Afkast i obligationskursen?
Fra : smaz

Dato : 15-09-04 20:23

Er afkastet fra en obligation indregnet i kursen, således at kursen på en
5%-obligation falder med 5%-point den 1/1 (hvis 1/1 er termin)?

mvh/smaz

Fra : Anders Mørk

Dato : 16-09-04 10:22

> Er afkastet fra en obligation indregnet i kursen, således at kursen på en
> 5%-obligation falder med 5%-point den 1/1 (hvis 1/1 er termin)?

Kursen på obligationen falder ikke når den betaler sin kupon. Tværtimod
betaler køberen kursen plus kuponen, hvis han/hun køber dagen før terminen
og forholdsmæssigt mere, hvis den købes midt i en termin.

Venligst,
Anders

Fra : smaz

Dato : 16-09-04 23:57

"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse

> Kursen på obligationen falder ikke når den betaler sin kupon. Tværtimod
> betaler køberen kursen plus kuponen, hvis han/hun køber dagen før terminen
> og forholdsmæssigt mere, hvis den købes midt i en termin.

Det er jo netop det jeg spørger om: falder kursen umiddelbart efter der er
betalt udbytte/afkast? Hvis en 5%-obligation til kurs 100 dagen før termin,
udbetaler afkastet på 5% til termin, hvad er så kursen dagen efter?

mvh/smaz

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-04 02:15

smaz wrote:

> Det er jo netop det jeg spørger om: falder kursen umiddelbart efter der er
> betalt udbytte/afkast? Hvis en 5%-obligation til kurs 100 dagen før termin,
> udbetaler afkastet på 5% til termin, hvad er så kursen dagen efter?

Som Anders skrev, påvirkes kursen ikke af renteudbetalingen
(udbytte/afkast).

Når du køber en obligation, skal du betale kursen på obligationen og
herudover skal du betale for renten fra forrige renteudbetaling og frem
til købsdagen. Du får så udbetalt hele rentebeløbet ved næste termin.

Når du sælger obligationen, får du kursen samt rente fra forrige
renteudbetaling og frem til salgsdagen. Køber får så udbetalt hele
rentebeløbet ved næste termin.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : smaz

Dato : 17-09-04 21:20

[snip]
> Når du køber en obligation, skal du betale kursen på obligationen og
> herudover skal du betale for renten fra forrige renteudbetaling og frem
> til købsdagen. Du får så udbetalt hele rentebeløbet ved næste termin.

Aha, så det vil sige at hvis man køber dagen inden termin, skal man (i
praksis) give 105?

> Når du sælger obligationen, får du kursen samt rente fra forrige
> renteudbetaling og frem til salgsdagen. Køber får så udbetalt hele
> rentebeløbet ved næste termin.

Hvordan klares beskatningen? Årsagen til det oprindelige spørgsmål er at jeg
på et tidpunkt købte nogle aktieinvesteringsbeviser, og kort tid efter
betalte de udbytte - endda et højt på 21 pr. 100 - og dem bliver jeg vel
beskattet af? Som jeg ser det har jeg kastet en hel masser penge efter
skattevæsnet, og de tager jo i forvejen deres del.

mvh/smaz

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-04 22:36

smaz wrote:

> Aha, så det vil sige at hvis man køber dagen inden termin, skal man (i
> praksis) give 105?

Ja, du får så de 5 kroner i renter dagen efter.

> Hvordan klares beskatningen?

Hver især beskattes af de renter de får. Sælger i ovenstående skal
opgive de 5 kroner på sin selvangivelse, du skal opgive den udbetalte
rente, minus det du har betalt sælger. Det sker muligvis helt automatisk
- det er længe siden, jeg har haft obligationer.

> Årsagen til det oprindelige spørgsmål er at jeg
> på et tidpunkt købte nogle aktieinvesteringsbeviser,

Nu har jeg ikke tjek på aktieinvesteringsbeviser, men navnet ligesom
antyder, at der ikke er tale om obligationer, men om aktier. Og det er
jo noget helt andet.

> betalte de udbytte - endda et højt på 21 pr. 100 - og dem bliver jeg vel
> beskattet af?

Ja, hvor meget kan andre i gruppen forhåbentlig fortælle dig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen