RAM til imac G5?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-09-04 16:48

Hej.

Jeg har været inde på Kingston´s side og fundet RAM til imac, og det ser
ud som om det skal være PC3200 :-/

De har også et "kit" sæt, går ud fra at det er billigere, men kan man få
det i DK?

Går derefter på www.edb.priser.dk, og der er 2 forskellige modeller:

1."DDR II SDRAM / DIMM 240-pin / PC2-3200 / 400 MHz / Pc"

2."DDR II SDRAM / DRAM / PC3200 / 400 MHz / CL3 / ECC / Pc /
Registreret"

På den øverste står der PC2 , hvad er forskellen på den 2 RAM blokke?
(Den korte version

Næsten alle forhandler/distributør links var blanke sider, på kingstons
side, er der nogle der gider checke om det er min Mac, der er probs med?

<http://www.kingston.com/dkroot/wheretobuy/default.asp#reseller>
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-09-04 23:26

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jeg har været inde på Kingston´s side og fundet RAM til imac, og det ser
> ud som om det skal være PC3200 :-/

> 1."DDR II SDRAM / DIMM 240-pin / PC2-3200 / 400 MHz / Pc"

Du skal ikke ahve DDR2 RAM, men alm. DDR RAM. F.eks. denne:

Uden dog at ville garantere, at præcist disse virker i den nye iMac.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-09-04 22:57

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Næsten alle forhandler/distributør links var blanke sider, på kingstons
> side, er der nogle der gider checke om det er min Mac, der er probs med?

crucial er nu opdateret:
<http://www.crucial.com/store/listparts.asp?Mfr%2BProductline=Apple%2BiM
ac&mfr=Apple&cat=RAM&model=iMac+%28G5-1.6GHz%2C+17-inch%29&submit=Go>

Flemming Rubini

Fra : Jakob J. Madsen (tem~

Dato : 19-09-04 22:57

Apple har lagt infos om RAM til G5 IMac'en ud på sin Developerside. Her
kan du finde den præcise RAM-typer du skal bruge:
http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G5/iMacG5/index.html

Ved upgrades vil jeg hendlede opmærksomheden på en lille finurlighed ved
G5'en. Hvis man placerer to identiske RAM moduler i IMac'en, så
adresserer den RAM'en med 128 Bit, medens hvis der kun er én eller to
forskellige RAM-moduler i IMac'en kører den kun med 64 Bit. Mand burde
altså kunde mærke en tydelig forskel på om man har én 512 MB eller to
256 MB moduler indbygget.

vh/Jakob

Fra : Lone Schmidt

Dato : 20-09-04 04:45

Jakob J. Madsen (temp) <temp@jjmadsen.com> wrote:

> [...]

Mand burde
> altså kunde mærke en tydelig forskel på om man har én 512 MB

Tak for Jeres svar, 512 klodserne er ikke så dyre igen,
men jeg kan ikke finde 1 GB RAM hos Kingston,
som er "PC3200" (DDR400)?

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-09-04 08:12

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Tak for Jeres svar, 512 klodserne er ikke så dyre igen,
> men jeg kan ikke finde 1 GB RAM hos Kingston,
> som er "PC3200" (DDR400)?

Her er Kingstons egen side med RAM til iMac G5:

<http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=20092&distributor=0&submit1=Search>

Fra : Karl Antz

Dato : 20-09-04 09:10

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Her er Kingstons egen side med RAM til iMac G5:
>
> <http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=20092&d
> istributor=0&submit1=Search>

og her finder du den hos nemdirect :

<http://www.nemdirect.dk/vare.asp?vare_nr=748&menu=010823>

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th 2300 København S

Fra : Lone Schmidt

Dato : 20-09-04 15:27

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> og her finder du den hos nemdirect :
>
> <http://www.nemdirect.dk/vare.asp?vare_nr=748&menu=010823>

Karl, my man!

Det var lige det jeg havde brug for
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Lone Schmidt

Dato : 20-09-04 15:27

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Her er Kingstons egen side med RAM til iMac G5:
> <http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=
20092&distributor=0&submit1=Search>

Ja tak, her har jeg været, det var på edb.priser.dk, jeg ikke kunne
finde 1 GB, men det bliver heller ikke aktuelt, jeg må nøjes med 1 GB
RAM ialt

Men da jeg var på Kingstons side, huskede jeg en masse debat om køb i
USA ( Hvor "bor" Kingston egentlig?:-/)

Det er bøvlet at købe derovre, ikke?

Det er ikke noget jeg gider gå dybere i,
så bare svar i den korte version
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Karl Antz

Dato : 20-09-04 09:02

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Tak for Jeres svar, 512 klodserne er ikke så dyre igen,
> men jeg kan ikke finde 1 GB RAM hos Kingston,
> som er "PC3200" (DDR400)?

Hej Lone,

dette her svarer til Apple's specifikationer og bliver anbefalet på
Internet diskussionsgrupper:

<http://www.crucial.com/eu/store/MPartspecs.Asp?mtbpoid=9D2FD3E1A5CA7304
&WSMD=iMac+%28G5%2D1%2E8GHz%2C+20%2Dinch%29&WSPN=CT407783>

Det er den modul som Crucial selv anbefaler som det rigtige til PoerMac
g5.

Pas på - der står også et crucial-modul i edbpriser.dk som ser næsten
identisk ud og er noget billigere - men jeg er ikke sikker på at det
virker; nogle andre kloge hoveder? - adressen er her:

<http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=48875>

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-09-04 08:35

I artiklen <414E0093.9000707@jjmadsen.com> , "Jakob J. Madsen (temp)"
<temp@jjmadsen.com> skrev:

> [...]
> adresserer den RAM'en med 128 Bit, medens hvis der kun er én eller to
> forskellige RAM-moduler i IMac'en kører den kun med 64 Bit. Mand burde
^^^^
Du mener altså at Lone ikke vil kunne mærke en forskel?

> altså kunde mærke en tydelig forskel på om man har én 512 MB eller to
> 256 MB moduler indbygget.

Sådan som jeg læser formuleringen, så har man 2 uafhængige 64 bit kanaler
hvis 2 forskellige moduler er installeret. Dvs. man kan læse på den ene mens
man skriver på den anden. Jeg kan dog først kontrollere det når jeg får min
iMac leveret (est. ship date 21 oktober).

Med en 600 MHz FSB kan man overføre 600 * 4byte = 2400 MB/sek i hver
retning. Single channel PC3200 kan overføre 3200 MB/sek i en enkelt retning.
Typisk vil der blive læst mere end der bliver skrevet, så jeg vil ikke
forvente en enorm forskel på single og dual channel. Data som bliver skrevet
bliver normalt opfanget af L1/L2 cache og derefter drysset tilfældigt ud på
RAM. Har man 2 uafhængige 64 bit kanaler, vil den som der ikke bliver læst
fra, derfor aflaste den anden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-09-04 20:23

In article <H4E3d.897$9v4.160@news.get2net.dk>,
"Niels Jørgen Kruse" <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> [...]
> på den ene mens man skriver på den anden. Jeg kan dog først
> kontrollere det når jeg får min iMac leveret (est. ship date 21

Jeg mener, at Apple tidligere har prøvet at bilde os noget lignende ind.
Det virkede heller ikke dengang. Jeg puttede to ens 32 MB RAM-moduler i
min mors PowerMac 5500/225. Den var stadig langsom.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-09-04 18:55

I artiklen <news-CE9FA7.21231020092004@news.tele.dk> , "Henrik Münster"
<news@muenster.dk> skrev:

> Jeg mener, at Apple tidligere har prøvet at bilde os noget lignende ind.
> Det virkede heller ikke dengang. Jeg puttede to ens 32 MB RAM-moduler i
> min mors PowerMac 5500/225. Den var stadig langsom.

Du tænker nok på PowerMac 7500 - 9600 serien. Der var aldrig interleaved
memory på Performaerne. (Herunder 5500.)

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-04 20:24

In article <5f_3d.16302$v72.9378@news.get2net.dk>,
"Niels Jørgen Kruse" <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Du tænker nok på PowerMac 7500 - 9600 serien. Der var aldrig interleaved
> memory på Performaerne. (Herunder 5500.)

Jeg huskede forkert. Den hed faktisk PowerMac 5500/225. Det var den
sidste af de sammenbyggede i den serie. Jeg har lige set i Mactracker,
og 5400 var den sidste, der fandtes som Performa, foruden en PowerMac
udgave. Jeg er også ret sikker på, at jeg læste i vejledningen, at der
var mulighed for interleaved memory. Det kan da godt være, det hjalp.
Den slags er ærligt talt svært at påvise. Desværre skriver Mactracker
ikke noget om det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-04 00:05

> [...]
> og 5400 var den sidste, der fandtes som Performa, foruden en PowerMac
> udgave. Jeg er også ret sikker på, at jeg læste i vejledningen, at der

Det MÅ være en fejl 5500/6500 bundkortet kunne netop ikke køre
interleaved.