Andet multimedie
bentjuul 3670
Åbne en DOS printfil.
Fra : Ukendt

Dato : 15-09-04 16:08

Hejsa.

Jeg har et ældre (gammelt) program som jeg laver nogle elektronik
tegninger i. Når dette program skal printe ud, kan det kun gøres på en
HP LaserJet kompatibel print på LPT1 - 3.

Dette program bruger et helt specielt filformat til at gemme
dokumenter i, og kan ikke åbnes af andre, men jeg havde tænkt mig at
hvis jeg i stedet for printer til LPT1 hvor min printer sidder, så
kunne jeg printe til en fil, for det kan dette program nemlig.
Denne fil jeg så får ud, er en printfil med HP LaserJet styrekoder
osv, og kan sendes direkte til printeren ved "copy filnavn lpt1"

Findes der noget program som kan åbne denne printfil, eller kan man få
et program som kan campture en LPT port.?

Jeg vil nemlig gerne have min tegning som en PDF eller TIFF fil, og i
dag skanner jeg den udskrevet side ind, og det er jo noget frem og
tilbage.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Gert Hansen

Dato : 16-09-04 11:36

Hvad med et program der sidder som en printer under Windows og gennem
hvilket du direkte kan udskrive/generere PDF filer fra alle programmer (der
udskriver vha. en Windows printer)??

F.eks. expertPDF fra Visage eller lignende?

Så får du din PDF fil.

Det har gjort god nytte hos mig.

--
Gert Hansen
Så du røgen? Se www.mados.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 19:02

Hej.

Hvis det kan capture det som sendes til f.ek.s LPT1 tror jeg det vil
være en mulighed.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Studio Smalbro

Dato : 16-09-04 19:55

der findes også programmer der gør at når du printer, så printer du til en
tiff fil.
http://www.imecominc.com/products/p2i.htm?OVRAW=tif&OVKEY=tif&OVMTC=standard

Kh
Bjørn

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 16-09-04 20:03

Erik Hansen wrote:
> Hejsa.
>
> Jeg har et ældre (gammelt) program som jeg laver nogle elektronik
> tegninger i. Når dette program skal printe ud, kan det kun gøres på en
> HP LaserJet kompatibel print på LPT1 - 3.

Kan du fortælle hvilket program det er ?
Måske der er et "quick and ugly hack" ??

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 20:38

On Thu, 16 Sep 2004 21:03:28 +0200, "Poul Bundgaard"
<poul_bundgaard@hotmail.com> wrote:

>Kan du fortælle hvilket program det er ?
>Måske der er et "quick and ugly hack" ??

Programmet hedder Schematic 3.31 og er fra 1989, så det er et gammel
DOS program, men det fungere fint til det jeg skal bruge, og et nyt
koster en bondegård, da det er et slags CAD program.

Jeg har dog fundet ud af et lille trick, men det giver bare ikke den
bedste kvalitet.
Programmet kan også skrive til en plotter, og jeg har fundet ud af at
jeg kan lave en HPLG plotter fil, som jeg derefter kan importere i
Corel Draw, men det giver desvære ikke den perfekte opløsning, men
måske det er Corel Draw som det kniber med.

--
....::Hilsen Erik

Fra : AB/9000

Dato : 17-09-04 05:11

"Erik Hansen" <mail.dk> wrote in message

> [...]
> Corel Draw, men det giver desvære ikke den perfekte opløsning, men
> måske det er Corel Draw som det kniber med.

En plotterfil må være vektor-grafik og dermed skalérbar og ikke afhængigt af
opløsning, så prøv at lege lidt mere med det.

Ellers kan jeg tilslutte mig den med de gratis PDF-programmer, der
indstalleres som printer. Bruger selv PDF995 nu og da. Husk at sætte
papirstr korrekt.

Mvh
AndersB

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-04 18:27

On Fri, 17 Sep 2004 06:10:38 +0200, "AB/9000"
<andersbrobystrup@hotmail.com> wrote:

>En plotterfil må være vektor-grafik og dermed skalérbar og ikke afhængigt af
>opløsning, så prøv at lege lidt mere med det.

Det er det også, da jeg får det ind som vector i Corel Draw, men
specielt arcs er ikke lukket helt og det bogstaver ser mærkelige ud.
Jeg har prøvet at justere på forskellige parametre, men det hjælper
detsværre ikke.

>Ellers kan jeg tilslutte mig den med de gratis PDF-programmer, der
>indstalleres som printer. Bruger selv PDF995 nu og da. Husk at sætte
>papirstr korrekt.

Jeg har prøvet at par stykker af disse, men da er jo et DOS program,
og disse PDF printere er jo til Windows, de kan ihvertfald ikke
opsnappe det som sendes på LPT1 - 3.

Jeg må prøve at finde en andet program som kan åbne plot eller print
filer, jeg ved f.eks. ikke med Adobe Illustrator, eller andre vector /
DTP programmer, bare jeg kunne få en demo version som virker i 30 dage
eller sådan noget.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Henning

Dato : 19-11-04 00:05

> On Fri, 17 Sep 2004 06:10:38 +0200, "AB/9000"
> <andersbrobystrup@hotmail.com> wrote:

klip...
> Jeg har prøvet at par stykker af disse, men da er jo et DOS program,
> og disse PDF printere er jo til Windows, de kan ihvertfald ikke
> opsnappe det som sendes på LPT1 - 3.

Når jeg møder gl. DOSprogrammer der skal bruge lpt1 laver jeg en share på
Windowsprinteren og mapper den til LPT1. Når printeren er delt, åben en
CMDbox og skriv "NET USE LPT1: Sharenavn" hvor Sharenavn er navnet på den
share du lavede til printeren. Du burde nu kunne skrive til LPT1.

mvh Henning

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 18-09-04 14:11

Erik Hansen wrote:
> [...]
> Corel Draw, men det giver desvære ikke den perfekte opløsning, men
> måske det er Corel Draw som det kniber med.

Jeg har brugt et alternativt program som kan vise en HPGL udskrift på
skærmen.
splt300w.zip 456943 Nov 15 1996 HP-GL/2, HP-GL + DXY-GL plotter simulator

Download det fra
http://garbo.uwasa.fi/win95/plot.html

I have found a shareware tool, which can view og print Pen Plot files

The zip file which contains the shareware program, has the name
splt300w.zip,
and can be downloaded from several shareware places on the internet.

How to use this shareware tool:

Install:
Unzip the file SPLT300W.ZIP to its own directory.
Start the application SPLOTW32.EXE
Select Options\Plotter Type\HP 7475A

Print:
Select File\Open... and e.g. FILE001.PP
Select File\Print OK

Copy the penplot picture to clipboard as a bitmap:
Select File\Open... and e.g. FILE001.PP
Select Options\Copy Image to Clipboard

p.s. Ved at køre med høj skærmopløsning opnås det bedste resultat.

Mvh
Thorkild Dalsgaard