Har min bil ABS ?
Fra : Michael Petersen

Dato : 15-09-04 19:19

Hejsa.

Jeg har købt en Citroen Xantia St.car - Weekend - fra 11/'97.

Der er airbag of Servostyring, men har den også ABS ?
....ved ikke hvor jeg skal kigge på nettet.

Håber i kan svare på mit spørgsmål.

Med venlig hilsen,
Michael.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 15-09-04 19:23

Hvis den har - er det så noget der smitter?

Det mener jeg den har.

Bo

Fra : Kim Olsen

Dato : 15-09-04 19:48

Det har den helt sikkert.

Det havde min Xantia fra 1994.

Kim Olsen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-09-04 19:26

In news:41488629$0$8700$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Michael Petersen <michael@mpetersen.dk> wrote:
> Hejsa.

Hej navne broder

> Jeg har købt en Citroen Xantia St.car - Weekend - fra 11/'97.
>
> Der er airbag of Servostyring, men har den også ABS ?
> ...ved ikke hvor jeg skal kigge på nettet.
>
> Håber i kan svare på mit spørgsmål.

Hvorfor ikke bare prøve at træde pedalen i bund, og se hvordan den
reagerer?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Brian

Dato : 15-09-04 19:33

Hejsa

Michael Petersen skrev:
> [...]
>
> Der er airbag of Servostyring, men har den også ABS ?
> ...ved ikke hvor jeg skal kigge på nettet.

Har du en lampe i instrument panelet der tænder, og går ud igen
efter et par sekunder når du sætter tænding på ?
Typisk står der nok ABS eller lign. på lampen

/Brian

Fra : Henrik W

Dato : 15-09-04 19:52

Brian wrote:
> Har du en lampe i instrument panelet der tænder, og går ud igen
> efter et par sekunder når du sætter tænding på ?
> Typisk står der nok ABS eller lign. på lampen

Er det ikke bare den almindelige "bremselampe" som lyser gult? Mener jeg
at kan huske fra mine forældres Xantia.

--
Henrik W

"Do not worry about your difficulties in Mathematics. I can assure
you mine are still greater." Albert Einstein

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-09-04 19:59

Takker for jeres svar.
....jeg gider ikke stige ind i bilen på denne tid, men i snakker om en
lampe...
....jeg tog et billed her igår:
http://www.mpetersen.dk/minbil.JPG
....hvis det kan hjælpe... kan det sikkert ikke :)

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-09-04 21:05

Michael Petersen wrote:
> [...]
> ...jeg tog et billed her igår:
> http://www.mpetersen.dk/minbil.JPG
> ...hvis det kan hjælpe... kan det sikkert ikke :)

Måske hvis du havde taget det uden flash, og med tænding på, men uden
motoren kørende. Hvis du gøre det, skal alle instrumentbrættets lamper
lyse op - herunder også lampen der skal advare om ABS-fejl.

På de allermest skrabede modeller af Xantia'en, var ABS ekstraudstyr.
Jeg tror dog ikke der blev solgt ret mange af dem i Danmark.
Den hed Xantia og Xantia LX.
Næste udstyrmodel i rækken hed SX og det er vist dem der blev solgt
flest af - den har ABS som standard, ligesom VSX og Activa.

Mvh.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-09-04 21:20

Lars L. Hansen wrote:

> [...]
> Næste udstyrmodel i rækken hed SX og det er vist dem der blev solgt
> flest af - den har ABS som standard, ligesom VSX og Activa.

Ups - der var vist også en der bare hed Xantia X:
http://www.citroenet.org.uk/html/x/xantia2.html

Fra : Rasmus Hauch

Dato : 15-09-04 20:09

> Der er airbag of Servostyring, men har den også ABS ?

Øhh..
Kan dine hjul blokere hvis du bremser hårdt?
Hvis de kan,har du ikke ABS.
Men jeg vil tro at du har.
Mvh
Rasmus

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-09-04 20:24

> Øhh..
> Kan dine hjul blokere hvis du bremser hårdt?
> Hvis de kan,har du ikke ABS.
> Men jeg vil tro at du har.
> Mvh
> Rasmus

Ja, hvis jeg nu gad stige løbe ned fra 5. sal, gå et par meter, stige ind i
bilen, kører ud på en lang vej uden trafik, for derefter at banke bremserne
i bund...
....tjaaa, så spurgte jeg ikke her ;)

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-09-04 20:20

....klokken er jo efterhånden mange ;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-04 20:19

Michael Petersen skrev:

> Jeg har købt en Citroen Xantia St.car - Weekend - fra 11/'97.

Dejlig vuwn.

> Der er airbag of Servostyring, men har den også ABS ? ...ved ikke hvor
> jeg skal kigge på nettet.

Instruktionsbog?

> Håber i kan svare på mit spørgsmål.

Altså hvis det var mig så hoppede jeg i bilen, kørte en tur og knaldede
bremsepedalen i bund... så finder du hurtigt ud af om den har ABS eller
ej.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Teddy

Dato : 15-09-04 22:52

> Der er airbag of Servostyring, men har den også ABS ?
> ...ved ikke hvor jeg skal kigge på nettet.

Hehe...nutidens unge...

Teddy

Fra : Michael Petersen

Dato : 16-09-04 20:02

Nu er jeg 25, og spørger fordi jeg ikke har forstand på biler.
....og det er jeg ked af du ikke forstår !

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 16-09-04 20:17

> Nu er jeg 25, og spørger fordi jeg ikke har forstand på biler.
> ...og det er jeg ked af du ikke forstår !

Hej Michael.

Det skal du ikke være ked af.
Dengang Teddy var 25, var ABS'en sikkert ikke opfundet *LOL*

Bo

PS. Jeg kender ikke Teddy

Fra : Teddy

Dato : 16-09-04 23:38

"Bo Rasmussen" skrev i en meddelelse
Det skal du ikke være ked af.
Dengang Teddy var 25, var ABS'en sikkert ikke opfundet *LOL*

Bo

PS. Jeg kender ikke Teddy
Hej Bo.

Jo da..ABS var skam opfundet da jeg var 25
Det er heldigvis kun 5 år siden.

Teddy

Fra : BorreBoy

Dato : 16-09-04 17:46

> [...]
>
> Der er airbag of Servostyring, men har den også ABS ?
> ...ved ikke hvor jeg skal kigge på nettet.

Og så siger man, at der ikke findes dumme spørgsmål...
Træd da for fanden på bremsen, og se hvad der sker!

Fra : Michael Petersen

Dato : 16-09-04 20:04

> [...]

bilen, kører ud på en lang vej uden trafik, for derefter at banke bremserne

Men jeg har fundet ud af, at der ER ABS.

Jeg takker dem, der svaret seriøst.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-09-04 20:45

Michael Petersen skrev:

> Men jeg har fundet ud af, at der ER ABS.
>
> Jeg takker dem, der svaret seriøst.

Velbekomme

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 21:29

> eg takker dem, der svaret seriøst.

Velbekomme - og tag dig ikke af den dårlige behandling.

Sådan plejer det ikke at køre herinde.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Teddy

Dato : 16-09-04 23:30

Ovenstående fuldstændig fejlciteret !
Men skrevet af en Borreboy, og det er ikke mig.

Jeg skrev blot dette :
"Hehe...nutidens unge..."

Hvilket burde være ganske harmløst... ik´

Teddy

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 21:28

> Og så siger man, at der ikke findes dumme spørgsmål...
> Træd da for fanden på bremsen, og se hvad der sker!

Tag dog lige at slappe af, mand - og tal ordentligt.

Der er INTET galt i at stille det spørgsmål her i gruppen - heller ikke
selvom man kan undre sig over, at "almindelige mennesker" ikke ved den
slags.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Erik

Dato : 17-09-04 02:54

Hvis man åbner motorhjelmen, tager det ikke mange øjeblikke at afgøre,
om bilen har ABS. Kan man ikke selv afgøre, om bilen har ABS, må man
spørge én der kan.

Når man får en ny bil, er det fornuftigt at lære sin bil at kende, og
det omfatter også åbning af motorhjelmen samt kontrol af væsker.
Kontrol af bilens stelnummer vil heller ikke skade.

Hilsen Erik