Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt Kamera??
Fra : Jan Andersen

Dato : 12-05-01 13:51

Davs...

Nu kom turen til at udskifte mit gamle Contax, da det er begyndt at tage
falsk lys ind, det ser ud til at alle de små pakninger i og omkring
bagstykket er ved at forvitre..
Er der nogen der evt. ved hvor man kan få fat i sådanne, og evt. om det
kan betale sig...

Alternativet er et Nikon F80, som på Technikdirekt kan fås fra 5k og
opefter, men hvordan er kvaliteten på de medfølgende objektiver. Der kan
vælges imellem Sigma, Tamron, og Tokina.

Jeg har kigget på et sæt de har til 6047..det er med et ikke navngivet
oblektiv? 3.5-5.6/28-80 samt AF-G 70-300...Nogen der har erfaringe med
de objektiver, eller skal man finde på noget andet???

Havd er jeres erfaringer med F80, og kan det betale sig a t gå efter F90
i stedet??

Forslag modtages med kyshånd

--
Venlig hilsen / With kind regards

Jan Andersen

Fra : Jens Olsen

Dato : 12-05-01 21:38

Prøv at kigge lidt tilbage i gruppen. Det har lige været diskuteret
hvordan man kunne tætne med almindelige tætningslister

Jens

Fra : N/A

Dato : 12-05-01 23:38

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-05-01 23:38

"Jan Andersen" <jea@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Har lige surfet lidt rundt..
>
> Hvad er forskellen på:
>
> Nikon SLR F-80 Gehause Schwarz 1129.00 DM

Øh,,, Her står der:

Nikon F-80 schwarz Gehäuse 999,00 DM

Det er den normale version.

> Nikon SLR F-80 S QD Gehause Schwarz 1339.00 DM

øhh igen, her står:

Nikon F-80 S schw. Gehäuse 1.399,00 DM

Dette er vist versionen, som printer data, såsom Blænde og lukkertid,
ned på dias/negativet

Samt tid/dato.. UDEN at det kommer på papiret!!

> Nikon SLR F-80 Gaheuse Schwarz 1029.00 DM

Her:

Nikon F-80 D silber Gehäuse 1.099,00 DM

Det er data,, med Tid/dato

Fra : The Webcat

Dato : 12-05-01 23:49

Der følger da et Nikon objektiv med.

Fra : Bjorn Pedersen

Dato : 13-05-01 10:58

Jan Andersen <jea@vip.cybercity.dk> wrote:
: Jeg har kigget p? et s?t de har til 6047..det er med et ikke navngivet
: oblektiv? 3.5-5.6/28-80 samt AF-G 70-300...Nogen der har erfaringe med
: de objektiver, eller skal man finde p? noget andet???

Kjøp heller et AF-Nikkor 28-105/3.5-4.5. Det er mye bedre både optisk og
mekanisk.

: Havd er jeres erfaringer med F80, og kan det betale sig a t g? efter F90
: i stedet??

Jeg kjøpte heller et brukt F90X, siden F80 ikke kan måle lyset med
manuell-fokus-objektiver. F80 er mer kompakt og mer stillegående enn F90X.

Hilsen
Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Fra : Jan Andersen

Dato : 13-05-01 19:54

Hej Bjørn..

Bjorn Pedersen wrote:

> [...]
> : de objektiver, eller skal man finde p? noget andet???
>
> Kjøp heller et AF-Nikkor 28-105/3.5-4.5. Det er mye bedre både optisk og

Fotodirekt sælger et sæt med Nikon objektiv 3,3-5,6/28-80 + AF-G 70-300 for
6047 gode danske kroner, det billigest tilbud jag har fået i en forretning her
er indtil videre 7695, incl. taske Er det et godt tilbud?? eller er der
nogen der kender en anden webshop hvor det kan gøres billigere

> [...]
>
> Jeg kjøpte heller et brukt F90X, siden F80 ikke kan måle lyset med
> manuell-fokus-objektiver. F80 er mer kompakt og mer stillegående enn F90X.

Nu har jeg ikke nogen manuel objektiver ud over de to jeg havde på mit gamle
Contax, og de bliver sikkert solgt, eller ender samme sted som kameraet..

--
Med venlig hilsen/ With kind regards

Jan Andersen

Icq nr: 1350088
Fidonet: 2:236/522.278
Web communications centre: http://wwp.mirabilis.com/1350088
Orgin: Hiroshima 45 - Tjernobyl 86 - Windows 98 - Year 2000

Fra : Kim Østrup

Dato : 13-05-01 21:49

Hej Jan

F80 er et fedt kamera og som erstatning for dit gamle kamera er det en
god familie at indtræde i.

Jeg har set at www.discountfoto.dk sælger et par forskellige sæt af F80.
De er med Sigma objektiver, men der sælges dog et enkelt sæt med Nikons
28-80 til ialt 5098 kr. - ret billigt.

De to objektiver du nævner af Nikon´s 28-80/3,5-5,6 og 70-300 G er ikke
af Nikon´s optimale kvalitet - der er dog sparet mere
mekanisk/byggekvalitet end der er på den optiske kvalitet.

Hvis du alligevel ikke har tænkt dig at købe F80´eren med en bedre
kvalitet objektiver kunne du måske ligeså godt se på et sæt med Sigma,
Tokina eller Tamron.

Nævnte forretning er dansk og jeg har gode erfaringer med biksen.

Angående valget mellem F80 og F90X - det er svært at vejlede i et sådan
valg for de tager givet lige gode billeder, da huset jo i bund og grund
er uden større betydning for resultaterne - særlig sammenholdt med den
der trykker på udløseren Men jeg har selv ejet en F90x og det er et
dejligt, robust, præcisionsinstrument - men det mangler lidt af den nye
teknik som er i F80, såsom 5 AF-punkter. Til gengæld virker lysmåleren i
F90 også med gamle objektiver.

Besøg forresten www.nikonians.com - som kommende medlem af en stolt
familie

Mvh

Kim Østrup.

Fra : Jan Andersen

Dato : 14-05-01 00:21

Hej Kim

"Kim Østrup" wrote:

> [...]
> af Nikon´s optimale kvalitet - der er dog sparet mere
> mekanisk/byggekvalitet end der er på den optiske kvalitet.

Ok, hvis man så skal købe et super objektiv, hvad skal man så gå efter til
en F80, ifgl. deres datablad virker den elektroniske afstandsmåler kun med
objektiver med en max. blænde på f/5,6 eller større??

> Til gengæld virker lysmåleren i
> F90 også med gamle objektiver.

Jeg tror ikke at jeg har tænkt mig at smide mine gamle Tamron på et nyt
Nikon

Fra : Peter Rongsted

Dato : 14-05-01 00:30

Jan Andersen <jea@vip.cybercity.dk> wrote:

[klip]
>Ok, hvis man så skal købe et super objektiv, hvad skal man så gå efter til
>en F80, ifgl. deres datablad virker den elektroniske afstandsmåler kun med
>objektiver med en max. blænde på f/5,6 eller større??

Jeg ville tage Nikons 28-105 1:3,5-4,5. Det er et meget godt allround
obtektiv. I alle de tests af objektivet jeg har læst, regnes det for at være
et af de skarpeste 28-105 objektiver der er lavet uanset mærke. Det er solidt
bygget, og man får meget kvalitet for pengene (knap 4000).

Peter

Fra : Kim Østrup

Dato : 14-05-01 07:33

Peter Rongsted <rongsted@dontspam.image.dk> skrev i en
> [...]
solidt
> bygget, og man får meget kvalitet for pengene (knap 4000).

Det er et rigtig godt råd.

Mvh

Kim Østrup.

Fra : Kim Østrup

Dato : 14-05-01 07:41

> [...]
med
> objektiver med en max. blænde på f/5,6 eller større??

Et super objektiv. Ja nu kan man jo få ballade, men Nikons 35-70/2,8
AFD, 28-70/2,8 AF-S, er superobjektiver. Fra andre leverandører bruger
jeg selv (af prismæssige årsager) Sigma 28-70/2,8 EX AF-D, som imo er et
superb objektiv omend lidt stort.

> Jeg tror ikke at jeg har tænkt mig at smide mine gamle Tamron på et
nyt
>Nikon

Nej, men det er meget rart at kunne købe et brugt micro objektiv til 700
kr. med manuel fokus og så alligevel kunne gøre brug af Nikon
lysmålingsmatrixer. Skal man købe af de nyeste hele tiden bliver ens
samling af objektiver til at overskue, eller af en ringe værdi rent
kvalitetsmæssigt, men måske også optisk.

Men forstå det ikke som om jeg fraråder F80 - på ingen måde. Du får et
lettere og teknisk mere moderne kamera til gengæld har det også en pris
i form af du ikke kan bruge gamle objektiver (med lysmåling) ligesom du
heller ikke får 1/8000 sekunders lukkertid, og ej heller synkroniserer
på 1/250 og så lidt andet

Kim Østrup.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 14-05-01 00:22

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har set at www.discountfoto.dk sælger et par forskellige sæt af F80.
>De er med Sigma objektiver, men der sælges dog et enkelt sæt med Nikons

Ret billigt? På www.kamerahuset.dk har de samme kombination til 4695! De har
en forretning på Frederiksundsvej i København (tæt på Nørrebro station). Jeg
har handlet hos dem flere gange, senest en AF Nikkor 28-105 som jeg fik til
3795. Jeg tjekker altid prisen hos dem, før jeg køber noget et andet sted. Det
har sparret mig en del.

Peter

Fra : Kim Østrup

Dato : 14-05-01 07:32

> [...]
fik til
> 3795. Jeg tjekker altid prisen hos dem, før jeg køber noget et andet

Hej Peter

Ja - det har du skisme ret i - men det er bare endnu mere ret billigt

Mvh

Kim Østrup.

Fra : Rune Baess

Dato : 14-05-01 10:32

> [...]
til
> 3795. Jeg tjekker altid prisen hos dem, før jeg køber noget et andet sted.

Ja for helv... de *er* billige, - det var da rart at se en *dansk* butik med
discount fotopriser.
- gad vide hvornår de bliver boycottet af importøren ?

Rune

Fra : Peter Rongsted

Dato : 16-05-01 00:07

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote:

> [...]
>discount fotopriser.
>- gad vide hvornår de bliver boycottet af importøren ?

Så længe de sælger og betaler hvad der forlanges, er importøren vel ligeglad
med deres pris til kunden. Men i det mindste som jeg forstår det, så har
Kamerahuset et glimrinde forhold til Dansk Foto Agentur, som er den offiielle
importør af Nikon.

Peter

Fra : Jan Andersen

Dato : 14-05-01 14:33

Hejsa...

Så blev jeg den lykkelige ejer at et Nokon F80, og det lykkedes mig at få min
sædvanlige foto pusher ned på disse priser

Nikon F 80 body: 3789
Nikkor AF 28-105: 1208
Nikkor 70-300: 1500
Dertil kommer SCA adapter til min Braun 400 M Logic blitz, Kamera rem, diverse
batterier, 2 stk UW filtre, Modlysblænde, Lowepro S&F reporter 500 Aw, samt
Lowepro objektivetui 2, alt i alt 8700 gode danske kroner, ganske godt gået af min
forhandler, og jeg takker alle der har været behjælpelige med mit svære valg, jeg
dukker nok op iind imellem, med nogle spørgsmål, skal vi starte med det første.

Er der nogen god litteratur on F80' eren, ud iver den sædvanligt medfølgende
manual, som godt kunne være noget mere uddybende, ifgl min mening...

Fra : kurt k.

Dato : 14-05-01 22:00

On Mon, 14 May 2001 15:32:55 +0200, Jan Andersen wrote:

> Dertil kommer SCA adapter til min Braun 400 M Logic blitz, Kamera rem

Wow! Får man ikke engang en rem med, når man køber et fint Nikon hus?!

> Er der nogen god litteratur on F80' eren, ud iver den sædvanligt medfølgende
> manual, som godt kunne være noget mere uddybende, ifgl min mening...

"Magic Lantern Guides" bliver jævnligt omtalt meget positivt og
der er også en til F80/N80. Aner ikke om de fås her i landet, men
søg f.eks. på Nikon på amazon.co.uk.

God fornøjelse med grejet :)

kurt

Fra : Kim Østrup

Dato : 17-05-01 20:31

> Hejsa...

Hej Jan

> Så blev jeg den lykkelige ejer at et Nokon F80, og det lykkedes mig at
få min
> sædvanlige foto pusher ned på disse priser

Tillykke med købet og velkommen blandt os Nikonianere

SNIP

> Er der nogen god litteratur on F80' eren, ud iver den sædvanligt
medfølgende
> manual, som godt kunne være noget mere uddybende, ifgl min mening...

Magic Lanter guiden til F80 kan du læse om hos udgiveren Silver Pixel
Press - nærmere bestemt:

http://www.silverpixelpress.com/catalog/bookdetail.cfm?ISBN=1883403774

Jeg har netop selv bestilt Magic Lantern Guiden om F100 hos
www.stop4you.com til 143 kr plus list i forsendelse - men der kan
F80´eren ikke findes, men den er vist også ret ny.

Mvh

Kim Østrup.

Fra : Kim Østrup

Dato : 17-05-01 20:38

> Jeg har netop selv bestilt Magic Lantern Guiden om F100 hos
> www.stop4you.com til 143 kr plus list i forsendelse - men der kan
> F80´eren ikke findes, men den er vist også ret ny.

Efter lige at have tjekket igen så er den fundet til nøjagtig samme pris
som den om F100

Mvh

Kim ØStrup

Fra : kurt k.

Dato : 14-05-01 03:13

On Sat, 12 May 2001 14:50:31 +0200, Jan Andersen wrote:

> Forslag modtages med kyshånd

Canon

Hvis du alligevel skal skifte system, så er de værd at tage med i
overvejelserne. Se http://www.photo.net/photo/canon-v-nikon.html

kurt

Fra : Ole

Dato : 14-05-01 14:09

Hej Jan

Har du overvejet bare at få repareret dit Contax.

I Albertslund bor den autoriserede Yashica/contax servicemand, som ikke
bliver sur hvis man stikker hovedet ind. Han klarer sikkert dit bagstykke
for 2-300 kroner.

Du får altså ikke bedre objektiver end Carl Zeiss, men hvis du skal sælge så
kontakt mig for et tilbud.

Med venlig hilsen

Ole

www.atomb.dk/foto

Billeder taget med et Contax

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 15-05-01 02:12

"Ole" <obj@atomb.dk> wrote in message
> Hej Jan
>
> Har du overvejet bare at få repareret dit Contax.
[...]
> Du får altså ikke bedre objektiver end Carl Zeiss, men hvis du skal sælge

> kontakt mig for et tilbud.

Med mindre der indgår noget med krav om AF eller lignende, lyder det
vanvittigt at skifte fra contax. Man må da evt. kunne købe t et nyt hus der
er kompatibelt med dine eksisterende linser?

/Anders

Fra : Jan Andersen

Dato : 15-05-01 11:28

Anders Frederiksen wrote:

> [...]
> vanvittigt at skifte fra contax. Man må da evt. kunne købe t et nyt hus der
> er kompatibelt med dine eksisterende linser?

Hej Anders.

Der indgik ikke noget krav, men du kan ikke få et Contax 139 hus i dag, uden
det er brugt, produktionen stoppede i 90, og et brugt hus har jeg set til lige
knap 2000, så ud fra det valgte jeg et skift. Contax laver en mode der hedder
N1, til ca 20000, det var lige i overkanten for at kunne benytte de gamle
objektiver

Fra : Kristian Amby

Dato : 15-05-01 17:58

> [...]
>N1, til ca 20000, det var lige i overkanten for at kunne benytte de gamle

N1 kan IKKE bruge de gamle linser da den er med autofocus, men den kan
bruge linserne fra Contax 645, hvis du skulle ligge inde med nogle af
dem.

Brugte Contaxer er ellers i en foruroligende lav pris nu. Jeg så
fornylig en 137 MD med 1,7/50 mm til 800 kroner i Den Blå Avis. Det
burden simpelt hen forbydes.

Angående rep. kan du rolig snakke med Benny Lassen i Aulum (ved
Herning). Han er en reel fyr, der kan reparere hvad som helst. Han er
bare lidt langsom i det, da det er et fritidsjob han har. Men bare
rolig, han er fagmand. Han har tlf. 9747 3801

Mvh
Kristian Amby