Andet multimedie
Scanner. Den i kvickly næste uge
Fra : Carsten Riis

Dato : 12-05-01 14:59

hej alle

Jeg ser lige i Kvicklys tilbudsavis for næste uge, at de har en
følgende scanner på tilbud

USB scanner
36 bit farvescanner
kan scanne 19200 dpi interpoleret
600 * 1200 dpi i optisk opløsning.
Komplet med software.
Kompatibel med windows 98/NT.
Model Mustek 1200

Pris: 499,95
Spar: 299,05

Er det en scanner som er pengene værd eller skal man hellere lægge 500
kroner mere til side og købe en model bedre.
Det eneste jeg såen skal bruge den til er, at scanne nogle billeder
som skal på nettet. Og jeg vil lave noget tekstgenkendelse (det hedder
vist OCR).
Det er faktisk kun såen amatørbrug, hvis man kan sige det sådan.

For et råd vil jeg være taknemlig og "nede på jorden"-forklaringer på
begreberne

36 bit,
19200 dpi interpoleret (særlig: interpoleret)
og
600*1200 dpi i optisk opløsning,

vil jeg også være taknemlig.

Jeg sender dette indlæg til dk.edb.hardware og dk.edb.grafik. Svarene
har jeg sat til at blive sendt til dk.edb.hardware, men hvis det menes
at være forkert, så ret det venligst.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-05-01 16:31

Hej Carsten
[Rouf cuttet]

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> wrote in message
> hej alle
>
> Jeg ser lige i Kvicklys tilbudsavis for næste uge, at de har en
> følgende scanner på tilbud
>
> USB scanner
> 36 bit farvescanner
8 bit rød, 8 bit grøn, 8 bit blå, 12 bit sort

> kan scanne 19200 dpi interpoleret
Interpoleret = fusket. Det kan et billedebehandlingsprogram gøre bedre:

Eksempel: En sort og en hvid prik ved siden af hinanden bliver til en
sort/grå, 2 grå og en grå/hvid prik.
> 600 * 1200 dpi i optisk opløsning.
De relle tal.
> Komplet med software.
Hvilket?
> Kompatibel med windows 98/NT.
Hvad med W2k/ME/XP - før eller siden bruger vi alle XP!

> Model Mustek 1200
OK mærke

> Pris: 499,95
> Spar: 299,05
Den har aldrig kostet 800,00 Kr i Kvikly

> Er det en scanner som er pengene værd eller skal man hellere lægge 500
> kroner mere til side og købe en model bedre.
Jeg tror godt du kan få en nogenlunde scanner til 500 kr, fx Lifetec
(Aldi/Bilka/Føtex)

> [...]
> vist OCR).
> Det er faktisk kun såen amatørbrug, hvis man kan sige det sådan.

Der vil den og tilsvarende være fin...

Tænk på at du skal have MEGET ram. Et 10 * 15 cm billede i 300 dpi fylder:
4" * 300 dpi * 6" * 300 dpi * 4½Byte ~ knap 10 MByte
i 600 dpi ~ 40 MByte, A4 i 600 dpi ~ 150 MBytes

> Jeg sender dette indlæg til dk.edb.hardware og dk.edb.grafik. Svarene
> har jeg sat til at blive sendt til dk.edb.hardware, men hvis det menes
> at være forkert, så ret det venligst.

Fint!

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 12-05-01 17:34

> [...]
> hej alle
>
> Jeg ser lige i Kvicklys tilbudsavis for næste uge, at de har en

Jeg mener at have hørt/læst at Mustek laver nogle udmærkede scannere til
privat brug.

> [...]
> Det eneste jeg såen skal bruge den til er, at scanne nogle billeder
> som skal på nettet. Og jeg vil lave noget tekstgenkendelse (det hedder

Tjah... så er det nok ikke umiddelbart nødvendigt med en bedre/dyrere
scanner, men man skal jo altid tænke fremad. Hvad vil du komme til at
bruge scanneren til om et halvt år? Hvis det stadig kun er lidt billeder
til Internet og OCR-scanning, så er den vist ganske tilstrækkelig. En
Acer Scanprisa 340U (?)har jeg oplevet give rigtigt gode resultater. Jeg
gav 700,- for én for et års tid siden. Den havde vist samme
specifikationer som denne Mustek.

> For et råd vil jeg være taknemlig og "nede på jorden"-forklaringer på
> begreberne
>
> 36 bit,

Farvedybde. Der er dog en del tab i overførslen af data fra scanneren,
så det reelle tal er noget lavere. 36bit er det mest normale for billige
scannere. Når du indstiller din skærm, har du også mulighed for at
indstille farvedybde til hhv. 4bit (=256 farver), 8bit (=16.565 farver),
16bit (=65.636 farver), 24bit (=16,7 millioner farver) og endelig 32bit
(Ægte farver = rigtigt mange :).

> 19200 dpi interpoleret (særlig: interpoleret)

Interpoleret betyder egentlig at scannerprogrammet gæter sig frem til
hvilken farve en pixels skal have udfra de 8 omkringliggende pixels.
Nogle scannere scanner det samme område flere gange for at danne en så
præcis interpolering som muligt mens billige scannere bare skalerer
billedet via software. Det vil svare til at tage et billede med et
digitalkamera og skalere billedet op i et billedbehandlingsprogram.

> 600*1200 dpi i optisk opløsning,

Tætheden af pixels pr. tomme. 600 angiver hvor mange lyssensorer der
sidder i scannerhovedet mens 1200 angiver motorens nøjagtighed (groft
sagt). Sådan har jeg i hvert fald fået det forklaret! :)

> Jeg sender dette indlæg til dk.edb.hardware og dk.edb.grafik. Svarene
> har jeg sat til at blive sendt til dk.edb.hardware, men hvis det menes
> at være forkert, så ret det venligst.

Tjoe... begge dele havde nok været korrekt. Jeg følger ikke med i
hardwaregruppen, så jeg kan ikke følge debatten. Cc: til min email hvis
du/I synes jeg skal slæbes med i debatten igen! :)

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Devast8or

Dato : 12-05-01 20:31

Så vidt jeg husker er det 32 bit der er 16,7 millioner farver (også kaldet
ægte farver/true color som du skriver). Hvor mange farver 24 bit så er skal
jeg ikke kunne sige

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : J. A. Langdorf-Jørge~

Dato : 12-05-01 20:58

Devast8or wrote:
> Så vidt jeg husker er det 32 bit der er 16,7 millioner farver (også kaldet
> ægte farver/true color som du skriver). Hvor mange farver 24 bit så er skal
> jeg ikke kunne sige

2^24 = 16.777.216
2^32 = 4.294.967.296

/hilleroed

--
"This person has performed an illegal operation
and has been shut down" - Bill Gates' tombstone

Fra : Devast8or

Dato : 12-05-01 22:44

Er 16,7 millioner ikke maksimum den kan vise?

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Fritze

Dato : 12-05-01 22:52

> Er 16,7 millioner ikke maksimum den kan vise?

Jo, det er fordi den deler det i RGB (rød, grøn, blå)
Med 24 bit farver er der 8 bit (256) til hver "grund"-farve. Mens der med 32
bit er angivet en "saturation" på den samlede farve, som gør at den ændrer
sig. Altså de 16,7 millioner farver kan vises på 8 bit (256) forskellige
måder og dette kalder man så 32 bit.

Håber den forklaring hjalp lidt på det, selvom den ikke var professionel.

Fra : Thomas

Dato : 12-05-01 19:09

> Er det en scanner som er pengene værd eller skal man hellere lægge 500
> kroner mere til side og købe en model bedre.

Umiddelbart tror jeg det er ligegyldigt om en scanner koster 500 eller 1000,
det er nok først omkring de 3000 de begynder at skille sig ud. Jeg kender
dog ikke scanneren, så kan desværre ikke give nogle erfaringer.

> 19200 dpi interpoleret (særlig: interpoleret)

Betyder at den kan lave et billede i 19200 dpi på en sådan måde at scanneren
gætter sig til de pixels som mangler. Hvis du har brug for mere, kan du gøre
det i f.eks. Photoshop, den kan også interpolere billeder. I praksis kan du
ikke bruge denne funktion til ret meget, det er den optiske opløsning du
skal fokusere på.

> 600*1200 dpi i optisk opløsning,

Det er denne opløsning der er den vigtige og den der fortæller hvor god
scanneren er. Hvis du kun skal bruge det til hobbybrug, er det vist
rigeligt.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Bro

Dato : 12-05-01 23:19

Hej Carsten
Jeg har en Mustek 1200 SP som jeg gav kr. 2.385,-
for for 2 år siden. Den virker stadig upåklageligt, og jeg
har altid været tilfreds med kvaliteten, -både når
det gælder indscanning af fotos, billeder fra tryksager
og tekstgenkendelse.
Jeg synes du skal slå til!
Kr. 500,- er virkelig meget billigt.

V.H.Bro

Carsten Riis <carsten@car_ST_en.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AFD41B5.50AD5F9D@car_ST_en.dk...

Fra : Devast8or

Dato : 13-05-01 00:40

Jeg har lige et spørgsmål omkring den her scanner: _skal_ den sluttes til
USB eller kan det gøres på anden måde evt. med en adapter? Jeg spørger fordi
min far gerne vil have en scanner men han har ikke USB stik i sin maskine.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-05-01 00:56

Devast8or wrote:

> [...]
> min far gerne vil have en scanner men han har ikke USB stik i sin maskine.

Det ved jeg ikke.

Men som jeg kan se på http://www.mustek.com så har deres 1200-serie
kun USB-stik.

Men er der ikke noget med, at konverteringsstik eller sådan noget??
Eller er det kun ved mus, at de findes fx

usb --->>> serial
usb --->>> ps/2

(set ved logitech-mus).

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-05-01 01:14

Hej Devast80r

Nej den er kun til USB.
Et PCI USB indstiks kort koster 150-250 kr, det er nok billigere end diverse
konvertere. (Det kræver Win med USB support).

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Kim Thranborg

Dato : 13-05-01 06:04

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> skrev i en meddelelse news:3AFD41B5.50AD5F9D@car_ST_en.dk...
> hej alle
>
> Model Mustek 1200
>
> Er det en scanner som er pengene værd eller skal man hellere lægge 500
> kroner mere til side og købe en model bedre.

Jeg vil udtrykke det på denne måde:
Den er ihvertfald ikke mere værd (dermed ikke sagt at den er dårlig)
Personligt vil jeg dog hellere bruge lidt mere og dermed få en lidt bedre scanner.

> [...]
> vist OCR).
> Det er faktisk kun såen amatørbrug, hvis man kan sige det sådan.

Til dit brug vil denne scanner sikkert være ganske udemærket. Men har du undersøgt om der følger noget ordentligt OCR-software med ?
Du skal bl.a. sikre dig at det kan genkende de danske tegn da det ellers er praktisk taget ubrugeligt, og du så vil være nødt til at
investere i det ved siden af. (De penge kunne jo være brugt på en bedre scanner med bedre software)

> For et råd vil jeg være taknemlig og "nede på jorden"-forklaringer på
> begreberne
>
> 36 bit,

Bit er et udtryk for "farvedybden" dvs. mængden af farver eller gråtoner den kan gengive
36bit er udemærket og meget almindeligt til hjemmebrug.

> 19200 dpi interpoleret (særlig: interpoleret)
> og
> 600*1200 dpi i optisk opløsning,

Den interpolerede opløsning er praktisk taget ubrugelig.
Derimod den optiske er altafgørende.
Denne scanner kan scanne et billede i 600x1200 dpi. dvs. at den opdeler billedet i 600x1200 punkter pr. kvadrattomme
Den interpolerede opløsning er blot et udtryk for hvor meget scannerens eget software kan forstørre billedet, og du får forhåbentlig
aldrig brug for det. Det den vil gøre hvis du bruger interpolering er blot at scanne billedet i 600x1200 og så beregne sig frem til
hvordan billedet "måske" ser ud forstørret op til 19200x19200dpi.
En scanning i 600x1200 dpi vil være langt over det nødvendige til webbrug, og hvis det evt. skulle trykkes rigtigt så er det også
rigeligt så længe du ikke skal forstørre billedet til mere end 200%

Jeg håber mit svar har givet dig mulighed for at vurdere om scanneren er interessant til dit brug....

Mvh.
kim@thranborg.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-05-01 10:01

Kim Thranborg wrote:

> Jeg håber mit svar har givet dig mulighed for at vurdere om scanneren er interessant til dit brug....

Tusind tak til alle som har svaret i denne tråd.

Alle jeres oplysninger har givet mig noget at tænke over.

Pt. ved jeg ikke om jeg vil have scanneren. Men jeg kan jo lige sove
på det en nat endnu før tilbuddet gælder.

Fra : Peter Pan

Dato : 13-05-01 10:18

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> wrote in message
> USB scanner
> Kompatibel med windows 98/NT.

Disse 2 linjer er i strid med hinanden, da NT ikke kan bruge USB enheder. Så
bruger du NT (3.51 eller 4.0) Kan du ikke bruge den.

Mvh
Anders

Fra : Henning

Dato : 13-05-01 10:19

On Sun, 13 May 2001 11:18:12 +0200, "Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

>"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> wrote in message
>
>Disse 2 linjer er i strid med hinanden, da NT ikke kan bruge USB enheder. Så
>bruger du NT (3.51 eller 4.0) Kan du ikke bruge den.

Svjh. er der med SP6 en workaround, så du kan bruge USB. Virker med
USB-mus.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-05-01 14:37

Peter Pan wrote:

> Disse 2 linjer er i strid med hinanden, da NT ikke kan bruge USB enheder. Så
> bruger du NT (3.51 eller 4.0) Kan du ikke bruge den.

Det er nu engang det som står i brochuren.

Men jeg bruger win98 på alle tre computere, som skal bruge scanneren,
så ingen problemer herfra.

Fra : m.n.

Dato : 14-05-01 01:14

Det er da også noget værre noget - scannerne bliver billigere og billigere.
Før kunne man bare forholde sig til prisen...
Det er jo en ganske billig scanner, og du nævner jo selv, at den bare skal
bruges til af lave et par billeder til nettet. Det er den sikkert helt fin
til billederne skal jo kun være i 72-96 dpi scanneren her kan i 600 dpi så
den dækker dine behov. 36 bit gfarver er fint.
OCR (Optical Character Recognition) er man jo også blevet bedre til at lave.
Det afhænger af softwaren.
19200 Interpoleret... Scanneren kan scanne i den opgivne opløsning, den
interpolerede er den opløsning som softwaren tror den kan udregne (læs:
gætte) -de manglende informationer ved et kraftigt forstørret billede. Ikke
en opløsning der er værd at regne med.
Men en 600 dpi scanner til 500,- er da et billigt køb til en hurtig
internetscanning, evt. suppleret med et digitalcamera. Du kan redde de
fleste scanninger med lidt efterflg. billedbehandling. De fleste
hjemmegjorte billeder på private hjemmesider er for mørke. Gør billedet en
anelse lysere og skarpere det vil hjælpe.
Vil du vide mere om scannere og den slags så kig ind på:
http://www.mkdata.dk/digitalebilleder/index.htm
Jeg kender ikke selv siden så godt, men det plejer at være udmærket det der
kommer fra Karbo

Morten
www.volvoentusiasterne.dk