Benzinøkonomi i en 2.0 eller 2.2 ??
Fra : Jan

Dato : 14-09-04 06:25

Hejsa

Overvejer stærkt at købe en brugt Peugoet 406 st. car 2,2, men nu vil jeg
lige høre nogle kloge mennesker, hvor meget mindre en 2,2 kører på literen i
forhold til en 2,0.
Den vil blive brugt til 28 km daglig kørsel på motorvej og så til at handle
i osv... altså en alm familiebil.

Jan

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 14-09-04 08:36

hej
har en 406 stw. 2,0 XS. den ligger på 10km/l. Tror ikke 2,2 køre kortere pr
liter. Tværtimod. du skal regne med klimaanlægget snupper sin del. måske 1
km/l... vil selv i dag have valgt 2,2. Det er en FED motor. Den køre som en
turbine. nok den bedste 4 cyl. der findes. ellers er det en dejlig bil. det
eneste der kommer på alle 406 er skæve skiver... ellers har min kørt i over
et år uden det mindste problem
mvh
kenneth

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-09-04 10:43

"Kenneth Andersen" <kba@telia.dk> wrote in

> har en 406 stw. 2,0 XS. den ligger på 10km/l. Tror ikke 2,2 køre

Går en moderne 2 liter ikke længere på literen?
Ved alm. kørsel går min 2.8/6 cyl/194hk ligeså langt?

Hvis 10 km/l er normen, vil jeg ihvertfald ikke bytte!

/lars

Fra : Lars

Dato : 14-09-04 10:55

Hej navnebror,

"Lars Knudsen" <bofh@tiwli.com> wrote in message

> Går en moderne 2 liter ikke længere på literen?

Jeg kører i en Xsara VTS lige nu med en 2.0/4cyl/167hk. Meget motorvej plus
noget i København. Jeg kører cirka 13 km/L i snit.

** Lars

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 14-09-04 11:30

Ja, jeg har bare ladet mig fortælle at de er meget tørstige de 2,0 og
selvfølgelig køre jeg mest bykørsel skl det jo lige huskes at siges. Men
over 12 har jeg aldrig været. Aircon tager sin del. og den er jo også skide
tung, mener det er omkring 1300 kg....
Men jo jeg syntes også det er for dårligt den ikke kan køre længere. Min
gamle 405 s2,0 kunne nemt komme op på 12 og ved by ca.10,5.. og det er jo
med en gammel motor.

Fra : Lars

Dato : 14-09-04 11:47

Hej Kenneth,

"Kenneth Andersen" <kba@telia.dk> wrote in message
> [...]
> selvfølgelig køre jeg mest bykørsel skl det jo lige huskes at siges. Men
> over 12 har jeg aldrig været. Aircon tager sin del. og den er jo også

Ja okay. Jeg har aircon med automatisk temperaturregulering i min og
kølningsfunktionen er slået til året rundt. VTS'en vejer med garanti heller
ikke over 1.300 kg... Hvis jeg kører meget bykørsel får jeg heller ikke mere
end 10-11 km/L i min. Jeg er lige flyttet til Sverige og har været på noget
meget lange og reelle ture på 170 km hver med vel 150 km motorvej/god
landevej. Jeg kører generelt hurtigt, en smule i overkanten af
hastighedsgrænsen på motorvejen - forsøger at holde en jævn fart og bremser
stort set aldrig med andet end motorbremsen på motorvejen. På disse ture var
jeg (på gennemsnitsforbrugsmåleren i bilen) på 7.1L/100 km (14 km/L), endda
med pænt læs på bilen.

> Men jo jeg syntes også det er for dårligt den ikke kan køre længere. Min
> gamle 405 s2,0 kunne nemt komme op på 12 og ved by ca.10,5.. og det er jo
> med en gammel motor.

Jeg er helt enig, det er alt for ringe med 10 km/L i en ny 2.0'er og en bil
i den størrelse. Da vi skulle finde bil i Sverige kiggede vi bl.a. på en BMW
530i og den ligger nok dernede af (eller lidt under) hvis den køres
rimeligt, men det er jo også 1800 kg og over 220 hk. Blev dog hurtigt enige
med os selv og vores økonomi om at diesel måtte være sagen!

** Lars

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 14-09-04 12:21

hej igen

Ja, en BMW, suk,,, det kunne være fedt, men prisen i dk hindre mig totalt i
sådan et køb. De 280000.- min 406 står i er mere end rigeligt.... Kender der
lige har købt en 530 diesel med 70.000km på klokken for 180.000 og med ALT
UDSTYR, men det er bare i Sverige's land......Hmmm.....
Jeg har godt nok tænkt lidt på om ikke der måske var mulighed på og få bilen
trimmet og på den måde åske få en bedre økonomi...
Kenneth

Fra : Lars

Dato : 14-09-04 12:28

Hejsa,

> [...]
> lige har købt en 530 diesel med 70.000km på klokken for 180.000 og med ALT
> UDSTYR, men det er bare i Sverige's land......Hmmm.....

Hov-hov.. Snyd.. Den lyder magen til - og koster det samme som den vi har
købt - vores har bare lige kørt en smule længere. Til gengæld får konen
uendelige mængder morskab ud af den automatisk bagklap

> Jeg har godt nok tænkt lidt på om ikke der måske var mulighed på og få
bilen
> trimmet og på den måde åske få en bedre økonomi...

Hmm. Hvordan trimmet tænker du på? Man kan selvfølgelig gøre lidt med dæk,
dæktryk, osv - men om det rykker rigtig meget tvivler jeg sgu lidt på med
mindre du kører med halvflade dæk...

** Lars

Fra : claus b. p.

Dato : 16-09-04 15:49

Xantia 2,0 122hk 1300kg det samme for mig.
> Jeg er helt enig, det er alt for ringe med 10 km/L i en ny 2.0'er og en
bil
> i den størrelse.
Enig.
Men det kræver en vis mængde energi at flytte 1300-1500 kg bil, så hvis man
har en energiudnyttelsesgrad på 80-90 procent, er der ikke så megete mere at
hente. Det viser sig jo også at mange af de krumspring fabrikkerne
foretager, fx. høj gearing, mager blanding osv. sjældent ændrer noget
dramatisk i praksis. For man skal stadig flytte de samme 1300kg.
Noget andet er, at om man kører 10 eller 12 km/l giver kun en forskel på
driftsomkostningerne på 150 kr. om måneden. Et forsvindende lille beløb i
forhold til hvad det iøvrigt koster at have bil.
/Claus

Fra : Lars

Dato : 17-09-04 08:05

Hejsa,

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> foretager, fx. høj gearing, mager blanding osv. sjældent ændrer noget
> dramatisk i praksis. For man skal stadig flytte de samme 1300kg.

Men det sjove er så bare at man kan få en væsentlig større motor med cirka
samme benzinøkonomi...

> Noget andet er, at om man kører 10 eller 12 km/l giver kun en forskel på
> driftsomkostningerne på 150 kr. om måneden. Et forsvindende lille beløb i
> forhold til hvad det iøvrigt koster at have bil.

Det kommer vel an på hvor langt man kører? Jeg kører 50.000 km om året. Det
giver cirka 830 liter mindre benzin på årsbasis. Hvis nu vi siger 8,50 x 830
= 7.055 kroner. Det vil så for mit vedkommende være små 600 kr/måned. Det er
vel også værd at tage med i det lange løb...

** Lars

Fra : KASO

Dato : 15-09-04 05:53

"Kenneth Andersen" skrev d. 14-09-04 11:30 dette indlæg :
> [...]
Men
> over 12 har jeg aldrig været. Aircon tager sin del. og den er jo også

A/C er ikke så forslugen som rygtet siger. Vi har en Scénic og en Mégane
Coupé - begge 1.6 16V m. A/C, der kører konstant. Coupé kører på denne
årstid 16-17km/l - Scenic ca. 14-15 km/l. En Scénic vejer ca. 1200kg. Om
vinteren kører begge biler ca. 1 km/l kortere.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 15-09-04 10:05

Det jeg mener med trimning, er en anden chip der bliver trimmet på
rullefelt.

Mvh