Fastgørelse af karmoverligger i skur
Fra : Torben Scheel

Dato : 14-09-04 13:54

Jeg er ny i gruppen, men har et spørgsmål. Jeg er ved at lave et muret skur
om til MC-garage og skal have monteret en 63*125mm trykimprægneret bjælke
som overligger i karmen. Til sider i karmen har jeg et par 38*125 brædder.
Topbjælken skal i den ene side ligge ovenpå en mursten (altså på toppen af
muren - lige under tagpladen), i den anden er der lavet et indhak i muren da
den mur er højere. Skuret er ca 240cm bredt - karmhullet ca 195cm.

Kan jeg skrue bjælken fast ovenfra ned i murstenen, eller vil det give
problemer med frostsprængning? Andre forslag?

Kan den anden side nøjes med at blive fastgjort med mørtel + evt. en
karmpløk udefra og ind i muren?

Jeg regner med at bruge 3 karmpløkke til hver lodrette side, og fastgøre
topbjælken til brædderne med lange skruer ovenfra.

vh
Torben