Andet multimedie
bentjuul 3670
[Acrobat] Opgradering fra PDF ver. 1.3 > 1~
Fra : KNL DtP

Dato : 14-09-04 17:11

Hej.

På skolen sad vi og arbejdede med at lave annoncer til avistryk. Designet
foregik i InDesign CS, og efterfølgende printet til PS-fil. Denne blev så kørt
igennem Destiller med 'NewspaperAdsDK_1v2' joboption. PDF'en var helt i orden,
og var i ver. 1.3 og overholdt dermed standarten til avis.

For lige at skrive lidt information i Metadata, åbnede jeg PDF'en i Acrobat 6
Pro og valgte bagefter Save. Til min store overraskelse vise det sig bagefter,
da vi skulle tjekke den med Acrobats Preflight-funktion og Pitstop, at PDF'en
nu var i ver. 1.5.

Er det tale om en bug i Acrobat eller er det helt efter bogen? Jeg synes bare
ikke, at PDF-versionen burde ændre sig ved, at man blot tilføjer lidt metadata
og gemmer den igen.

Jeg synes, at jeg har kigget hele Acrobat igennem, men jeg kan ikke finde en
måde at gemme i en bestemt udgave ved Save. Alternativt kunne man jo, efter
endt tilretning, eksportere til en PS-fil og køre den igennem Destiller igen,
men vil den så ikke dobbeltkomprimere billederne?

Programmet var som sagt Acrobat 6 Pro til Mac OS 10.3.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-09-04 20:48

KNL DtP skrev:

> Er det tale om en bug i Acrobat eller er det helt efter bogen?

Jeg troede også engang at det var en bug og undrede mig meget
over, at man ikke kan vælge versionsnummer når man gemmer via
File > Save eller Save As, men Villy Erichsen lærte mig, at
man skal bruge funktionen PDF Optimizer inde i Advanced-menuen.
Derinde kan du vælge om versionen skal være 1.3 (Acrobat 4.x),
1.4 (Acrobat 5.x) eller 1.5 (Acrobat 6.x).

--
Hilsen
Madsen

Fra : KNL DtP

Dato : 14-09-04 21:01

> men Villy Erichsen lærte mig, at
> man skal bruge funktionen PDF Optimizer inde i Advanced-menuen.
> Derinde kan du vælge om versionen skal være 1.3 (Acrobat 4.x),
> 1.4 (Acrobat 5.x) eller 1.5 (Acrobat 6.x).

Hvad skal man så sætte komprimeringen til, hvis man blot ønsker at gemme
PDF'en - uden at ændre på billederne? Bare klikke alle flueben fra?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-09-04 21:10

KNL DtP skrev:

> Hvad skal man så sætte komprimeringen til, hvis man blot
> ønsker at gemme PDF'en - uden at ændre på billederne? Bare
> klikke alle flueben fra?

Jeps. Hvis du fjerner fluebenet under Images ud for den kategori,
som de integrerede billeder hører til, så bliver der ikke pillet
ved den eksisterende komprimering.

--
Hilsen
Madsen

Fra : KNL DtP

Dato : 14-09-04 21:48

> Hvis du fjerner fluebenet under Images ud for den kategori,
> som de integrerede billeder hører til, så bliver der ikke pillet
> ved den eksisterende komprimering.

Meget smart - jeg siger mange tak for hjælpen!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-09-04 21:58

KNL DtP skrev:

> Meget smart

Ja, det er også en funktion, som jeg er begyndt at bruge ret meget,
efter jeg lærte den at kende. Den er også rigtig god til at muge ud
i unødig header-information (under fanebladet Clean Up).

> - jeg siger mange tak for hjælpen!

Velbekomme.

--
Hilsen