back up v. diskimage,og flere mailadr.?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-09-04 05:38

Hej!

Har lige læst et råd i anden tråd

Når jeg har taget back up, har det været på den omstændige måde, over
med hele HD på ex. disk, og så ellers vente 6 timer!

Hvordan laver jeg et diskimage af hele HD?
og f.eks. kun homemappen ?

Kan forresten heller ikke få det til at spille med at tilføje flere
mailadr. til mailapp., jeg er ret sikker på at det er
serverindstillingerne jeg kløjs i.

Kan ikke se på f.eks. spymac´s side om det er imap, og hvilke stmp
servere jeg skal smække ind i mail/pref./konti?

Det samme gælder netscape og Gmail (kun beta:-/ )

Nogle der kan hjælpe?

På forhånd tak
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Karl Antz

Dato : 14-09-04 07:52

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Når jeg har taget back up, har det været på den omstændige måde, over
> med hele HD på ex. disk, og så ellers vente 6 timer!

Vil det sige du bare har trukket harddiskens symbol over på en anden
harddisk? Hvis ja, så duer det ikke - du får ikke de usynlige filer og
permissionerne med.

> Hvordan laver jeg et diskimage af hele HD?
> og f.eks. kun homemappen ?

Carbon Copy Cloner

.... åsså blir image't ovenikøbet præcist som det skal være, med alle de
usynlige fil, permissioner osv.

<http://www.bombich.com/software/ccc.html>

Der er mange her der kan fortælle dig mere om CCC - bl.a. at den kan
tage incremental updates, altså aktualisere et diskimage så kun de ting
der er blevet ændret siden sidst overføres.

Og hvis du kun vil clone en enkelt mappe er det heller ikke noget
problem.

Spørg løs - svarene vil sikkert rulle ind

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-09-04 16:07

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Vil det sige du bare har trukket harddiskens symbol over på en anden
> harddisk? Hvis ja, så duer det ikke - du får ikke de usynlige filer og
> permissionerne med.

Øhhh...ja!
Og tak for oplysn. om manglende usynlige filer og
permissionerne, det vidste jeg ikke.

> Carbon Copy Cloner

Har af een eller anden grund været lidt nervøs for CCC, selv om jeg
aldrig har prøvet det :-/

> [...]
> tage incremental updates, altså aktualisere et diskimage så kun de ting
> der er blevet ændret siden sidst overføres.
Det lyder kanon!

> Og hvis du kun vil clone en enkelt mappe er det heller ikke noget
> problem.
Det lyder osse bragende godt!

> Spørg løs - svarene vil sikkert rulle ind
>
> hilsen ka'l

Tak Karl
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Jens

Dato : 14-09-04 09:14

"Lone Schmidt" <mailloneFJERN@netscape.net> skrev i en meddelelse
---klip---
> [...]
>
> Kan ikke se på f.eks. spymac´s side om det er imap, og hvilke stmp
> servere jeg skal smække ind i mail/pref./konti?

Når du indstiller preferences i Mail giver du programmet 2 væsentlige
oplysninger:
1. Hvilken server og hvilken konto du vil hente din mail fra (POP3)
2. Hvilken server du vil bruge til at sende mail ud i verden (SMTP)

Den konto du bruger til at hente post fra er den samme, uanset, hvor du
befinder dig, og uanset hvilken opkobling du benytter. Derfor skal du bruge
dine oplysninger (POP3 servernavn, brugernavn og password) fra Yahoo (svjh).

Når du skal sende mail, skal du tage hensyn til, hvem du er tilkoblet (TDC,
Cybercity etc.) idet de enkelte selskaber ikke tillader at man sender mail
gennem deres servere, uden at de ved, hvem de har med at gøre. Da Simple
Mail Transfer Protocol (SMTP) ikke har nogen mekanismer til at sikre
identiteten på den der sender mail, bruger udbyderne den hårde metode: De
tillader kun adgang for deres egne kunder - som de kender på IP-adressen.
Når du er på en forbindelse fra Cybercity, skal du derfor anvende
vip.cybercity.dk som SMTP-server. Når du er ude - og dermed koblet til
f.eks. TDC - hedder SMTP-serveren smtp.mail.dk.
Mail giver dig mulighed for at indstille begge - du skal så vælge på
afsendelsestidspunktet.
--

Jens F

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-09-04 16:44

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> f.eks. TDC - hedder SMTP-serveren smtp.mail.dk.
> Mail giver dig mulighed for at indstille begge - du skal så vælge på

Tak Jens, for dit fine svar

Jeg er med på det meste, men mangler at finde ud af hvad jeg skal skrive
som udgående server med Spymac mail :-/
Jeg kan ikke finde det, hverken på Spymac´s side eller Netscape, hvor
jeg osse har mail

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Jens

Dato : 14-09-04 18:02

> [...]

> som udgående server med Spymac mail :-/
> Jeg kan ikke finde det, hverken på Spymac´s side eller Netscape, hvor

Jeg kan se af Spymacs side, at de tilbyder både en gratis løsning
(formodentlig webmail) og en 3GB mailløsning med POP3, IMAP og SMTP for
knapt $20 pr. år.

Når jeg gætter på webmail til den gratis box er det af hensyn til
rekvalmerne, som ikke har det godt med ordinær mail - med filtre og
alting.
--

Jens F

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-09-04 19:15

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
>
> Når jeg gætter på webmail til den gratis box er det af hensyn til
> rekvalmerne, som ikke har det godt med ordinær mail - med filtre og

Ja, det er en gratismail jeg har.
Hvor kan jeg se hvilke udgående server skal jeg skrive i mail konti?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-09-04 19:23

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
>
> Når jeg gætter på webmail til den gratis box er det af hensyn til
> rekvalmerne, som ikke har det godt med ordinær mail - med filtre og

De har også en "gammel" mail med 1 GB mailplads, der både kører som
webmail og POP.
Både udgående(SMTP) og indgående(POP3) server hedder mail.spymac.com.

Det er så et spørgsmål om din internetudbyder tillader dig at bruge
"fremmede" smtp servere til at sende post, eller om du skal bruge den
der et tilknyttet din konto. Det har tidligere været diskuteret her i
gruppen, lav evt en Google-søgning efter indlæg vedr. port 25.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-09-04 19:23

> [...]

> som udgående server med Spymac mail :-/
> Jeg kan ikke finde det, hverken på Spymac´s side eller Netscape, hvor

Du kan finde det i svaret fra Jens

"Når du er på en forbindelse fra Cybercity, skal du derfor anvende
vip.cybercity.dk som SMTP-server."

Altså, når du er hjemme, skal der stå:
vip.cypercity.dk

Når du er hos Keld, skal der stå:
smtp.mail.dk

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-09-04 21:34

> Du kan finde det i svaret fra Jens
>
> "Når du er på en forbindelse fra Cybercity, skal du derfor anvende
> [...]

Åh, for sørensen da!
Jeg troede at hver mailkonto skulle have forskellige udgående servere
:-/

Jeg har da tastet :smtp.mail.yahoo.dk som udgående server, og kan huske
at jeg skulle ind på deres hj.side for at finde serverindstillinger :-/
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Lind

Dato : 15-09-04 06:18

> [...]

> som udgående server med Spymac mail :-/
> Jeg kan ikke finde det, hverken på Spymac´s side eller Netscape, hvor

mail.spymac.com til både ind og udgående post - tror det er en POP, men
kan ikke huske det
M.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-09-04 15:43

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> mail.spymac.com til både ind og udgående post - tror det er en POP, men
> kan ikke huske det
> M.

Tak Morten

Spymac spiller fint nu
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-09-04 16:39

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Tak Morten
>
> Spymac spiller fint nu

Husk nu, at spilleriet er slut, når du besøger Keld.
Der SKAL der stå smtp.mail.dk

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-09-04 19:49

> Husk nu, at spilleriet er slut, når du besøger Keld.
> Der SKAL der stå smtp.mail.dk
>
> /Preben
Jeps, den er jeg med på, og jeg skal IKKE skrive hans brugernavn! ;-D

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-09-04 19:57

> Jeps, den er jeg med på, og jeg skal IKKE skrive hans brugernavn! ;-D

Joooooooooo da.
Ellers får du jo ikke den nødvendige information

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg