Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
eos 10d brugt
Fra : t.jensen

Dato : 15-09-04 21:08

er der noget man skal være opmærksom på ved køb af brugt canon eos 10d,
tænker på fejl eller lign.

Fra : [HCS] 4000

Dato : 15-09-04 21:40

Ja, hvor meget brugt den er. Specielt hvor mange billeder der er taget.
Mange skyder helt vildt efter det er blevet digitalt. Lukkeren holder
gennemsnitlig til ca. 40.000 billeder, hvorefter den skal udskiftes. Sådan
en rep. koster vel ca. 2500 kr.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *
---

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-09-04 22:29

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> writes:

> [...]
> Mange skyder helt vildt efter det er blevet digitalt. Lukkeren holder
> gennemsnitlig til ca. 40.000 billeder, hvorefter den skal udskiftes. Sådan

Hvordan er det lige man ser det? - jeg har ikke kunnet finde noget
sted i menuerne eller det medfølgende SW, hvor jeg kunne få det
oplyst.

--Kai

Fra : Max

Dato : 16-09-04 06:05

> [...]
> Mange skyder helt vildt efter det er blevet digitalt. Lukkeren holder
> gennemsnitlig til ca. 40.000 billeder, hvorefter den skal udskiftes. Sådan

Er 40.000 billeder ikke meget lidt? Eller er det bare fordi man tror at man
tager flere billeder end man gør....

/Max

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 16-09-04 07:51

>Er 40.000 billeder ikke meget lidt? Eller er det bare fordi man tror at man
>tager flere billeder end man gør....

Kender ikke så meget til Canons specs på lukkere medn Nikons F-serie
er sat til 150.000 skud (MTBF?) mens resten af linien er sat til
50.000 - mon ikke det er nogenlunde det samme for Canon?

40.000 skud svarer til omkring 1100 ruller almindelige gammeldags
analoge ruller film. Det er vel lidt meget for alle andre end
professionelle.

Mvh Anders
--
Anders Rostgaard Bystrup --- anders_FJERNbystrup@hotmail.com

"He who fights with monsters should be careful lest he thereby become
a monster. And if thou gaze long into an abyss, the abyss will also
gaze into thee." ---Friedrich Nietzsche

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 16-09-04 14:57

En helt masse bits fra Max til dk.fritid.foto gav følgende:

[...]

> Er 40.000 billeder ikke meget lidt? Eller er det bare fordi man tror at man
> tager flere billeder end man gør....

[...]

Jeg har ca. 14.000 billeder liggende.
For hvert af de billeder jeg har taget har jeg nok kasseret et sted mellem 5
og 7 (lad os bare sige 6).
Ca. 2/3 af dem er taget med mit DSLR (et Olympus C2500L jeg købte tilbage i
2000).

Det giver (rundt regnet) 2/3 * 14.000 * 6 = 56.000 eksponeringer.

Så jeg er nok tilbøjelig til at give dig ret: 40.000 eksponeringer er ikke ret
meget.
Jeg tvivler lidt på at Canon ville sende et spejlreflekskamera på markedet der
skulle have skiftet lukkermekanismen så kort tid efter. Især fordi 10D'et er
beregnet til semi-prof.-markedet, hvor der må forventes at der bliver taget
lidt flere billeder, end bare dem Hr. Hansen skyder til de årlige
familiesammenkomster.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"We do what we want and we do it with pride"
-- 2 Unlimited: No Limit

Fra : Deaster

Dato : 16-09-04 07:50

t.jensen wrote:
> er der noget man skal være opmærksom på ved køb af brugt canon eos
> 10d, tænker på fejl eller lign.

Lukkeren, hvor mange det har taget, hvor beskidt cmos'en er, siger måske
lidt om hvordan ejeren har behandlet kameraet, og ikke mindst om det har
frontfokus.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Soren Kuula

Dato : 16-09-04 22:46

Deaster wrote:

> Lukkeren, hvor mange det har taget, hvor beskidt cmos'en er, siger måske
> lidt om hvordan ejeren har behandlet kameraet, og ikke mindst om det har
> frontfokus.

Yes, tag det ud i stærkt lys, se om der er ridser i spejl eller CMOS -
også fine små ridser, som i billak. Hvis der er, er det en permanent
skade, og ejeren har sikkert "renset" det med en skovl. Den slags
mishandling findes der MANGE eksempler på.

MVH
Søren

Fra : Soren Kuula

Dato : 16-09-04 22:51

Soren Kuula wrote:
> [...]
> skade, og ejeren har sikkert "renset" det med en skovl. Den slags
> mishandling findes der MANGE eksempler på.

Og forresten var jeg engang uheldig (dum) at købe et kamera, som
simplethen ikke kunne fokusere. Matskiven var forkert, eller sad
forkert. Så næste gang jeg køber nogetsomhelst brugt kamera, vil jeg
også tage nogle billeder hvor jeg stiller skarpt i søgeren - og nogle
hvor jeg fokuserer 1, 2, 3, 5, 8 mm (drejet på fokusringen) for langt og
for kort. Blænden helt åben, med et godt objektiv. Billederne som var
skarpest ifølge søgeren SKAL være de skarpeste i virkeligheden. Ellers -
skrotkamera.

MVH
Søren