OS X opstartslyd.
Fra : Anders Lund

Dato : 16-09-04 17:04

Advarsel - Windows bruger her! :)

Jeg er i gang med et OS X "theme" til min Windows maskine og er nu
kommet til lydene. Den vigtigeste lyd er opstartslyden, men har ikke
kunne finde noget på google. Har OSX ikke en opstartslyd? :)

Er der nogen som ved hvor jeg kan hente en kopi af denne?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-09-04 19:49

Anders Lund <anders@andersonline.dk> wrote:

> [...]
> kunne finde noget på google. Har OSX ikke en opstartslyd? :)
>
> Er der nogen som ved hvor jeg kan hente en kopi af denne?

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med dit problem, men kommer lige med et
tillægsspørgsmål:

Kan man på Mac, ændre opstartslyden?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-04 09:34

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Kan man på Mac, ændre opstartslyden?

nej, den ligger i ROM (read only memory).

Fra : Anders Lund

Dato : 17-09-04 10:34

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> nej, den ligger i ROM (read only memory).

Hmm, er der ikke en "default" lyd, når man logger på maskinen?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-04 14:59

Anders Lund <anders@andersonline.dk> wrote:

> Hmm, er der ikke en "default" lyd, når man logger på maskinen?

nej heldigvis... I OSX er der nogen interface lyde men de er meget
afdæmpede og såhuvdt jeg visker skal man aktivt slå dem til.

Fra : Anders Lund

Dato : 17-09-04 15:02

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> nej heldigvis... I OSX er der nogen interface lyde men de er meget
> afdæmpede og såhuvdt jeg visker skal man aktivt slå dem til.

Ok. Ja, I Windows vil den helst sige lyde hele tiden - det er også noget
af det første jeg slå fra. :)

Tak for jeres tid.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-09-04 19:55

> [...]

> kommet til lydene. Den vigtigeste lyd er opstartslyden, men har ikke
> kunne finde noget på google. Har OSX ikke en opstartslyd? :)

Lydene er Maskinbestemt, ikke OS bestemt.

> Er der nogen som ved hvor jeg kan hente en kopi af denne?

Jeg har smidt en del her:
<http://www.ravnekrogen.dk/lyd/>

TAM.aiff er vist nok den mest brugte p.t., right anyone?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Anders Lund

Dato : 16-09-04 22:47

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Lydene er Maskinbestemt, ikke OS bestemt.

Ok.

> Jeg har smidt en del her:
> <http://www.ravnekrogen.dk/lyd/>
>
> TAM.aiff er vist nok den mest brugte p.t., right anyone?

Hmm... jeg er rimelig skuffet. Jeg må indrømme at de ikke er hvad jeg
havde regnet med. Er det nogen af de lyde som nyere maskiner siger, for
jeg tænker mere på min Windows 3.1 når jeg høre dem. :-|

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-09-04 23:11

Anders Lund <anders@andersonline.dk> wrote:
> Er det nogen af de lyde som nyere maskiner siger, for
> jeg tænker mere på min Windows 3.1 når jeg høre dem. :-|

Aner det ikke.
Vi genstarter jo aldrig OSX

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-04 23:45

In article <1gk8dix.4iff081b6yadhN%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Aner det ikke.
> Vi genstarter jo aldrig OSX

Programmet Mactracker, der gennemgår de tekniske detaljer for alle Apple
modeller har startlyd for mange af dem. Hvordan man henter lyden ud af
programmet, ved jeg dog ikke.

<http://www.mactracker.ca/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-09-04 05:51

> Programmet Mactracker, der gennemgår de tekniske detaljer for alle Apple
> modeller har startlyd for mange af dem. Hvordan man henter lyden ud af
> programmet, ved jeg dog ikke.

Det er netop fra Mactracker jeg har lydfilerne

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Anders Lund

Dato : 17-09-04 07:22

Lyder interessandt..

> Det er netop fra Mactracker jeg har lydfilerne

Men så behøver jeg nok ikke at hente programmet. :)

Men tak alligevel.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 17-09-04 07:21

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Aner det ikke.
> Vi genstarter jo aldrig OSX

Gør jeg heller ikke - kun når jeg skal bruge computeren, men det er også
svært at få noget ud af en slukket computer. Ved ikke hvordan Mac folk
har det. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-09-04 15:04

In article <414a823d$0$206$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> Gør jeg heller ikke - kun når jeg skal bruge computeren, men det er også
> svært at få noget ud af en slukket computer. Ved ikke hvordan Mac folk

Øh? Vi GENstarter aldrig. Det er ikke nødvendigt, fordi computeren ikke
crasher. Vi har naturligvis startet den, da vi tog den i brug. Når vi
ikke bruger den, sætter vi den på vågeblus. Nyere Mac kan gå i dyb
dvale, hvor de næsten ikke bruger noget strøm. Når man så skal bruge
dem, er de næsten omgående vågne.
Naturligvis er det en sandhed med modifikationer. Mange
sikkerheds- og andre opdateringer kræver genstart, og det kan da også
ske, at Mac OS X få en kernel panic og skal genstartes.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-09-04 15:26

> [...]
> sikkerheds- og andre opdateringer kræver genstart, og det kan da også
> ske, at Mac OS X få en kernel panic og skal genstartes.

Det er rigtigt , hvad der bliver skrevet, genstart er sjældent
nødvendigt, men der er ofte meget at hente ved en genstart, hvis man
kører igennem , f.eks. en måned uden genstart, bliver Mac´en væsentlig
hurtigere når man genstarter eller lukker helt ned.

Det er min erfaring
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 17-09-04 19:24

> [...]

> kører igennem , f.eks. en måned uden genstart, bliver Mac´en væsentlig
> hurtigere når man genstarter eller lukker helt ned.

-- og min

Bl.a. fjernes swap-filer ved genstart. Jeg ved ikke om disse decideret
sløver maskinen, men de fylder skam en del, og bliver større og større
og ST....

-- her er sikker nogen, som kan udtrykke det mere præcist, og med større
baggrundsviden

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-09-04 15:31

> Øh? Vi GENstarter aldrig. Det er ikke nødvendigt, fordi computeren ikke
> crasher. Vi har naturligvis startet den, da vi tog den i brug. Når vi
> ikke bruger den, sætter vi den på vågeblus.

Nemmerlig

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-09-04 15:31

> [...]

> Gør jeg heller ikke - kun når jeg skal bruge computeren, men det er også
> svært at få noget ud af en slukket computer. Ved ikke hvordan Mac folk

GENstarter, GENstarter, GENstarter

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-09-04 23:59

> [...]

> havde regnet med. Er det nogen af de lyde som nyere maskiner siger, for
> jeg tænker mere på min Windows 3.1 når jeg høre dem. :-|

Du kan lytte dig igennem samtlige opstartslyde ved at hente mactracker

<http://www.mactracker.ca>
Der er alle mac'er beskrevet, og man kan høre deres opstartlyd, og for
de klassiske mac deres >gys< dødsrallen.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog