AKtiv/passiv køling af radeon 9600?
Fra : Sørensen

Dato : 17-09-04 09:00

Jeg er ude efter et ATI/Radeon 9600 kort, men det er mig umuligt at fastslå
fra beskrivelser, om kortet er med aktiv eller passiv køling. (Jeg søger
passiv køling).
Måske er svaret, at hvis køling ikke er beskrevet, så er det aktivt?
Har fået anbefalet Sapphire, men det er ikke lykkedes mig endnu at finde
kortet til max. en tusse, og med passiv køling, hvis det skal være 9550
eller 9600, og ikke "SE" modeller.
Nogle forslag?
preben

Fra : Mads

Dato : 17-09-04 10:42

On Fri, 17 Sep 2004 10:00:03 +0200, "Sørensen"
<remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>Har fået anbefalet Sapphire, men det er ikke lykkedes mig endnu at finde
>kortet til max. en tusse, og med passiv køling, hvis det skal være 9550

Du køber det billigste Radeon 9600 kort du kan finde, bare det
ikke er et SE kort. Helst et XT da det er hurtigst.

Så køber du en Zalman passiv køler og smækker den på istedet
for den støjende blæser. Sådan en kan fåes til 150,- kr

Så har du et kort med passiv køling der ikke har kostet alverden.
Jeg har selv gjort det og det fungerer bare.

mvh Mads

Fra : Sørensen

Dato : 17-09-04 10:56

ja tak for forslaget. Det er bare det, at jeg mener at have læst, at hvis
man gør det som du beskriver, så mister man en pci slot, da denne køler
tager pladsen for den nærmeste slot - er det ikke korrekt?
Anyway, er der nogen der kan sige, om der rent faktisk findes et 9600 med
passiv køling som standard??
preben

Fra : Mads

Dato : 17-09-04 12:32

On Fri, 17 Sep 2004 11:55:51 +0200, "Sørensen"
> [...]

>man gør det som du beskriver, så mister man en pci slot, da denne køler
>tager pladsen for den nærmeste slot - er det ikke korrekt?

Jo, der er selvfølgelig rigtigt nok. Køleren fylder en del, så hvis du
skal bruge samtlige PCI slots, så duer den løsning jo ikke.
Om et kort der er født med passiv køling så fylder mindre ved jeg
ikke.

> Anyway, er der nogen der kan sige, om der rent faktisk findes et 9600 med
>passiv køling som standard??

Nogen af Sapphire's 9600 kort har passiv køling.
Bla. deres "Radeon 9600XT Ultimate" model som
du f.eks. kan se hos SHG
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340575

mvh Mads

Fra : Sørensen

Dato : 17-09-04 13:32

.
> Bla. deres "Radeon 9600XT Ultimate" model som

Nå ja, det ser jo godt ud - men som jeg skrev i første indlæg, så er mit
budget begrænset til omkring en tusse...?!
Men det kan være, det er mission impossible..?
preben

Fra : Mads

Dato : 17-09-04 15:09

On Fri, 17 Sep 2004 14:32:20 +0200, "Sørensen"
<remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

> Nå ja, det ser jo godt ud - men som jeg skrev i første indlæg, så er mit
>budget begrænset til omkring en tusse...?!
> Men det kan være, det er mission impossible..?

De kort jeg har set som har været passivt kølet har alle været
de dyre modeller, altså dem der hedder "Ultimate" o.lign.

Vil du have et billigt kort som er passivt kølet, så er der nok ingen
vej uden om at lave det selv, men altså på bekostning af en PCI
slot.

Hvis du kan undvære den PCI slot, så synes jeg da at du skal
snuppe den billige løsning.
Så er der jo også altid den mulighed at køleren kan flyttes til
det næste grafikkort. En passiv køler bliver jo ikke slidt.

mvh Mads

Fra : Hans

Dato : 18-09-04 18:41

Sørensen wrote:
> [...]
> er mit budget begrænset til omkring en tusse...?!
> Men det kan være, det er mission impossible..?

Radeon 9600XT Ultimate har en passiv køleprofil som ligner Zalmans til
forveksling, bortset fra farven, så du vil miste slot 1 alligevel.

Hans

Fra : Thomas

Dato : 19-09-04 08:13

HighTech 9600.(Ikke Pro, Se eller XT).