en engel bliver til Satan?
Fra : e.c.

Dato : 14-09-04 10:44

Står der i biblen at Satan var en engel og at han blev til Satan? Og var
hans navn som engel Lucifer?

Mvh.

Ester C.

Fra : Lyrik

Dato : 14-09-04 11:28

"e.c." <nospamgismo@events.dk> skrev i en meddelelse
> Står der i biblen at Satan var en engel og at han blev til Satan? Og var
> hans navn som engel Lucifer?
>
> Mvh.
>
> Ester C.
++++++++++++++++++++++++++
Prøv at læse referancen her:
http://www.lds-mormon.com/lucifer.shtml

Hilsen
jens

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-09-04 14:34

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> "e.c." <nospamgismo@events.dk> skrev i en meddelelse

> ++++++++++++++++++++++++++
> Prøv at læse referancen her:
> http://www.lds-mormon.com/lucifer.shtml

Bare lige til almindelig orientering, så har det
ikke noget med Jesu Kristi Kirke af Sidste
Dages Hellige at gøre, læs selv her, hvad de skriver
på forsiden: This Site is not Affiliated with the LDS Church

Mvh.Bodil.

Fra : Ole Madsen

Dato : 14-09-04 12:45

"e.c." <nospamgismo@events.dk> skrev i en meddelelse
> Står der i biblen at Satan var en engel og at han blev til Satan? Og var
> hans navn som engel Lucifer?

det kommer fra den latinske oversættelse og er egentligt ikke fra
grundsproget så vidt jeg ved
læs her http://www.creationdays.dk/larkin/2.html

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 14-09-04 12:47

"e.c." <nospamgismo@events.dk> skrev i en meddelelse
> Står der i biblen at Satan var en engel og at han blev til Satan? Og var
> hans navn som engel Lucifer?

http://www.creationdays.dk/G%20H%20Pember/2.html

Ole

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-09-04 13:52

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "e.c." <nospamgismo@events.dk> skrev i en meddelelse
>
> http://www.creationdays.dk/G%20H%20Pember/2.html

Man kan ikke komme i kontakt med den server - der står "forbidden" - og
der er ingen mulighed for kodeangivelser eller lignende.

--
ahw

Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-09-04 15:03

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
>>

> Man kan ikke komme i kontakt med den server - der står "forbidden" - og
> der er ingen mulighed for kodeangivelser eller lignende.

Ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/Lucifer
Lucifer is a Latin word derived from two words, lux (light; genitive
lucis) and ferre (to bear, to bring), meaning light-bearer.

Fra : Ole Madsen

Dato : 14-09-04 16:57

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse
> var

> Man kan ikke komme i kontakt med den server - der står "forbidden" - og
> der er ingen mulighed for kodeangivelser eller lignende.

jeg kunne godt gå ind påsiden

Ole

Fra : Charlie

Dato : 14-09-04 17:56

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> jeg kunne godt gå ind påsiden

der osse nogen der kan gå på vandet
ah..jeg kunne ikke lade være

---

Fra : Claudio Adam

Dato : 15-09-04 04:41

Charlie <charlie@charlie.dk> skrev:

>"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>der osse nogen der kan gå på vandet
>ah..jeg kunne ikke lade være
>

>---

og ikke glemme at dele vandene:

Man kan stille spørgsmålet ligesom ud i vinden: Dem der mest højrøstet
prædiker bogen bibelen
er efter al sandsynlighed dem der bruger den til at slå andre og det
hårdt oven i hovedet med,
for derefter at søge syndsforladelse på den ene eller anden måde....

Man kan i den henseende oplyse at vi skriver året 2004, alligevel
bliver man lyst i band hvis man i deres øjne og i den
henseende ikke bakker op om det der står skrevet i Bibelen.

Jamen i Guds øjne er vi vel alle hyklere eller hvad?

Jah jeg vil lige på falderebet tillade mig at gentage mig selv:
Vi bærer stadigvæk muskedonneren i den ene luffe, og bibelen i den
andet, - det må da kaldes det sunde væbnede demokratiet?

med venlig hilsen, Adam

--

www.sitecenter. dk/dannebrog

Fra : jørgen

Dato : 14-09-04 15:17

"e.c." <nospamgismo@events.dk> skrev i en meddelelse
> Står der i biblen at Satan var en engel og at han blev til Satan? Og var
> hans navn som engel Lucifer?

Lucifer var det latinske navn for planeten Venus, som vi i Danmark kender
som den klare aftenstjerne. Navnet blev brugt ironisk/drillende? som en
titel for kongen af Babylon der i sin pomp og herlighed havde ophøjet sig
selv til en plads blandt guderne.
Titlen er også på baggrund af passager som Luk10:18 og Åb 9:1 blevet brugt
om Satan, men den som i sandhed har krav på titlen ses i Åb 22:16 at være
Jesus Krist i Han ophøjede herlighed.

LUCIFER (Lat. ‘light-bearer’). This was the Lat. name for the planet Venus,
the brightest object in the sky apart from the sun and moon, appearing
sometimes as the evening, sometimes as the morning, star. In Is. 14:12 it is
the translation of helel (‘shining one’: lxx heosphoros, ‘light-bearer’; cf.
the Arabic for Venus, zuhratun, ‘the bright shining one’), and is applied
tauntingly as a title for the king of Babylon, who in his glory and pomp had
set himself among the gods. This name is appropriate, as the civilization of
Babylon began in the grey dawn of history, and had strong astrological
connections. Babylonians and Assyrians personified the morning star as Belit
and Ištar. Some have considered that the phrase ‘son of the morning’ might
refer to the crescent moon; cf. Gray in ICC, ad loc.; others (e.g. S. H.
Langdon, ExpT 42, 1930–1, pp. 172ff.) argue for an identification with the
planet Jupiter. The similarity of the description here with that of such
passages as Lk. 10:18 and Rev. 9:1 (cf. 12:9) has led to the application of
the title to Satan. The true claimant to this title is shown in Rev. 22:16
to be the Lord Jesus Christ in his ascended glory. NBD

mvh jørgen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-09-04 22:44

"e.c." <nospamgismo@events.dk> mælte sligt:

>Står der i biblen at Satan var en engel og at han blev til Satan?

Nej, det gør der ikke. Vores moderne opfattelse af Djævelen som en
falden engel ved navn Satan er opstået gradvis over årtusinderne, og med
tiden har folk fundet bibeltekster, der skal belægge den opfattelse.

F.eks. findes der hos profeten Ezekiel en tale, som håner herskeren af
byen Tyrus (Ezekiel 28), bl.a. ved at først at smigre ham på alle måder,
dernæst beskylde ham for hovmod og slutteligt at profetere hans
undergang. Denne håntale kalder f.eks. herskeren "en salvet, skærmende
kerub". Sidenhen har man brugt dette til at understøtte den ovenfor
omtalte opfattelse af Djævelen, idet man siger, at denne tale egentlig
er en beskrivelse af den faldne engel Satan. Det giver teksten
imidlertid ikke nogen grund til antage.

>Og var hans navn som engel Lucifer?

Nej, den forestilling kommer fra et andet skriftsted, der ligeledes
sidenhen er blevet tolket som en beskrivelse af Djævelen og hans fald,
nemlig Esajas 14:12 og frem. Her er der tale om en tale, der skal spotte
Babylons konge, der efter at have siddet som regent over stort set hele
den kendte verden og være praktisk talt almægtig, bliver styrtet af
perserkongen Kyros.

I vers tolv siges det: "Nej, at du faldt fra Himlen; du strålende
Morgenstjerne" og det er herfra, at ordet "lucifer" kommer. På hebræisk
(originalsproget) står der »hêlêl«, hvor den danske oversættelse har
"strålende Morgenstjerne". Det betyder sandsynligvis "den strålende"
eller "den lysende" og var et normalt navn på (planeten) Venus, der jo
kan ses på nattehimlen umiddelbart før daggry, deraf også den danske
oversættelse "Morgenstjerne". Da man oversatte den hebræiske bibel til
græsk gengav man det som »heo:sfóros«, og i den latinske oversættelse
blev det til »lucifer«, der egentlig betyder "lys-bringer".

Men som sagt udlagde man dette vers som ikke bare en smædetale over
Babylons konge, men en omtale af Djævelen selv, og i den forbindelse kom
man til at opfatte dette "lucifer" ikke bare som et ord, der henviser
til (planeten) Venus, men som et navn på Djævelen.

Dette er så gået igen i europæisk tradition, således at man i lang tid i
de forskellige oversættelser fra latin til de europæiske sprog bevarede
ordlyden "Lucifer" i stedet for at oversætte det (som f.eks. til
"strålende Morgenstjerne").

Det var en lang forklaring. Jeg håber, at jeg har formuleret mig
forståeligt - ellers må du spørge igen.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Absolute clarity is the privilege of fools and fanatics."
- Ronald Dworkin