Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sepia i PS 7
Fra : Joakim

Dato : 13-09-04 23:25

Hej alle,

Er der ikke en mulighed til at lave sepia effekt i PS ? Ligesom man kan lave
det i Nikon Editor ( desværre ej muligt i Nikon Capture, gad vide hvorfor
??! )
Jeg prøvede at lege med Hue/Saturation i PS og kunne opnå noget lignende,
men det var alligevel ikke det samme - jeg var ikke tilfreds.

Hvordan gør I, når I vil bruge sepia ?

Pft.

Joakim

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-09-04 00:11

In article <41461caa$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Joakim wrote:
> [...]
> Jeg prøvede at lege med Hue/Saturation i PS og kunne opnå noget lignende,
> men det var alligevel ikke det samme - jeg var ikke tilfreds.

Duotone.

Evt kan du for at justere lidt lys/skygge lave et desaturation layer
øverst, og så smadre de enkelte farvekanaler. Det virker ind imellem
ret godt. Farverne skal jo alligevel ikke bruges.

Fra : Erik W.

Dato : 14-09-04 01:32

"Joakim" skrev i news:41461caa$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvordan gør I, når I vil bruge sepia ?

Jeg bruger den "Action" i PS CS, som hedder Sepia. Hvis du ikke umiddelbart
kan finde den, så prøv at søge på sepia i hjælp, det var sådan jeg fandt
den. Hvis den ikke er i din version er jeg rimeligt sikker på at du kan få
fat i den.

Mvh Erik

Fra : Dag Stinus

Dato : 14-09-04 21:27

"Joakim" <joakkur00@jubii.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg prøvede at lege med Hue/Saturation i PS og kunne opnå noget lignende,
> men det var alligevel ikke det samme - jeg var ikke tilfreds.

Du kan købe et plug-in til $30: http://www.fredmiranda.com/shopping/BW. Det
er ret sjovt at lege med og købet over internettet er problemløst.

Venlig hilsen
Dag

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 15-09-04 20:44

> [...]

> Jeg prøvede at lege med Hue/Saturation i PS og kunne opnå noget lignende,
> men det var alligevel ikke det samme - jeg var ikke tilfreds.

Ja da!

Hvis Du vil ikke vil bruge den Action der nævnes (ligger i den fil der
hedder "Image Effects.atn"), men selv vil styre det, gøres følgende:
Opret et "adjustment layer" (vælg "Hue/Saturation...").
Sæt hak i "Colorize".
Ved at ændre værdien for "Hue" (cirka 30 for sepia) vælges hvilken kulør
billedet skal have.
Du kan også ændre på "Saturation" og "Lightness".

Og så sparer Du 30 $

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen