Når en 15L eksploder !
Fra : Sts

Dato : 16-09-04 12:21

Når en 15L på 200bar eksploder, hvor står skade kan den gøre, er det evt.
nogle der har fotos fra sådan en sag, eller andre oplysninger ?

--

Med V Hilsen
Stefan Sørensen

Fra : Bo Meyer

Dato : 16-09-04 13:02

Sts wrote:

> Når en 15L på 200bar eksploder, hvor står skade kan den gøre, er det evt.
> nogle der har fotos fra sådan en sag, eller andre oplysninger ?

Hej,

Der er en gammel tråd om emnet:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=05be03ab2b3e11339faa3a902a108036.30463%40mygate.mailgate.org&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26q%3Dflaske%2Bdynamit

Den mest pålidelige konklusion blev: "... så udløses der ved
en flaskesprængning en energi svarende til 147g dynamit."

Mvh. Bo Meyer

Fra : Kim Nielsen

Dato : 16-09-04 19:29

http://www.starfighter.org/scuba/scubatank/ kan man se at en flaske på
15L med 200 bar indeholder en energi svarende til ca. 326 gram TNT (eller
ca. 2 håndgranater). Der er også nogle skræmmende billeder!

Mvh Kim

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-09-04 14:03

"Sts" <stefans@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Når en 15L på 200bar eksploder, hvor står skade kan den gøre, er det evt.
> nogle der har fotos fra sådan en sag, eller andre oplysninger ?

En 15 l flaske på 17 Kg flyver efter at have ramt en bil og klippekant ca 70
m . Historien og billeder kommer i en artikel i sportsdykkeren ( måske
snart ! )

Allan Hansen

Fra : Dag Deberitz

Dato : 19-09-04 08:06

"Sts" <stefans@tele2adsl.dk> wrote in message
> Når en 15L på 200bar eksploder, hvor står skade kan den gøre, er det evt.
> nogle der har fotos fra sådan en sag, eller andre oplysninger ?

> [...]

Hej unge Stefan S!
Har aldrig fået explodered en 15 liter, men en 10,3 liter av aluminium gikk
i luften i mine foreldres garage på Tjøme i Vestfold amt i Norge ultimo Maj
1997.
Story følger her (på engelsk) med billeder og det hele:
http://www.scubabomb.freeservers.com/Scubadag.htm. (NB: Telefax-# og
mailadresse nederst i artikkelen er forældet.). Artikkelen er laget på en
"freeserver" og har følgelig noen reklame-"pop-ups". Men sæt til din
"pop-up"-killer så går det som en drøm.

Artikelen over er skrevet av mig er videre kun en liten del av denne URL:
http://www.scubabomb.freeservers.com/index.htm.

Mer om alu-flasker av farlig kvalitet her:
http://www.poseidon-service.no/artikler/aluminium.html.
leder i Tjøme og Nøtterøy Dykkeklubb
http://www.lokalsport.com/tndk
http://www.dykkeglede.net/webfotokurs2/forside2.htm
http://www.dykkeglede.net/MARINPARK/park1.htm

Dag Deberitz
dagbritzDELETE@online.no
P.B. 25, 3291 Stavern - "Nårvei"

DYKK-O-FON: +47 922 35777
Besøk mine fotoalbum med dykking, UV-foto, katter og annet:
http://community.webshots.com/user/busdiver_/
\!/
(@ @)
Alle evt. vedlegg samt mailstammen er virussjekket
med siste oppdatering av Trend MicroTm
PC-cillinTm Internet Security11(www.antivirus.com)