Værdiforringelse ved skade
Fra : Allan

Dato : 14-09-04 19:48

Hej,

Min Golf 1,6 fra 98 er netop repareret for 82000 efter en ulykke, som jeg
ikke selv var skyldig i.
Er der nogen som har erfaring med at kræve (og fået) erstatning fra
modpartens forsikringsselskab forbi min bil bliver mindre værd ved sådan en
stor reparation?

Mvh Allan

Fra : Mogens

Dato : 14-09-04 20:16

"Allan" <fjernallan@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er der nogen som har erfaring med at kræve (og fået) erstatning fra
> modpartens forsikringsselskab forbi min bil bliver mindre værd ved sådan

Spørgsmål:
For nylig var vores bil involveret i en ulykke, hvor bilen blev lavet for
ca. 65.000,-

Det var vort eget forsikringsselskab der betalte skaden, da det var vores
bil der gled over i en lastbil pga. glat føre. Der var ikke tale om
uhensigtsmæssig kørsel fra vores side.

Der blev taget politirapport, idet det var en udenlandsk chauffør som
ønskede politiet til stede pga. sin arbejdsgiver - så forsikringsselskabet
accepterede, at det var hændeligt uheld og har ikke tilkendt os skylden for
ulykken på nogen måde. (Præmien er blot steget et trin).

Mit spørgsmål er nu: har vi ret til godtgørelse pga. værdiforringelse,
selvom det var vort eget forsikringsselskab der ordnede denne sag ? Eller
har man kun denne ret, når man er "offer" for en skade påført af andre;
altså så skaden betales af andet forsikringsselskab?

Svaret er:
Spørgsmålet om værdiforringelse skal deles op i 2 kategorier:

1. Værdiforringelsesdækning under éns egen kaskoforsikring.
Hos nogle selskaber kan kaskoforsikringen også dække værdiforringelse, når
der er tale om en nyere bil (maks. 3 år). Det betyder, at du i tilfælde af
en større skade på en nyere bil får erstatning for værdiforringelse efter
bilens reparation.

2. Værdiforringelseserstatning fra en ansvarlig modpart (dennes
motoransvarsforsikring).
Forvolder en bilist skade på en anden bilist, skal den ansvarlige part
erstatte skaden. Det er der ikke noget nyt i. Hvis nu den skadesramte bil
før skaden havde en værdi på f.eks. DKK 100.000 og efter skaden, hvor bilen
er repareret igen, har en værdi på DKK 50.000 (utænkeligt), ja - så vil den
skadelidte kunne kræve at få erstattet hans værditab på DKK 50.000 i henhold
til almindeligt dansk retspraksis hvor hovedprincippet er, at skadelidte
skal stilles, som om skaden ikke var indtrådt. I praksis er det - som du
nævner - kun ved større skader at der er risiko for, at bilen mister værdi
(trods repareret skade).

Tilbage til dit spørgsmål, hvor jeg kan bekræfte din antagelse. Da der ikke
er en ansvarlig modpart i jeres uheld, vil du kun kunne få erstattet evt.
værdiforringelse, hvis der er tegnet dækning herfor under egen
kaskoforsikringen, jf. ovennævnte pkt. 1.

www.forsikringsraad.dk

Fra : Allan

Dato : 14-09-04 20:31

Hej Mogens,

Tak for svar, men måske har jeg formuleret mig forkert, men der er en
ansvarlig modpart i mit tilfælde! Det er hans forsikringsselskab som har
betalt reparationen!
Men nu har jeg læst lidt på nettet, det lyder som om der ikke er noget at
gøre fordi min bil er 6 år? Det lyder som om den højst må være 3 år, for at
der er noget at komme efter?

mvh Allan

Fra : alexbo

Dato : 14-09-04 20:49

"Allan" skrev

> Er der nogen som har erfaring med at kræve (og fået) erstatning fra
> modpartens forsikringsselskab forbi min bil bliver mindre værd ved sådan
en
> stor reparation?

Fra forsikringsoplysningen

Værdiforringelse
Har din bil været udsat for en større skade, kan du måske få
erstatning for værdiforringelse
Når din bil efter et færdselsuheld er blevet repareret, er
bilens salgsværdi måske blevet mindre end den salgsværdi, den havde
umiddelbart før færdselsuheldet.
Der kan være mulighed for erstatning for værdiforringelse, når
nedenstående tre punkter er opfyldt:
1.. Der skal være en helt eller delvis skyldig modpart
2.. Din bil skal være en nyere personbil. Den må typisk ikke
være mere end 2-3 år gammel
3.. Der skal være tale om en større skade. Det vil som
hovedregel betyde, at skaden mindst skal koste 20-30 pct. af den
handelsværdi, bilen havde umiddelbart før skaden.

mvh
Alex Christensen