fryseegnede middagsretter
Fra : Spirrevip

Dato : 15-09-04 08:03

Hej

Om ca. 6 uger skal jeg have lavet nyt køkken og vil derfor ikke kunne lave
mad i ca. 14 dage. Jeg har tænkt mig allerede nu at begynde at at lave
nogle færdige retter til at putte i fryseren og senere varme op i
microovnen. Er der nogen der har nogle ideer til sådanne middagsretter og
hvad skal jeg fryse det ned i? Man må vel ikke komme foliebakker i
microovnen , vel?

Med venlig hilsen

Grethe Alsing Pedersen

Fra : Leo

Dato : 15-09-04 09:39

Frys det bare i aluminiumsforme, men vælg forme der i størrelse passer til
porcelæns eller glasforme/skåle, der kan gå i mikroen.
Du skal jo have fat i noget som kan klares med blot en enkel eller to
opvarmninger.
Nu nævner du ikke, hvor mange I er, men en gryderet til 5 skal altså stå i
mikroen temmelig længe!
Hvad med lasagne? Hvis du bager den lidt fastere end sædvanligt kan du efter
afkøling skære den i terne, der passer til en tallerken - så kan I spise
første portion mens den næste varmes?

Ellers er der jo lidt i samme boldgade moussakka. Du kunne lave en kødsovs
med nudler - kødsovs med kartoffelmoslåg.
Høns i asparges er også en mulighed - tarteletterne tager ikke så lang tid
efter at sovsen er blevet varm.
Færdigkøbte majspandekager og en god chilisovs. Risengrød. Suppe.
Du kan også gå i retning af det mere kolde køkken - hvad med at servere
stjerneskud? Den kogte fisk bliver god i mikrobølgeovnen - den stegte kunne
man jo købe hos fiskehandleren og så varme - ristet brød, dressing og lidt
tilbehør.
Og ellers er der jo den mulighed, at du bruger din grill? Eller hvis du har
en frituregryde er der jo meget der kan steges i den - inklusive
kartofler...
Ellers kunne dette vel også være en anledning til at hive fondue-gryden frem
fra gemmerne til en lidt langsom aftensmad.

Fra : Peter Westh

Dato : 15-09-04 13:42

"Spirrevip" <gap64@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle færdige retter til at putte i fryseren og senere varme op i
> microovnen. Er der nogen der har nogle ideer til sådanne middagsretter og

Alle gryderetter med okse-, kalve- eller lammekød, hvor kødet braiseres til
det er helt mørt og trævlet: Osse Buko, Bankekød, Gullash, Beuf Bourgonion
osv.

Jeg fryser den slags ned i plasticbøtter, som kan tåle mikroovnsvarmen, men
min husholding er også kun på 2 personer. Store portioner kan, som en anden
har bemærket, tage hundrede år at tø op.

MVH

Peter

Fra : Spirrevip

Dato : 15-09-04 17:14

Tusind tak for svarene .Ja vi er 5 når vi alle er hjemme samtidigt men man
kan vel tage middagsretten ud af fryseren om morgenen så den er optøet om
aftenen. Evt. optø den i køleskabet. Så kan det vel ikke tage så lang tid at
varme det op. Eller hvad siger I

Mange hilsner

Grethe

Fra : Leo

Dato : 15-09-04 20:17

5 personers portioner er meget i en mikro, men ja, tø det op først - og
skulle det så tage en 3/4 time gør det vel heller ikke noget.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 15-09-04 22:00

> [...]
> microovnen. Er der nogen der har nogle ideer til sådanne middagsretter og
> hvad skal jeg fryse det ned i? Man må vel ikke komme foliebakker i

Man kan godt lave mad i en mikroovn.

f. eks. en gullashsuppe:
Kom et par hakkede løg og evt. hvidløg i et fad der egner sig til mikroovn (ca.
2 liter) sammen med lidt olie eller andet fedtstof i et minuts tid (Undtagen
parafinolie, det reagerer ikke på mikrobølger og i øvrigt bruger du det nok
heller ikke (Tror i mig ikke - stil et glas ren parafinolie i ovnen sammen med
et glas vand og kør i et minut)). Kom herefter hakket oksekød 250 - 500 g. i
fadet, kør et par minutter, rør i farsen og kør et par minutter til så kødet
skifter farve.
Rør paprika og hvad du ellers bruger af krydderier i og tilsæt en dåse hakkede
tomater og et par kartofler skåret i tern. Varm op i ovnen til det koger og hold
det kogende ved nedsat effekt i en 5 min. Tilsæt herefter vand/bouillon en halv
liters penge, hvis der er plads i fadet og salt og varm op igen til kogning og
fortsæt ved nedsat effekt i 5 - 10 minutter.
Skal herefter hvile i ca. 10 min. under låg.

Dette er taget frit fra en kogebog fra Philips. Philipsbogen går ud fra en
strålet effekt på 700W/h.
Det er vigtigt salt først tilsættes til sidst, i det salt skulle virke
forstyrende ved tilberedning af mikroovnsmad.
Det kræver at tage fadet ud nogle gange. Men hvis du mangler komfuret er der vel
ikke noget at gøre ved det?

I øvrigt er der det interessante ved en mikroovn at der ikke gives rabat: Hvis
man kommer den dobbelte mængde i ovnen end en opskrift går ud fra, fordobler det
tilberedningstiden.

Hvis din ovn har 1.000 W/h effekt skal du gange philipsopskrifter (hvis du kan
få bogen) med 0,7 for at få tilrettet opvarmningstiden. Det gælder dog ikke hvor
noget skal holdes varmt her gælder opskriftens tid.

Læg mærke til at der på alle færdigvarer, hvor der er angivet en mikroovnstid
altid er angivet ved hvilken effekt angivelsen går ud fra. Således at du kan
ændre på tiden afhængig af din ovns stråleeffekt.

Nå det blev en længere smøre

mvh
Jørgen

Fra : Spirrevip

Dato : 16-09-04 05:05

Hej

Det lyder spændende med gullaschsuppe. Det vil jeg bestemt prøve.
Tak for opskriften.

Hilsen

Grethe