Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt om D2X
Fra : Morten Wartou

Dato : 16-09-04 08:55

http://www.dpreview.com/news/0409/04091605nikond2x.asp#press

CMOS-censor har de sgu' puttet i den.

Jeg ville da gerne have et. Nogen der vil bytte mod et D70 og en dåse
tigerbalsam?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-09-04 09:49

Morten Wartou wrote:
> http://www.dpreview.com/news/0409/04091605nikond2x.asp#press
> CMOS-censor har de sgu' puttet i den.
> Jeg ville da gerne have et. Nogen der vil bytte mod et D70 og en dåse
> tigerbalsam?

ISO 100 - 800 ? Tør man gætte på at støjen ved ISO 800 ikke kan leve
op til hverken 1D mk 2 eller 20D ?

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 16-09-04 10:26

> ISO 100 - 800 ? Tør man gætte på at støjen ved ISO 800 ikke kan leve
> op til hverken 1D mk 2 eller 20D ?

Jeg synes den religionskrig som bliver pisket op her i fotogruppen er ved at
være latterlig, du er glad for dit Canon-udstyr og det er vældig fint, jeg
er glad for mit Nikon-udstyr og det er jo også vældig fint. Jeg synes bare,
at skulle rakke ned på hinandens ting er lidt for tåbeligt.
Lad os nu se, hvad kameraet kan, der er, så vidt jeg kan se, ikke lagt
testbilleder ud endnu fra D2X'eren.

MVH
Thomas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-09-04 10:47

Thomas Pedersen wrote:
> [...]
> er glad for mit Nikon-udstyr og det er jo også vældig fint. Jeg synes bare,
> at skulle rakke ned på hinandens ting er lidt for tåbeligt.

Jeg rakker ikke ned..

Jeg er da helt enig i at et D70 sikkert nok er et bedre kamera end
300D (selv om jeg nu er glad for iso100

Til gengæld er jeg også glad for iso1600, og bruger det rimeligt
ofte, noget af det jeg ser frem til på 20D er de mere støjfrie
iso1600 og 3200..

I mine øjne ufedt at Nikon kun går op til 800.
og det lugter lidt af at støjen desværre nok også er ganske høj ved 800.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-09-04 15:07

> [...]
>
> I mine øjne ufedt at Nikon kun går op til 800.
> og det lugter lidt af at støjen desværre nok også er ganske høj ved 800.

En grund kunne være at det er et pro kamera og der har man ikke så meget
behov for at lege med større iso hastigheder, jeg bruger kun iso 200 og 400
når jeg fotograferer, ellers er det lysmåling og stativ.

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-09-04 18:21

"Simon Nielsen"

> [...]
> behov for at lege med større iso hastigheder, jeg bruger kun iso 200 og 400
> når jeg fotograferer, ellers er det lysmåling og stativ.

Sludder og vrøvl.. Det kommer da helt an på
hvilke billeder du skal lave - -max-

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-09-04 21:51

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> "Simon Nielsen"

> Sludder og vrøvl.. Det kommer da helt an på
> hvilke billeder du skal lave - -max-

Ikke for mit vedkommende, du ved ikke hvordan jeg fotograferer, så når du
kommer sådan en udtalelse, så skal du måske se mig aktion først

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-09-04 22:20

"Simon Nielsen"

> [...]
>
> Ikke for mit vedkommende, du ved ikke hvordan jeg fotograferer, så når du
> kommer sådan en udtalelse, så skal du måske se mig aktion først

Nu er du da bare dum at høre på - Nikon har droppet højere
iso fordi Simon ikke har brug for det.. Har der været lidt for
meget vin på bordet her til aften - Anyways, hvis du er glad
så er alt ok.. Kan bare ikke forstå hvorfor Nikon har droppet
1/500s x-sync, det var een af grundende til jeg købte D1X
i sin tid..
Hmm det er nok fordi Simon ikke havde brug for det.. )-max-

Fra : Alex W

Dato : 16-09-04 10:43

> ISO 100 - 800 ? Tør man gætte på at støjen ved ISO 800 ikke kan leve
> op til hverken 1D mk 2 eller 20D ?
>
> // Hans
> --

Den D2x'er virker meget interessant .. Prisen skyder de vil ligge på
30.000,- dkr.

Dette års Photokina har klart flest nyskabelser hos Nikon.
Nikon har haltet bagefter Canon på en række områder.. dem haler de ind på
nu.
Der kommer også en række nye objektiver
200f 2.0 ED VR samt 300 f.28 ED VR ....

Nikon ejere ... glæd jer ....

/Alex W
(Canon ejer)

Fra : Morten Wartou

Dato : 16-09-04 11:31

Hans Joergensen wrote:

> ISO 100 - 800 ? Tør man gætte på at støjen ved ISO 800 ikke kan leve
> op til hverken 1D mk 2 eller 20D ?

Aner det ikke - men D2X skulle, ifølge hvad jeg læste et sted (har glemt
hvor), kunne køre op til 3200 ISO via nogle specielle menupunkter. Lad os nu
se en anmeldelse før vi dømmer det til at være støjfyldt.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-09-04 16:57

In article <slrnckiksc.cll.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> ISO 100 - 800 ? Tør man gætte på at støjen ved ISO 800 ikke kan leve
> op til hverken 1D mk 2 eller 20D ?

Det er en CMOS sensor der er i den. Det kan være det er en Canon.
Så jeg vil ikke vædde på der er væsentlig forskel.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-09-04 17:58

Povl H. Pedersen wrote:
> Det er en CMOS sensor der er i den. Det kan være det er en Canon.
> Så jeg vil ikke vædde på der er væsentlig forskel.

Jeg finder det ret tvivlsomt at Canon skulle sælge CMOS til Nikon,
specielt en der har bedre specs end Canon's egne kameraer

Ikke dermed sagt at det er en bedre sensor.. det kan kun tests
afsløre

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 16-09-04 19:52

> Jeg finder det ret tvivlsomt at Canon skulle sælge CMOS til Nikon,
> specielt en der har bedre specs end Canon's egne kameraer

Jamen, Nikon leverede da optik til et af Canons første kameraer - måske er
samarbejdet fortsat i det skjulte :))

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-09-04 21:58

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> wrote in message
> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen, Nikon leverede da optik til et af Canons første kameraer - måske er
> samarbejdet fortsat i det skjulte :))

Måske men det kunne være interessant at se om de en gang fik et samarbejde
så det brugte en fælles bajonet fatning til objektiver og at et Canon kamera
og et Nikon kamera kunne kommunikere sammen, både med flash og andre
spændene ting. Men det er jo kun en lille teori der farer rundt i mit
hovede

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-09-04 21:56

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Det er en CMOS sensor der er i den. Det kan være det er en Canon.
> Så jeg vil ikke vædde på der er væsentlig forskel.

Jeg tror ikke du skal regne med at Nikon sætter en Canon sensor id eres
kamera. Nikon har før fået deres sensorer produceret af Sony. Men at der
kommer en CMOS sensor lyder for mig underligt jeg har nelig hørt at Nikon
sværger til CCD da det giver større programerings frihed, men det er kun
noget jeg har hørt. Det er vist noget med at man kan bestemme hvilke lag af
sensor der skal registrere hvilken farve og noget med at den er bedre til at
lave gråtoneskala fordi at CCD starter med et gråtoneskala på 32 bit og
derefter finder ud af hvilke gråtoner der passer med hvilke farver i 32 bit
farveskalen. Men jeg har så også læst et sted harinde at CMOS vist arbejder
på samme måde, måske der er nogle kloge folk der ved mere om det.

Mvh
Simon

Fra : Frederik Thorup

Dato : 16-09-04 22:33

Simon Nielsen wrote:

> gråtoneskala fordi at CCD starter med et gråtoneskala på 32 bit og
> derefter finder ud af hvilke gråtoner der passer med hvilke farver i
> 32 bit farveskalen.

32bit? Det tror jeg ikke på! Det er MEGET. Husk hver bit er en fordobling.
12 bit som i et standard 300D gir 4096 niveauer. 32bit gir 4,3 milliarder
niveauer!

MVH
Frederik

Fra : Morten Wartou

Dato : 17-09-04 22:14

Povl H. Pedersen wrote:

> Det er en CMOS sensor der er i den. Det kan være det er en Canon.
> Så jeg vil ikke vædde på der er væsentlig forskel.

Det er en Sony CMOS der sidder i:
http://www.dpreview.com/news/0409/04091701nikond2xsony.asp

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Lars Troels

Dato : 17-09-04 13:47

> ISO 100 - 800 ? Tør man gætte på at støjen ved ISO 800 ikke kan leve
> op til hverken 1D mk 2 eller 20D ?

Øeeh. Man kan altså også vælge 1600 og 3200 ISO. Mellem 100-800 er der 1/3
spring og evt. autovalg.

I hvert fald er jeg ret sikker på at jeg bestiller et når det kommer på
gaden omring januar måned.

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-09-04 13:56

Lars Troels wrote:
> Øeeh. Man kan altså også vælge 1600 og 3200 ISO. Mellem 100-800 er der 1/3
> spring og evt. autovalg.

Oh herligt..

Kan den også vælge automatisk iso baseret på lukketid/blænde ?

Hvor kan man se de rigtige specs, når nu dem på dpreview er
forkerte?

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Lars Troels

Dato : 17-09-04 14:17

> Oh herligt..
>
> Kan den også vælge automatisk iso baseret på lukketid/blænde ?
>
> Hvor kan man se de rigtige specs, når nu dem på dpreview er
> forkerte?

Oven på 100-800 iso, kan man vælge H1=1600 og H2=3200. Den kan kun vælge iso
automatisk mellem 100-800 iso.

Jeg husker ikke lige linket, men fandt det på www.nikonians.com i D1/D2
forum.

Hilsen

Lars T.
PS. Skal du til Padborg Park i weekenden?

Fra : Lars Troels

Dato : 17-09-04 14:23

> Jeg husker ikke lige linket, men fandt det på www.nikonians.com i D1/D2
> forum.

Jeg fandt lige et af de link's jeg har fulgt.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6459-7204

Fra : KNL DtP

Dato : 16-09-04 16:12

Hej.

Jeg synes det ser spændende ud med mulighed for at gemme GPS-data:

"GPS support for the recording of location information with shooting data:
Location information such as latitude, longitude and altitude can be
transferred from a GPS device and recorded with the shooting data for an
image. Nikon has developed the new MC-35 cable (optional) for connection to
NMEA0183-compatible GPS devices.

Så er der omsider muligt at få styr på det præcise optagelsessted, hvilket kan
gå hen og blive en værdifuld infomation, når man nu for længst har glemt det
selv. Kræver godt nok en ekstern GPS-dims, men alligvel...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-09-04 21:59

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
det
> selv. Kræver godt nok en ekstern GPS-dims, men alligvel...

Og mon ikke de laver det samme stunt som D2H, med en trådløs sender så når
man har taget billedet så går der ikke mere end et par sekunder så har
redaktionen det. Det kan blive spændene.

Mvh
Simon

Fra : NikonPro.dk

Dato : 16-09-04 22:05

Simon Nielsen wrote:
> [...]
> så når man har taget billedet så går der ikke mere end et par
> sekunder så har redaktionen det. Det kan blive spændene.

Der er meddelt at der er WT 2 til den

Bjarne

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-09-04 22:16

"NikonPro.dk" <mail"fjern-dette"@NikonPro.dk> wrote in message

> Der er meddelt at der er WT 2 til den

Det er jo fedt, det tror jeg de kommer til at sælge meget på til
pressefotografer.

Mvh
Simon

Fra : Peter Rongsted

Dato : 16-09-04 23:06

>Der er meddelt at der er WT 2 til den

D2x kan også bruge WT-1, hvis man skulle ligge inde med sådan en.

Peter

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-09-04 22:43

Simon Nielsen wrote:
> Og mon ikke de laver det samme stunt som D2H, med en trådløs sender så når
> man har taget billedet så går der ikke mere end et par sekunder så har
> redaktionen det. Det kan blive spændene.

Æh, hvor mange megabit kører den sender? og over hvor lang afstand ?

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Peter Rongsted

Dato : 16-09-04 23:13

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Æh, hvor mange megabit kører den sender? og over hvor lang afstand ?

Den gamle WT-1 kører kun 11 Mbit (802.11b). Den nye WT-2 kan klare
54Mbit (802.11g). D2x kan bruge begge. Ifølge DPreview havde WT-1 en
rækkevidde på 30m med den indbyggede antenne. Og 150m med
ekstraantennen. Se mere på
http://www.dpreview.com/reviews/nikond2h/page15.asp

Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 17-09-04 00:32

> [...]

>gå hen og blive en værdifuld infomation, når man nu for længst har glemt det
>selv. Kræver godt nok en ekstern GPS-dims, men alligvel...

Det er ikke nyt. Det kan man også med D1x.

Peter