/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Spørgsmål vedr. stort kørekort
Fra : Ped


Dato : 15-09-04 21:16

Hej Gruppe,

Jeg har førerbevis til kategorierne A1, B, C, D og E. Jeg har dog ikke kørt
bus siden jeg steg ud af bussen efter endt køreprøve i 1978. Jeg er blevet
forespurgt om jeg kan køre et privat selskab på 16 personer (som jeg selv er
en del af) til Frankrig næste sommer. Spørgsmålet er nu, om et D kørekort i
dag giver ret til at at køre bus rent privat? Eller om der er kommet
tillægsbestemmelser og krav om ekstrauddannelse el.l.? Gælder køre- og
hviletidsbestemmelser i sådan et tilfælde? Jeg ved at udlejeren gerne kører
med på en lille prøvetur, så man kan nå at blive nogenlunde dus med bussen
inden der kommer passagerer om bord.

M.v.h.

Jens L. Pedersen



 
 
Henrik B. (15-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 15-09-04 21:23


"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4148a2ef$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Gruppe,
>
> Jeg har førerbevis til kategorierne A1, B, C, D og E. Jeg har dog ikke
kørt
> bus siden jeg steg ud af bussen efter endt køreprøve i 1978. Jeg er blevet
> forespurgt om jeg kan køre et privat selskab på 16 personer (som jeg selv
er
> en del af) til Frankrig næste sommer. Spørgsmålet er nu, om et D kørekort
i
> dag giver ret til at at køre bus rent privat? Eller om der er kommet
> tillægsbestemmelser og krav om ekstrauddannelse el.l.? Gælder køre- og
> hviletidsbestemmelser i sådan et tilfælde? Jeg ved at udlejeren gerne
kører

Du må gerne køre bussen - ingen problemer dér. Og ja, køre- hviletid og
skivepligt gælder.

--
M.v.h.
-------------------------------------
Livet er for kort til lange overhalinger



Ukendt (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-04 06:22

Hej.
Jo du må gerne køre bussen, men du skal huske alle de skide papirer som er
nødvendige, og som rejsearrangøren/busejeren skal udstede, der er
efterhånden et par stykker der skal med, i tyskland er de blevet ret
emsige, har lige fået en bøde på 50 euro for at krydse grænsen og køre til
Poetch uden det grønne papir ( var i sønderjylland i andet ærinde ), kan
ikke huske hvad det hedder, men det samt det hvide og dine skiver for 7 dage
tilbage skal forefindes i bussen/eller din ferieerklæring i stedet for
skiver, og underskrevet af dig og vognmanden.
Du skal også i bussens papirer have 100 km certifikatet både på at bussen er
godkendt, samt dækkene på bussen
( er noget nyt som jeg ikke vidste, da alle busdæk er godkendt til 125 km )
skide tyskere
Køre hviletiden gælder samt du skal bruge skiver.
Din køretid må max være 10 timer 1 gang ugentlig, max 41/2 time mellem
pauser, hviletid kan ikke holdes i bussen, du må max være i bussen 19 timer
så skal du ud, så du skal nok regne med at skulle have en overnatning, vier
normalt 2 mand på en parisertur ( fra Nordjylland dog med opsamling ned
gennem jylland tager ca 5-6 timer )
God tur
Esben



"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4148a4c0$0$228$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Ped" <pedmail@tdcadsl.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4148a2ef$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej Gruppe,
> >
> > Jeg har førerbevis til kategorierne A1, B, C, D og E. Jeg har dog ikke
> kørt
> > bus siden jeg steg ud af bussen efter endt køreprøve i 1978. Jeg er
blevet
> > forespurgt om jeg kan køre et privat selskab på 16 personer (som jeg
selv
> er
> > en del af) til Frankrig næste sommer. Spørgsmålet er nu, om et D
kørekort
> i
> > dag giver ret til at at køre bus rent privat? Eller om der er kommet
> > tillægsbestemmelser og krav om ekstrauddannelse el.l.? Gælder køre- og
> > hviletidsbestemmelser i sådan et tilfælde? Jeg ved at udlejeren gerne
> kører
>
> Du må gerne køre bussen - ingen problemer dér. Og ja, køre- hviletid og
> skivepligt gælder.
>
> --
> M.v.h.
> -------------------------------------
> Livet er for kort til lange overhalinger
>
>



Klaus Kjærgaard (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Kjærgaard


Dato : 16-09-04 06:02

On Wed, 15 Sep 2004 22:15:39 +0200, "Ped" <pedmail@tdcadsl.dk.invalid>
wrote:

>Hej Gruppe,
>
>Jeg har førerbevis til kategorierne A1, B, C, D og E. Jeg har dog ikke kørt
>bus siden jeg steg ud af bussen efter endt køreprøve i 1978. Jeg er blevet
>forespurgt om jeg kan køre et privat selskab på 16 personer (som jeg selv er
>en del af) til Frankrig næste sommer. Spørgsmålet er nu, om et D kørekort i
>dag giver ret til at at køre bus rent privat? Eller om der er kommet
>tillægsbestemmelser og krav om ekstrauddannelse el.l.? Gælder køre- og
>hviletidsbestemmelser i sådan et tilfælde? Jeg ved at udlejeren gerne kører
>med på en lille prøvetur, så man kan nå at blive nogenlunde dus med bussen
>inden der kommer passagerer om bord.
>
>M.v.h.
>
>Jens L. Pedersen
>
Du skal også erhverve hvidt og blåt kvalifikationsbevis.
http://www.ibsens-trafikskole.dk/saerlig-bevis.htm

http://www.dgi.dk/nyheder/vis_nyhed.aspx?ID=3991&D=20

Det kan dog være du kan slippe, da du har erhvervet kortet før 1980.
http://www.dr.dk/p4/programmer/trafik/index.asp?function=sporg&action=vis&id=346


Vh
Klaus

Hans L. Jørgensen (16-09-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 16-09-04 07:38

Ped wrote:
> Hej Gruppe,
>
> Jeg har førerbevis til kategorierne A1, B, C, D og E. Jeg har dog
> ikke kørt bus siden jeg steg ud af bussen efter endt køreprøve i
> 1978.

Dette i sig selv har i lovmæssig henseende ingen betydning. Men der er mange
andre ting du skal være opmærksom på.

> Jeg er blevet forespurgt om jeg kan køre et privat selskab på
> 16 personer (som jeg selv er en del af) til Frankrig næste sommer.
> Spørgsmålet er nu, om et D kørekort i dag giver ret til at at køre
> bus rent privat? Eller om der er kommet tillægsbestemmelser og krav
> om ekstrauddannelse el.l.?

Ifølge Eu regler skal alle have hvidt og blåt kvalifikationsbevis, her har
Danmark dog særregler som undtager bus registreret til "privat buskørsel".
Og en sådan skal du holde dig fra at "låne" dette er _aldrig_ lovligt uanset
hvad ejeren siger, da den kun må transportere ejers nærmeste familie.

Sådanne busser kendes kun i Danmark. Den tyske har dog oplyst mig at man med
hensyn til brug af bus til "privat buskørsel" i tyskland respekterer dansk
lovgivning. Hvilket vil sige at du med dit "gamle" kørekort uden
kvbalifikationsbeviser og kontrolur/fartskriver kan køre i bussen i/til
Tyskland (har selv en sådan).

> Gælder køre- og hviletidsbestemmelser i
> sådan et tilfælde?

Hvis Bussen er over 3500 kg total gælder kørehviletid altid samt
kontrolur/fartskriver (husk kontrolmærkat i ur, ikke ældre end 2 år).

> Jeg ved at udlejeren gerne kører med på en lille
> prøvetur, så man kan nå at blive nogenlunde dus med bussen inden der
> kommer passagerer om bord.
>

Er udlejer godkendt til udlejning af busser uden fører?

Ellers må han ikke "udeleje" uden fører. Det kan dog gøres lovligt hvis der
indgåes et ansættelsesbrev

Jeg vil dog fraråde dig at gøre det da der er mange formaliteter der skal
være i orden med hensyn registrering af passagerer, bussens papirer og
ligeledes kørehviltidsbestemmelserne.

Du skal overholde følgende kørehviletidsregler

Max køretid 9 timer i en køreperiode, hvorefter der skal holdes 13 timers
hviletid (må ikke holdes i kørende bus), 8 timer af de 13 timer skal være
sammenhængende. (Hviletid må godt afholdes i holdende bus hvis der
forefindes bekvem indrettet hvileplads).

To gange på en uge er det tilladt at udvidde køretiden med en time, således
at der må køres ialt 10 timer i pågældende køreperiode, hviletiden skal da
forlænges med 2 timer.

Du må max køre 4½ time i et stræk derefter skal der holdes pause i 45
minutter (pauser må gerne afholdes i kørende bus, eksempelvis med 2
chauffører), disse kan dog deles op, hver pause skal være på mindst 15
minutter (under 15 minutter medregnes som køretid).

Som du ser er det ikke for nybegyndere det her. Hvis du vil vide mere er du
velkommen til at maile mig direkte.
Husk at fjerne de 3 XXX i min mailadrs.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



anders majland (17-09-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 17-09-04 07:48

>> Jeg er blevet forespurgt om jeg kan køre et privat selskab på
>> 16 personer (som jeg selv er en del af) til Frankrig næste sommer.

> Som du ser er det ikke for nybegyndere det her.

Enig - jeg har også ad flere omgange undersøgt det mulige i at køre stor
bus med venner eller familie. Konklusionene er at er par 9 personers er
den nemmeste løsning.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Allan Jørgensen (17-09-2004)
Kommentar
Fra : Allan Jørgensen


Dato : 17-09-04 15:08


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message
news:Bxa2d.3447$rI3.3442@news.get2net.dk...
> Max køretid 9 timer i en køreperiode, hvorefter der skal holdes 13 timers
> hviletid (må ikke holdes i kørende bus), 8 timer af de 13 timer skal være
> sammenhængende. (Hviletid må godt afholdes i holdende bus hvis der
> forefindes bekvem indrettet hvileplads).

hvor får du de 13 timer fra ? er det ikke kun 12 timer, hvor de 8 skal være
sammenhængende.

jeg har haft stor glæde af denne side
http://www.transit.dk/download/kh/kh00.asp


--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut
fzr600us


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408649
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste