Ny C-max - brændstoføkonomi mm.
Fra : Peter Nielsen

Dato : 13-09-04 20:40

Hej.

Så er jeg lige blevet ejer af den nye C-max Van 2.0 Tdci. Min gamle bil var
en Focus 1.8 Tdci, som var en aldeles fremragende og problemfri bil. Jeg
kørte 75.000+ i den og økonomien sagde 17 km/l i den periode. Nu er jeg
spændt på, hvordan økonomien bliver i den nye.

Indtil videre har den kørt knap 15 km/l ved rimelig kvik kørsel (140-150
km/t på motorvej) og det synes er jeg ok, taget i betragtning, at den ikke
er kørt til. Min gamle Focus kørte nogenlunde det samme, da den var ny. Det
var først, da klokken havde rundet 7-8000 km, at der begyndte at ske noget
med økonomien.

Nu har jeg lige fyldt C-max'en op igen og vil sætte farten ned til det
lovlige, for at se, hvad det gør ved økonomien. Jeg vender tilbage om en god
uges tid eller to, når jeg har kørt et par tankfulde.

Udover brændstoføkonomien, så overgår C-max'en mine forventninger fsva
komfort, styreegenskaber og motorkraft (læs: mellemaccelerationer). Jeg
havde osse kigget meget på VW Touran 2.0 Tdi m/ automatgear, som kører
rigtig godt, men C-max'en virker ikke så "varevognsagtig" - i mine øjne. Men
VW'en er osse en fed bil - ingen tvivl om det.

/Disldrengen

Fra : Olesen

Dato : 13-09-04 21:02

"Peter Nielsen" <psnfm@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
god
> uges tid eller to, når jeg har kørt et par tankfulde.

Øh..hvor mange liter er der i tanken, og hvad gir'
det ca. i rækkevidde ?

Eller med andre ord, hvad kører du om året ?

Fra : Peter Nielsen

Dato : 13-09-04 21:20

> god
>
> Øh..hvor mange liter er der i tanken, og hvad gir'
> det ca. i rækkevidde ?

Jeg mener, at tanken er på 53 liter hvilket gør, at jeg pt tanker, når den
har rundet 700 km. Mit mål er på sigt, at jeg kan "nøjes" med at tanke for
hver 850 km. Savner lidt tanken fra min gamle Mazda 626 DITD, som ku' tage
64 liter. Der skulle jeg tanke ved 1.050-1.100 km

> Eller med andre ord, hvad kører du om året ?

Jeg kører 45-50.000 km om året. Til hverdag kører jeg 55 km på landevej og
65 km på motorvej.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 21:16

> [...]
god
> uges tid eller to, når jeg har kørt et par tankfulde.

Ja, gør endelig det. Jeg overvejer selv seriøst at købe sådan en slæde, men
er lidt betænkelig ved, om den er økonomisk nok i drift til mig.

> Jeg
> havde osse kigget meget på VW Touran 2.0 Tdi m/ automatgear, som kører
> rigtig godt, men C-max'en virker ikke så "varevognsagtig" - i mine øjne.

Enig - jeg syntes også, at C-MAX er mere personbilsagtig end Touran.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 13-09-04 21:30

<Rune Nicolajsen> skrev i en meddelelse
> god
>
> Ja, gør endelig det. Jeg overvejer selv seriøst at købe sådan en slæde,
men
> er lidt betænkelig ved, om den er økonomisk nok i drift til mig.

Er det ikke dig, der tidligere har skrevet et indlæg, hvor du var i tvivl om
du skulle vælge 1,6 eller 2,0?
Jeg har prøvet begge, og valgte 2,0'eren fordi jeg gerne ville have det
ekstra overskud ved overhalinger, samt de lavere omdrejninger ved
motorvejskørsel grundet 6. gearet.

I forgårs var kørte jeg lige en lille "sviptur" på knap 250 km udelukkende
på motorvej. Jeg kørte knap 150 med fartpilot og da jeg kom hjem visten
computeren et forbrug på 6,5L / 100 km eller 15,4 km/l. Der hvor jeg kan se,
den er meget tørstig, er ved kraftige accelerationer. Men som sagt, skal jeg
lige have kørt et par tankfulde endnu, før jeg kan begynde at ane et
mønster.

Fra : Brizz

Dato : 13-09-04 22:42

>Men som sagt, skal jeg
> lige have kørt et par tankfulde endnu, før jeg kan begynde at ane et
> mønster.

Tror ikke du skal regne med et mønster før efter 5-6kkm for nye biler bruger
altid mere brændstof de første par 1000 km. Så vend tilbage når du har kørt
5-6kkm og fortæl hvad den kan og ikke kan km/l.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 19:16

> Er det ikke dig, der tidligere har skrevet et indlæg, hvor du var i tvivl
om
> du skulle vælge 1,6 eller 2,0?

Jo, det var mig der skrev det. Jeg er stadig i tvivl om, hvilken motor jeg
skal vælge - men jeg er ikke i tvivl om, at det er den bil jeg skal have.

> Jeg har prøvet begge, og valgte 2,0'eren fordi jeg gerne ville have det
> ekstra overskud ved overhalinger, samt de lavere omdrejninger ved
> motorvejskørsel grundet 6. gearet.

Ja, den går sgu godt sådan en 2,0'er (jeg har også prøvet begge).

> [...]
se,
> den er meget tørstig, er ved kraftige accelerationer.

Yep. Jeg tror også det koster kassen, hvis den får tæsk.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 09-10-04 09:38

<Rune Nicolajsen> skrev i en meddelelse
> Ja, gør endelig det. Jeg overvejer selv seriøst at købe sådan en slæde,
men
> er lidt betænkelig ved, om den er økonomisk nok i drift til mig.

Så har den rundet 5.000 og der er begyndt at danne sig et mønster i
brændstofsøkonomien.

Ved "kvik" kørsel kører den 14,5 km/l
Ved normalt brug kører den 16 km/l
På langtur (800 km) kørte den 18,3 km/l ved 120 km/t på langt størstedelen
af turen

"kvik" kørsel er, hvor den får lov at komme lidt hurtigere op i fart end
normalt, og momentet udnyttes til fulde ved overhalinger og 140-145 km/t på
motorvej.

normal kørsel er kørsel, hvor jeg følger trafikken på landevejene (55 km om
dagen) og ca. 130 km/t på motorvejen med fartpiloten slået til (65 km om
dagen)

Alle angivelser af hastigheder er taget fra speedometeret, så der skal jo
nok trækkes lidt fra. Kan man i øvrigt måle speedometeret efter en iPaq med
GPS?

Go weekend
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-04 15:38

> Så har den rundet 5.000 og der er begyndt at danne sig et mønster i
> brændstofsøkonomien.

Er "den" en 2,0 eller en 1,6?

> Ved "kvik" kørsel kører den 14,5 km/l
> Ved normalt brug kører den 16 km/l
> På langtur (800 km) kørte den 18,3 km/l ved 120 km/t på langt størstedelen
> af turen

Ok, det er da ikke helt ved siden af.

> Alle angivelser af hastigheder er taget fra speedometeret, så der skal jo
> nok trækkes lidt fra. Kan man i øvrigt måle speedometeret efter en iPaq
> med
> GPS?

Jeg har målt en 2,0 med min TomTom gps. Der er faktisk slet ingen forskel på
hvad gps og nål siger. Hverken ved lav eller høj hastighed.

Har iøvrigt selv købt en C-max 1,6 tcdi. Fik den i torsdags - men har
(desværre) kun kørt 30 km i den indtil videre.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 10-10-04 22:10

> Er "den" en 2,0 eller en 1,6?

Det er en 2,0.

> Ok, det er da ikke helt ved siden af.

Indtil videre er jeg osse ganske godt tilfreds, selvom jeg gerne vil har den
op på over 17 km/l ved normal kørsel.

> Jeg har målt en 2,0 med min TomTom gps. Der er faktisk slet ingen forskel

> hvad gps og nål siger. Hverken ved lav eller høj hastighed.

OK - tror jeg vil prøve at teste det med min fars Navman

> Har iøvrigt selv købt en C-max 1,6 tcdi. Fik den i torsdags - men har
> (desværre) kun kørt 30 km i den indtil videre.

Jamen - tillykke med den. Hvordan har du så tid til at skrive herinde?
Jeg glæder mig til at høre, hvad du kører på literen.

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-04 09:53

> Det er en 2,0.

Sådan een har min den gamle - fuck den er rå...

> jo

> på
>
> OK - tror jeg vil prøve at teste det med min fars Navman

Ja, kom endelig med en tilbagemelding.

> Jamen - tillykke med den. Hvordan har du så tid til at skrive herinde?

Tak. Jeg køere 200 km hver dag så jeg kører altså ingen "hyggeture"...

> Jeg glæder mig til at høre, hvad du kører på literen.

Det skal du nok få at vide.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 13-10-04 15:52

> Sådan een har min den gamle - fuck den er rå...

Ja - den er OK. Jeg ofrede Xenon lygter til den og må tilstå at det er ret
fedt at køre med. Er din den "gamle" ellers tilfreds med hans?

> Ja, kom endelig med en tilbagemelding.

> Tak. Jeg køere 200 km hver dag så jeg kører altså ingen "hyggeture"...

200 km dagen!! Bare det var mig

> Det skal du nok få at vide.

mvh
Peter

Fra : Per O.

Dato : 13-09-04 21:51

Peter Nielsen wrote:
> [...]
> kører rigtig godt, men C-max'en virker ikke så "varevognsagtig" - i
> mine øjne. Men VW'en er osse en fed bil - ingen tvivl om det.

På gule plader koster den jo også næsten ingenting .... Det ville da være
helt skørt at vælge 1,6'eren som er en død sild. 2,0 er et godt valg. Det er
bare svært at holde sig fra de kraftige mellemaccellerationer, når den nu er
så god til det, og det koster altså brændstof.
Min C-Max 1,8 benziner holder lige knapt det lovede antal kilometer på
literen efter de første 13.000 km. Og det er når jeg kører den angivne
hastighed over lange stræk med fartpilot. Mit kørselsbehov er ikke stort nok
til en diesel, og så skal jeg altså også have den på hvide plader, og så
bliver det jo en dyr fætter. Synes de 303.000 jeg gav for 1,8'eren var mere
end nok.

Per O.