Athen
Fra : Kenneth

Dato : 15-09-04 12:47

Hej

Hvad er "must-see" i Athen, selvfølgelig udover Akropolis??
Hvad er billigst fra lufthavnen til centrum Athen???

--
Kenneth

Fra : Casper - OldTrafford~

Dato : 15-09-04 17:41

"Kenneth" <newsg@DETTE_SKAL_SLETTESziax.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er "must-see" i Athen, selvfølgelig udover Akropolis??
> Hvad er billigst fra lufthavnen til centrum Athen???

Det olympiske stadion vel :)

Fra : Kenneth

Dato : 15-09-04 18:27

> Det olympiske stadion vel :)

Det kommer vi automatisk til, da vi skal til paralympic games.

--
Kenneth
www.ziax.dk/?701

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-09-04 19:11

Kenneth wrote:

> Hej
>
> Hvad er "must-see" i Athen, selvfølgelig udover Akropolis??
> Hvad er billigst fra lufthavnen til centrum Athen???

Bussen.
Der går bus til centrum, med visse faste stoppesteder.

Hvad man skal se:
Søg - på internet - og du vil finde.!

Jeg var i Athen i foråret og havde da en lang liste af links. De er dog
blevet slettet siden da.
Jeg vil forsøge at finde noget igen, hvis jeg falder over det.

Men prøv selv at søge. Der findes masser af sider om Athen.

Jeg kan anbefale byen generelt. Men pas på. De kører lidt vildt.!
Og taxi: Pas på ikke at blive snydt.

Der er ikke langt til Piræus. 15 minutter med tog. Havnen lige ved
endestationen. Med en masse færger til øerne.

Er der noget specielt du søger.?

Mvh. Jørgen

Fra : PL

Dato : 15-09-04 19:24

"Kenneth" <newsg@DETTE_SKAL_SLETTESziax.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvad er "must-see" i Athen, selvfølgelig udover Akropolis??
> Hvad er billigst fra lufthavnen til centrum Athen???
Der går busser fra lufthavnen til centrum, de koster så vidt jeg husker et
sted mellem 2 og 3 euro, og busnumrene er 94 og 95 hvis jeg ikke husker
galt. Det er generelt meget billigt at tage taxi rundt i byen, (Athen skulle
være den billigste storby i Europa at køre taxi, man skal bare sørge for at
chaufføren tænder taxameteret, hvis ikke, så stig ud og tag en anden taxi.
Dette gælder i øvrigt også de fleste andre steder i sydeuropa.
Ud over akropolis, hvor man køber et partoutkort til en del andre
attraktioner, ville jeg se Panathenæerstadionet, men det kommer i givetvis
omkring i forbindelse med paralympics. Bliver man træt af varmen bør man
tage en tur op på Lykabettos højen hvorfra man kan se hele byen og få lidt
frisk luft. Der går en lille skinnebusbane derop som man kan tage eller et
net af småstier.
Ellers kan jeg anbefale om aftenen at gå ind i Monastiraki kvarteret for at
spise, drikke ouze eller hvad man nu lyster. Der er et specielt hyggeligt
område indkranset af gaderneErmou, sarri og Athinas. Alle gaderne der går
ind til området er småskumle, men i hjertet er der vældig hyggeligt, mange
gode restauranter og barer.

Athen er ikke fuld af seværdigheder som en dal af byerne på fastlandet. Hvis
I har tid bør i give jer selv chancen for at opleve Korinth, og som atleter
det gamle Olympia. Det kræver dog en bil eller lignende da Kollektiv trafik
til især Korinth er meget mangelfuld.
Sørg derudover for at få fat i Politikens visuelle guide til Athen og de
græske fastland, den lider dog af den skavank at den ikke er opdateret siden
udgivelsen i 1997, men er stadig bedre end eks. turen går til Athen.

Rigtig god tur

Per

Fra : Henning Nielsen

Dato : 15-09-04 19:53

> [...]
>
> Hvad er "must-see" i Athen, selvfølgelig udover Akropolis??
> Hvad er billigst fra lufthavnen til centrum Athen???

Ud over det allerede nævnte - så er her et par bud:
- Området Plaka - op ad bakken til Akropolis - og især et lille område med
flotte hvide huse kaldet Anafiotika, helt op ad bakken til Akropolis. Kan
være svært at finde bag nogle smalle gyder, men det er besværet værd. Her er
forøvrigt også en "bagindgang" til Akropolis.
- Pelopones - formentlig nødvendigt med en bus-sightseeing pga. den dårlige
kollektive trafik. Der er f.eks. mulighed for at besøge Mykene og et stort
amfiteater i Epidaurus.
- Poseidon-templet - en god times buskørsel syd for Athen. Her går der
almindelig bus, som er meget billigere (og sjovere) end
sightseeing-busserne. Bussen kører fra en busterminal der hedder
Mavromateon.
Evt. mere inspiration her: http://www.henningn.dk/athen01.htm

God tur
Henning

Fra : Anja

Dato : 16-09-04 14:32

> [...]
>
> Hvad er "must-see" i Athen, selvfølgelig udover Akropolis??
> Hvad er billigst fra lufthavnen til centrum Athen???

Hej

Athen er det hele..
Der er gode shoppe muligheder i Kolonaki - specielt hvad sko angår. Der er
parlamentet ved Sintakma pladsen - her er også mange cafeer men de er dyre
og ikke særlig spændende.
Athen er en spændende larmende og beskidt by - hvor der lever rigtig mange
mennesker. I centrum kan man spadsere rundt og opleve det hele. Der er den
gamle budel og beboelses områder hvor der er markeder m.m. Hver bydel har
laiki en gang om ugen - det er et marked hvor bønder og andre sælger deres
varer. Hvis du vil til vandet er der flere muligheder - Voulagemeni eller
Rafina - busser til begge steder. I Rafina er der en lille havn og nogle
super gode fiskerestauranter - det er et sted du ikke møder mange turister,
men det ligger til gengæld 1 time i bus fra Athen.
Hvis du har mulighed er der også Sounion som er sydspidsen af fastlandet.
Rigtig god tur
Anja