Odd number
Fra : Dennis Olesen

Dato : 14-09-04 20:22

Er det den rigtig måde at teste om et tal er ulige? Findes der en anden og
bedre måde ?

if (Number % 2 == 0 )

MVH
Dennis

Fra : Kristian Thy

Dato : 14-09-04 20:32

Dennis Olesen uttered:

> Er det den rigtig måde at teste om et tal er ulige? Findes der en anden og
> bedre måde ?
>
> if (Number % 2 == 0 )

Ovenstående er den statsautoriserede og helt igennem korrekte måde at
teste om et tal er ulige.

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt
http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm

Fra : Dennis Olesen

Dato : 14-09-04 20:44

Tak for det hurtige svar

MVH
Dennis Olesen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 15-09-04 09:00

> Ovenstående er den statsautoriserede og helt igennem korrekte måde at
> teste om et tal er ulige.

Forudsat at Number er et heltal.

Niels Dybdahl

Fra : Kristian Thy

Dato : 15-09-04 09:05

Niels Dybdahl uttered:

> Forudsat at Number er et heltal.

Sidst jeg tjekkede var lige/ulige kun defineret for heltal, så det er
vel underforstået?

\\kristian

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 15-09-04 13:34

> Sidst jeg tjekkede var lige/ulige kun defineret for heltal, så det er
> vel underforstået?

Netop derfor. Man kan sagtens putte en double ind i overstående og få at
vide at 8.5 er lige. Men det giver ikke meget mening.

Niels Dybdahl

Fra : Kristian Thy

Dato : 15-09-04 13:40

Niels Dybdahl uttered:
> Netop derfor. Man kan sagtens putte en double ind i overstående og få at
> vide at 8.5 er lige. Men det giver ikke meget mening.

Du vil faktisk få at vide at 8.5 er ulige.

</pedant>

\\kristian

Fra : Soren Kuula

Dato : 16-09-04 23:13

Hejsa,

Kristian Thy wrote:
> Dennis Olesen uttered:

JA, der findes en anden måde:

if ((number & 1) == 0)

Den er i hvert fald ikke langsommere end den første, og måske hurtigere
(fordi processoren ikke skal ud i at lave en division, men blot en AND,
som kan klares på konstant, meget kort tid). Prøv evt. at benchmark og
se om det er noget der rykker.

Men den første metode er mere generel; den kan tjekke om alle mulige
andre tal end 2 går op i Number. Min virker kun med 2, 4, 8, ....

MVH
Søren

Fra : kgc

Dato : 17-09-04 08:38

Dennis Olesen wrote:

> Er det den rigtig måde at teste om et tal er ulige? Findes der en anden og
> bedre måde ?
>
> if (Number % 2 == 0 )

Er 8 ulige?
   8 % 2 == 0 -> true

Den rigtige måde at teste om et tal er _ulige_ må være:
if (Number % 2 == 1)
eller:
if (!(Number % 2 == 0))
eller
if (Number % 2 != 0)

Idet % er resten ved heltalsdivision, er definitionen på "x går op i y"
at "y % x == 0" og definitionen på "y lige" er "2 går op i y". Eller
tager jeg fejl?

Mvh. Kasper

--
Besøg mig på nettet: http://www.kaspershjemmeside.dk

Fra : Kristian Thy

Dato : 17-09-04 14:53

kgc uttered:
> Idet % er resten ved heltalsdivision, er definitionen på "x går op i y"
> at "y % x == 0" og definitionen på "y lige" er "2 går op i y". Eller
> tager jeg fejl?

Du har fuldstændig ret. Jeg læser bare ikke folks indlæg før jeg svarer
på dem

\\kristian