aktier
Fra : Misery

Dato : 14-09-04 12:19

Hejsa..

Jeg har nogle spørgsmål angående aktiespil, jeg kunne godt tænke mig at
investere lidt, og dertil har jeg har jeg 10000 kr, hvad ville i gøre :

1) investere pengene delt op i forskellige firmaer eller investere pengene
på et firma

2) sælge når aktierne stiger eller vente med at sælge

3) hvorfor viser bankernes aktiekurser 15 min forsinket hvor kan man se dem
minut for minut

4) hvad koster det gennemsnitligt at handle aktier

5) er udenlandske aktier profit givende

Jetg er lidt i tvivl, hvis i har et link eller et forum hvor man kan hente
nogle tvivlsspørgsmåle ville det være fint.

På forhånd tak.

Vh
Deniz

Fra : Peter

Dato : 15-09-04 09:49

> Hejsa..

Hej !

> Jeg har nogle spørgsmål angående aktiespil, jeg kunne godt tænke mig at
> investere lidt, og dertil har jeg har jeg 10000 kr, hvad ville i gøre :

10.000 er ikke mange penge at investere for, dertil udgør
handelsomkostningerne for stor en andel (se senere).

> 1) investere pengene delt op i forskellige firmaer eller investere pengene
> på et firma

Normalt bør man sprede sig ud på et antal selskaber og/eller sektorer, for
at minimere risikoen.
Minimum 4-5 selskaber, gerne flere.
Din "udfordring" er, at du kun kan/vil sætte kr. 10.000,- i aktier, og det
er langt fra nok til at sprede sine investeringer tilstrækkeligt.

> 2) sælge når aktierne stiger eller vente med at sælge

Man bør ikke sælge en stigende aktie, medmindre det f.eks. er af
skattemæssige årsager!

> 3) hvorfor viser bankernes aktiekurser 15 min forsinket hvor kan man se
dem
> minut for minut

Københavns Fondsbørs tager penge for at vise kursen i realtid.
De 15 minutters forsinkelse er for gratister....

> 4) hvad koster det gennemsnitligt at handle aktier

Det afhænger af, hvilken mægler du bruger.
Bankerne (de fysiske) tager ofte lidt mere end internet-brokerne (nordnet,
etrade osv).
Regn med kr. 75-125,- pr handel, så er du på den sikre side.

> 5) er udenlandske aktier profit givende

Som de danske aktier afhænger det af den enkelte aktie.
Svenske aktier er f.eks. mere likvide, dvs. de bliver oftere omsat.
Amerikanske aktier kan svinge temmelig meget, altså de er meget volatile.

> Jetg er lidt i tvivl, hvis i har et link eller et forum hvor man kan hente
> nogle tvivlsspørgsmåle ville det være fint.

Jeg har selv opbygget et lille leksikon på www.pointfigure.dk
Klik på "Gode råd" og "Leksikon" i menuen i toppen.
Siden indeholder også en større samling af links......

> På forhånd tak.

Velbekomme

> Vh
> Deniz

Mvh
Peter

Fra : Misery

Dato : 15-09-04 13:01

tusind tak for hjælpen det var guld værd alle dine besvarelser :)

vh

Fra : Jimmy

Dato : 14-10-04 12:11

"Misery" <cimbom@bolina.hse> skrev i en meddelelse
> [...]
> hente
> nogle tvivlsspørgsmåle ville det være fint.

Hej Deniz.

Gå ind på http://www.euroinvestor.dk , opret dig som bruger og stil dine
spørgsmål i forum.
Jeg kan godt give dig lidt svar her også.
Nu er 10000,- ikke meget at gøre godt med, hvis man vil investere i
flere selskaber.
Det er ikke umuligt, men du skal gøre dig klart, at du har en udgift,
som kaldes kurtage, altså handelsomkostninger.
Den ligger typisk på 0,5% af investeringsbeløbet, når det foregår gennem
din egen bank, minimum 75,- kr.
http://www.onlineinvestering.nordea.dk/oihelp.nsf/WebDocs/1200?OpenDocument
Med kun 10.000,- kr. ville jeg nok placere dem i en
investeringsforening, som så investerer pengene for dig i forskellige
selskaber.
Du vil så naturligvis ikke kunne forvente samme afkast af din
investering, som hvis du havde sat dem i en enkelt aktie, ekempelvis
Carlsberg A/S.
Risikoen for at miste værdien af investeringen er dog mindre. Og det er
vigtigt, at du får tegnet en risikoprofil, inden du lægger dine penge i
aktier, inv.foreninger eller obligationer. Hvis det er første gang, du
investerer, og hvis du vil være nogenlunde sikker på et jævnt afkast, så
er svaret for dig obligationer. Udover renten kan du se frem til en
skattefri kursgevinst, når du sælger til højere kurs end ved købet.
Grunden til at du ser kurserne med 15 min. forsinkelse er, at man
betaler for at få kurserne i det man kalder "real time".
Ved handel gennem forskellige banker, kan du få kurserne i real time. Og
husk, du behøver ikke at købe til den kurs, banken tilbyder dig. Du kan
lægge et bud, og hvis nogen vil sælge dig en aktie til dit bud, så kan
du spare penge. Men det koster selvfølgelig også at lægge en såkaldt
limit.
Udenlandske aktier er ikke nødvendigvis mere profitgivende end danske.
Man kan til tider opleve US-aktier, som enten stiger eller falder
voldsomt. Og har man sat sine penge i en sådan aktie, kan man jo tjene
godt på det, hvis den er voldsomt stigende. Men så er risikoen for at
miste sine penge også ligeså stor.
Det er vigtigt at man sætter sig et mål for sine investeringer. Studér
nøje kursen og retningen derpå, når du har fået kig på en aktie. Køb
aldrig i nedtrend, og overhold dit stop/loss. Forklaring på nedtrend: En
aktie som over en periode er faldet støt er i nedtrend, modsat uptrend.
Stop/loss; er en betegnelse for den tabsmargin, du har sat, for at du
sælger din aktie. Hvis du har købt en aktie til 10,- kr., og du ikke vil
tabe mere end 10%, skal du sælge, når den rammer eller passerer 9,- kr.
Samtidig skal du sætte dig et mål, som kan være, at du gerne vil tjene
25% på hver aktie, inden du sælger og køber noget andet. Husk på
kurtagen, som jo skal tjenes ind ved hver handel.
Jeg håber, du er blevet enten klogere eller mere nysgerrig af mit svar.

Mvh J.