Passion of christ
Fra : Kim2000

Dato : 15-09-04 08:00

I den fremragende og dybt rystende film er der et par passager som jeg ikke
kan huske at have læst om i biblen:

Jesus ligger på jorden og der slippes en slange fri der kryber rundt

Mens Jesus går gennem byen følger en mand ham, han fremviser endda et
vanskabt barn undervejs.

Nu er det ikke fordi jeg er sindssyg stærk i biblen, men jeg har da læst den
et par gange, men mindes slet ikke disse afsnit af de sidste timer. Da Paven
jo imidlertid har rost filmen til skyerne er det jo nok ikke noget som
Gibson har opfundet til lejligheden for at gøre det mere dramatisk. (som om
det skulle være nødvendigt)

Nogle der kan komme med nogle bud?

mvh
Kim

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-09-04 08:39

Kim2000 wrote:
> I den fremragende og dybt rystende film er der et par passager som
> jeg ikke kan huske at have læst om i biblen:
>
> Jesus ligger på jorden og der slippes en slange fri der kryber rundt

Simpel Satansymbolik...

I øvrigt beskrives der heller intet møde mellem Kristus og Satan i
Getsemaneh Have i NT, hvorimod Satan "kun" optræder bibelsk i forbindelse
med Fristelsen i Ørkenen...

> Mens Jesus går gennem byen følger en mand ham, han fremviser endda et
> vanskabt barn undervejs.

Satan, angiveligt med den inkarnerede Synd?

> [...]
> nok ikke noget som Gibson har opfundet til lejligheden for at gøre
> det mere dramatisk. (som om det skulle være nødvendigt)

Disse ting forekommer ganske rigtigt slet ikke i Bibelen, men er en katolsk
legende (Mel Gibson tilhører nemlig selv en konservativ katolsk fraktion som
ikke anerkender det seneste katolske koncilie), byggende på en række
åbenbaringer som den tyske augustinernonne Anne Kathrine Emmerich modtog
gennem sit liv.

Se: http://www.emmerich1.com/DOLOROUS_PASSION_OF_OUR_LORD_JESUS_CHRIST.htm

Anders Peter Johnsen

Fra : Kim2000

Dato : 16-09-04 17:44

> [...]
> ikke anerkender det seneste katolske koncilie), byggende på en række
> åbenbaringer som den tyske augustinernonne Anne Kathrine Emmerich modtog

takker, så blev man så meget klogere

mvh
Kim (der er helt glad for at ikke udløse en mindre krig med et spørgsmål)

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-09-04 18:59

Godaften Kim

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
<...>
> mvh
> Kim (der er helt glad for at ikke udløse en mindre krig med et spørgsmål)

Nej, hvorfor skulle man dog bekrige hinanden på basis af en så ligegyldig
film?

Ærligt talt, set om fire-fem år tror jeg gassen vil være gået helt ud af
filmen. Dens voldsomme scener i forbindelse med henrettelsen af Kristus er
lidet smagfulde, faktisk bestialske, og selvom dette *kan* have været de
romerske soldaters "blodtørst", synes jeg alligevel det kan undre hvad den
reelle bagtanke bag Mel Gibsons deltagelse kan have været. Det kan næppe
være pengemangel, og som kristen mener jeg helt andre aspekter er *langt*
vigtigere end kun lige henrettelsen.

Nogle af de meget vigtige aspekter i Kristi liv ville være langt bedre at
lave en film over -- men det er kun min ydmyge mening...

Fortsat god aften.

Henrik, Slagelse
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-09-04 01:40

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Nogle af de meget vigtige aspekter i Kristi liv ville være langt
> bedre at lave en film over -- men det er kun min ydmyge mening...

Well, jeg har faktisk lidt svært ved at forstå din kritik!

Jo, de romerske bødler beskrives måske nok som lige overdrevent dæmoniske og
sadistiske, men man skal altså også lige huske på at de ifølge Bibelen
faktisk var så perfide at Tornekrone og håne Ham som en strengt taget ganske
unødvendig og "uprofessionel" del af mishandlingen. Og jo, set set fra et
protestantisk synspunkt er der måske også anvendt lige lovligt meget
Emmerich-stof, men selve filmens koncept, nemlig at gengive Kristi
Lidelseshistorie (som filmen jo altså faktisk burde hedde på dansk) synes
jeg er en ganske god ide, som virkelig lykkes til fulde.

Det VAR helt sikkert ikke nogen sjov oplevelse for Jesus at blive udsat for
dèn mishandling som vi også finder beskrevet i Evangelierne, og netop
Lidelsen understreger jo ganske fremragende Hans Kærlighed til os og hvordan
Han virkelig også TOG konsekvensen af dèn selvopofrende Næstekærlighed, Han
jo Selv prædikede.

Dèt - og ikke Lidelsen i sig selv - er netop selve filmens kernebudskab.
Lidelsen understreger netop Kærligheden.

Og dèt synes jeg altså for så vidt er stærkt tiltrængt, da vi desværre ikke
som Paulus "prædiker Kristus som korsfæstet" idag, men derimod
tilsyneladende har ret travlt med at gøre Ham til en slags himmelsk ophøjet
og Verdensfjern "engel" og helst laver moderne, abstrakte krucifikser, fordi
vi netop ikke vil forholde os følelsesmæssigt til at Manden altså nu engang
_også_ var et menneske i kød og blod, som faktisk led forfærdeligt og døde
for vore synders skyld.

Så jeg stiller mig altså temmelig tvivlende over for kristne, der har så
travlt med at forarges over Korset. Det handler for mig at se netop om at
modtage og værdsætte Kristi Korsdød og dèn altafgørende betydning, den har
for hver enkelt af os kristne.

Som Han Selv siger under Den Sidste Nadver: "Dette er mit blod, pagtens
blod, som udgydes for mange til syndernes forladelse".

Virkelig centralt, ifølge min mening, for vi ER altså som kristne
forpligtede til at modtage og anerkende Hans Selvofring.

Tag f.eks. Johannesevangeliet kap. 6, vers 51-58, hvor Han siger:

"Jeg er det levende brød, som er kommet ned fra himlen; den, der spiser af
det brød, skal leve til evig tid. Og det brød, jeg vil give, er mit kød, som
gives til liv for verden." Så kom jøderne i voldsom diskussion med hinanden
og sagde: »Hvordan kan han give os sit kød at spise?« Jesus sagde til
dem: »Sandelig, sandelig siger jeg jer: Hvis ikke I spiser Menneskesønnens
kød og drikker hans blod, har I ikke liv i jer. Den, der spiser mit kød og
drikker mit blod, har evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag.
For mit kød er sand mad, og mit blod er sand drik. Den, der spiser mit kød
og drikker mit blod, bliver i mig, og jeg i ham. Ligesom den levende Fader
har udsendt mig, og jeg lever i kraft af Faderen, sådan skal også den, der
spiser mig, leve i kraft af mig. Det brød, som er kommet ned fra himlen, er
ikke sådan som det, fædrene spiste; de døde, men den, der spiser dette brød,
skal leve til evig tid."

Og lige dèr kan filmen altså ganske smukt illustrere den helt konkrete
brutalitet ved begivenheden i al sin umiddelbare afskyelighed OG den
dybereliggende skønhed, så man altså forstår at det ikke bare var noget
abstrakt symbolsk pjat, Jesus mente, men at Han virkelig BÅDE "talked the
talk AND walked the walk"!

Anders Peter Johnsen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-09-04 02:45

Godaften Anders Peter Johnsen

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:414a325d$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Lidelseshistorie (som filmen jo altså faktisk burde hedde på dansk) synes
> jeg er en ganske god ide, som virkelig lykkes til fulde.

Helt enig i din betragtning med hensyn til titlen.

> [...]
> Dèt - og ikke Lidelsen i sig selv - er netop selve filmens kernebudskab.
> Lidelsen understreger netop Kærligheden.

Jo, jeg mener også pointen er fin nok. Jeg synes bare den blev *lidt* mere
"grafisk" end godt er -- men jeg er enig i dine etiske betragtninger,
naturligvis. Det har *ikke* være nogen sjov oplevelse, og hånen samt Hans
ubetingede kærlighed er jeg ej heller i tvivl om.

> [...]
engang
> _også_ var et menneske i kød og blod, som faktisk led forfærdeligt og døde

Enig.

> [...]
> modtage og værdsætte Kristi Korsdød og dèn altafgørende betydning, den har

Der er blot et forklaringsproblem med hensyn til det at lave et "billede" i
forhold til de ti bud opridset i 2. Mosebog 20 -- men jeg forstår din
pointe.

> [...]
> Virkelig centralt, ifølge min mening, for vi ER altså som kristne
> forpligtede til at modtage og anerkende Hans Selvofring.

Naturligvis. Rom. 3:23, 6:23 m.fl. ville jo ellers ikke give os håb, hvis
ikke det var for Hans offer. Helt enig.

<...>
> [...]
> dybereliggende skønhed, så man altså forstår at det ikke bare var noget
> abstrakt symbolsk pjat, Jesus mente, men at Han virkelig BÅDE "talked the

Ja, alt for mange TALER kun sandhedens vej, men praktiserer den ikke!

Jeg er bestemt ikke uenig med dig i resten af dine betragtninger -- det er
kun det grafiske jeg synes var lige i overkanten til min smag... Men man kan
vel heller ikke lave en film alle kan være lige tilfredse med. Uanset
hvilken film vi skulle debattere, vil der altid være elementer man synes
bedre om i forhold til andre, ikke sandt?