sovs til kylling og ris
Fra : Kitti Egevang

Dato : 15-09-04 09:25

Hej Gruppe.

Er der nogen her som har et forslag til en god sovs som passer til ovnstegt
kylling og ris??
Skal være "børnevenlig"
På forhånd tusind tak.
Mvh. Kitti.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 15-09-04 10:03

"Kitti Egevang" <kittiSLET@DETTEmail4us.dk> wrote in message

> Hej Gruppe.
>
> Er der nogen her som har et forslag til en god sovs som passer til ovnstegt
> kylling og ris??
> Skal være "børnevenlig"

Jep, der er flere muligheder:

Brun sovs: Hønseboullion + et skvæt balsamico og mælk/fløde.

Hvis du ikke er fedtforskrækket: limesaft (Rose's), soya og fløde. Kog
op og jævn evt. Kan bruges til ufatteligt mange ting!

Tomatsovs: 1 Ds. flået tomat koges igennem med oregano, basilikum og
hvidløg. Jævnes ikke.

Mvh. JIB

Fra : Leo

Dato : 15-09-04 10:02

Jeg vil betragte dit 'børnevenlig' som en olysning om, at den ikke skal
indeholde bløde champignons eler stærke krydderier, som jeg tror mange
opfatter som børnefjendske.

Der er flere muligheder - en tomatsovs kan de fleste klare - svits et par
løg i en gryde, tilsæt et par dåser flåede tomater eller en flok friske,
jævn evt. med et par squash - jæsvn let og tilsæt et bæger cremefraiche -
jeg tilsætter også gerne paprika, men du kan jo vælge edelsüss. Server også
gerne skivede røde pebre til det kan jo så erstattes med lidt chili til de
voksne.
Du kan også variere og så undlade pebrene og paprikaen og i stedet tilsætte
en håndfuld persille.

jeg holder meget af karry også gerne stærk, men en mild jkarrysovs er vel
også ok.
Jeg kunne også finde på at lave en aspargessovs - når børnene ikke kan lide
asparges er det oftst konsistensen - men så kan de jo få sovsen - og så
bliver der så mange flere asparges til de voksne.

Hvis du ikke er fedtforskrækket, så kan risene lægges i bunden af
braddepanden med kyllingen over, når den skal steges - her kan du så hælde
nogle bøtter tomat og lidt oregano i risene - husk at efterfylde med vand
nogle gange - eller bland risene med rigeligt skiveskåret porre og vand..

og ellers er der jo den nemme løsning - at ty til posebearnaise eller
hollandaise...det kender jeg ingen, der ikke kan spise.