Kartofler
Fra : Anders Brandt

Dato : 12-05-01 11:06

Hej

Jeg har for 2-3 uger siden kommet kartofler i jorden - dog uden at lade dem
forspirre. Nu her nogle uger efter kan jeg godt se, at en uges forspirring
ville være godt givet ud, idet mine kartofler endnu ikke har vist sig
ovenjorde.

Mit spørgsmål er så: Kommer de overhovedet - eller skal jeg komme nye i -
forspirret vel at mærke?

Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 12-05-01 15:00

Hej Anders.-
De skal nok komme de er bare lidt længere om det end de forspirede.-

Replyadress: omc@email.dk

Med venlig hilsen / Best regards
Ole Michael Clemmensen

Fra : Aa. Worm

Dato : 12-05-01 19:22

Hej.
Jeg er også sikker på, at kartoflerne kommer. Men hvis du fortsat er i
tvivl, kan du grave en af dem op for at se, hvad der er sket indtil nu, om
der er bebyndende spirer og rødder. Du kan roligt lægge den undersøgte
kartoffel tilbage igen. Kartofler er meget robuste.
Når du engang skal høste de første nye kartofler, kan du forsigtigt vippe en
plante op med en spade. Så "plukker" du de største kartofler og sætter
resten af planten på plads igen. Fylder jorden tilbage, giver evt en spand
vand, -og kartoflen vokser videre.

Venlig hilsen
Aase

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 12-05-01 23:05

"Aa. Worm" wrote:

> [...]
> plante op med en spade. Så "plukker" du de største kartofler og sætter
> resten af planten på plads igen. Fylder jorden tilbage, giver evt en spand

Det var sjovt; det har jeg ikke hørt før.

Jeg læste engang, at man kan "plukke" kartoftler, hvis man har en meget
porøs jord, f.eks. i et højbed: man skulle blot stikke klørfem i jorden
og finde de største kartofler, og hive dem af.
Om det så er til at finde kartoflerne på den måde melder historien
ingenting om.

--Johan

Fra : Aa. Worm

Dato : 13-05-01 16:01

> [...]
> og finde de største kartofler, og hive dem af.
> Om det så er til at finde kartoflerne på den måde melder historien

Ja, det er der nogle, som kan; min far var god til det, -selvom han havde
stiv lerjord. Jeg har forsøgt nogle gange -min jord er ret sandet og derfor
løs, men jeg kan aldrig finde de største. Men som sagt, kartofler er
robuste, -og de kan sagtens tåle at blive gravet delvist op -og alligevel
fint vokse videre.
Hilsen
Aase

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-05-01 20:09

> [...]
> ovenjorde.
> Mit spørgsmål er så: Kommer de overhovedet - eller skal jeg komme nye i -
Ja til det sidste.
Det kan tage lang tid med at få spirene over jorden når de
lægges i kold jord. Dels skal der der være en tilstrækkelig høj
temperatur i jorden for at spirene kommer frem - dels vil
den svage vækst gøre det lettere for flere svampe -
f.eks. rodfilsvampen - at ødelægge spirene inden de når over jorden.
( Kartofler der er dyrket i humusrig jord spirer meget trægt. )
Af ovennævnte grunde bør man altid sørge for at kartoflerne
er forspirede. Det behøver ikke at være mere end man kan
se der er lidt "liv i øjnene".

Per A. Hansen