes fornemmeste opgave er at sikre fri og lige adgang til
information for alle. Materialevalget skal ske ud fra kriterierne
alsidighed, aktualitet og kvalitet, og da lånerne har forskellige behov og
forudsætninger, må bibliotekerne sammensætte deres materialebestand bredt.
Der er bestemt materialer, jeg undrer mig over bliver indkøbt, men det er
nu engang ikke min personlige smag, der skal tilgodeses, men det enkelte
biblioteks lånere som helhed.

Takket være de biblioteker, der var fremsynet nok til at begynde
musikindkøb og -udlån allerede for 30 år siden, kan musikinteresserede i
dag gå ned på det lokale folkebibliotek og eksempelvis bestille lp-plader,
som vi i dag anser for milepæle i den danske rockhistorie, men som en del
litteratur-orienterede lånere dengang sikkert har rystet på hovedet over at
finde på hylderne. På mange (men sikkert ikke alle) biblioteker vil du også
kunne lytte til lp'erne, hvis du ikke har en pladespiller selv. Du kan
endda selv bestille musikken via bibliotek.dk.

Naturligvis er det folkebibliotekernes opgave at formidle disse
(efterhånden knap så) nye medietyper.

Til gengæld synes jeg, at det er problematisk, at bibliotekerne
tilsyneladende har været tvunget til at basere deres elektroniske
musikudlån på en leverandørejet løsning, de ikke selv har kontrollen med,
og det er diskutabelt, at Kulturministeriet har ydet økonomisk støtte til
udviklingen af et privat kontrolleret systemet, som pladeselskaberne selv
burde have udviklet for flere år siden.

Efter min mening burde bibliotekerne tilbyde alle danske musikere, uanset
niveau, at de kan få deres musik lagt gratis ind i systemet, så alle
danskere har adgang til den et centralt sted. På den måde kan bibliotekerne
fungere som kulturformidlere også på dette område, og de musikere, der ikke
kan finde et pladeselskab, der vil udgive deres musik, har alligevel
mulighed for at blive hørt. Denne slags serviceydelser er desværre nok
utænklige i et system, som den etablerede musikbranche kontrollerer.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-09-04 08:20

Rasmus Bruun wrote:

> [...]
> forudsætninger, må bibliotekerne sammensætte deres materialebestand bredt.

Jeg kan altså ikke se, at der er ret meget "information",
"folkeoplysning" og "kvalitet" i en musik-CD, hvor en jydsk
tarmrenser fremfører popmusik.

Og jeg kender et par eksempler på voksne mennesker, som systematisk
har lånt alle Beatels, Rolling Stones, Pink Floyd, o.s.v. CD'er på
biblioteket, og så har de brændt en kopi og indscannet frontkoveret,
så de har fået lavet en komplet kollektion af rockhistorien store
navne, på skatteydernes regning.

Det næste bliver vel, at bibliotekerne begynder at udlåne DVD'er med
pornofilm og computerspil til børnene...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 18-09-04 09:47

In article <414BE185.7030100@niels-ebbesen.net>,
Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg kan altså ikke se, at der er ret meget "information",
> "folkeoplysning" og "kvalitet" i en musik-CD, hvor en jydsk
> tarmrenser fremfører popmusik.

Hvis den er fyldt op er der ca 600 MB information.
Og selv om det ikke er min musiksmag, så kunne manden jo leve af det, så
der må have været en kvalitet som nogen har syntes om. Men du går
åbenbart ind for smagsdommeri?

> [...]
> biblioteket, og så har de brændt en kopi og indscannet frontkoveret,
> så de har fået lavet en komplet kollektion af rockhistorien store

Nå, du hører også til dem der ikke kan forstå forskellen på krænkelse af
ophavsrettigheder og tyveri? Må jeg prøve at gøre dig klogere:
Det er tyveri hvis ejeren ikke har den stjålne genstand når tyven har
den.
Da bibliotekerne ikke har ophavsretten til materialerne, har de (og
dermed skatteyderne) ikke mistet noget som helst, uanset hvor meget
materialerne kopieres.
Tyveri er når nogen hiver en side ud af en bog i stedet for at ofre en
krone på en fotokopi.

Den kopiering du nævner har i øvrigt været fuldt ud lovlig indtil for
relativt nyligt. Og rå CD medier er mig bekendt stadig pålagt en afgift?

> Det næste bliver vel, at bibliotekerne begynder at udlåne DVD'er med
> pornofilm og computerspil til børnene...

Det sidste er i hvert fald allerede tilfældet. Det første skulle hverken
forbavse eller støde mig.

Havde det ikke været for bibliotekerne havde jeg aldrig fattet interesse
for fx edb, og muligvis heller ikke fået mig en videregående uddannelse.
Men du mener sikkert også at uddannelse skal forbeholdes dem (som har
forældre) der har råd til det?

Og vi må også hellere forbyde antikvariater - når en bog eller en plade
bliver solgt anden gang, tjener ophavsretsindehaveren jo heller ikke på
det. Og vi må hellere indføre at man skal betale *hver* gang man læser
en bog eller hører et stykke musik. Det er jo en ny opførelse hver gang.
Det er et skråplan der fører ud i det videns- og historieløse samfund.
Men OK, det kan jeg godt se du ikke kan have så meget imod. Du ser jo ud
til at kunne trives i det.

-Lasse

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-09-04 10:04

"Lasse Hillerøe Petersen" skrev 18.09.2004 10:47:

Jeg er ikke nødvendigvis enig med Ebbesens indlæg, men jeg bliver simpelthen
nødt til at svare.

> [...]
> ophavsrettigheder og tyveri? Må jeg prøve at gøre dig klogere:
> Det er tyveri hvis ejeren ikke har den stjålne genstand når tyven har

Nu har jeg læst hele Hr. Ebbesens indlæg, og jeg KAN altså ikke se, hvor han
skriver at der ikke er forskel på ophavsretskrænkelse og tyveri.

> Da bibliotekerne ikke har ophavsretten til materialerne, har de (og
> dermed skatteyderne) ikke mistet noget som helst, uanset hvor meget
> materialerne kopieres.

Jeg tror, han mener, at bibliotekerne jo altså betaler penge for at indkøbe
CDerne.

> Tyveri er når nogen hiver en side ud af en bog i stedet for at ofre en
> krone på en fotokopi.

Det vil nok nærmere blive klassificeret som hærværk.

> Den kopiering du nævner har i øvrigt været fuldt ud lovlig indtil for
> relativt nyligt. Og rå CD medier er mig bekendt stadig pålagt en afgift?

Han skriver da vist heller ikke at det er ulovligt?

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 18-09-04 11:22

In article <BD71C6A6.6744%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>,
Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Jeg er ikke nødvendigvis enig med Ebbesens indlæg, men jeg bliver simpelthen
> nødt til at svare.

OK.

> Nu har jeg læst hele Hr. Ebbesens indlæg, og jeg KAN altså ikke se, hvor han
> skriver at der ikke er forskel på ophavsretskrænkelse og tyveri.

Hvis vi skal hænge os i det, så skriver jeg heller ikke at han skriver
at der ikke er, jeg _konkluderer_ han ikke forstår at der ikke er
forskel.

> Jeg tror, han mener, at bibliotekerne jo altså betaler penge for at indkøbe
> CDerne.

Ja, og det er fuldstændigt uafhængigt af om nogen kopierer dem eller ej.
Med mindre altså at man lider af ovennævnte fejlopfattelse (hvilket er
grunden til at jeg drager ovennævnte konklusion), og selv da er
adressaten forkert, fordi bibliotekerne ikke har ophavsretten, så det er
ikke skatteyderne men ophavsretsindehaverne der mister noget. Og det gør
de jo altså heller ikke, for de får bibliotekspenge ud fra antallet af
eksemplarer. Mig bekendt er det beløb ikke afhængigt af størrelsen af
udlånet, men det vil jeg gerne oplyses om hvis jeg tager fejl. Helst af
en bibliotekar, hvis der er en sådan tilstede.

Jeg skal blankt indrømme at jeg fx selv er slem til ikke at aflevere
mine materialer til tiden, og det bøder jeg heftigt for her i Århus
Kommune. Men det mener jeg til gengæld er i orden, for ved mit sjusk er
der andre lånere der må vente på at få adgang til materialerne.

> Det vil nok nærmere blive klassificeret som hærværk.

Tjah, når jeg låner en bog på biblioteket hvor det er sket, så føler jeg
mig i hvert fald (som en del af ejerkollektivet) snarere bestjålet.
Hærværk vil jeg kalde det når nogen med vilje ødelægger en bog ved fx at
tegne i den så den bliver ulæselig. Men når nogen fx har fjernet en
konstruktionstegning i en bog, så er det vel fordi vedkommende ville
bruge tegningen og ikke har haft skrupler over at stjæle siden frem for
at ulejlige sig den smule med at kopiere den.

> Han skriver da vist heller ikke at det er ulovligt?

Igen, det skriver jeg heller ikke at han gør. Men han er åbenlyst
forarget over at nogen har gjort det, selv om det formentlig var
lovligt. Og _det_ forarger _mig_.

-Lasse

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-09-04 12:11

"Lasse Hillerøe Petersen" skrev 18.09.2004 12:22:

> Hvis vi skal hænge os i det, så skriver jeg heller ikke at han skriver
> at der ikke er, jeg _konkluderer_ han ikke forstår at der ikke er
> forskel.

Jeg forstår slet ikke hvordan du drager den konklusion ud fra hans
kommentarer om, at bibliotekerne ikke skal bruge ressourcer på at udlåne
musik. Men lad nu det ligge.

> Ja, og det er fuldstændigt uafhængigt af om nogen kopierer dem eller ej.

Det ville jo være rarest om Ebbesen selv svarede, men sådan som jeg har
forstået hans holdning (som jeg ikke nødvendigvis deler), så er det selve
det at der overhovedet bruges ressourcer på musikudlån, han er imod.

> [...]
> udlånet, men det vil jeg gerne oplyses om hvis jeg tager fejl. Helst af
> en bibliotekar, hvis der er en sådan tilstede.

Bibliotekarer ved ikke nødvendigvis særlig meget om biblioteksafgift. Det
gør Biblioteksstyrelsen til gengæld. Men deres hjemmeside er nede... Øv.

> [...]
> bruge tegningen og ikke har haft skrupler over at stjæle siden frem for
> at ulejlige sig den smule med at kopiere den.

Nu kunne jeg jo være fræk at skrive, at du så hører til dem, der ikke kan
forstå forskellen mellem hærværk og tyveri, men jeg skal nok opføre mig
pænt. ;- )
Men jeg vil sige, at det normalt er hærværk, fordi enkelte sider næppe
repræsenterer nogen selvstændig værdi. (Men det kan der selvfølgelig være
eksempler på at de gør.)

> Igen, det skriver jeg heller ikke at han gør. Men han er åbenlyst
> forarget over at nogen har gjort det, selv om det formentlig var
> lovligt. Og _det_ forarger _mig_.

Man har jo lov at være forarget - selv over lovlige ting. Ligesom du har lov
til at være forarget over at han er forarget. Og jeg har lov
til............... o.s.v.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 18-09-04 13:28

In article <BD71E456.67EE%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>,
> [...]

> Jeg forstår slet ikke hvordan du drager den konklusion ud fra hans
> kommentarer om, at bibliotekerne ikke skal bruge ressourcer på at udlåne

Nu har jeg læst afsnittet en gang til, og du har da muligvis ret i at
jeg ikke 100% sikkert kan drage den konklusion.

> Det ville jo være rarest om Ebbesen selv svarede, men sådan som jeg har
> forstået hans holdning (som jeg ikke nødvendigvis deler), så er det selve
> det at der overhovedet bruges ressourcer på musikudlån, han er imod.

Ja, det er da OK, man kan også diskutere om samfundet overhovedet skal
finansiere kultur eller sundhed eller samfundsorden eller noget som
helst andet. Men givet at vi har biblioteker, mener jeg i hvert fald at
måden hvorpå bibliotekerne vælger materialer er OK. Man har mere af
nogle ting end andre, men det meste (og takket være afleveringspligten
alt dansk) er i hvert fald tilgængeligt. Jeg synes faktisk at netop vi
som Mac-brugere (for at være lidt on-topic) burde være de første til at
indse at det ikke er mediet der er afgørende for hvad der skal være på
et bibliotek, når vi lever i en multimedieverden.

Men når Ebbesen siger at han "kender et par eksempler på voksne
mennesker, som [...] har fået lavet en komplet kollektion af
rockhistorien store navne, på skatteydernes regning" så opfattede jeg
det umiddelbart som at han mener at det er selve kopieringen der har
kostet skatteyderne noget. Nu kan jeg godt se at det kan være at han
mener at det er selve det at materialet er til udlån. Så kan jeg bare
ikke forstå hvorfor kopister skulle fremhæves frem for almindelige
lånere.

> Nu kunne jeg jo være fræk at skrive, at du så hører til dem, der ikke kan
> forstå forskellen mellem hærværk og tyveri, men jeg skal nok opføre mig
> pænt. ;- )

Det forstår jeg ikke? Der kan selvfølgelig være et element af hærværk i
tyveri, og et element af tyveri i hærværk. Men tyveri er vel
bortfjernelse af ejendom med henblik på at opnå et eller andet (fx
besiddelse), mens hærværk er ødelæggelse af ejendom med henblik på at
opnå et eller andet.

> Men jeg vil sige, at det normalt er hærværk, fordi enkelte sider næppe
> repræsenterer nogen selvstændig værdi. (Men det kan der selvfølgelig være
> eksempler på at de gør.)

Er det værdien af det stjålne der afgør om noget er tyveri? Det tvivler
jeg på. Men selvfølgelig er det set fra bibliotekets synspunkt snarere
hærværk end tyveri, fordi biblioteket næppe har nogen direkte interesse
i den konkrete side, men blot i at bogen betragtet som materiale er i
komplet og brugbar stand. Men hvor meget skal der mangle af en bog, før
det holder op med at være hærværk og begynder at være tyveri? Alle
sider? Hele bogen? Omslaget?

> Man har jo lov at være forarget - selv over lovlige ting. Ligesom du har lov
> til at være forarget over at han er forarget. Og jeg har lov
> til............... o.s.v.

Det er vi ganske enige om.

-Lasse

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-09-04 14:11

"Lasse Hillerøe Petersen" skrev 18.09.2004 14:28:

> Nu har jeg læst afsnittet en gang til, og du har da muligvis ret i at
> jeg ikke 100% sikkert kan drage den konklusion.

Vi lader den ligge der.

> [...]
> indse at det ikke er mediet der er afgørende for hvad der skal være på
> et bibliotek, når vi lever i en multimedieverden.

Helt enig. Men i valget af medie er der jo bare mange faktorer der spiller
ind. Jeg skal ikke forsvare bibliotekernes valg, men det er jo et spørgsmål
om at finde et format som også egner sig til udlån, nemlig med digital
rettighedshåndtering, og også et tilpas udbredt format. Jeg ved ikke om der
er alternativer, men der var en der nævnte det, der bruges på iTunes Music
Store.
I virkeligheden er det vel Microsoft, der har skylden, da det vel er en
mangel i MediaPlayer til Mac (og Linux?) der gør, at man ikke kan afspille
filerne?
Tilbage til emnet, så så jeg også MEGET gerne at jeg selv kunne låne musik
på Bibliotekernes netmusik. Jeg synes det er et meget sjovt tiltag.

> [...]
> mener at det er selve det at materialet er til udlån. Så kan jeg bare
> ikke forstå hvorfor kopister skulle fremhæves frem for almindelige

Det er vel bare for at understrege meningen?

> [...]
> bortfjernelse af ejendom med henblik på at opnå et eller andet (fx
> besiddelse), mens hærværk er ødelæggelse af ejendom med henblik på at

Der er som regel ingen der opnår noget ved hærværk. Der er heller ikke krav
om vindingshensigt, som der er ved fx. tyveri.

> [...]
> komplet og brugbar stand. Men hvor meget skal der mangle af en bog, før
> det holder op med at være hærværk og begynder at være tyveri? Alle

Det er totalt OT det her, men jeg skal gerne forklare kort...
Man kan ikke decideret sige, at værdien har betydning for om det er tyveri.
Selv små tyverier (fx. et mindre butikstyveri) er strafbart. Men hvis det
stjålne slet ingen omsætningsværdi har, så kan der normalt ikke straffes for
tyveri - det ligger i kravet om at vinding. Det er altså som udgangspunkt
ikke hvor meget der mangler i forhold til hele bogen, men om det der er
taget har nogen selvstændig værdi.
Det var den korte version. Se evt. straffelovens § 276 (tyveri) og § 291
(hærværk). Du kan finde dem på www.retsinfo.dk (og den virker med Mac, for
nu at vende tilbage til emnet.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 18-09-04 15:31

In article <BD72007E.6828%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>,
> [...]

> er alternativer, men der var en der nævnte det, der bruges på iTunes Music

Musik har jo hidtil været i "gængse" formater: Vinyl og CD. Problemet er
jo, at ved netværksdistribution er der ikke nogen omkostning til
produktion af mediet som kan reducere mængden af gængse formater, og
derfor har vi så mange. Det er jo ikke rimeligt at forlange at
bibliotekerne tilbyder alle formater. Man kunne så argumentere for, at
hvis der findes en internationalt anerkendt standard (ISO), så skal den
anvendes.

Med hensyn til rettighedsstyring, så mener jeg at det er aldeles
overflødigt. Dem der vil kopiere skal nok finde ud af det alligevel.

> I virkeligheden er det vel Microsoft, der har skylden, da det vel er en
> mangel i MediaPlayer til Mac (og Linux?) der gør, at man ikke kan afspille
> filerne?

MediaPlayer til Linux er ikke-eksisterende.

> Der er som regel ingen der opnår noget ved hærværk. Der er heller ikke krav
> om vindingshensigt, som der er ved fx. tyveri.

Man kunne da forstille sig meget der kan opnås ved hærværk. Hævn, fx.
Men det er så ikke "vinding" i straffelovens forstand, kan jeg forstå.

> stjålne slet ingen omsætningsværdi har, så kan der normalt ikke straffes for
> tyveri - det ligger i kravet om at vinding.

OK. Det er ikke frygteligt langt fra min fornemmelse.

> Det var den korte version. Se evt. straffelovens § 276 (tyveri) og § 291
> (hærværk). Du kan finde dem på www.retsinfo.dk (og den virker med Mac, for
> nu at vende tilbage til emnet.

Tak for linket.

-Lasse

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-09-04 17:33

"Lasse Hillerøe Petersen" skrev 18.09.2004 16:30:

> [...]
> bibliotekerne tilbyder alle formater. Man kunne så argumentere for, at
> hvis der findes en internationalt anerkendt standard (ISO), så skal den

Helt enig, desværre findes den tilsyneladende ikke - endnu. (Ret mig, hvis
jeg er galt på den.)

Udover det, så synes jeg faktisk generelt at de andre af bibliotekernes
webtjenester jeg har benyttet mig af, fungerer problemfrit. Ikke noget med
Explorer-optimerede websider der.

> Med hensyn til rettighedsstyring, så mener jeg at det er aldeles
> overflødigt. Dem der vil kopiere skal nok finde ud af det alligevel.

Det er jeg slet ikke enig i. Ligesom et fysisk medie, som jo skal afleveres
igen, så er man da nødt til at have en begrænsning af en slags. Ellers er
det jo bare en gavebod. Det er korrekt at man næppe på nuværende tidspunkt
kan sikre sig 100% mod kopiering, men det betyder da ikke, at man bare skal
"slippe grebet". (Så vidt jeg har forstået er "Ingeniørens" trick også
baseret på en resampling, så man ikke får en 100% kopi.)

> MediaPlayer til Linux er ikke-eksisterende.

Ok - jeg er ikke Linux-haj.

> Man kunne da forstille sig meget der kan opnås ved hærværk. Hævn, fx.
> Men det er så ikke "vinding" i straffelovens forstand, kan jeg forstå.

Nej - vinding er en økonomisk gevinst. Det er er rigtigt at hærværk
naturligvis - hvor mærkeligt det kan lyde - kan give gerningsmanden en
psykologisk tilfredsstillelse, men det er ikke et krav i forhold til
strafbarheden.

> OK. Det er ikke frygteligt langt fra min fornemmelse.

Fint.

> Tak for linket.

Det var så lidt. Det er den officielle lavdatabase, så den er god at kende.
Man skal bare være opmærksom på, når der er ændringer til lovene.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 18-09-04 20:08

In article <BD722FBE.6862%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>,
Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:
> Helt enig, desværre findes den tilsyneladende ikke - endnu. (Ret mig, hvis
> jeg er galt på den.)

Nej, hvis det forudsættes at det omfatter DRM, så er der vist ingen.

> Udover det, så synes jeg faktisk generelt at de andre af bibliotekernes
> webtjenester jeg har benyttet mig af, fungerer problemfrit. Ikke noget med
> Explorer-optimerede websider der.

Det er bestemt værd at rose, ja.

-Lasse

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 18-09-04 18:21

> [...]
> udlånet, men det vil jeg gerne oplyses om hvis jeg tager fejl. Helst af
> en bibliotekar, hvis der er en sådan tilstede.

Det er Biblioteksstyrelsen, der står for fordelingen af bibliotekspengene.
Der er tre forskellige puljer:
* En for ophavsmænd til trykte værker
* En for komponister, tekstforfattere, musikere m.fl.
* En for billedkunstnere

I den første pulje fordeles pengene efter et sindrigt system, der bl.a. er
baseret på antallet af eksemplarer, som bibliotekerne har af et værk, samt
værkets sideantal. Det kommer altså ikke an på, hvor mange gange en bog har
været udlånt, men hvor mange eksemplarer bibliotekerne har.

Det kan diskuteres, om det ville være mere fornuftigt at bruge udlånstallet
(det kommer an på, om man ser biblioteksafgiften som en
kompensationsordning eller en kulturstøtteordning), men dette vil kræve, at
alle bibliotekers edb-system er i stand til at registrere og rapportere
dette (og nej, det er ikke noget, man bare får systemerne til på et
øjeblik).

De to øvrige puljer fordeles af et udvalg, med repræsentanter for
kunstnerorganisationerne.

Endelig betaler bibliotekerne ved køb af film en forhøjet pris, der går til
rettighedsindehaverne (det finder man fx ud af, hvis man må erstatte en
film og derfor får en regning på 1.200 kr.) Desuden tilhører hver film en
brugsretskategori, der i nogle tilfælde forhindrer, at filmen kan udlånes
til biblioteker uden for amtet m.v. Kategorierne afhænger af aftalerne med
de enkelte rettighedsindehavere.

--
Venligst,
Rasmus Bruun, bibliotekar

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 18-09-04 18:30

Lasse Hillerøe Petersen skrev:
> Og vi må også hellere forbyde antikvariater - når en bog eller en plade
> bliver solgt anden gang, tjener ophavsretsindehaveren jo heller ikke på
> det.

Det skyldes formodentlig blot, at det endnu ikke er muligt at administre
sådan en ordning uden af bruge uforholdsmæssigt mange ressourcer. Jeg vil
da tro, at Copydan ville synes, at det var en glimrende idé med et sådant
brugtsalgsvederlag. Det eksisterer allerede ved salg af billedkunst, der
inkl. salær beløber sig til 2.000 kr. og derover (eksl. moms). I så fald
skal man betale 5% i følgeretsvederlag af salgsprisen.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-09-04 18:44

"Rasmus Bruun" skrev 18.09.2004 19:29:

> [...]
> inkl. salær beløber sig til 2.000 kr. og derover (eksl. moms). I så fald
> skal man betale 5% i følgeretsvederlag af salgsprisen.

Det skyldes jo primært, at der ikke er hjemmel til et sådant vederlag for
andre værkstyper p.g.a. konsumptionsreglerne i ophavsretsloven. (Og det er
jo ikke CopyDan, der laver OHL).
Jeg kan ikke forklare baggrunden til at særreglen om billedkunst findes, men
det kan vel skyldes, at man er bange for at dygtige kunstsælgere skal kunne
tage røven på en lovende kunstner, ved at købe hans værker til spotpris.
Situationen er jo også anderledes ved fx. musik, hvor indtjeningen mere
ligger i antallet af solgte eksemplarer, og at musikeren derfor får udbytte
proportionelt med pladesalget.

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 18-09-04 19:19

Kristian Storgaard skrev:
> (Og det er jo ikke CopyDan, der laver OHL).

Nej, men som jeg husker Ophavsretsloven, er den nærmest konstrueret til at
passe til Copydans funktion vedr. administration af afgifter og vederlag,
og de har da sandelig også haft fint held til at påvirke lovgiverne i
forbindelse med eksempelvis afgiften på lagermedier. At hukommelseskort,
der primært bruges til digitale fotoapparater er afgiftsbelagt fordi et
overvejende mindretal bruger dem til mp3-afspillere, er for mig en
upassende særbehandling. Hvis der virkelig skal være afgift på sådan noget,
må afgiften pålægges afspilleren, og så må man acceptere, at folk kan have
flere kort til samme afspiller. Desuden giver en del af afspillerne slet
ikke mulighed for at udskifte hukommelsen.

> [...]
> tage røven på en lovende kunstner, ved at købe hans værker til spotpris.

Ja, og nogle af disse kunstværker stiger jo så meget i pris fra salg til
salg, at kunstnerne vel føler, at de bør have en del af kagen.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-09-04 08:44

"Rasmus Bruun" skrev 18.09.2004 20:18:

> Nej, men som jeg husker Ophavsretsloven, er den nærmest konstrueret til at
> passe til Copydans funktion vedr. administration af afgifter og vederlag,

Det er vist lidt spørgsmålet om hønen eller ægget, ikke? Jeg kender ikke
Copy-Dans præcise historie, men jeg kunne forestille mig, at det var omvendt
- at man har lavet foreningerne så de passer til reglerne. Det er klart at
der nok er sket tilpasning begge steder, men det er jo for at få et
hensigtsmæssigt og smidigt system. Det er jo trods alt noget nemmere at
betale til Copy-Dan, Koda og Grammex end at skulle have fat i hver enkelt
ophavsmand og rettighedshaver og så spørge om lov.

> [...]
> flere kort til samme afspiller. Desuden giver en del af afspillerne slet
> ikke mulighed for at udskifte hukommelsen.

Jeg ved ikke hvor mange der bruger hukommelseskort i deres MP3-afspillere,
men jeg synes sådan set, at ideen med at betale pr. medie (det med spilletid
er vist ophævet for digitale medier) er ok. Ellers skulle man jo også betale
vederlag af båndoptagere og CD-brændere. Og så er et vederlag på 4,12 kr. Jo
til at overse, i forhold til et hukommelseskort til 200-4.000 kr.

> Ja, og nogle af disse kunstværker stiger jo så meget i pris fra salg til
> salg, at kunstnerne vel føler, at de bør have en del af kagen.

Præcist.

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 20-09-04 23:53

Kristian Storgaard skrev:
> [...]
> vederlag af båndoptagere og CD-brændere. Og så er et vederlag på 4,12 kr. Jo
> til at overse, i forhold til et hukommelseskort til 200-4.000 kr.

Den mest rimelige løsning er naturligvis, at afgiften pålægges mediet og
ikke apparatet, men i dette tilfælde, hvor majoriteten køber
hukommelseskortene til et helt andet formål end musikkopiering, er jeg
aldeles uening i, at det er ok. Da musikkens folk i dette tilfælde er i
undertal, må det være dem, der accepterer, at hukommelseskort fritages for
afgift, selvom de også kan bruges til musik.

Jeg gad godt vide, hvor mange penge de uberettiget får ind på den konto.
Afgiften er vel også lagt over i prisen på nye digitalkameraer, hvis de
leveres med et (oftest ubrugeligt lille) kort. Eller hvad med
"usb-hukommelsesnøgleringe"? De er vel også afgiftsbelagt?

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 18-09-04 20:38

In article <BD724070.6880%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>,
> [...]

> ligger i antallet af solgte eksemplarer, og at musikeren derfor får udbytte

Det er jo egentlig også besynderligt at ophavsretsloven omfatter et
bredt spektrum af ting, der spænder over så forskellige ting som
digitale data (hvor en kopi er nøjagtig lige så god som originalen -
noget der vel for såvidt også kan siges at være gældende for musiknoder)
og unikke kunstværker. For de sidste gælder der jo, at kopier (fx en
reproduktion af Mona Lisa) effektivt er værdiløse sammenlignet med
originalen. Så hvad er pointen med ophavsret (_kopi_-ret!) i den
situation? Som jeg forstår det, så kan jeg bygge fx en sejlbåd, og sælge
den. Når den bliver solgt videre af den nye ejer, ser jeg ikke en krone.
Havde båden været et kunstværk, havde jeg haft krav på et vederlag. Det
er da absurd. Ville det være nok at _kalde_ båden for et kunstværk?

Men i bund og grund handler det jo om hvad værdien af noget skabt er, og
hvad ejendom og ret er - og der skal vi jo nok i virkeligheden have fat
i Stirner og Nietzsche. Måske mest Stirner.

-Lasse

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-09-04 09:07

"Lasse Hillerøe Petersen" skrev 18.09.2004 21:38:

> [...]
> og unikke kunstværker. For de sidste gælder der jo, at kopier (fx en
> reproduktion af Mona Lisa) effektivt er værdiløse sammenlignet med

Tjah, nu er "digitale data" i sig selv ikke ophavsretligt beskyttede. De
skal være udtryk for et værk, fx. et program eller noget musik. De digitale
data er bare en udtryksform.

> Så hvad er pointen med ophavsret (_kopi_-ret!) i den
> situation?

Den danske oversættelse af "copyright" til "ophavsret" frem form "kopiret"
er sådan set meget fornuft. I den (kontinental)europæiske tradition (særligt
tysk/fransk domineret) er ophavsretten mere en "autor"-ret. Der lægges altså
vægt på at beskytte ophavsmandens frembringelse mod udnyttelse, både i form
af kopiering, offentlig fremførelse og spredning. I amerikansk tradition,
har ophavsretten oprindeligt mere været en beskyttelse mod kopiering, og
derfor bruger de også stadig ordet "copyright". I dag er ophavsretten i
meget vidt omfang baseret på internationale konventioner, og derfor nærmer
systemerne sig hinanden, men der er stadig forskelle. (Så vidt jeg husker er
USA stadig uden for et par af de "store" konventioner, og til gengæld bliver
ophavsretten i Europa også mere EU-reguleret.)

> [...]
> Havde båden været et kunstværk, havde jeg haft krav på et vederlag. Det
> er da absurd. Ville det være nok at _kalde_ båden for et kunstværk?

Nej, det er ikke nok at kalde den et kunstværk. Den skal være udtryk for
noget originalt - et værk. Værkskravet i ophavsretten vil være for
omfattende at beskrive her, det er der mange forfattere, der bruger mange
sider på (fx. findes der en udmærket Ph.D.-afhandling om emnet).

> Men i bund og grund handler det jo om hvad værdien af noget skabt er, og
> hvad ejendom og ret er - og der skal vi jo nok i virkeligheden have fat
> i Stirner og Nietzsche. Måske mest Stirner.

Det lyder avanceret - kan man få det på lydbånd?

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 18-09-04 20:21

In article <z78rigsgsjv6$.adsq9l9ga2nm.dlg@40tude.net>,
Rasmus Bruun <usenet@RE--rasmusbruun--MOVE.dk> wrote:

> [...]
> da tro, at Copydan ville synes, at det var en glimrende idé med et sådant

Nu er Copydan vel også ret farvet af at repræsentere rettighedshaverne?
Hvis det stod til dem, skulle det vel koste penge at nynne i badet! Men
er det rimeligt?

-Lasse

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-09-04 08:45

"Lasse Hillerøe Petersen" skrev 18.09.2004 21:20:

> Nu er Copydan vel også ret farvet af at repræsentere rettighedshaverne?
> Hvis det stod til dem, skulle det vel koste penge at nynne i badet! Men
> er det rimeligt?

Jeg synes nu ikke Copy-Dan er så slemme. Koda er værre... (og det er også
dem der skal have vederlaget for at nynne i badet

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-09-04 10:41

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Jeg synes nu ikke Copy-Dan er så slemme.

Det er Copy-Dan der er fremme med poten, når jeg fotokopierer egne noter
og rapporter i tre- fire eksemplarer.
Og det er Copy-Dan der er fremme med poten når jeg køber tomme cd-medier
for at brænde mine data.
Og så er der i øvrigt Copy-Dan der på et tidspunkt var fremme med
forslaget om, at der skal lægges afgifter på harddiske og pc'ere fordi
de kan bruges til at lagre musik på.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-09-04 17:59

"Kaj Christiansen" skrev 20.09.2004 11:41:

> Det er Copy-Dan der er fremme med poten, når jeg fotokopierer egne noter
> og rapporter i tre- fire eksemplarer.

Den må du lige forklare?

> Og det er Copy-Dan der er fremme med poten når jeg køber tomme cd-medier
> for at brænde mine data.

Sådan er loven - og den er klar på det punkt. Koda prøver efter min mening i
videre omfang at få udvidet grænserne, fordi de opererer på et område, hvor
der er mere plads til fortolkning af "offentlig fremførelse".

> Og så er der i øvrigt Copy-Dan der på et tidspunkt var fremme med
> forslaget om, at der skal lægges afgifter på harddiske og pc'ere fordi
> de kan bruges til at lagre musik på.

Dårligt forslag - det er jeg enig i. (...altså i at det er dårligt)

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-09-04 18:45

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Den må du lige forklare?

De danske undervisnigsinstitutioner der har fotokopimaskiner stående
betaler en afgift pr. kopi til Copy-Dan, så når jeg betaler for at
kopiere egne værker, betaler jeg også til Copy-Dan.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-09-04 19:00

"Kaj Christiansen" skrev 20.09.2004 19:45:

> De danske undervisnigsinstitutioner der har fotokopimaskiner stående
> betaler en afgift pr. kopi til Copy-Dan, så når jeg betaler for at
> kopiere egne værker, betaler jeg også til Copy-Dan.

Ah - på den måde. Men det er vel i grunden et system Copy-Dan har indført,
for at gøre det nemmere at administrere. Det er jo hele ideen ved at betale
til fællesorganisationerne. I kunne så vidt jeg ved også vælge at betale pr.
elev. (Men betaler du vederlaget selv?)

Du kan jo bare tage kopien et andet sted

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 19-09-04 13:47

Lasse Hillerøe Petersen skrev:
> Nu er Copydan vel også ret farvet af at repræsentere rettighedshaverne?
> Hvis det stod til dem, skulle det vel koste penge at nynne i badet! Men
> er det rimeligt?

Hvis du nynner i badeværelset derhjemme, skal du ikke betale, men hvis du
nynner i svømmehallen eller fløjter en melodi på gaden, er der jo tale om
en offentlig fremførelse

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-09-04 14:02

In article <cojdoqc9rn9z.2bd8moo1niks$.dlg@40tude.net>,
> [...]

> Hvis du nynner i badeværelset derhjemme, skal du ikke betale, men
> hvis du nynner i svømmehallen eller fløjter en melodi på gaden, er

Kræves det, at andre kan genkende det, man fløjter eller nynner? Ellers
er jeg nemlig på den sikre side.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 18-09-04 17:49

Niels Riis Ebbesen skrev:
> Jeg kan altså ikke se, at der er ret meget "information",
> "folkeoplysning" og "kvalitet" i en musik-CD, hvor en jydsk
> tarmrenser fremfører popmusik.

Jeg ved ikke, om du her tænker på en bestemt person, men det, at en person
er jysk tarmrenser fortæller da ikke noget som helst om kvaliteten af den
musik, han måtte finde på at fremføre.

Det, der er volapyk eller ligegyldigt for dig, kan være vigtig information
for andre. En musik-cd er ikke kun underholdning, men også et
musikhistorisk vidnesbyrd, der kan være interessant for eftertiden. Et
cd-omslag er ikke kun indpakning, men er en del af det kunstneriske udtryk,
der præger en bestemt tidsperiode eller genre.

I øjeblikket har dansksproget rockmusik vind i sejlene, og jeg er helt
sikker på, at mange af de pågældende musikere har benyttet bibliotekernes
musikudlån til at opdage og opleve de kunstnere, de i dag kalder for deres
inspirationskilder.

Hvis en akademiker i jakkesæt fortæller om en helt fantastisk oplevelse han
har haft ved at høre en bestemt indspilning af en Mahler-symfoni, så er der
sikkert flere, der synes det er i orden, at biblioteket køber den, så alle
har mulighed for at få samme oplevelse, fremfor hvis en bumset teenager
fortæller om en lignende oplevelse med en jysk tarmrensers
hiphop-udgivelse. Det er imidlertid bibliotekets opgave at servicere begge
lånere med lige stort engagement. Nøgleordene er stadig alsidighed,
aktualitet og kvalitet.

> [...]
> biblioteket, og så har de brændt en kopi og indscannet frontkoveret,
> så de har fået lavet en komplet kollektion af rockhistorien store

Som reglerne er i dag, er det jo ulovligt. At nogle lånere kopiere
bibliotekets musik-cd'er skal da ikke føre til, at man afskaffer
musikudlånet for alle.

> Det næste bliver vel, at bibliotekerne begynder at udlåne DVD'er med
> pornofilm og computerspil til børnene...

Mit umiddelbare gæt er, at DVD'erne er blevet afløst af en anden teknologi
den dag, bibliotekerne måtte begynde at udlåne pornofilm. Men bortset fra
det, så ændres holdningen til porno og erotik jo hele tiden. Du kan da
sagtens låne erotiske noveller på biblioteket i dag. Hvor skulle folk med
læsevanskeligheder ikke have muligheden for i stedet at låne en visuel
gengivelse? Det er naturligvis en kompliceret diskussion, som vist egentlig
hører til i en anden gruppe, men lur mig, om bibliotekerne ikke også på
dette område formår at følge med udviklingen i resten af samfundet.

Computerspil til børnene kan man allerede låne. De er ganske populære, og
takket være dem, vil disse børn være godt rustet til et liv i
højteknologiske omgivelser.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-04 22:40

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Tja... og så er vi jo der mener, at bibliotekerne slet ikke skal
> bruge penge på at udlåne musik, vidioer og lignende underholdning.

eller tegneserier, fotobøger, poesi og anden underholdning.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-09-04 23:38

"Rasmus Bruun" skrev 17.09.2004 14:40:

> [...]
> få medie-afspillere så muligt,« siger han [Cory Doctorow] til Ingeniøren

Først: Det er useriøst at bruge argumentet om, at bibliotekerne bruger et
format, der ikke kan læses i fremtiden. Musikken opbevares stadig på
CD-skiver. WMA-formatet bruges kun til udlån.

Dernæst: Jeg er selv ærgerlig over, ikke at kunne låne musikken på nettet.
Men er det reelt bibliotekernes skyld? Findes der alternative formater, som
understøtter digital rettighedshåndtering? (Og ja - jeg spørger fordi jeg
ikke ved det.) Jeg mener at det er naivt at tro, at man vil få
rettighedshaverne med på at etablere elektronisk udlån uden en eller anden
form for styring af rettighederne - hvilket jo er meget forståeligt.

Fra : No1

Dato : 18-09-04 10:51

> [...]
> rettighedshaverne med på at etablere elektronisk udlån uden en eller anden
> form for styring af rettighederne - hvilket jo er meget forståeligt.

Apple har lavet et, der bruges i iTunes Music Store.

Mon bibliotekerne har spurgt rettighedshaverne (jeg tænker specielt på
udenlandske kunstnere) om de må lave udlån på den måde, eller de bare
har gjort det?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-09-04 11:49

"No1" skrev 18.09.2004 11:51:

> Apple har lavet et, der bruges i iTunes Music Store.

OK. Det glæder jeg mig til jeg en gang får adgang til...

> Mon bibliotekerne har spurgt rettighedshaverne (jeg tænker specielt på
> udenlandske kunstnere) om de må lave udlån på den måde, eller de bare
> har gjort det?

Ja, de har en aftale med Phonofile, der repræsenterer rettighedshaverne.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 18-09-04 16:57

No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

> Mon bibliotekerne har spurgt rettighedshaverne (jeg tænker specielt på
> udenlandske kunstnere) om de må lave udlån på den måde, eller de bare
> har gjort det?

Selvfølgelig har de spurgt!
I April sendte jeg følgende spørgsmål til biblioteket:
"Er der planer om at tilbyde denne service til alle borgere eller er det
kun for folk der handler hos ét bestemt firma (Microsoft)?"

Og fik dette svar:
"Kære Henrik!
Der er endnu ikke noget firma, der har opfundet en DRM-sikring (Digital
Rights Management) som kan anvendes til både Windows, Mac og Linux. Den
dag, der sker et gennembrud på den front, vil bibliotekerne naturligvis
søge at formidle alle online tilbud på en platform som kan benyttes af
alle. DRM-sikring af de musikfiler, vi låner ud, er et krav fra
pladebranchen, for at sikre at lånt musik ikke kan kopieres eller
videredistribueres.
Som du nok ved har offentlige kulturinstitutioner ikke ligefrem uanede
ressourcer til rådighed og muligheden for, at vi selv skulle kunne
udvikle på dette område, er ikke tilstede.
Jeg kan godt forstå din irritation, men på nuværende tidspunkt kan vi
ikke gøre noget ved det.
Med venlig hilsen
Susanne Buus-Pedersen, projektleder for Netmusik"

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-09-04 17:13

Henrik Rasmussen wrote:

> Og fik dette svar:
> Susanne Buus-Pedersen, projektleder for Netmusik"

Har du en e-mail adresse til Susanne Buus-Pedersen, for jeg synes
hun skal prøve at blive bestormet af vrede Mac-brugere.

Jeg vil mene, at bibliotekerne ikke skal bruge tid, penge og
resoucer på musikudlån over nettet, førend der er en løsning som
tilgodeser og virker på alle platforme, det er da fuldstændigt
idiotisk, at danske skatteydere skal støtte gale-bill's monopol...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-09-04 22:02

On Sat, 18 Sep 2004 18:12:56 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Har du en e-mail adresse til Susanne Buus-Pedersen, for jeg synes
> hun skal prøve at blive bestormet af vrede Mac-brugere.

Det ville da væe tåbeligt. Det er sguda ikke hendes fejl at der ikke er
udviklet et system der fungerer på alle platforme. Damen giver sig
ovenikøbet tid til at svare pænt og sagligt på en henvendelse, og så
vil du chikanere hende på det groveste. Helt ærligt...

> Jeg vil mene, at bibliotekerne ikke skal bruge tid, penge og resoucer
> på musikudlån over nettet, førend der er en løsning som tilgodeser
> og virker på alle platforme,

Nemlig, det skal sørme også fungere på en ZX81.

> det er da fuldstændigt idiotisk, at
> danske skatteydere skal støtte gale-bill's monopol...

Det er da fuldstændigt tåbeligt at der ikke er nogen andre der udvikler
et system der kan konkurrere med Microsofts.

--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-09-04 22:21

Frank E. N. Stein wrote:

> Det ville da væe tåbeligt. Det er sguda ikke hendes fejl...cut...

Susanne Buus-Pedersen underskriver sig da som "projektleder for
Netmusik", det er da øretævernes holdeplads...

> Det er da fuldstændigt tåbeligt at der ikke er nogen andre der udvikler
> et system der kan konkurrere med Microsofts.

Hvad kom først, hønen eller æget, problemet er jo, at alle andre
udelukkes fra markedet p.g.a. microsnøfts monopol, og når
bibliotekerne støtter gale-bill's monopol, så bliver det jo endnu
sværere for andre at komme ind på det marked med en løsning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-09-04 23:18

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
> bibliotekerne støtter gale-bill's monopol, så bliver det jo endnu
> sværere for andre at komme ind på det marked med en løsning...

Hvad skulle de ellers støtte?

Microsoft er her også om 10 år og dækker formentlig mindst 95% af
lånerne (du kan jo bare hente WMP fra Microsoft).

Ønsker man et alternativ fra OpenSource verdenen må man vist selv
smøge ærmerne op. Kan man ikke kode, kan man dokumentere og
oversætte.

Se fx hvordan de danske Mozillaoversættelser bliver lavet.

At pive og beklage sig, ændrer ikke noget.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 18-09-04 23:54

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Microsoft er her også om 10 år og dækker formentlig mindst 95% af
> lånerne (du kan jo bare hente WMP fra Microsoft).

Hvad skulle det hjælpe?

> [...]
> oversætte.
>
> Se fx hvordan de danske Mozillaoversættelser bliver lavet.
> At pive og beklage sig, ændrer ikke noget.
Så hvis man ikke kan kode eller oversætte, så skal man "stikke piben
ind"? Den holder ikke, men man skal selvfølgelig "pive og beklage sig"
de rigtige steder længe nok.

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-09-04 00:15

henrikrfjernes@mail.dk (Henrik Rasmussen) writes:

> Hvad skulle det hjælpe?

At det er et fornuftigt og langsigtet valg, rent teknologisk.

> Så hvis man ikke kan kode eller oversætte, så skal man "stikke piben
> ind"? Den holder ikke, men man skal selvfølgelig "pive og beklage sig"
> de rigtige steder længe nok.

Det sagde jeg ikke.

Jeg _mente_ at hvis man virkelig brændte for at et eller andet skulle
finde sted, kommer det nok til at ske hurtigere hvis man gør en
konstruktiv indsats for sagen.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 19-09-04 01:09

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> At det er et fornuftigt og langsigtet valg, rent teknologisk.

Jeg tror at vi taler forbi hinanden.
Vi er enige i at vi taler om Netmusik ikke?
At bruge WMP til Mac hjælper ikke i denne forbindelse.

> Det sagde jeg ikke.

Næh, måske ikke sådan direkte.

> Jeg _mente_ at hvis man virkelig brændte for at et eller andet skulle
> finde sted, kommer det nok til at ske hurtigere hvis man gør en
> konstruktiv indsats for sagen.

Hm... i mit tilfælde tror jeg ærligt talt at det vil gå hurtigere hvis
jeg holder mig til pression frem for programmering

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-09-04 18:30

> Jeg tror at vi taler forbi hinanden.
> Vi er enige i at vi taler om Netmusik ikke?
> At bruge WMP til Mac hjælper ikke i denne forbindelse.

Jeg snakker om at bibliotekerne er fornuftige i at vælge en løsning
der er leveret af et firma der nok også er her om X år. Hvorvidt det
havde været fornuftigere at vælge en OpenSOurce løsning er en anden
sag.

> Næh, måske ikke sådan direkte.

Jeg sagde at man nok er _nødsaget_ til at yde en indsats for at få det
som man gerne vil, i det klondyke som OpenSource udvikling
hovedsagelig er. Indsatsen skal formentlig også være langsigtet
førend der sker noget.

> Hm... i mit tilfælde tror jeg ærligt talt at det vil gå hurtigere hvis
> jeg holder mig til pression frem for programmering

Mnjah. Man kan også yde pres på OpenSource programmører ved at
afprøve go give tilbagemeldinger. Der er åbenbart nok OS-programmrøer
under OS X til at det er en platform man "tager alvorligt".

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 19-09-04 08:59

In article <yu2hdpvb4se.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Microsoft er her også om 10 år og dækker formentlig mindst 95% af
> lånerne (du kan jo bare hente WMP fra Microsoft).

I artiklen <yu27jri105p.fsf@luhmann.netc.dk> skrev du: "Om 10 år tror
jeg ikke der findes andet end diverse Unixvarianter allevegne."

Kan jeg heraf konkludere at du tror Microsoft følger Apple og går over
til et Unixbaseret system til den tid?

-Lasse

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-09-04 13:31

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> I artiklen <yu27jri105p.fsf@luhmann.netc.dk> skrev du: "Om 10 år tror
> jeg ikke der findes andet end diverse Unixvarianter allevegne."

Korrekt. Linux på mobiltelefoner, intelligent netværksudstyr (man kan
få en linuxbaseret trådløsswitch til 600 kroner), og meget andet.

Der vil være et enormt marked i at bevare eksisterende applikationer,
og her vil Microsoft have en kæmpe niche.

> Kan jeg heraf konkludere at du tror Microsoft følger Apple og går over
> til et Unixbaseret system til den tid?

Næh, men snarere at Microsoft må vælge at udfylde nicherne i
OpenSource systemet, på et tidspunkt.

Fx laver Microsoft skam software til Apple - har du ikke bemærket det. I
det øjeblik hvor de finder det strategisk vigtigt (dvs at salget af
Windows er dalet "nok") så tror jeg at de vigtige komponenter kommer
til Unix. IE har været ude til Solaris. OpenOffice er ved at komme i
skudlinien, fordi nu er applikationen der der kan overtage Words
kundeskare.

Tror du selv på at Microsoft vil vinde på nye områder, hvor det er
prisen der er vigtig?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 19-09-04 14:22

In article <yu2llf6tp8d.fsf@luhmann.netc.dk>,
> [...]

> Der vil være et enormt marked i at bevare eksisterende applikationer,
> og her vil Microsoft have en kæmpe niche.

Dvs du tror at Microsoft i løbet af 10 år vil holde op med at producere
operativsystemer, og kun lave applikationer til Unix? Men 95% af alle
brugere vil have Microsoft applikationer på deres Unix PC?

-Lasse

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-09-04 19:21

> [...]

> operativsystemer, og kun lave applikationer til Unix? Men 95% af alle
> brugere vil have Microsoft applikationer på deres Unix PC?

Jeg tror at om 10 år er der stadig det vi kender med at der er et
Windowsmiljø på en PC som afvikler Microsoftapplikationer[1]. Herudover
tror jeg også at der findes et utal af andre dimser og dingenoter som
allesammen skal køre et operativsystem, og her tror jeg at Windows CE
vil tabe til Unix (især LInux) simpelthen på grund af prisen og
forbrugertrykket. Der er simpelthen ikke samme pres for at kunne
afvikle applikationer som brugerne har i forvejen.

Jeg tror også at den udvikling vi ser med mobiltelefoner - nemlig at
der proppes en masse funktionalitet ned i de små kræ - samtidig med at
de kører en eller anden ikke-x86-processor, vil være det der giver
startskuddet til udviklingen. Vi ender med at have vores egen
computer med os der kan alt hvad vi kender i dag fra
PC+mobil+Palm+personsøger+radio+kamera+stregkodescanner+trådløs+fjernbetjening+ogmegetmere,
og som kan bruges i hånden, og som kan tilkobles hvad udstyr der nu
måtte være i nærheden. Lidt som Sun lavede det med deres grafiske
terminaler - altså at du kobler dig på maskinen via fx X11 og så har
du din desktop, eller at du lige kan se din SMS-oversigt på dit
fjernsyn i stedet når du nu alligevel bruger mobilen som
fjernbetjening.

Og det er med min akademisk skolede fantasiløse hjerne...

For at opsummere:

* Der er et enormt pres for at få indført billig elektronik i
hverdagen. Især mobiltelefoner og netværksting, men også
fjernsyn/radio/osv.
* Der er ikke et pres for at bevare eksisterende binære applikationer
(opkobling mod Exchange osv tæller ikke, da dette er lavet af XImian).
* Billig betyder næsten pr automatik OpenSource.
* Da binær kompatabilitet ikke tæller, også mangfoldighed i
hardwareplatforme. Dette giver næsten pr automatik et OpenSOurce
operativysstem.
* Det kendte PC-med-applikationer miljø vil blive emuleret af de
kraftige apparater der findes om 10 år.

Til perspektivering: For 10 år siden fandtes Windows95 ikke - kun Win
3.11 - og Internettet var noget som forskere brugte til email.

[1] Dette kan så være emuleret i højere eller mindre grad. Eksempler:
DOS emuleres i moderne Windowsversioner; OS 9 køres i maven på OS X;
MAME kører gamle arkadespil.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-09-04 10:37

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> At pive og beklage sig, ændrer ikke noget.

Jow det nytter faktik at brokke sig, og da microsnøft har verserende
monopolsager kørende i flere europæiske lande, så burde de faktisk
udelukkes fra kunne levere til den offentlige sektor, indtil disse
sager var afgjort.

Og jeg mener godt, at der kunne lovgives, så den offentlige sektor
blev pålagt, at den fortrisvis kun må bruge OpenSource software, og
at hvis den bruger køber købe-software, så må max 30% købes fra en
leverandør, på den måde ville det offentlige aktivt medvirke til at
begrænse mulighedden for, at et enkelt firma kan opnå monopol.

Og jeg kan altså ikke se, at bibliotekerne ikke sagtens kunnet ha'
ventet med, at etablere musikudlån over Internettet, indtil der var
kommet OpenSource løsninger, som tilgodeser alle gængse platforme.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-09-04 10:53

On Sun, 19 Sep 2004 11:37:00 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> monopolsager kørende i flere europæiske lande, så burde de faktisk
> udelukkes fra kunne levere til den offentlige sektor, indtil disse

Man er skyldig til det modsatte er bevist?

> [...]
> leverandør, på den måde ville det offentlige aktivt medvirke til at
> begrænse mulighedden for, at et enkelt firma kan opnå monopol.

Man kan godt høre at du ikke arbejder med IT. Man opnår nogen
væsentlige driftsfordele ved at så vidt som muligt holde sig til een
leverandør.

> Og jeg kan altså ikke se, at bibliotekerne ikke sagtens kunnet ha'
> ventet med, at etablere musikudlån over Internettet, indtil der var
> kommet OpenSource løsninger, som tilgodeser alle gængse platforme.

Hvem er det du mener du skulle have betalt for udviklingen af den software?

--
MVH
osv...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-09-04 00:21

On Sat, 18 Sep 2004 23:21:20 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Susanne Buus-Pedersen underskriver sig da som "projektleder for
> Netmusik", det er da øretævernes holdeplads...

Fordi hun bruger de muligheder der er? Eller du mener måske at hun skulle
nægte at udføre den opgave, der er blevet hende pålagt?

> [...]
> bibliotekerne støtter gale-bill's monopol, så bliver det jo endnu
> sværere for andre at komme ind på det marked med en løsning...

Ja, det er da for dårligt at Microsoft udvikler den software der er brug
for, når nu der ikke er andre der vil.
--
MVH
osv...

Fra : Christian Bech

Dato : 19-09-04 11:07

In article <414CA6D0.6010708@niels-ebbesen.net>,
Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Susanne Buus-Pedersen underskriver sig da som "projektleder for
> Netmusik", det er da øretævernes holdeplads...

Så får hun nokprotesterne selv om de bliver sendt til den officielle
adresse. At skrive direkte er chikane.

> [...]
> bibliotekerne støtter gale-bill's monopol, så bliver det jo endnu
> sværere for andre at komme ind på det marked med en løsning...

Der er vel ikke noget der forhindrer andre i at lave DRM.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-04 11:59

> [...]

> bibliotekerne støtter gale-bill's monopol, så bliver det jo endnu
> sværere for andre at komme ind på det marked med en løsning...

Apple kunne eks åbne teknologien bag itunes store, så andre (eks
bibliotekerne) kunne licensere den. Det har de i modsætning til real
og MS valgt ikke at gøre

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-04 13:00

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> writes:

> Apple kunne eks åbne teknologien bag itunes store, så andre (eks
> bibliotekerne) kunne licensere den. Det har de i modsætning til real
> og MS valgt ikke at gøre

De kan jo tjene penge på det. Apple er ikke en gavebod.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-04 22:41

No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

> Apple har lavet et, der bruges i iTunes Music Store.

som ikke er særligt sikkert.