Svar til René Nielsen (lang)
Fra : Jesper Kjøller

Dato : 16-09-04 17:27

I det nyeste nummer af DYK kritiserer jeg på lederpladsen Søfartsstyrelsens
manglende information om implementeringen af de nye nitrox-standarder. Det
har givet René Nielsen fra Dykkercentret anledning til at beskylde mig for
ansvarsforflygtigelse og det, der er værre. Det sker i en pressemeddelelse,
der er sendt til diverse medier og til en ekstern mailingliste for
dykkerinstruktører. (Se bilag forneden eller andetsteds i denne
nyhedsgruppe). Da René Nielsens udgydelser også har været kolporteret her på
nyhedsgruppen, synes jeg, det var på sin plads at tage til genmæle samme
sted.

Kritikken i lederen har overhovedet ikke adresse til Dykkercentret, men til
de ansvarlige myndigheder. Hvorfor René Nielsen føler det nødvendigt at
reagere med adjektiver som useriøs og hyklerisk, skal jeg undlade at gisne
om.

I modsætning til, hvad René Nielsen postulerer, så har DYK faktisk tidligere
informeret om nitroxreglerne. Det skete blandt andet i DYK05, 2003 på side
10 - netop på baggrund af en pressemeddelelse fra Dykkercentret! Så
påstanden om, at vi ikke viderebringer information fra kilder, der ikke
annoncerer i bladet, er usand.

Men uanset hvad, skal den slags information, ikke komme fra et dykkercenter.
Desuden underminerer det informationens troværdighed betydeligt, når René
Nielsen i flere af pressemeddelelserne i forbifarten nævner, at et
udstyrsmærke som Dykkercentret sælger, "i nærmeste fremtid vil kunne levere
udstyr fremstillet og godkendt efter de nye regler", som det hedder i en af
pressemeddelelserne.

Det faldt ikke undertegnede ind, at betragte informationerne fra
Dykkercentret som så fyldestgørende og troværdige, at det skulle fritage
Søfartsstyrelsen for selv at informere miljøet.

Nej, det et må være de ansvarlige og upartiske myndigheders ansvar og på
eget brevpapir klart og utvetydigt at informere alle i miljøet direkte om
hvad der gælder, og ikke René Nielsens - uanset hans selvbestaltede rolle
som branchens vagthund. Så selv om informationen i det materiale, der er
udsendt fra Dykkercentret havde været korrekt, står DYK stadig ved lederens
kritik af myndighederne.

Men informationen fra Dykkercentret er ikke korrekt!

Den 20. januar 2004 udsender Dykkercentret en pressemeddelelse hvori det
konkluderes:

"Udstyr, der tidligere er blevet benyttet til nitroxdykning, er ikke lovligt
at anvende, udlåne eller sælge til brug med nitrox".

For det første er EN144-3 i juridisk forstand ikke en lov, men en standard.
Ordet 'lovligt' er derfor i denne sammenhæng noget vås. Det tjener kun til
at skræmme, ikke til at informere objektivt.

Men som det fremgår af artiklen i DYK9/10 2004 side 47, er DYK-redaktionen i
besiddelse af et notat fra Søfartsstyrelsen, dateret 19. april 2004, hvoraf
det fremgår, at man gerne må anvende nitrox-udstyr, der er købt før de nye
standarder trådte i kraft, hvis man i øvrigt følger producentens
anvisninger. Det er altså hverken ulovligt eller uforsvarligt at fortsætte
som intet var hændt. Hvorfor skal det være en hemmelighed? Det er det
kritikken i lederen handler om.

Hvis man virkelig var en rigtig paranoid konspirationsteoretiker, kunne man
stille sig selv følgende to spørgsmål:

1. Hvorfor har René Nielsen så travlt med at fortælle alle, at de skal købe
nye regulatorer, at han tæppebomber med pressemeddelelser om det?

2. Hvis René Nielsen først og fremmest agerer i sandhedens tjeneste og til
dykkesikkerhedens bedste, hvorfor sender han så pludselig ikke information
ud, når den handler om, at det alligevel er unødvendigt, at alle køber nye
regulatorer?

Men nu er vi heldigvis ikke paranoide, så de spørgsmål vil vi lade andre om
at spekulere over...

Med venlig hilsen

Jesper Kjøller

Redaktionschef, DYK

Bilag 1 - Mail udsendt til diverse medier d. 9. september 2004:

Lederen DYK 09/10

Hvor er det dog hyklerisk at læse den sidste leder i DYK.

Nedenstående information blev udsendt fra Dykkercentret den 26. november
2002 og har været tilgængelig for alle lige siden på vores hjemmeside.
Efterfølgende er der udsendt flere informationer vedrørende samme emne. At
et blad som DYK så vil påberåbe sig manglende information er direkte
hyklerisk og viser med al tydelighed hvor useriøse de tilknyttede ansvarlige
og journalistiske medarbejdere er over for materiale, der har med dykkeres
sikkerhed at gøre.

Med venlig hilsen René Nielsen

Bilag 2 - Mail udsendt til Dykkercentrets instruktørinfo-mailingliste d. 9.
september 2004:

Instruktør Info - Er dykkerbladene seriøse med hensyn til korrekt
information?

I forbindelse med netop modtagne DYK, er der meget omtale af nitrox. I
lederen udtrykker Jesper Kjøller harme over manglende information. Jeg
finder det ganske urimeligt, at et blad som DYK, der udgiver sig for at være
et seriøst uafhængigt blad for alle dykkere, på den måde forsøger at
mistænkeliggøre de lovgivende myndigheder og ansvarlige forhandlere. DYK og
Jesper Kjøller har hele tiden kunnet viderebringe de nødvendige information
med hensyn til nye regler omkring nitrox benyttet til dykning, de har valgt
at lade være. Baggrunden for at DYK har valgt at udelade informationerne må
stå for deres egen regning, men de bør være ansvarlige nok til at påtage sig
ansvaret og ikke prøve at lægge det over på andre. At bladet generelt
udelader enhver form for information fra aktører i branchen, der ikke
reklamerer i bladet, er en ting og må accepteres. Det er meget forkert, når
man udelader sikkerhedsinformation og bagefter prøver at fralægge sig
ansvaret for udeladelsen. Jeg har, som det ses af nedenstående, ikke undladt
på det skarpeste at tage afstand for den form for ansvarsforflygtelse.

I snart 2 år har vi som ansvarlige forhandlere informeret om de "nye" nitrox
regler. De første informationer blev udsendt som Instruktør Info 26.
november 2002 og har siden været at finde på Dykkercentrets hjemmeside. Som
medlem af Brancheforening for Dykkermateriel modtager vi løbende
informationer om normer under udarbejdelse, nye normer når de træder i kraft
og information fra Søfartsstyrelsen omkring nye regler og love. Alle de
informationer viderebringer vi hurtigst muligt til dig som instruktør eller
dykkerleder, for at du hele tiden kan være opdateret med den sidste nye
viden.

Med venlig hilsen René Nielsen

Fra : Kalle

Dato : 17-09-04 19:55

Man kan kun, endnu en gang, konkluderer han er et fjols, og jeg fatter
overhovedet ikke der er nogle der gider handle hos ham!!!

Casper

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-09-04 20:42

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> wrote in message
> Man kan kun, endnu en gang, konkluderer han er et fjols, og jeg fatter
> overhovedet ikke der er nogle der gider handle hos ham!!!
>
> Casper

Ja, den sag er ikke voldsomt imponerende. Af en uvis grund har han sat
Dykkercenterets politik til at være "Nitrox er noget skidt, jeg vil prøve at
gøre det så besværligt at udbrede som muligt"

Der findes heldigvis andre butikker i branchen der er i kontakt med
virklighedens verden.

JZC
(stupiditet er smitsomt, det inficerer myndigheder og giver tåbelige regler)

Fra : Allan Jensen

Dato : 20-09-04 09:00

.....det er da også i Dykkercenteret de afholder vragkursus uden vrag ikke

Men det er som regel der de har varene, når man har været forgæves i 3 andre
butikker.

m.v.h. Allan

Fra : NI

Dato : 20-09-04 11:23

Uden at gå ind i omtalte nitrox-debat, vil jeg blot nævne, at jeg netop har
modtaget diverse sager fra Dykkercenteret, bestilt over nettet. Denne handel
har fungeret ganske upåklageligt, hvorfor de ovennævnte indslag ikke er
ensbetydende med, at man skal holde sig fra deres "net-butik". Har ingen
erfaringer med det ansatte personale what so ever, da jegaldrig har været i
butikken fysisk.

Niels

Fra : dykleif@ofir.dk

Dato : 01-10-04 09:19

Fy for en stinker Jesper - har du læst den sidste
instruktørinformation fra Dykkercenteret?
Hilsen Leif

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-10-04 07:48

"dykleif@ofir.dk" <Dykleif@ofir.dk> wrote in message
> Fy for en stinker Jesper - har du læst den sidste
> instruktørinformation fra Dykkercenteret?
> Hilsen Leif

Jeg har læst ovenstående. Det fremgår tydeligt at der
ikke er taget endelig stilling til hvordan nitroxudstyr skal
klassificeres i fremtiden.

Samtidig fremgår det med al ønskelig tydelighed at der
er en intern kommunikation mellem søfartsstyrelsen og
andre instanser, som sår tvivl om søfartsstyrelsens rolle
som en upartisk og objektiv styrelse.

Det virker yderst bekymrende at personer i styrelsen
og ejeren af et stort dansk, har aftaler om hvornår
relevante informationer skal tilgå offentligheden og at
samme ejer af et stort dansk dykkercenter har kendskab
til interne beslutninger, som ikke er nedfældet i notater
eller på anden måde offentliggjort.

Kort sagt: Det er svært at bevare tilliden til søfartstyrelsen
i sagen om standarder for nitroxudstyr

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 05-10-04 17:48

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

Jeg er blevet bedt om at poste de pågældende skriv.

Citat fra dykkercentrets hjemmeside:

Udsendt 28/9-04
Nitrox information
Desværre har den sidste tid bragt større usikkerhed og spekulationer
med hensyn til lovligt udstyr benyttet til nitrox dykning.
Efterfølgende min reaktion på den sidste udgave af dykkerbladet DYK's
omtale og behandling af emnet nitrox, modtog jeg en hel del
henvendelser med diverse ubegrundede beskyldninger. Det finder jeg
selvfølgelig meget beklageligt, specielt da alle beskyldninger er
totalt ubegrundede.
Jeg har på ingen måde ønsket at tilbageholde informationer. Jeg mente,
som Palle Kristensen fra Søfartsstyrelsen (SFS), at det bedste ville
være at undlade kommentarer ind til den endelige løsning på problemet
var fundet. På den måde kunne vi undgå fejlfortolkninger og
vildledning, som det nu har været tilfældet med omtalen i DYK samt
andre steder, hvor nitrox udstyr er blevet omtalt og hvor der har
været bragt uddrag af det omtalte notat. For at give alle mulighed til
at se notatet i sin fulde ordlyd, er det vedhæftet. For god orden
skyld kan jeg oplyse, at ingen af de i notatet omtalte forslag vil
blive benyttet. Den endelige udgave af "overgangsordningen" vil blive
udarbejdet af SFS inden udgangen af oktober.
Jeg har efterfølgende sidst udsendte information modtaget følgende
svar fra Palle Kristensen, SFS:
"Til René Nielsen
Vedrørende dine 2 spørgsmål kan jeg oplyse følgende:
Ad 1. Det er ikke Søfartsstyrelsens holdning, at man kan kan anvende
alt dykkerudstyr til Nitroxdykning, hvis det er i oxygenservice.
Ad 2. Det er korrekt, at vi havde aftalt, at du undlod at kommentere
og omtale styrelsens notat af 19. april 2004 om
nitroxdykkerudrustninger til, sagen var færdigbehandlet i styrelsen.
Med venlig hilsen
Palle Kristensen
Søfartsstyrelsen"
Hvis du som kunde og bruger af dykkerudstyr føler dig forvirret,
forstår jeg det til fulde. Som ansvarlig for salg af udstyr og på fuld
tid involveret i branchen, finder jeg det selv til tider svært og
urimeligt, at finde rundt i og ikke mindst overholde de til enhver tid
gældende love, regler og standarder. Ikke desto mindre finder jeg det
af yderste vigtighed, at alle der køber udstyr i Dykkercentret har den
størst mulige sikkerhed for, at det udstyr de køber er lovligt af
benytte. At det til tider kan mindske vores salg er beklageligt, men
jeg ønsker ikke at tilsidesætte regler for at skabe et mersalg.
Beskyldninger om, at jeg ved at informere om reglerne ønsker at skabe
et mersalg er total ubegrundede. I Dykkercentret har vi ikke ønsket at
sælge nitrox udstyr inden den nye standard trådte i kraft. Vi har hele
tiden informeret om problematikken med hensyn til godkendelse, frem
for at vælge den lette løsning og uden skelen til love, regler og
standarder at sælge nitrox uddannelse, certifikater og udstyr.

Citat slut

De originale notat kan læses her :

http://www.dykcen.dk/PDF/Instruktor%20info/Nitrox%20notat%20040930.pdf

Jeg har postet det på dk.binaer, hvis nogen mangler evne eller lyst
til www.

mvh

Søren Arnvig
Søren Arnvig

Fra : dykleif@ofir.dk

Dato : 06-10-04 13:56

Søren Arnvig <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message news:<415e4f34$0$274$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> eller på anden måde offentliggjort.
>
> Kort sagt: Det er svært at bevare tilliden til søfartstyrelsen

En klog mand sagde en gang - lad være med at træde i en hundelort, det
kommer den bare til at lugte mere af...
Med fare for en rigtig stinker:
Som de fleste statslige organer henter søfartstyrelsen mig bekendt råd
og vejledning i dykkerådet, hvor alle instanser er med. Alle kan vel
få alle de infomationer de vil - problemet har vel været det ikke er
alle der er interesserede i det eller videregiver dem uden egen
fortolkning og kun i uddrag efter egne ønsker og drømme. Hvorfor har
vores eget forbund for eksempel ikke infomeret os, det ville være mere
troværdigt end ensidige infomationer fra en der udelukkende tænker på
at sælge udstyr.

Leif Jensen

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-10-04 15:17

"dykleif@ofir.dk" <Dykleif@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor har
> vores eget forbund for eksempel ikke infomeret os, det ville være mere
> troværdigt end ensidige infomationer fra en der udelukkende tænker på
> at sælge udstyr.

Så vidt jeg har læst Sportsdykkeren så har DSF informeret. Læs f. eks
Sportsdykkeren nr 2 April 2003.

Allan Hansen

Fra : dykleif@ofir.dk

Dato : 07-10-04 18:21

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message news:<ck0upt$1th4$1@news.cybercity.dk>...
> "dykleif@ofir.dk" <Dykleif@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så vidt jeg har læst Sportsdykkeren så har DSF informeret. Læs f. eks
> Sportsdykkeren nr 2 April 2003.
>
> Allan Hansen

Ja fedt - der står "når de nye standarder træder i kraft og hvordan vi
skal forholde os til dette vil blive beskrevet i Sportsdykkeren i
forbindelse med ikrafttrædelsen". Opfrisk lige min hukommelse - kan
ikke huske den information.
Leif Jensen

Fra : Allan Hansen

Dato : 07-10-04 19:04

> [...]
> skal forholde os til dette vil blive beskrevet i Sportsdykkeren i
> forbindelse med ikrafttrædelsen". Opfrisk lige min hukommelse - kan

Prøv at bladre Sportsdykkeren igennem fra april 2003. Der er SVJH bl.a også
en artikel om at det er afgjort at der ikke bliver en overgangsordning.
Jeg er absolut ikke tilhænger eller loyal over for DSF, Søfartsstyrrelsen
eller brancheforeningens holdninger og afgørelser men jeg synes faktisk at
have fået information fra DSF.

Allan Hansen

Fra : dykleif@ofir.dk

Dato : 08-10-04 11:41

> [...]
> eller brancheforeningens holdninger og afgørelser men jeg synes faktisk at

For mig at se er det ikke alt vi har fået infomation om.
Citat fra Dyk af formand Jan Pinndal "Konsekvensen bliver, at Dansk
Sportsdykker Forbund anbefaler, at alt udstyr, der benyttes til
nitrox, er i oxygenservice." På hvilken baggrund, når søfartstyrelsen
siger det ikke er deres holdning?
"Dansk Sportsdykker Forbund er derfor tilfreds med den efterfølgende
beslutning om en overgangsordning, så de, der allerede har udstyr, kan
dykke lovligt med det i resten af udstyrets levetid."
Hvorfor infomerer han ikke i vores eget blad?
Hvem mon han har fået den infomation fra Søren Arnvig?

Leif Jensen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-10-04 15:03

> [...]
> Hvorfor infomerer han ikke i vores eget blad?
> Hvem mon han har fået den infomation fra Søren Arnvig?

Er det et spørgsmål til mig eller om mig ?

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-10-04 15:38

> [...]
> Sportsdykker Forbund anbefaler, at alt udstyr, der benyttes til
> nitrox, er i oxygenservice." På hvilken baggrund, når søfartstyrelsen

Der har søfartsstyrelsen heller ikke meldt ud før SJV april 2004. Så efter
at de nye europæiske standarder er kommet ( sportsdykkeren nr 2 april 2003 )
revurderer DSF deres anbefalinger " Nye retningslinier for udstyr til
nitrox" i en artikel i næste nr af Sportsdykkeren juni 2003. Som det fremgår
sker der i DSF et opgør med "40 % " reglen da de nye standarder for nitrox
( > 22 % O2 ) beskriver at design og materialer skal være kompatibelt med
100 % O2. Overgangen til M26 gevind træder i kraft efter en 5 år
overgangsperiode.

> [...]
> dykke lovligt med det i resten af udstyrets levetid."
> Hvorfor infomerer han ikke i vores eget blad?

Godt spørgsmål. Hvor og hvornår er denne udtalelse ?

Allan Hansen

Fra : dykleif@ofir.dk

Dato : 09-10-04 09:55

> Godt spørgsmål. Hvor og hvornår er denne udtalelse ?
>
> Allan Hansen

Samme nummer Dyk som den anden udtalese.
Men ville faktisk ikke starte lang diskussion syntes bare Jesper
Køller havde udsendt en rigtig stinker...
Jeg dykker som det passer mig selv og ikke andre.
Hyg jer og godt efterår.
Leif Jensen